Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.ARTIC. III. SECTIO XII. zu urtheilen/ wen sie vor unbußfertig erkennen/ was sie vor gnugthuung indem fall des ärgernüsses erfordern wolle/ und dergleichen zu determiniren. Wo mir also einer/ dem ich göttliche ungnade seiner sünde wegen treulich vor- gehalten habe/ vorkommet/ der nun sich als bußfertig darstellet/ und ich aus deme/ daß ers etwa mehrmals fälschlich versprochen hätte/ oder andern der- gleichen muthmaßlichen anzeigungen/ in sorgen stehe/ er möchte noch nicht in wahrer buß stehen/ habe ich ihm beweglich zuzureden/ und zu zeigen/ wie sich GOtt in seiner ordnung weder spotten noch betriegen lasse/ wie ihm also die absolution oder Communion nicht nur allein nichts nutzen/ sondern viel- mehr schaden würde/ daher ihm lieber rathete/ davon zu bleiben. Thut ers/ so ist der sache gerathen/ will er damit sich nicht beruhigen lassen/ sondern er fordert/ was das recht der kirchen seye/ so habe ich solches entweder der jeni- gen entscheid zu übergeben/ die unter uns zu sprechen haben/ ob sie ihn vor bußfertig erkennen/ oder ich habe ihm die absolution, mit beweglicher ver- warnung und anzeige/ an welchen dieselbe kräfftig oder nicht kräfftig seye/ auff solche art zusprechen/ daß er wisse/ es seye dieselbe/ weil ich ihm in das hertz nicht sehen kan/ in der krafft allein bedinget/ und daß er sich also/ wo er eigentlich unbußfertig wäre/ damit in seiner sicherheit nicht stärcken könte. Auff diese weise rettet der prediger sein gewissen/ und gebraucht sich keiner weitern gewalt/ als ihm zukommet/ der sünder aber hat gelegenheit gnung/ in seiner unbußfertigkeit gewarnet zu werden/ und wo er nichts desto weniger in derselben verharret/ und sich sein gericht mit mißbrauch der gnaden-güter schwehrer macht/ so hat er sichs selbs zuzuschreiben. Daß er aber noch dazu gelassen wird/ was ihm nicht gebühret/ ist die schuld nicht des predigers/ son- dern der übeln verfassung der kirchen/ und mangels der nöthigen gerichten in derselben/ welches gebrechen er aber nicht selbs ersetzen kan/ sondern es GOtt befehlen muß. Derselbe steure durch seine krafft allen ärgernüssen/ beßre unsre mängel/ und gebe uns in allen stücken seinen wohlgefälligen willen zu erkennen. Amen. 1686. SECTIO XIII. Das predigamt vornemlich in liebe und sanftmuth zu führen. Was von besserung der kirchen zu hoffen. DAß ich alles mit liebe und sanfftmuth suche/ bekenne ich gern/ habe schrei- Q q q q 2
ARTIC. III. SECTIO XII. zu urtheilen/ wen ſie vor unbußfertig erkennen/ was ſie vor gnugthuung indem fall des aͤrgernuͤſſes erfordern wolle/ und dergleichen zu determiniren. Wo mir alſo einer/ dem ich goͤttliche ungnade ſeiner ſuͤnde wegen treulich vor- gehalten habe/ vorkommet/ der nun ſich als bußfertig darſtellet/ und ich aus deme/ daß ers etwa mehrmals faͤlſchlich verſprochen haͤtte/ oder andern der- gleichen muthmaßlichen anzeigungen/ in ſorgen ſtehe/ er moͤchte noch nicht in wahrer buß ſtehen/ habe ich ihm beweglich zuzureden/ und zu zeigen/ wie ſich GOtt in ſeiner ordnung weder ſpotten noch betriegen laſſe/ wie ihm alſo die abſolution oder Communion nicht nur allein nichts nutzen/ ſondern viel- mehr ſchaden wuͤrde/ daher ihm lieber rathete/ davon zu bleiben. Thut ers/ ſo iſt der ſache gerathen/ will er damit ſich nicht beruhigen laſſen/ ſondern er fordert/ was das recht der kirchen ſeye/ ſo habe ich ſolches entweder der jeni- gen entſcheid zu uͤbergeben/ die unter uns zu ſprechen haben/ ob ſie ihn vor bußfertig erkennen/ oder ich habe ihm die abſolution, mit beweglicher ver- warnung und anzeige/ an welchen dieſelbe kraͤfftig oder nicht kraͤfftig ſeye/ auff ſolche art zuſprechen/ daß er wiſſe/ es ſeye dieſelbe/ weil ich ihm in das hertz nicht ſehen kan/ in der krafft allein bedinget/ und daß er ſich alſo/ wo er eigentlich unbußfertig waͤre/ damit in ſeiner ſicherheit nicht ſtaͤrcken koͤnte. Auff dieſe weiſe rettet der prediger ſein gewiſſen/ und gebraucht ſich keiner weitern gewalt/ als ihm zukommet/ der ſuͤnder aber hat gelegenheit gnung/ in ſeiner unbußfertigkeit gewarnet zu werden/ und wo er nichts deſto weniger in derſelben verharret/ und ſich ſein gericht mit mißbrauch der gnaden-guͤter ſchwehrer macht/ ſo hat er ſichs ſelbs zuzuſchreiben. Daß er aber noch dazu gelaſſen wird/ was ihm nicht gebuͤhret/ iſt die ſchuld nicht des predigers/ ſon- dern der uͤbeln verfaſſung der kirchen/ und mangels der noͤthigen gerichten in derſelben/ welches gebrechen er aber nicht ſelbs erſetzen kan/ ſondern es GOtt befehlen muß. Derſelbe ſteure durch ſeine krafft allen aͤrgernuͤſſen/ beßre unſre maͤngel/ und gebe uns in allen ſtuͤcken ſeinen wohlgefaͤlligen willen zu erkennen. Amen. 1686. SECTIO XIII. Das predigamt vornemlich in liebe und ſanftmuth zu fuͤhren. Was von beſſerung der kirchen zu hoffen. DAß ich alles mit liebe und ſanfftmuth ſuche/ bekenne ich gern/ habe ſchrei- Q q q q 2
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ARTIC. III. SECTIO XII.
