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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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ARTIC. II. SECTIO XVI.
te/ würde mehr gutes dermahleins zu vieler seelen heil ausrichten können/
als einer bey einer kleinen gemeinde auszurichten hoffen möchte. Es wird
aber wie gemeldet/ dißmahl solche frage nicht seyn/ indem derselbe gleichwol
gedencket/ nechsthin in das predigamt einzutreten/ auch dessen von Hochgrl.
herrschafft gnädige vertröstung hat. Jst also jetzo die frage allein/ obwohl
solcher auffschub des eintrits in das predigamt/ um an dem anvetrauten jun-
gen Herrn eine zeitlang noch zu arbeiten/ erlaubt und rathsam seye. Wo
nun 2. bey dieser restriction der frage antworten solle/ so achte ich die folgen-
de stücke billig in consideration zu ziehen. (1. Wird derselbe nicht zweiffe-
len/ daß die itzige function ein von GOtt auffgetragenes amt/ und er seiner
vocation dazu versichert seye. Voraus gesetzt dessen/ so bleibet (2. dieses als
gewiß ausgemacht/ wo wir in einer göttlichen vocation stehen/ daß wir die-
selbe mit gutem gewissen nicht verlassen können/ GOtt offenbahre uns dann
selbs seinen willen/ entweder daß wir von der vorigen auff einige weise aus
seiner verhängnüß vertrungen werden/ oder daß er uns eine gelegenheit vor-
stellet/ und uns dahin weiset wo offenbahrlich ein fruchtbahrer nutzen unsers
talenti, als viel menschen vernünfftig sehen können/ vor augen stehet/ sonder-
lich da wir sehen/ da man unser an solchem ort nöthig haben würde/ hingegen
an dem vorigen unserer nicht also bedürfftig: wobey etwa zuweilen einige ne-
bens umstände in zuneigung der gemüther und dergleichen sich hervor thun
mögen/ die auch einigerley massen uns ein zeugnüß des göttlichen willens ge-
ben. Dieses principium nun zu appliciren/ so ist (3. nöthig/ die beyderley
stellen vor dem angesicht des HErren bedächtlich mit einander zu vergleichen:
und also einstheils zu erwegen/ ob derselbe bißher bey seiner information das
recht nothwendige an seinem jungen Herrn habe thun dörffen/ ihn zu Christo
immer mehr und mehr zu führen/ ob GOtt segen dazu gegeben/ und hoffnung
seye/ daß ein längeres verbleiben/ das gepflantzte mehr begiessen/ und ein wei-
teres gedeyen von oben her erwarten möge/ hingegen zu sorgen wäre/ daß ei-
ne änderung den guten anfang ins stecken bringen oder wohl gar verderben
wurde/ so dann ob der HErr sonsten gelegenheit beschehre/ auch an anderen
zu weilen etwas gutes zu thun/ und nutzen zu schaffen? Oder aber hingegen/
ob es bey dem Herrn allein bleibe/ so dann die information nur auff das zeit-
liche/ oder doch nur buchstäbliche wissen der wahren lehr und controversien
gerichtet werden müsse/ ohne daß das Christenthum zu einem rechten stand
gebracht/ und die erkäntnüß der wahrheit zur gottseligkeit/ welches allein le-
bendig und fruchtbahr ist/ und bey welchem die kräfftige wirckung des H. Gei-
stes/ den die welt und die mit dero liebe erfüllete hertzen nicht empfangen kön-
nen/ sich findet/ dem gemüth eingetrucket würde/ welches erst recht zu seiner
zeit einen wahrhafftig Christlichen und zu beforderung der göttlichen ehre

tüch-
Y y y 2

ARTIC. II. SECTIO XVI.
te/ wuͤrde mehr gutes dermahleins zu vieler ſeelen heil ausrichten koͤnnen/
als einer bey einer kleinen gemeinde auszurichten hoffen moͤchte. Es wird
aber wie gemeldet/ dißmahl ſolche frage nicht ſeyn/ indem derſelbe gleichwol
gedencket/ nechſthin in das predigamt einzutreten/ auch deſſen von Hochgrl.
