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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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Das andere Capitel.
bitte auch auf das gebet so viel als auf den übrigen amts-fleiß zu setzen/ und
zu glauben/ daß damit aller segen/ ohne welchen sonsten studiren und fleiß
vergebens seyn würde/ erlangt werden müsse/ daher in kindlicher demuth mit
erkäntnüß/ daß wir nichts seyn noch vermögen/ stäts vor dem HErren zuli-
gen/ und von seiner barmhertzigkeit das uns nöthige flehentlich zu erbitten.
Eines wäre mir bey nahem vergessen/ welches ich zu erinnern nöthig achte/
und ein gutes stück der Christlichen klugheit seyn wird/ daß er ja in predigten
und discoursen sich niemahl vernehmen wolle lassen/ ob triebe er etwas neu-
es/ oder wäre das nöthige von seinen antecessoribus bis dahin nicht genug
getrieben worden/ oder werde nach nothdurfft von den collegis (mit denen
ich sonderlich/ sie möchten seyn wie sie wolten/ in dem ich weder gutes noch
böses von ihnen weiß/ alle lieb und einigkeit zu unterhalten/ und wo einige
auch böse wären/ daß GOtt verhüte/ sie mit grosser gedult und sanfftmuth
zu tragen recommendire) getrieben/ welches stracks nicht nur bey diesen ei-
ne schädliche mißgunst und haß/ sondern auch bey den zuhörern/ einen anstoß
verursachet: sondern das beste ist/ man bezeuge/ daß man (wie es auch/
was die bewandnüß anlangt/ wahr ist/ und seyn muß) nichts anders lehre und
treibe als das jenige/ was sie von allen vorigen auch gehöret/
vielleicht aber damahl nicht so wohl beobachtet hätten/ als jetzo/ da
sie von der gnaden GOttes gerühret seyn. Dann ists/ daß einige der ante-
cessorum
nicht allemahl das rechtschaffene wesen in Christo so treulich getrie-
ben/ als sichs geziehmet/ so überlassen wir das urtheil über sie und ihre wer-
cke dem HErrn/ und loben das jenige noch an ihnen/ daß sie gleichwohl die
wahre lehr geführet: Wie dann nicht leicht geschihet/ daß in eines mannes/
der sonsten orthodox ist/ lehre/ die er eine zeitlang getrieben/ nicht solte al-
les/ was zu dem rath der seligkeit nöthig ist/ befindlich seyn/ ob ers wohl
manchmahl selbs nicht verstehet/ was er in ein und andern worten/ sonder-
lich die aus der schrifft geführet worden/ geredet hat. Daher wir dieses ge-
nerale
als uns gnugsam achten mögen/ daß wir uns auf der (auch etwa/ so
sie dergleichen gewesen/ faulen oder ungeschickten) antessorum consensum
einigerley massen beziehen/ und die schuld der neuerung/ welche etwa die
frucht hindern dörffte/ ablehnen mögen. Jedoch haben wir dabey offt zu er-
innern/ daß sie auf keinen menschen sehen/ oder die wahrheit nach dem/ ob sie
dieser oder jener bekenne/ aestimiren/ annehmen oder verwerffen/ sondern in
allem allein auf den HErren ihre seelen richten solten. Nun der HErr rüste
ihn aus mit der weißheit die von oben her/ demnach keusch/ darnach friedsam/
gelinde ist/ lässet ihr sagen/ ist voll barmhertzigkeit und guter früchte/ un-
partheyisch/ ohne heucheley/ und segne seine arbeit zu seiner und vieler andern
heil. Waß in dem übrigen die anfrage wegen der Jesus-gesellschafft anlangt/

ist

Das andere Capitel.
bitte auch auf das gebet ſo viel als auf den uͤbrigen amts-fleiß zu ſetzen/ und
zu glauben/ daß damit aller ſegen/ ohne welchen ſonſten ſtudiren und fleiß
vergebens ſeyn wuͤrde/ erlangt werden muͤſſe/ daher in kindlicher demuth mit
erkaͤntnuͤß/ daß wir nichts ſeyn noch vermoͤgen/ ſtaͤts vor dem HErren zuli-
gen/ und von ſeiner barmhertzigkeit das uns noͤthige flehentlich zu erbitten.
