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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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Das erste Capitel
dörffen abermal nicht weiter gehen/ als mit behutsamkeit andern vorstellen/
was uns anderer gottseliger Christen erfahrung und die betrachtung gött-
licher güte lehret: vor allem aber müssen wir uns hüten/ daß wir nicht
leugnen/ das wir nicht wissen noch erfahren haben. Daher Theologi
sich sehr versündigen/ wo sie verwerffen und lästern/ davon sie nichts
wissen/ und praesupponiret allezeit bey ihnen den jenigen sträfflichen hoch-
muth/ daß sie davor angesehen seyn wollen/ oder auch selbs glauben/ sie
wüsten alles/ und wäre ihnen eine schande/ wenn ein Doctor Theologiae
von einigen geistlichen sachen sagen solte/ er wisse oder verstehe sie nicht:
da gleichwohl uns Theologis diese demuth höchst nöthig ist/ daß da wir
GOtt zu dancken haben/ das jenige zu wissen/ was uns und denen/
die uns anvertrauet sind/ zu wissen zur seligkeit nöthig ist/ wir im übri-
gen willig bekennen/ unser wissen sey stück-werck/ ja noch viel meh-
rers dessen was wir nicht verstehen/ als was wir verstehen/ sonderlich
daß uns nicht zukommen wolle/ zu bestimmen/ was GOTT in glau-
bigen seelen thue/ da der bräutigam mit seiner braut also umgehet/ daß
ers andre nicht eben sehen lässet. Gewißlich ist in einer materie nöthig/
daß wir uns vorsehen/ nicht freventlich zu richten (als lang nichts wi-
der das klahre wort GOTTES vorgegeben wird) so ists gewiß diese/
hingegen die sünde der vermessenheit schwehr gnug/ wo man GOT-
TES eigene würckung lästert/ vor grillen und phantasien oder wol gar
teuffels-werck hält: davor uns GOTT alle in gnaden bewahren wolle.
Was ferner anlangt die angezeigte materien/ sind sie trefflich/ und will
ich das gute vertrauen haben/ daß sie auch mit hertzlichem gebeth und
gottseliger betrachtung gründlich werden ausgeführet seyn. Auff welchen
fall ich auch derselben herausgebung nicht nur nicht mißrathe/ vielmehr
sonderlichen rathen und eine vorrede dazu zu machen mich nicht entbre-
chen will. Es hat der gottselige Jurist und Cantzler Herr Doct. Ahas-
verus Fritsch/
wo mir recht ist/ alle diese und noch dergleichen mate-
rien auch gantz kurtz gefasst/ daher wo solches tractätlein nicht bekannt/
es gleichwohl mit zu consuliren wohl würdig wäre. Der HERR
HERR verleihe ferner geist/ liecht und segen. Jch lasse mir auch die
vorhabende materie von den unbekanten sünden nicht übel gefallen/
und achte/ daß auch davon gute erbauung zu hoffen wäre. GOTT
fördere aller orten/ und bey uns allen alles/ wodurch vieler seelen
heil geschaffet werden mag. Jndem sie ja sein sind/ und wir nur
seiner gnade werck-zeuge an ihnen zu werden verlangen.

Was

Das erſte Capitel
doͤrffen abermal nicht weiter gehen/ als mit behutſamkeit andern vorſtellen/
was uns anderer gottſeliger Chriſten erfahrung und die betrachtung goͤtt-
licher guͤte lehret: vor allem aber muͤſſen wir uns huͤten/ daß wir nicht
leugnen/ das wir nicht wiſſen noch erfahren haben. Daher Theologi
ſich ſehr verſuͤndigen/ wo ſie verwerffen und laͤſtern/ davon ſie nichts
wiſſen/ und præſupponiret allezeit bey ihnen den jenigen ſtraͤfflichen hoch-
muth/ daß ſie davor angeſehen ſeyn wollen/ oder auch ſelbs glauben/ ſie
wuͤſten alles/ und waͤre ihnen eine ſchande/ wenn ein Doctor Theologiæ
von einigen geiſtlichen ſachen ſagen ſolte/ er wiſſe oder verſtehe ſie nicht:
da gleichwohl uns Theologis dieſe demuth hoͤchſt noͤthig iſt/ daß da wir
GOtt zu dancken haben/ das jenige zu wiſſen/ was uns und denen/
die uns anvertrauet ſind/ zu wiſſen zur ſeligkeit noͤthig iſt/ wir im uͤbri-
gen willig bekennen/ unſer wiſſen ſey ſtuͤck-werck/ ja noch viel meh-
rers deſſen was wir nicht verſtehen/ als was wir verſtehen/ ſonderlich
daß uns nicht zukommen wolle/ zu beſtimmen/ was GOTT in glau-
bigen ſeelen thue/ da der braͤutigam mit ſeiner braut alſo umgehet/ daß
ers andre nicht eben ſehen laͤſſet. Gewißlich iſt in einer materie noͤthig/
daß wir uns vorſehen/ nicht freventlich zu richten (als lang nichts wi-
der das klahre wort GOTTES vorgegeben wird) ſo iſts gewiß dieſe/
hingegen die ſuͤnde der vermeſſenheit ſchwehr gnug/ wo man GOT-
TES eigene wuͤrckung laͤſtert/ vor grillen und phantaſien oder wol gar
teuffels-werck haͤlt: davor uns GOTT alle in gnaden bewahren wolle.
Was ferner anlangt die angezeigte materien/ ſind ſie trefflich/ und will
ich das gute vertrauen haben/ daß ſie auch mit hertzlichem gebeth und
gottſeliger betrachtung gruͤndlich werden ausgefuͤhret ſeyn. Auff welchen
fall ich auch derſelben herausgebung nicht nur nicht mißrathe/ vielmehr
ſonderlichen rathen und eine vorrede dazu zu machen mich nicht entbre-
chen will. Es hat der gottſelige Juriſt und Cantzler Herr Doct. Ahas-
verus Fritſch/
wo mir recht iſt/ alle dieſe und noch dergleichen mate-
rien auch gantz kurtz gefaſſt/ daher wo ſolches tractaͤtlein nicht bekannt/
es gleichwohl mit zu conſuliren wohl wuͤrdig waͤre. Der HERR
HERR verleihe ferner geiſt/ liecht und ſegen. Jch laſſe mir auch die
vorhabende materie von den unbekanten ſuͤnden nicht uͤbel gefallen/
und achte/ daß auch davon gute erbauung zu hoffen waͤre. GOTT
foͤrdere aller orten/ und bey uns allen alles/ wodurch vieler ſeelen
heil geſchaffet werden mag. Jndem ſie ja ſein ſind/ und wir nur
ſeiner gnade werck-zeuge an ihnen zu werden verlangen.

