Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Das andere Capitel. GOtt gegeben hat in dem amt/ aber wir müssen dabey gedencken/ wir leben zueiner zeit/ da nun aus GOttes verhängnüß fast aller orthen das unkraut sich stärcker findet/ und den weitzen unscheinbar machet/ auch wir zu schwach sind/ jenes auszurotten oder ihm gnug zu wehren: daher muß nun unsre meiste ar- beit nicht so wol damit umgehen dem unkraut zu steuren/ als vielmehr des wei- tzen zu pflegen/ daß er wachse/ und nicht von dem unkraut ersticket werde; so dann/ ob wir noch immer ein und ander unkraut in guten weitzen verwandeln können. Da gehöret nun zu jenem sonderlich/ daß man neben der allgemei- nen lehr/ auch absonderlich sein amt zu thun gelegenheit suche. Und wüste ich nichts nützlichers/ als daß ein prediger des orts/ da er ist/ sich bald anfangs umsehe/ welche die jenigen seelen sind/ die sich das göttliche am meisten lassen angelegen seyn/ und also an denen das meiste auszurichten ist/ weil man sihet/ daß sie der Vater ziehet. Mit solchen/ rathe ich alsdann einem der erbauung beflissenem prediger/ genaue freund- und kundschafft zu machen/ und weil sie sich solches ohne das nicht werden zu wider seyn lassen/ offtmal mit ihnen um- zugehen/ zu ihnen zukommen/ und zu sich kommen zu lassen/ alles aber auf eine solche art/ daß es auff keinerley weise den schein eines geitzes/ wollüstigkeit/ mit trincken oder gastereyen/ oder andern dergleichen gewinnen könne/ son- dern/ daß offenbahr seye/ man suche dieselbe mehr zu erbauen/ und denselben seye es auch einig darum zu thun. Wie er dann also an ihnen zu arbeiten sich befleißigen muß/ daß er sie so weit bringe/ als in erkäntnüß der wahrheit und heiligung des lebens/ leute ihres masses gebracht werden können. Solches solle er deßwegen thun/ damit er eines theils auch rechtschaffne exempel wah- rer that-christen habe/ auf welche andre sehen/ und an ihnen ein ziemlich mu- ster dessen/ was sie von dem pfarrherrn hören/ erkennen mögen/ andern theils/ daß solche weiter gebrachte die jenige seyn/ die neben dem guten exempel auch immer bey gebender gelegenheit andre neben sich mit erinnern oder vermah- nen erbauen. An welchen beiden stücken ein grosses gelegen ist. Jch weiß exempel/ daß seine gut-gesinnte leute gewesen seyen/ welche lange GOttes wort gehört und gelesen/ aber darnach bekannt haben/ daß sie niemal zu einem rechtschaffenen thätigen Christenthum gekommen seyen/ weil sie gemeint/ daß also zu leben/ wie uns die regeln vorgeschrieben seyn/ auf keinerley weise mög- lich seye/ sondern allein/ weil es fein laute/ den leuten vorgesagt werde/ daher sie es immer bey dem hören/ lesen und wissen hätten bleiben lassen/ und gemeint/ so sey es gantz gut/ ohne bestreben nach einem mehrern ernst; wann sie aber allein ein oder ander exempel eines solchen Christen gesehen/ aus dessen gantzen leben
Das andere Capitel. GOtt gegeben hat in dem amt/ aber wir muͤſſen dabey gedencken/ wir leben zueiner zeit/ da nun aus GOttes verhaͤngnuͤß faſt aller orthen das unkraut ſich ſtaͤrcker findet/ und den weitzen unſcheinbar machet/ auch wir zu ſchwach ſind/ jenes auszurotten oder ihm gnug zu wehren: daher muß nun unſre meiſte ar- beit nicht ſo wol damit umgehen dem unkraut zu ſteuren/ als vielmehr des wei- tzen zu pflegen/ daß er wachſe/ und nicht von dem unkraut erſticket werde; ſo dann/ ob wir noch immer ein und ander unkraut in guten weitzen verwandeln koͤnnen. Da gehoͤret nun zu jenem ſonderlich/ daß man neben der allgemei- nen lehr/ auch abſonderlich ſein amt zu thun gelegenheit ſuche. Und wuͤſte ich nichts nuͤtzlichers/ als daß ein prediger des orts/ da er iſt/ ſich bald anfangs umſehe/ welche die jenigen ſeelen ſind/ die ſich das goͤttliche am meiſten laſſen angelegen ſeyn/ und alſo an denen das meiſte auszurichten iſt/ weil man ſihet/ daß ſie der Vater ziehet. Mit ſolchen/ rathe ich alsdann einem der erbauung befliſſenem prediger/ genaue freund- und kundſchafft zu machen/ und weil ſie ſich ſolches ohne das nicht werden zu wider ſeyn laſſen/ offtmal mit ihnen um- zugehen/ zu ihnen zukommen/ und zu ſich kommen zu laſſen/ alles aber auf eine ſolche art/ daß es auff keinerley weiſe den ſchein eines geitzes/ wolluͤſtigkeit/ mit trincken oder gaſtereyen/ oder andern dergleichen gewinnen koͤnne/ ſon- dern/ daß offenbahr ſeye/ man ſuche dieſelbe mehr zu erbauen/ und denſelben ſeye es auch einig darum zu thun. Wie er dann alſo an ihnen zu arbeiten ſich befleißigen muß/ daß er ſie ſo weit bringe/ als in erkaͤntnuͤß der wahrheit und heiligung des lebens/ leute ihres maſſes gebracht werden koͤnnen. Solches ſolle er deßwegen thun/ damit er eines theils auch rechtſchaffne exempel wah- rer that-chriſten habe/ auf welche andre ſehen/ und an ihnen ein ziemlich mu- ſter deſſen/ was ſie von dem pfarrherꝛn hoͤren/ erkennen moͤgen/ andern theils/ daß ſolche weiter gebrachte die jenige ſeyn/ die neben dem guten exempel auch immer bey gebender gelegenheit andre neben ſich mit erinnern oder vermah- nen erbauen. An welchen beiden ſtuͤcken ein groſſes gelegen iſt. Jch weiß exempel/ daß ſeine gut-geſinnte leute geweſen ſeyen/ welche lange GOttes wort gehoͤrt und geleſen/ aber darnach bekannt haben/ daß ſie niemal zu einem rechtſchaffenen thaͤtigen Chriſtenthum gekommen ſeyen/ weil ſie gemeint/ daß alſo zu leben/ wie uns die regeln vorgeſchrieben ſeyn/ auf keinerley weiſe moͤg- lich ſeye/ ſondern allein/ weil es fein laute/ den leuten vorgeſagt werde/ daher ſie es immer bey dem hoͤren/ leſen und wiſſen haͤtten bleiben laſſen/ und gemeint/ ſo ſey es gantz gut/ ohne beſtreben nach einem mehrern ernſt; wann ſie aber allein ein oder ander exempel eines ſolchen Chriſten geſehen/ aus deſſen gantzen leben
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Das andere Capitel.
