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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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Das andere Capitel.
unschuld/ weswegen acta & actitata für sie militiren zu manifestiren mehr irri-
tirt
und verbittert: sondern auch in ihrer andacht dergestalt geärgert werden/ daß
sie darüber aus der kirchen und vom altar bleiben.

Auff diese frage in der furcht des HErrn zu antworten/ so unterscheide ich
dieselbe selbs von denen forne dazu gesetzten umständen/ kan aber 1. auch wo sie
in sich selbs betrachtet wird/ nach meinem gewissen nicht anders sagen/ als
daß ein solcher Prediger/ der dergleichen thäte oder gethan hätte/ sehr unrecht da-
mit thue/ oder gethan hätte.

Diese meine antwort gründe nicht darauff/ als wann blosserdings unrecht
hielte/ vor einige rechtssache iemal auff der cantzel zu beten: denn obs wol das
ansehen haben möchte/ daß solche dinge/ die zu dem amt der Richter und also auff
die rathhäuser gehören/ blosser dings aus der kirche und von der cantzel gelassen wer-
den solten/ wie dann dieses die ursach seyn mag/ warum als viel mir wissend ist/ in
dem reich nirgend/ oder doch kaum irgends/ mag üblich seyn/ der gerichtlichen pro-
cesse
in dem vorbitten zu gedencken/ so will ich doch eben so weit nicht gehen/ son-
dern weil man über alle anliegen/ die man vor GOtt hat/ und sie vor sich die-
selben vortragen mag und soll/ auch christlicher mitbrüder vorbitte begehren mag/
sehe nicht/ warum man in solcher art anliegen diese (wo nicht wichtige hinder-
nissen entgegen stehen) nicht auch öffentlich darum ansprechen dörffte: Es muß
aber billig eine cautel dabey seyn/ daß weder iemand/ gegen welche man bittet/ bey
andern dadurch beschimpffet/ noch anderer gewissen/ ob sie also beten dörfften oder
nicht dörfften/ in zweiffel/ oder in gefahr der sünde theilhafftig zu werden/ gese-
tzet/ noch dem obrigkeitlichen amt vorgegriffen/ noch einigerley massen zu des
nahmens GOttes entheiligung ursach gegeben werde. Also würde ein Predi-
ger nicht unrecht thun/ wo die Obrigkeit selbs/ da ein auffrichtiger process vor
ihr gehandelt würde/ dergleichen vorbitte um die regierung des H. Geistes an-
ordnete: oder wo zwey christliche partheyen/ deren ieder theil recht zu haben mein-
te/ weil sie aber nicht übereinkommen könten/ sondern der Obrigkeit ausspruch
die sache überlassen wolten/ sich selbs darzu vereinbarten/ bitten zu lassen/ daß
GOtt sie und alle/ so mit der sache zu thun hätten/ also regieren wolte/ darmit
sich niemand versündigen möchte: wenn er solche vorbitte alsdenn verrichtete/
und verrichten liesse: ja auch wo ein theil solches allein suchen würde/ wolte
ichs nicht allemal bloß abzuschlagen halten/ iedoch müste der Prediger die formul
dermassen einrichten/ daß eines theils so viel müglich nicht in der gemeinde be-
kant würde/ was es in specie vor eine sache seye/ um nicht zu allerley vorwitz
anlaß zu geben/ andern theils/ daß sie kein vorurtheil wider den gegentheil noch
vor denjenigen/ der darum angehalten/ in sich faßte/ sondern allein dahin ge-
richtet würde/ daß GOtt/ der gerechte Richter/ durch seines reichs amtleute
dem gerechten theil auch recht verschaffen/ und allen sünden von seiten aller/ die

darmit

Das andere Capitel.
unſchuld/ weswegen acta & actitata fuͤr ſie militiren zu manifeſtiren mehr irri-
tirt
und verbittert: ſondern auch in ihrer andacht dergeſtalt geaͤrgert werden/ daß
ſie daruͤber aus der kirchen und vom altar bleiben.