herrſchafft gnaͤdige vertroͤſtung hat. Jſt alſo jetzo die frage allein/ obwohl
ſolcher auffſchub des eintrits in das predigamt/ um an dem anvetrauten jun-
gen Herrn eine zeitlang noch zu arbeiten/ erlaubt und rathſam ſeye. Wo
nun 2. bey dieſer reſtriction der frage antworten ſolle/ ſo achte ich die folgen-
de ſtuͤcke billig in conſideration zu ziehen. (1. Wird derſelbe nicht zweiffe-
len/ daß die itzige function ein von GOtt auffgetragenes amt/ und er ſeiner
vocation dazu verſichert ſeye. Voraus geſetzt deſſen/ ſo bleibet (2. dieſes als
gewiß ausgemacht/ wo wir in einer goͤttlichen vocation ſtehen/ daß wir die-
ſelbe mit gutem gewiſſen nicht verlaſſen koͤnnen/ GOtt offenbahre uns dann
ſelbs ſeinen willen/ entweder daß wir von der vorigen auff einige weiſe aus
ſeiner verhaͤngnuͤß vertrungen werden/ oder daß er uns eine gelegenheit vor-
ſtellet/ und uns dahin weiſet wo offenbahrlich ein fruchtbahrer nutzen unſers
talenti, als viel menſchen vernuͤnfftig ſehen koͤnnen/ vor augen ſtehet/ ſonder-
lich da wir ſehen/ da man unſer an ſolchem ort noͤthig haben wuͤrde/ hingegen
an dem vorigen unſerer nicht alſo beduͤrfftig: wobey etwa zuweilen einige ne-
bens umſtaͤnde in zuneigung der gemuͤther und dergleichen ſich hervor thun
moͤgen/ die auch einigerley maſſen uns ein zeugnuͤß des goͤttlichen willens ge-
ben. Dieſes principium nun zu appliciren/ ſo iſt (3. noͤthig/ die beyderley
ſtellen vor dem angeſicht des HErren bedaͤchtlich mit einander zu vergleichen:
und alſo einstheils zu erwegen/ ob derſelbe bißher bey ſeiner information das
recht nothwendige an ſeinem jungen Herrn habe thun doͤrffen/ ihn zu Chriſto
immer mehr und mehr zu fuͤhren/ ob GOtt ſegen dazu gegeben/ und hoffnung
ſeye/ daß ein laͤngeres verbleiben/ das gepflantzte mehr begieſſen/ und ein wei-
teres gedeyen von oben her erwarten moͤge/ hingegen zu ſorgen waͤre/ daß ei-
ne aͤnderung den guten anfang ins ſtecken bringen oder wohl gar verderben
wurde/ ſo dann ob der HErr ſonſten gelegenheit beſchehre/ auch an anderen
zu weilen etwas gutes zu thun/ und nutzen zu ſchaffen? Oder aber hingegen/
ob es bey dem Herrn allein bleibe/ ſo dann die information nur auff das zeit-
liche/ oder doch nur buchſtaͤbliche wiſſen der wahren lehr und controverſien
gerichtet werden muͤſſe/ ohne daß das Chriſtenthum zu einem rechten ſtand
gebracht/ und die erkaͤntnuͤß der wahrheit zur gottſeligkeit/ welches allein le-
bendig und fruchtbahr iſt/ und bey welchem die kraͤfftige wirckung des H. Gei-
ſtes/ den die welt und die mit dero liebe erfuͤllete hertzen nicht empfangen koͤn-
nen/ ſich findet/ dem gemuͤth eingetrucket wuͤrde/ welches erſt recht zu ſeiner
zeit einen wahrhafftig Chriſtlichen und zu beforderung der goͤttlichen ehre

tuͤch-