Eines waͤre mir bey nahem vergeſſen/ welches ich zu erinnern noͤthig achte/
und ein gutes ſtuͤck der Chriſtlichen klugheit ſeyn wird/ daß er ja in predigten
und diſcourſen ſich niemahl vernehmen wolle laſſen/ ob triebe er etwas neu-
es/ oder waͤre das noͤthige von ſeinen anteceſſoribus bis dahin nicht genug
getrieben worden/ oder werde nach nothdurfft von den collegis (mit denen
ich ſonderlich/ ſie moͤchten ſeyn wie ſie wolten/ in dem ich weder gutes noch
boͤſes von ihnen weiß/ alle lieb und einigkeit zu unterhalten/ und wo einige
auch boͤſe waͤren/ daß GOtt verhuͤte/ ſie mit groſſer gedult und ſanfftmuth
zu tragen recommendire) getrieben/ welches ſtracks nicht nur bey dieſen ei-
ne ſchaͤdliche mißgunſt und haß/ ſondern auch bey den zuhoͤrern/ einen anſtoß
verurſachet: ſondern das beſte iſt/ man bezeuge/ daß man (wie es auch/
was die bewandnuͤß anlangt/ wahr iſt/ und ſeyn muß) nichts anders lehre und
treibe als das jenige/ was ſie von allen vorigen auch gehoͤret/
vielleicht aber damahl nicht ſo wohl beobachtet haͤtten/ als jetzo/ da
ſie von der gnaden GOttes geruͤhret ſeyn. Dann iſts/ daß einige der ante-
ceſſorum
nicht allemahl das rechtſchaffene weſen in Chriſto ſo treulich getrie-
ben/ als ſichs geziehmet/ ſo uͤberlaſſen wir das urtheil uͤber ſie und ihre wer-
cke dem HErrn/ und loben das jenige noch an ihnen/ daß ſie gleichwohl die
wahre lehr gefuͤhret: Wie dann nicht leicht geſchihet/ daß in eines mannes/
der ſonſten orthodox iſt/ lehre/ die er eine zeitlang getrieben/ nicht ſolte al-
les/ was zu dem rath der ſeligkeit noͤthig iſt/ befindlich ſeyn/ ob ers wohl
manchmahl ſelbs nicht verſtehet/ was er in ein und andern worten/ ſonder-
lich die aus der ſchrifft gefuͤhret worden/ geredet hat. Daher wir dieſes ge-
nerale
als uns gnugſam achten moͤgen/ daß wir uns auf der (auch etwa/ ſo
ſie dergleichen geweſen/ faulen oder ungeſchickten) anteſſorum conſenſum
einigerley maſſen beziehen/ und die ſchuld der neuerung/ welche etwa die
frucht hindern doͤrffte/ ablehnen moͤgen. Jedoch haben wir dabey offt zu er-
innern/ daß ſie auf keinen menſchen ſehen/ oder die wahrheit nach dem/ ob ſie
dieſer oder jener bekenne/ æſtimiren/ annehmen oder verwerffen/ ſondern in
allem allein auf den HErren ihre ſeelen richten ſolten. Nun der HErr ruͤſte
ihn aus mit der weißheit die von oben her/ demnach keuſch/ darnach friedſam/
gelinde iſt/ laͤſſet ihr ſagen/ iſt voll barmhertzigkeit und guter fruͤchte/ un-
partheyiſch/ ohne heucheley/ und ſegne ſeine arbeit zu ſeiner und vieler andern
heil. Waß in dem uͤbrigen die anfrage wegen der Jeſus-geſellſchafft anlangt/

iſt
