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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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Das erste Capitel.
licher trohung nicht ungestrafft bleiben kan. 2. Mos. 20/ 7. daher wo ein sol-
cher mensch nachmahl zur erkäntnüß kommt/ er nicht anders kan/ als daß er
alles sein leben/ ob es auch im übrigen das ehrlichste gewesen wäre/ verdam-
men muß/ nicht allein weilen es niemahl aus der rechten bewegenden ursach
der liebe/ furcht und gehorsam GOttes geführet worden/ vielmehr die eige-
ne liebe die einige meisterinn und regel alles thuns gewesen ist/ sondern auch
weil die dabey geübte heucheley alle übrige schuld immer vermehret hat.

§. XXI. Jndessen werden etwa wenige seyn/ deren ihr hertz mit dem a-
theismo
angefüllet ist/ die nicht auch allen anderen sünden bey sich die herr-
schafft liessen/ von dero begehung sie nicht eine fleischliche ursach abhält/ in-
dem sie davon entweder schaden oder schimpff oder doch einige ungelegenheit
zu erwarten haben. Wäre dieser zaum weg/ so liessen sie ihren bösen lüsten
den zügel völlig schiessen; daher auch so bald sie mehr vortheil von der sünde
als dero enthaltung sehen/ sind sie bald fertig sie zu thun. Daher solcher leu-
te viele sind/ die in öffentlichen lastern/ völlerey/ hurerey/ ehebruch/ mord/
raub/ ungerechtigkeit/ und dergleichen sich ungescheuet weltzen/ wo sie nem-
lich eine solche stelle in der welt bekleiden/ in dero sie sich vor der obrigkeit
und schwerdt nicht zu fürchten/ so dann darvon/ daß ihre boßheit offenbahr
seye/ nichts zu sorgen haben. Ja es steiget wol gar die boßheit in den grad/
daß sie sich ihrer laster rühmen/ um auch damit GOttes/ der sie verbothen
habe/ und der andern einfalt/ die sich dessen gebot von erfüllung ihrer lüsten
abhalten liessen/ zu spotten: Ja wo sie einige art der sünden wüßten/ die sie
noch nicht begangen hätten/ und sie aber sicher begehen könten/ hätten sie kei-
ne ruhe biß sie auch solche böse lust gebüsset hätten. Solte nun einem solchen
verrucht gewesten gleichwol auch die gnad der buß wiederfahren/ so hat er
dergleichen laster-thaten/ ob sie wohl aus seinem Atheismo hergekommen/
nicht desto geringer zu schätzen/ weil er gegen eines GOttes gebot gesündigt
habe/ den er nicht erkannt/ also kan dadurch die schuld seiner übelthaten nicht
erleichtert werden.

§. XXII. Auff diese art hat ein solcher gottloß gewester/ aber zur buß
gerührter/ mensch sein leben anzusehen/ und zu bedencken/ wie er deswegen
in stetem zorn GOttes und völliger dienstbarkeit des bösen geistes/ also in
dem vorhoff der höllen/ gelegen/ damit das hertz zu einem rechten schrecken
und entsetzen über vorigen gefährlichsten sünden-stand gebracht/ und ein so
viel stärckerer haß gegen die sünde in demselben erwecket/ ja dadurch ein so
viel tiefferer grund der buß auff das gantze leben gelegt werde. Jndessen
hat sich der mensch zugleich vorzustellen die unaussprechliche gütigkeit und
langmuth des himmlischen vaters/ der nicht nur so lang etwa mehrere jahr/
ihm in seiner boßheit zugesehen/ da er ihn gleich so bald in seinem gericht hin-

reis-

Das erſte Capitel.
licher trohung nicht ungeſtrafft bleiben kan. 2. Moſ. 20/ 7. daher wo ein ſol-
cher menſch nachmahl zur erkaͤntnuͤß kommt/ er nicht anders kan/ als daß er
alles ſein leben/ ob es auch im uͤbrigen das ehrlichſte geweſen waͤre/ verdam-
men muß/ nicht allein weilen es niemahl aus der rechten bewegenden urſach
der liebe/ furcht und gehorſam GOttes gefuͤhret worden/ vielmehr die eige-
ne liebe die einige meiſterinn und regel alles thuns geweſen iſt/ ſondern auch
weil die dabey geuͤbte heucheley alle uͤbrige ſchuld immer vermehret hat.