Was
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[300/0316] Das erſte Capitel doͤrffen abermal nicht weiter gehen/ als mit behutſamkeit andern vorſtellen/ was uns anderer gottſeliger Chriſten erfahrung und die betrachtung goͤtt- licher guͤte lehret: vor allem aber muͤſſen wir uns huͤten/ daß wir nicht leugnen/ das wir nicht wiſſen noch erfahren haben. Daher Theologi ſich ſehr verſuͤndigen/ wo ſie verwerffen und laͤſtern/ davon ſie nichts wiſſen/ und præſupponiret allezeit bey ihnen den jenigen ſtraͤfflichen hoch- muth/ daß ſie davor angeſehen ſeyn wollen/ oder auch ſelbs glauben/ ſie wuͤſten alles/ und waͤre ihnen eine ſchande/ wenn ein Doctor Theologiæ von einigen geiſtlichen ſachen ſagen ſolte/ er wiſſe oder verſtehe ſie nicht: da gleichwohl uns Theologis dieſe demuth hoͤchſt noͤthig iſt/ daß da wir GOtt zu dancken haben/ das jenige zu wiſſen/ was uns und denen/ die uns anvertrauet ſind/ zu wiſſen zur ſeligkeit noͤthig iſt/ wir im uͤbri- gen willig bekennen/ unſer wiſſen ſey ſtuͤck-werck/ ja noch viel meh- rers deſſen was wir nicht verſtehen/ als was wir verſtehen/ ſonderlich daß uns nicht zukommen wolle/ zu beſtimmen/ was GOTT in glau- bigen ſeelen thue/ da der braͤutigam mit ſeiner braut alſo umgehet/ daß ers andre nicht eben ſehen laͤſſet. Gewißlich iſt in einer materie noͤthig/ daß wir uns vorſehen/ nicht freventlich zu richten (als lang nichts wi- der das klahre wort GOTTES vorgegeben wird) ſo iſts gewiß dieſe/ hingegen die ſuͤnde der vermeſſenheit ſchwehr gnug/ wo man GOT- TES eigene wuͤrckung laͤſtert/ vor grillen und phantaſien oder wol gar teuffels-werck haͤlt: davor uns GOTT alle in gnaden bewahren wolle. Was ferner anlangt die angezeigte materien/ ſind ſie trefflich/ und will ich das gute vertrauen haben/ daß ſie auch mit hertzlichem gebeth und gottſeliger betrachtung gruͤndlich werden ausgefuͤhret ſeyn. Auff welchen fall ich auch derſelben herausgebung nicht nur nicht mißrathe/ vielmehr ſonderlichen rathen und eine vorrede dazu zu machen mich nicht entbre- chen will. Es hat der gottſelige Juriſt und Cantzler Herr Doct. Ahas- verus Fritſch/ wo mir recht iſt/ alle dieſe und noch dergleichen mate- rien auch gantz kurtz gefaſſt/ daher wo ſolches tractaͤtlein nicht bekannt/ es gleichwohl mit zu conſuliren wohl wuͤrdig waͤre. Der HERR HERR verleihe ferner geiſt/ liecht und ſegen. Jch laſſe mir auch die vorhabende materie von den unbekanten ſuͤnden nicht uͤbel gefallen/ und achte/ daß auch davon gute erbauung zu hoffen waͤre. GOTT foͤrdere aller orten/ und bey uns allen alles/ wodurch vieler ſeelen heil geſchaffet werden mag. Jndem ſie ja ſein ſind/ und wir nur ſeiner gnade werck-zeuge an ihnen zu werden verlangen. Was

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 300. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/316>, abgerufen am 26.11.2024.