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[564/0580] Das andere Capitel. bitte auch auf das gebet ſo viel als auf den uͤbrigen amts-fleiß zu ſetzen/ und zu glauben/ daß damit aller ſegen/ ohne welchen ſonſten ſtudiren und fleiß vergebens ſeyn wuͤrde/ erlangt werden muͤſſe/ daher in kindlicher demuth mit erkaͤntnuͤß/ daß wir nichts ſeyn noch vermoͤgen/ ſtaͤts vor dem HErren zuli- gen/ und von ſeiner barmhertzigkeit das uns noͤthige flehentlich zu erbitten. Eines waͤre mir bey nahem vergeſſen/ welches ich zu erinnern noͤthig achte/ und ein gutes ſtuͤck der Chriſtlichen klugheit ſeyn wird/ daß er ja in predigten und diſcourſen ſich niemahl vernehmen wolle laſſen/ ob triebe er etwas neu- es/ oder waͤre das noͤthige von ſeinen anteceſſoribus bis dahin nicht genug getrieben worden/ oder werde nach nothdurfft von den collegis (mit denen ich ſonderlich/ ſie moͤchten ſeyn wie ſie wolten/ in dem ich weder gutes noch boͤſes von ihnen weiß/ alle lieb und einigkeit zu unterhalten/ und wo einige auch boͤſe waͤren/ daß GOtt verhuͤte/ ſie mit groſſer gedult und ſanfftmuth zu tragen recommendire) getrieben/ welches ſtracks nicht nur bey dieſen ei- ne ſchaͤdliche mißgunſt und haß/ ſondern auch bey den zuhoͤrern/ einen anſtoß verurſachet: ſondern das beſte iſt/ man bezeuge/ daß man (wie es auch/ was die bewandnuͤß anlangt/ wahr iſt/ und ſeyn muß) nichts anders lehre und treibe als das jenige/ was ſie von allen vorigen auch gehoͤret/ vielleicht aber damahl nicht ſo wohl beobachtet haͤtten/ als jetzo/ da ſie von der gnaden GOttes geruͤhret ſeyn. Dann iſts/ daß einige der ante- ceſſorum nicht allemahl das rechtſchaffene weſen in Chriſto ſo treulich getrie- ben/ als ſichs geziehmet/ ſo uͤberlaſſen wir das urtheil uͤber ſie und ihre wer- cke dem HErrn/ und loben das jenige noch an ihnen/ daß ſie gleichwohl die wahre lehr gefuͤhret: Wie dann nicht leicht geſchihet/ daß in eines mannes/ der ſonſten orthodox iſt/ lehre/ die er eine zeitlang getrieben/ nicht ſolte al- les/ was zu dem rath der ſeligkeit noͤthig iſt/ befindlich ſeyn/ ob ers wohl manchmahl ſelbs nicht verſtehet/ was er in ein und andern worten/ ſonder- lich die aus der ſchrifft gefuͤhret worden/ geredet hat. Daher wir dieſes ge- nerale als uns gnugſam achten moͤgen/ daß wir uns auf der (auch etwa/ ſo ſie dergleichen geweſen/ faulen oder ungeſchickten) anteſſorum conſenſum einigerley maſſen beziehen/ und die ſchuld der neuerung/ welche etwa die frucht hindern doͤrffte/ ablehnen moͤgen. Jedoch haben wir dabey offt zu er- innern/ daß ſie auf keinen menſchen ſehen/ oder die wahrheit nach dem/ ob ſie dieſer oder jener bekenne/ æſtimiren/ annehmen oder verwerffen/ ſondern in allem allein auf den HErren ihre ſeelen richten ſolten. Nun der HErr ruͤſte ihn aus mit der weißheit die von oben her/ demnach keuſch/ darnach friedſam/ gelinde iſt/ laͤſſet ihr ſagen/ iſt voll barmhertzigkeit und guter fruͤchte/ un- partheyiſch/ ohne heucheley/ und ſegne ſeine arbeit zu ſeiner und vieler andern heil. Waß in dem uͤbrigen die anfrage wegen der Jeſus-geſellſchafft anlangt/ iſt

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 564. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/580>, abgerufen am 22.11.2024.