§. XXI. Jndeſſen werden etwa wenige ſeyn/ deren ihr hertz mit dem a-
theiſmo
angefuͤllet iſt/ die nicht auch allen anderen ſuͤnden bey ſich die herr-
ſchafft lieſſen/ von dero begehung ſie nicht eine fleiſchliche urſach abhaͤlt/ in-
dem ſie davon entweder ſchaden oder ſchimpff oder doch einige ungelegenheit
zu erwarten haben. Waͤre dieſer zaum weg/ ſo lieſſen ſie ihren boͤſen luͤſten
den zuͤgel voͤllig ſchieſſen; daher auch ſo bald ſie mehr vortheil von der ſuͤnde
als dero enthaltung ſehen/ ſind ſie bald fertig ſie zu thun. Daher ſolcher leu-
te viele ſind/ die in oͤffentlichen laſtern/ voͤllerey/ hurerey/ ehebruch/ mord/
raub/ ungerechtigkeit/ und dergleichen ſich ungeſcheuet weltzen/ wo ſie nem-
lich eine ſolche ſtelle in der welt bekleiden/ in dero ſie ſich vor der obrigkeit
und ſchwerdt nicht zu fuͤrchten/ ſo dann darvon/ daß ihre boßheit offenbahr
ſeye/ nichts zu ſorgen haben. Ja es ſteiget wol gar die boßheit in den grad/
daß ſie ſich ihrer laſter ruͤhmen/ um auch damit GOttes/ der ſie verbothen
habe/ und der andern einfalt/ die ſich deſſen gebot von erfuͤllung ihrer luͤſten
abhalten lieſſen/ zu ſpotten: Ja wo ſie einige art der ſuͤnden wuͤßten/ die ſie
noch nicht begangen haͤtten/ und ſie aber ſicher begehen koͤnten/ haͤtten ſie kei-
ne ruhe biß ſie auch ſolche boͤſe luſt gebuͤſſet haͤtten. Solte nun einem ſolchen
verrucht geweſten gleichwol auch die gnad der buß wiederfahren/ ſo hat er
dergleichen laſter-thaten/ ob ſie wohl aus ſeinem Atheiſmo hergekommen/
nicht deſto geringer zu ſchaͤtzen/ weil er gegen eines GOttes gebot geſuͤndigt
habe/ den er nicht erkannt/ alſo kan dadurch die ſchuld ſeiner uͤbelthaten nicht
erleichtert werden.

§. XXII. Auff dieſe art hat ein ſolcher gottloß geweſter/ aber zur buß
geruͤhrter/ menſch ſein leben anzuſehen/ und zu bedencken/ wie er deswegen
in ſtetem zorn GOttes und voͤlliger dienſtbarkeit des boͤſen geiſtes/ alſo in
dem vorhoff der hoͤllen/ gelegen/ damit das hertz zu einem rechten ſchrecken
und entſetzen uͤber vorigen gefaͤhrlichſten ſuͤnden-ſtand gebracht/ und ein ſo
viel ſtaͤrckerer haß gegen die ſuͤnde in demſelben erwecket/ ja dadurch ein ſo
viel tiefferer grund der buß auff das gantze leben gelegt werde. Jndeſſen
hat ſich der menſch zugleich vorzuſtellen die unausſprechliche guͤtigkeit und
langmuth des himmliſchen vaters/ der nicht nur ſo lang etwa mehrere jahr/
ihm in ſeiner boßheit zugeſehen/ da er ihn gleich ſo bald in ſeinem gericht hin-

