Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Das andere Capitel. ist zu bejammeren/ daß unter den so unzehligen/ die studiren/ so wenig sind/wo ich auch nur von dem einen stück/ nemlich der recht gründlichen erudition, sagen will/ welche dazu gelangen/ sondern es bleibet gemeiniglich bey halb- gelehrten/ und wie Herr D. Rebhan zu sagen pfleget/ wo man einen gemei- nen füll stein haben will/ so sihet man derselben so viel vor sich/ daß man un- ter dem hauffen kaum zu wehlen weiß/ wo man aber ein rechtes quaterstück haben soll/ muß mans von weitem her verschreiben/ und kans kaum bekom- men. Jch sehe aber solches eben so wohl an/ als ein göttliches straff-gericht/ daß nemlich der gerechte GOtt/ weil wir meistentheils von zimlicher zeit fast durch und durch auff den Universitäten die erudition unsern einigen haupt- zweck haben seyn lassen/ und der wahren gottseligkeit wenig gedacht/ daß durch dieselbe nachmahls jene möchte geheiliget werden/ aus gerechtem wil- len auch dazu seinen segen entzogen habe/ daß man auch nicht zu einer recht- schaffenen und des nahmens würdigen gelehrtheit insgemein gelanget: wie wir offenbahrlich vor augen sehen/ wie dann der grund-gelehrten wenige sind/ so sind die hingegen gar seltzam/ welche neben solcher gründlichen wissen- schafft auch die rechte gründliche furcht ihres GOTTes und heiligen eiffer zugleich hätten. Und demnach wer nicht diese beyde beysammen hat/ wird schwehrlich viel gutes/ auffs wenigste so viel als zu völliger erlangung des vorgesetzten zwecks nöthig wäre/ bey einer professione Theologica aus- richten/ wo es darum zu thun ist/ daß rechte Gottsgelehrte aus ihrer infor- mation ausgehen solten. Was hoffnung aber ist dazu/ wo die Praecepto- res selbs nicht solche sind/ und daher wenig gründliche anleitung darzu ihren auditoribus geben können? Der HERR erbarme sich doch unsers grossen elends. Des löblichsten Fürsten hertzliche intention, so viel an Jhro Durchl. ist dahin zu trachten/ daß die stelle wohl angesetzet möge werden/ ist preiß-würdig und so wichtig als einiges anderes stück seiner Fürstl. regierung. GOtt lencke dero hertz und rathschläge dahin/ denjenigen zu sinden/ welchen er bestimmet hat. 1682. CAP.
Das andere Capitel. iſt zu bejammeren/ daß unter den ſo unzehligen/ die ſtudiren/ ſo wenig ſind/wo ich auch nur von dem einen ſtuͤck/ nemlich der recht gruͤndlichen erudition, ſagen will/ welche dazu gelangen/ ſondern es bleibet gemeiniglich bey halb- gelehrten/ und wie Herr D. Rebhan zu ſagen pfleget/ wo man einen gemei- nen fuͤll ſtein haben will/ ſo ſihet man derſelben ſo viel vor ſich/ daß man un- ter dem hauffen kaum zu wehlen weiß/ wo man aber ein rechtes quaterſtuͤck haben ſoll/ muß mans von weitem her verſchreiben/ und kans kaum bekom- men. Jch ſehe aber ſolches eben ſo wohl an/ als ein goͤttliches ſtraff-gericht/ daß nemlich der gerechte GOtt/ weil wir meiſtentheils von zimlicher zeit faſt durch und durch auff den Univerſitaͤten die erudition unſern einigen haupt- zweck haben ſeyn laſſen/ und der wahren gottſeligkeit wenig gedacht/ daß durch dieſelbe nachmahls jene moͤchte geheiliget werden/ aus gerechtem wil- len auch dazu ſeinen ſegen entzogen habe/ daß man auch nicht zu einer recht- ſchaffenen und des nahmens wuͤrdigen gelehrtheit insgemein gelanget: wie wir offenbahrlich vor augen