Auff dieſe frage in der furcht des HErrn zu antworten/ ſo unterſcheide ich
dieſelbe ſelbs von denen forne dazu geſetzten umſtaͤnden/ kan aber 1. auch wo ſie
in ſich ſelbs betrachtet wird/ nach meinem gewiſſen nicht anders ſagen/ als
daß ein ſolcher Prediger/ der dergleichen thaͤte oder gethan haͤtte/ ſehr unrecht da-
mit thue/ oder gethan haͤtte.

Dieſe meine antwort gruͤnde nicht darauff/ als wann bloſſerdings unrecht
hielte/ vor einige rechtsſache iemal auff der cantzel zu beten: denn obs wol das
anſehen haben moͤchte/ daß ſolche dinge/ die zu dem amt der Richter und alſo auff
die rathhaͤuſer gehoͤren/ bloſſeꝛ dings aus deꝛ kirche und von deꝛ cantzel gelaſſen wer-
den ſolten/ wie dann dieſes die urſach ſeyn mag/ warum als viel mir wiſſend iſt/ in
dem reich nirgend/ oder doch kaum irgends/ mag uͤblich ſeyn/ der gerichtlichen pro-
ceſſe
in dem vorbitten zu gedencken/ ſo will ich doch eben ſo weit nicht gehen/ ſon-
dern weil man uͤber alle anliegen/ die man vor GOtt hat/ und ſie vor ſich die-
ſelben vortragen mag und ſoll/ auch chriſtlicher mitbruͤder vorbitte begehren mag/
ſehe nicht/ warum man in ſolcher art anliegen dieſe (wo nicht wichtige hinder-
niſſen entgegen ſtehen) nicht auch oͤffentlich darum anſprechen doͤrffte: Es muß
aber billig eine cautel dabey ſeyn/ daß weder iemand/ gegen welche man bittet/ bey
andern dadurch beſchimpffet/ noch anderer gewiſſen/ ob ſie alſo beten doͤrfften oder
nicht doͤrfften/ in zweiffel/ oder in gefahr der ſuͤnde theilhafftig zu werden/ geſe-
tzet/ noch dem obrigkeitlichen amt vorgegriffen/ noch einigerley maſſen zu des
nahmens GOttes entheiligung urſach gegeben werde. Alſo wuͤrde ein Predi-
ger nicht unrecht thun/ wo die Obrigkeit ſelbs/ da ein auffrichtiger proceſs vor
ihr gehandelt wuͤrde/ dergleichen vorbitte um die regierung des H. Geiſtes an-
ordnete: oder wo zwey chriſtliche partheyen/ deren ieder theil recht zu haben mein-
te/ weil ſie aber nicht uͤbereinkommen koͤnten/ ſondern der Obrigkeit ausſpruch
die ſache uͤberlaſſen wolten/ ſich ſelbs darzu vereinbarten/ bitten zu laſſen/ daß
GOtt ſie und alle/ ſo mit der ſache zu thun haͤtten/ alſo regieren wolte/ darmit
ſich niemand verſuͤndigen moͤchte: wenn er ſolche vorbitte alsdenn verrichtete/
und verrichten lieſſe: ja auch wo ein theil ſolches allein ſuchen wuͤrde/ wolte
ichs nicht allemal bloß abzuſchlagen halten/ iedoch muͤſte der Prediger die formul
dermaſſen einrichten/ daß eines theils ſo viel muͤglich nicht in der gemeinde be-
kant wuͤrde/ was es in ſpecie vor eine ſache ſeye/ um nicht zu allerley vorwitz
anlaß zu geben/ andern theils/ daß ſie kein vorurtheil wider den gegentheil noch
vor denjenigen/ der darum angehalten/ in ſich faßte/ ſondern allein dahin ge-
richtet wuͤrde/ daß GOtt/ der gerechte Richter/ durch ſeines reichs amtleute
dem gerechten theil auch recht verſchaffen/ und allen ſuͤnden von ſeiten aller/ die