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[539/0555] ARTIC. II. SECTIO XVI. te/ wuͤrde mehr gutes dermahleins zu vieler ſeelen heil ausrichten koͤnnen/ als einer bey einer kleinen gemeinde auszurichten hoffen moͤchte. Es wird aber wie gemeldet/ dißmahl ſolche frage nicht ſeyn/ indem derſelbe gleichwol gedencket/ nechſthin in das predigamt einzutreten/ auch deſſen von Hochgrl. herrſchafft gnaͤdige vertroͤſtung hat. Jſt alſo jetzo die frage allein/ obwohl ſolcher auffſchub des eintrits in das predigamt/ um an dem anvetrauten jun- gen Herrn eine zeitlang noch zu arbeiten/ erlaubt und rathſam ſeye. Wo nun 2. bey dieſer reſtriction der frage antworten ſolle/ ſo achte ich die folgen- de ſtuͤcke billig in conſideration zu ziehen. (1. Wird derſelbe nicht zweiffe- len/ daß die itzige function ein von GOtt auffgetragenes amt/ und er ſeiner vocation dazu verſichert ſeye. Voraus geſetzt deſſen/ ſo bleibet (2. dieſes als gewiß ausgemacht/ wo wir in einer goͤttlichen vocation ſtehen/ daß wir die- ſelbe mit gutem gewiſſen nicht verlaſſen koͤnnen/ GOtt offenbahre uns dann ſelbs ſeinen willen/ entweder daß wir von der vorigen auff einige weiſe aus ſeiner verhaͤngnuͤß vertrungen werden/ oder daß er uns eine gelegenheit vor- ſtellet/ und uns dahin weiſet wo offenbahrlich ein fruchtbahrer nutzen unſers talenti, als viel menſchen vernuͤnfftig ſehen koͤnnen/ vor augen ſtehet/ ſonder- lich da wir ſehen/ da man unſer an ſolchem ort noͤthig haben wuͤrde/ hingegen an dem vorigen unſerer nicht alſo beduͤrfftig: wobey etwa zuweilen einige ne- bens umſtaͤnde in zuneigung der gemuͤther und dergleichen ſich hervor thun moͤgen/ die auch einigerley maſſen uns ein zeugnuͤß des goͤttlichen willens ge- ben. Dieſes principium nun zu appliciren/ ſo iſt (3. noͤthig/ die beyderley ſtellen vor dem angeſicht des HErren bedaͤchtlich mit einander zu vergleichen: und alſo einstheils zu erwegen/ ob derſelbe bißher bey ſeiner information das recht nothwendige an ſeinem jungen Herrn habe thun doͤrffen/ ihn zu Chriſto immer mehr und mehr zu fuͤhren/ ob GOtt ſegen dazu gegeben/ und hoffnung ſeye/ daß ein laͤngeres verbleiben/ das gepflantzte mehr begieſſen/ und ein wei- teres gedeyen von oben her erwarten moͤge/ hingegen zu ſorgen waͤre/ daß ei- ne aͤnderung den guten anfang ins ſtecken bringen oder wohl gar verderben wurde/ ſo dann ob der HErr ſonſten gelegenheit beſchehre/ auch an anderen zu weilen etwas gutes zu thun/ und nutzen zu ſchaffen? Oder aber hingegen/ ob es bey dem Herrn allein bleibe/ ſo dann die information nur auff das zeit- liche/ oder doch nur buchſtaͤbliche wiſſen der wahren lehr und controverſien gerichtet werden muͤſſe/ ohne daß das Chriſtenthum zu einem rechten ſtand gebracht/ und die erkaͤntnuͤß der wahrheit zur gottſeligkeit/ welches allein le- bendig und fruchtbahr iſt/ und bey welchem die kraͤfftige wirckung des H. Gei- ſtes/ den die welt und die mit dero liebe erfuͤllete hertzen nicht empfangen koͤn- nen/ ſich findet/ dem gemuͤth eingetrucket wuͤrde/ welches erſt recht zu ſeiner zeit einen wahrhafftig Chriſtlichen und zu beforderung der goͤttlichen ehre tuͤch- Y y y 2

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 539. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/555>, abgerufen am 25.11.2024.