ſehen/ wie dann der grund-gelehrten wenige ſind/ ſo ſind die hingegen gar ſeltzam/ welche neben ſolcher gruͤndlichen wiſſen- ſchafft auch die rechte gruͤndliche furcht ihres GOTTes und heiligen eiffer zugleich haͤtten. Und demnach wer nicht dieſe beyde beyſammen hat/ wird ſchwehrlich viel gutes/ auffs wenigſte ſo viel als zu voͤlliger erlangung des vorgeſetzten zwecks noͤthig waͤre/ bey einer profeſſione Theologica aus- richten/ wo es darum zu thun iſt/ daß rechte Gottsgelehrte aus ihrer infor- mation ausgehen ſolten. Was hoffnung aber iſt dazu/ wo die Præcepto- res ſelbs nicht ſolche ſind/ und daher wenig gruͤndliche anleitung darzu ihren auditoribus geben koͤnnen? Der HERR erbarme ſich doch unſers groſſen elends. Des loͤblichſten Fuͤrſten hertzliche intention, ſo viel an Jhro Durchl. iſt dahin zu trachten/ daß die ſtelle wohl angeſetzet moͤge werden/ iſt preiß-wuͤrdig und ſo wichtig als einiges anderes ſtuͤck ſeiner Fuͤrſtl. regierung. GOtt lencke dero hertz und rathſchlaͤge dahin/ denjenigen zu ſinden/ welchen er beſtimmet hat. 1682. CAP.
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Das andere Capitel.
iſt zu bejammeren/ daß unter den ſo unzehligen/ die ſtudiren/ ſo wenig ſind/
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ſagen will/ welche dazu gelangen/ ſondern es bleibet gemeiniglich bey halb-
gelehrten/ und wie Herr D. Rebhan zu ſagen pfleget/ wo man einen gemei-
nen fuͤll ſtein haben will/ ſo ſihet man derſelben ſo viel vor ſich/ daß man un-
ter dem hauffen kaum zu wehlen weiß/ wo man aber ein rechtes quaterſtuͤck
haben ſoll/ muß mans von weitem her verſchreiben/ und kans kaum bekom-
men. Jch ſehe aber ſolches eben ſo wohl an/ als ein goͤttliches ſtraff-gericht/
daß nemlich der gerechte GOtt/ weil wir meiſtentheils von zimlicher zeit faſt
durch und durch auff den Univerſitaͤten die erudition unſern einigen haupt-
zweck haben ſeyn laſſen/ und der wahren gottſeligkeit wenig gedacht/ daß
durch dieſelbe nachmahls jene moͤchte geheiliget werden/ aus gerechtem wil-
len auch dazu ſeinen ſegen entzogen habe/ daß man auch nicht zu einer recht-
ſchaffenen und des nahmens wuͤrdigen gelehrtheit insgemein gelanget: wie
wir offenbahrlich vor augen ſehen/ wie dann der grund-gelehrten wenige
ſind/ ſo ſind die hingegen gar ſeltzam/ welche neben ſolcher gruͤndlichen wiſſen-
ſchafft auch die rechte gruͤndliche furcht ihres GOTTes und heiligen eiffer
zugleich haͤtten. Und demnach wer nicht dieſe beyde beyſammen hat/
wird ſchwehrlich viel gutes/ auffs wenigſte ſo viel als zu voͤlliger erlangung
des vorgeſetzten zwecks noͤthig waͤre/ bey einer profeſſione Theologica aus-
richten/ wo es darum zu thun iſt/ daß rechte Gottsgelehrte aus ihrer infor-
mation ausgehen ſolten. Was hoffnung aber iſt dazu/ wo die Præcepto-
res ſelbs nicht ſolche ſind/ und daher wenig gruͤndliche anleitung darzu ihren
auditoribus geben koͤnnen? Der HERR erbarme ſich doch unſers groſſen
elends. Des loͤblichſten Fuͤrſten hertzliche intention, ſo viel an Jhro
Durchl. iſt dahin zu trachten/ daß die ſtelle wohl angeſetzet moͤge
werden/ iſt preiß-wuͤrdig und ſo wichtig als einiges anderes ſtuͤck ſeiner
Fuͤrſtl. regierung. GOtt lencke dero hertz und rathſchlaͤge dahin/
denjenigen zu ſinden/ welchen er beſtimmet
hat. 1682.
CAP.
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