Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Des 1. Capitels. §. LX. Was n. 73. und 74. geklagt wird/ wird wol der liebe nicht ge- §. LXI. Was Jacob Böhmen/ davon n. 75. anlangt/ ist dessen beruff hin- C c c
Des 1. Capitels. §. LX. Was n. 73. und 74. geklagt wird/ wird wol der liebe nicht ge- §. LXI. Was Jacob Boͤhmen/ davon n. 75. anlangt/ iſt deſſen beruff hin- C c c
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Des 1. Capitels.
§. LX. Was n. 73. und 74. geklagt wird/ wird wol der liebe nicht ge-
maͤß/ noch verantwortlich ſeyn/ daß alle die jenige/ welche auff den erweiß
der angegebenen fehler unſerer lehr treiben/ und denſelben fordern/ derjenige
boßhaffte knecht ſeyen/ welcher gern ſeine mitknechte ſchlage: Aber ich verſi-
chere verfaſſern/ daß nicht alle der art ſind/ ſondern koͤnnen die wahrheit wohl
tragen. Solte jemand der bruͤder Joſephs gleichen ſeyn/ der moͤchte vor ſich
antworten; unſerer kirchen lehr bringet es nicht mit ſich: hingegen gedencke
verfaſſer an dasjenige/ was ſo bald n. 1. zum grunde in dieſer ſache geleget
worden/ wie ſchwehrlich man ſich verſuͤndige/ da unſchuldige perſonen und
gemeinden ungegruͤndeter weiſe beſchuldiget werden/ oder wo man einiger
leute/ die ſich ihres gewalts mißbrauchen moͤchten/ unzimliches beginnen
auch andern auffbuͤrdet.
§. LXI. Was Jacob Boͤhmen/ davon n. 75. anlangt/ iſt deſſen beruff
von GOtt der Evangeliſchen kirche ihre fehler in lehr und leben zu zeigen/
noch nie/ daß ich wuͤſte/ nur zu et welcher beruhigung des gewiſſens gewieſen
worden. Mir will auch nicht zukommen/ davon zu urtheilen/ der ich weder
vieles davon geleſen/ noch das wenige ſo ich eingeſehen verſtanden habe/ des-
wegen ohne vermeſſenheit/ weder auff eine noch andere ſeite ſprechen koͤnte.
Wie man aber mit ihme umgehe/ ſehe auch das antichriſtiſche weſen/ deſſen
verfaſſer die unſrige beſchuldiget/ noch nicht zur gnuͤg. Was ſeine perſon an-
langt/ iſt er von ſeinen Ordinariis dem Ober-Conſiſtorio zu Dreßden exami-
niret worden/ da ihm nichts wider-Chriſtliches begegnet/ wie diejenige ſelbs
bekeñen/ welche ihn hoch halten. Seine ſcripta aber belangende/ iſt uͤber dieſel-
bige noch weder von der gantzẽ Evangeliſ. kirchen oder auch dem geſamten or-
dine Eccleſiaſtico ein urtheil gefaͤllet worden/ will verfaſſer ſich daruͤber be-
ſchwehren/ daß einige Doctores (ſolten es auch gantze Collegia ſeyn) harte
cenſuras uͤber dieſelbige gefaͤllet/ und die jenige/ welche ſich derſelben theil-
hafftig gemacht/ auff unbeliebige weiſe angeſehen; habe ich es einstheils
derſelben verantwortung zu uͤberlaſſen/ worinnen ſie in ihrem gewiſſen mei-
nen uͤberzeuget zu ſeyn/ daß ſie unrechte lehr in ſich faßten/ und ſie alſo der-
ſelben zu wider ſprechen und zu wehren gehalten ſeyn: andern theils auff den
ungeſtandenen fall/ daß ſie darinnen zu viel gethan haͤtten/ waͤre doch die vor-
geworffene antichriſtiſche herrſchafft-ſucht damit noch nicht erwieſen. Es
iſt die frage noch nicht haupt-ſaͤchlich geweſen/ ob Boͤhmens ſchrifften unſern
Symboliſchen buͤchern entgegen ſeyn/ daß ſie eigentlich um der urſach und
deſſen præjudicii willen verdam̃t worden waͤren/ ſondern daß die jenige/ die
wider dieſelbe die feder gefuͤhret/ geglaubet haben/ daß ſie wider das goͤttli-
che wort in der H. Schrifft ſtreiteten: Jſt der Symboliſchen buͤcher auch ge-
dacht worden/ ſo iſts das argumentum ſecundarium, und verſichere ich
hin-
C c c
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