Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.SECTIO XII. 2. Bey andern/ die besser erstmahl angeführet/ findet sich wol eine buch- §. XII. Dieses geschihet 3. so vielmehr/ weil bey den meisten unter sol- ben G 2
SECTIO XII. 2. Bey andern/ die beſſer erſtmahl angefuͤhret/ findet ſich wol eine buch- §. XII. Dieſes geſchihet 3. ſo vielmehr/ weil bey den meiſten unter ſol- ben G 2
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SECTIO XII.
2. Bey andern/ die beſſer erſtmahl angefuͤhret/ findet ſich wol eine buch-
ſtaͤbliche wiſſenſchafft der religion/ die ſie von jugend auff faſſen/ aber mehr
daß der verſtand mit vielen concepten erfuͤllet/ als das hertz darvon verſi-
chert worden waͤre; ſie ſind der Evangeliſchen religion entweder bloß/ weil
ſie dabey gebohren/ oder auffs hoͤchſte/ weil ihnen/ was ſie von jugend auff
gehoͤret/ am wahrſcheinlichſten vorkommet: ſie glauben was ſie indem Ca-
techiſmo oder compendiis gelehrt worden/ eben deswegen/ weil mans ſie al-
ſo gelehret hat/ ohne genaueres unterſuchen: ſie halten die ſchrifft vor GOt-
tes wort/ haben aber deſſen keine andre verſicherung/ als weil ſie es von ju-
gend auff alſo gehoͤret: und auff dieſem bey ihnen ſelbs gleichwol ſo ſchlecht
befeſtigtem grund beſtehet alsdann/ worinnen ſie ſich am allerbeſten fundi-
ret meinen. Daher ruhet ihre gewißheit am meiſten nur darauff/ daß ſie un-
bedacht alles angenommen/ und woher ſie der wahrheit verſichert/ niemahl
mit fleiß unterſucht haben. Daher wenn ſie entweder anfangen ihrem eigen
grund nachzudencken/ oder ſie gerathen unter andre ruchloſen/ die ihnen mit
fleiß die gantze chriſtliche religion zweiffelhafft machen/ faͤllet ihnen gar leicht
alles dahin/ was auff einen grund gebauet geweſen/ an deſſen feſtigkeit ſie nie
gedacht hatten.
§. XII. Dieſes geſchihet 3. ſo vielmehr/ weil bey den meiſten unter ſol-
chen es auch deswegen zur lebendigen erkaͤntnuͤß und innerlichen uͤberzeu-
gung nie gekommen iſt/ nachdem die ſie erzogen und unterrichtet/ gemeinig-
lich nicht weiter bey ihnen getrachtet/ auch ſie keine weitere abſicht gehabt/
als zu einer wiſſenſchafft mit leſen/ hoͤren/ nach ſinnen/ und in die gedaͤchtnuͤß
trucken/ zu kommen/ wie man zu andern wiſſenſchafften auch gelanget: ohne
daß man ſich ſtets vorſtellete/ daß aller unſer fleiß in ſolcher ſache ohne des H.
Geiſtes liecht nichts vermoͤge/ und deswegen bemuͤhet waͤre/ in dem ſtand zu
ſtehen/ darinn man eine werckſtaͤtte des H. Geiſtes ſeyn koͤnte/ darzu gehoͤret
neben der fleißigen handlung goͤttl. worts inbruͤnſtiges gebet/ ſonderlich aber
daß man deſſen ſtets zur buß geſchehenden trieb platz gaͤbe u. gehorſam leiſtete.
Weil dann die allerwenigſte in ſolcher ordnung der goͤttlichen wirckung bey
ſich raum laſſen/ ſo kommts bey den uͤbrigen nie zu der kraͤfftigen hertzens-uͤ-
berzeugung von GOtt und deſſen offenbahrung/ und iſt dasjenige/ was ſol-
che leute vor glauben halten/ nicht der wahre glaube/ der von dem H. Geiſt
angezuͤndet/ und mit ſeinem zeugnuͤß verſiglet waͤre/ ſondern allein eine wiſ-
ſenſchafft/ die ſie mit eignem fleiß/ oder durch unterrichtung anderer/ aus dem
goͤttlichen wort gefaßt haben/ da ſie die in derſelben enthaltene wahrheiten/
wie ſie entweder ausgetruckt in der Bibel ſtehen/ oder daraus gezogen und
gefolgert werden/ annehmen/ nicht anders als ſie aus einem andern buch et-
was faſſen oder anderer erzehlung/ die ihnen glaubwuͤrdig vorkommt/ glau-
ben
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