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[82/0882] Das andere Capitel. unſchuld/ weswegen acta & actitata fuͤr ſie militiren zu manifeſtiren mehr irri- tirt und verbittert: ſondern auch in ihrer andacht dergeſtalt geaͤrgert werden/ daß ſie daruͤber aus der kirchen und vom altar bleiben. Auff dieſe frage in der furcht des HErrn zu antworten/ ſo unterſcheide ich dieſelbe ſelbs von denen forne dazu geſetzten umſtaͤnden/ kan aber 1. auch wo ſie in ſich ſelbs betrachtet wird/ nach meinem gewiſſen nicht anders ſagen/ als daß ein ſolcher Prediger/ der dergleichen thaͤte oder gethan haͤtte/ ſehr unrecht da- mit thue/ oder gethan haͤtte. Dieſe meine antwort gruͤnde nicht darauff/ als wann bloſſerdings unrecht hielte/ vor einige rechtsſache iemal auff der cantzel zu beten: denn obs wol das anſehen haben moͤchte/ daß ſolche dinge/ die zu dem amt der Richter und alſo auff die rathhaͤuſer gehoͤren/ bloſſeꝛ dings aus deꝛ kirche und von deꝛ cantzel gelaſſen wer- den ſolten/ wie dann dieſes die urſach ſeyn mag/ warum als viel mir wiſſend iſt/ in dem reich nirgend/ oder doch kaum irgends/ mag uͤblich ſeyn/ der gerichtlichen pro- ceſſe in dem vorbitten zu gedencken/ ſo will ich doch eben ſo weit nicht gehen/ ſon- dern weil man uͤber alle anliegen/ die man vor GOtt hat/ und ſie vor ſich die- ſelben vortragen mag und ſoll/ auch chriſtlicher mitbruͤder vorbitte begehren mag/ ſehe nicht/ warum man in ſolcher art anliegen dieſe (wo nicht wichtige hinder- niſſen entgegen ſtehen) nicht auch oͤffentlich darum anſprechen doͤrffte: Es muß aber billig eine cautel dabey ſeyn/ daß weder iemand/ gegen welche man bittet/ bey andern dadurch beſchimpffet/ noch anderer gewiſſen/ ob ſie alſo beten doͤrfften oder nicht doͤrfften/ in zweiffel/ oder in gefahr der ſuͤnde theilhafftig zu werden/ geſe- tzet/ noch dem obrigkeitlichen amt vorgegriffen/ noch einigerley maſſen zu des nahmens GOttes entheiligung urſach gegeben werde. Alſo wuͤrde ein Predi- ger nicht unrecht thun/ wo die Obrigkeit ſelbs/ da ein auffrichtiger proceſs vor ihr gehandelt wuͤrde/ dergleichen vorbitte um die regierung des H. Geiſtes an- ordnete: oder wo zwey chriſtliche partheyen/ deren ieder theil recht zu haben mein- te/ weil ſie aber nicht uͤbereinkommen koͤnten/ ſondern der Obrigkeit ausſpruch die ſache uͤberlaſſen wolten/ ſich ſelbs darzu vereinbarten/ bitten zu laſſen/ daß GOtt ſie und alle/ ſo mit der ſache zu thun haͤtten/ alſo regieren wolte/ darmit ſich niemand verſuͤndigen moͤchte: wenn er ſolche vorbitte alsdenn verrichtete/ und verrichten lieſſe: ja auch wo ein theil ſolches allein ſuchen wuͤrde/ wolte ichs nicht allemal bloß abzuſchlagen halten/ iedoch muͤſte der Prediger die formul dermaſſen einrichten/ daß eines theils ſo viel muͤglich nicht in der gemeinde be- kant wuͤrde/ was es in ſpecie vor eine ſache ſeye/ um nicht zu allerley vorwitz anlaß zu geben/ andern theils/ daß ſie kein vorurtheil wider den gegentheil noch vor denjenigen/ der darum angehalten/ in ſich faßte/ ſondern allein dahin ge- richtet wuͤrde/ daß GOtt/ der gerechte Richter/ durch ſeines reichs amtleute dem gerechten theil auch recht verſchaffen/ und allen ſuͤnden von ſeiten aller/ die darmit

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 82. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/882>, abgerufen am 22.11.2024.