zu urtheilen/ wen ſie vor unbußfertig erkennen/ was ſie vor gnugthuung in
dem fall des aͤrgernuͤſſes erfordern wolle/ und dergleichen zu determiniren.
Wo mir alſo einer/ dem ich goͤttliche ungnade ſeiner ſuͤnde wegen treulich vor-
gehalten habe/ vorkommet/ der nun ſich als bußfertig darſtellet/ und ich aus
deme/ daß ers etwa mehrmals faͤlſchlich verſprochen haͤtte/ oder andern der-
gleichen muthmaßlichen anzeigungen/ in ſorgen ſtehe/ er moͤchte noch nicht in
wahrer buß ſtehen/ habe ich ihm beweglich zuzureden/ und zu zeigen/ wie ſich
GOtt in ſeiner ordnung weder ſpotten noch betriegen laſſe/ wie ihm alſo die
abſolution oder Communion nicht nur allein nichts nutzen/ ſondern viel-
mehr ſchaden wuͤrde/ daher ihm lieber rathete/ davon zu bleiben. Thut ers/
ſo iſt der ſache gerathen/ will er damit ſich nicht beruhigen laſſen/ ſondern er
fordert/ was das recht der kirchen ſeye/ ſo habe ich ſolches entweder der jeni-
gen entſcheid zu uͤbergeben/ die unter uns zu ſprechen haben/ ob ſie ihn vor
bußfertig erkennen/ oder ich habe ihm die abſolution, mit beweglicher ver-
warnung und anzeige/ an welchen dieſelbe kraͤfftig oder nicht kraͤfftig ſeye/
auff ſolche art zuſprechen/ daß er wiſſe/ es ſeye dieſelbe/ weil ich ihm in das
hertz nicht ſehen kan/ in der krafft allein bedinget/ und daß er ſich alſo/ wo er
eigentlich unbußfertig waͤre/ damit in ſeiner ſicherheit nicht ſtaͤrcken koͤnte.
Auff dieſe weiſe rettet der prediger ſein gewiſſen/ und gebraucht ſich keiner
weitern gewalt/ als ihm zukommet/ der ſuͤnder aber hat gelegenheit gnung/
in ſeiner unbußfertigkeit gewarnet zu werden/ und wo er nichts deſto weniger
in derſelben verharret/ und ſich ſein gericht mit mißbrauch der gnaden-guͤter
ſchwehrer macht/ ſo hat er ſichs ſelbs zuzuſchreiben. Daß er aber noch dazu
gelaſſen wird/ was ihm nicht gebuͤhret/ iſt die ſchuld nicht des predigers/ ſon-
dern der uͤbeln verfaſſung der kirchen/ und mangels der noͤthigen gerichten in
derſelben/ welches gebrechen er aber nicht ſelbs erſetzen kan/ ſondern es GOtt
befehlen muß. Derſelbe ſteure durch ſeine krafft allen aͤrgernuͤſſen/ beßre
unſre maͤngel/ und gebe uns in allen ſtuͤcken ſeinen wohlgefaͤlligen willen zu
erkennen. Amen. 1686.
SECTIO XIII.
Das predigamt vornemlich in liebe und ſanftmuth
zu fuͤhren. Was von beſſerung der kirchen zu hoffen.
DAß ich alles mit liebe und ſanfftmuth ſuche/ bekenne ich gern/ habe
auch nicht willens ſolchen methodum zu aͤndern/ ja mehr andern zu
recommendiren: Wo auch mein vielgeehrter Herr bruder mir dieſe
meine freyheit/ wie ich hoffe/ zu gut halten will/ wuͤnſchete ich/ daß derſelbe
gleichfals in der erſten art/ von dero er wider willen nunmehr abzugehen/
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