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[58/0074] Das erſte Capitel. licher trohung nicht ungeſtrafft bleiben kan. 2. Moſ. 20/ 7. daher wo ein ſol- cher menſch nachmahl zur erkaͤntnuͤß kommt/ er nicht anders kan/ als daß er alles ſein leben/ ob es auch im uͤbrigen das ehrlichſte geweſen waͤre/ verdam- men muß/ nicht allein weilen es niemahl aus der rechten bewegenden urſach der liebe/ furcht und gehorſam GOttes gefuͤhret worden/ vielmehr die eige- ne liebe die einige meiſterinn und regel alles thuns geweſen iſt/ ſondern auch weil die dabey geuͤbte heucheley alle uͤbrige ſchuld immer vermehret hat. §. XXI. Jndeſſen werden etwa wenige ſeyn/ deren ihr hertz mit dem a- theiſmo angefuͤllet iſt/ die nicht auch allen anderen ſuͤnden bey ſich die herr- ſchafft lieſſen/ von dero begehung ſie nicht eine fleiſchliche urſach abhaͤlt/ in- dem ſie davon entweder ſchaden oder ſchimpff oder doch einige ungelegenheit zu erwarten haben. Waͤre dieſer zaum weg/ ſo lieſſen ſie ihren boͤſen luͤſten den zuͤgel voͤllig ſchieſſen; daher auch ſo bald ſie mehr vortheil von der ſuͤnde als dero enthaltung ſehen/ ſind ſie bald fertig ſie zu thun. Daher ſolcher leu- te viele ſind/ die in oͤffentlichen laſtern/ voͤllerey/ hurerey/ ehebruch/ mord/ raub/ ungerechtigkeit/ und dergleichen ſich ungeſcheuet weltzen/ wo ſie nem- lich eine ſolche ſtelle in der welt bekleiden/ in dero ſie ſich vor der obrigkeit und ſchwerdt nicht zu fuͤrchten/ ſo dann darvon/ daß ihre boßheit offenbahr ſeye/ nichts zu ſorgen haben. Ja es ſteiget wol gar die boßheit in den grad/ daß ſie ſich ihrer laſter ruͤhmen/ um auch damit GOttes/ der ſie verbothen habe/ und der andern einfalt/ die ſich deſſen gebot von erfuͤllung ihrer luͤſten abhalten lieſſen/ zu ſpotten: Ja wo ſie einige art der ſuͤnden wuͤßten/ die ſie noch nicht begangen haͤtten/ und ſie aber ſicher begehen koͤnten/ haͤtten ſie kei- ne ruhe biß ſie auch ſolche boͤſe luſt gebuͤſſet haͤtten. Solte nun einem ſolchen verrucht geweſten gleichwol auch die gnad der buß wiederfahren/ ſo hat er dergleichen laſter-thaten/ ob ſie wohl aus ſeinem Atheiſmo hergekommen/ nicht deſto geringer zu ſchaͤtzen/ weil er gegen eines GOttes gebot geſuͤndigt habe/ den er nicht erkannt/ alſo kan dadurch die ſchuld ſeiner uͤbelthaten nicht erleichtert werden. §. XXII. Auff dieſe art hat ein ſolcher gottloß geweſter/ aber zur buß geruͤhrter/ menſch ſein leben anzuſehen/ und zu bedencken/ wie er deswegen in ſtetem zorn GOttes und voͤlliger dienſtbarkeit des boͤſen geiſtes/ alſo in dem vorhoff der hoͤllen/ gelegen/ damit das hertz zu einem rechten ſchrecken und entſetzen uͤber vorigen gefaͤhrlichſten ſuͤnden-ſtand gebracht/ und ein ſo viel ſtaͤrckerer haß gegen die ſuͤnde in demſelben erwecket/ ja dadurch ein ſo viel tiefferer grund der buß auff das gantze leben gelegt werde. Jndeſſen hat ſich der menſch zugleich vorzuſtellen die unausſprechliche guͤtigkeit und langmuth des himmliſchen vaters/ der nicht nur ſo lang etwa mehrere jahr/ ihm in ſeiner boßheit zugeſehen/ da er ihn gleich ſo bald in ſeinem gericht hin- reiſ-

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 58. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/74>, abgerufen am 25.11.2024.