GOtt gegeben hat in dem amt/ aber wir muͤſſen dabey gedencken/ wir leben zu
einer zeit/ da nun aus GOttes verhaͤngnuͤß faſt aller orthen das unkraut ſich
ſtaͤrcker findet/ und den weitzen unſcheinbar machet/ auch wir zu ſchwach ſind/
jenes auszurotten oder ihm gnug zu wehren: daher muß nun unſre meiſte ar-
beit nicht ſo wol damit umgehen dem unkraut zu ſteuren/ als vielmehr des wei-
tzen zu pflegen/ daß er wachſe/ und nicht von dem unkraut erſticket werde; ſo
dann/ ob wir noch immer ein und ander unkraut in guten weitzen verwandeln
koͤnnen. Da gehoͤret nun zu jenem ſonderlich/ daß man neben der allgemei-
nen lehr/ auch abſonderlich ſein amt zu thun gelegenheit ſuche. Und wuͤſte
ich nichts nuͤtzlichers/ als daß ein prediger des orts/ da er iſt/ ſich bald anfangs
umſehe/ welche die jenigen ſeelen ſind/ die ſich das goͤttliche am meiſten laſſen
angelegen ſeyn/ und alſo an denen das meiſte auszurichten iſt/ weil man ſihet/
daß ſie der Vater ziehet. Mit ſolchen/ rathe ich alsdann einem der erbauung
befliſſenem prediger/ genaue freund- und kundſchafft zu machen/ und weil ſie
ſich ſolches ohne das nicht werden zu wider ſeyn laſſen/ offtmal mit ihnen um-
zugehen/ zu ihnen zukommen/ und zu ſich kommen zu laſſen/ alles aber auf eine
ſolche art/ daß es auff keinerley weiſe den ſchein eines geitzes/ wolluͤſtigkeit/
mit trincken oder gaſtereyen/ oder andern dergleichen gewinnen koͤnne/ ſon-
dern/ daß offenbahr ſeye/ man ſuche dieſelbe mehr zu erbauen/ und denſelben
ſeye es auch einig darum zu thun. Wie er dann alſo an ihnen zu arbeiten ſich
befleißigen muß/ daß er ſie ſo weit bringe/ als in erkaͤntnuͤß der wahrheit und
heiligung des lebens/ leute ihres maſſes gebracht werden koͤnnen. Solches
ſolle er deßwegen thun/ damit er eines theils auch rechtſchaffne exempel wah-
rer that-chriſten habe/ auf welche andre ſehen/ und an ihnen ein ziemlich mu-
ſter deſſen/ was ſie von dem pfarrherꝛn hoͤren/ erkennen moͤgen/ andern theils/
daß ſolche weiter gebrachte die jenige ſeyn/ die neben dem guten exempel auch
immer bey gebender gelegenheit andre neben ſich mit erinnern oder vermah-
nen erbauen. An welchen beiden ſtuͤcken ein groſſes gelegen iſt. Jch weiß
exempel/ daß ſeine gut-geſinnte leute geweſen ſeyen/ welche lange GOttes
wort gehoͤrt und geleſen/ aber darnach bekannt haben/ daß ſie niemal zu einem
rechtſchaffenen thaͤtigen Chriſtenthum gekommen ſeyen/ weil ſie gemeint/ daß
alſo zu leben/ wie uns die regeln vorgeſchrieben ſeyn/ auf keinerley weiſe moͤg-
lich ſeye/ ſondern allein/ weil es fein laute/ den leuten vorgeſagt werde/ daher ſie
es immer bey dem hoͤren/ leſen und wiſſen haͤtten bleiben laſſen/ und gemeint/
ſo ſey es gantz gut/ ohne beſtreben nach einem mehrern ernſt; wann ſie aber
allein ein oder ander exempel eines ſolchen Chriſten geſehen/ aus deſſen gantzen
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