Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.SECTIO XXXVI. geleget wird/ aber was bey GOtt geschehen/ schon praesupponiret. Dabeyman fest zu bleiben/ und GOttes werck seinen vorzug zu lassen hat. Wo man aber diese stehen lässet/ hat man kein bedencken zu sagen/ das wort der vergebung auch von den predigern zu gebrauchen: und wolte ich nicht daß derselbe künfftig hin auff ferneres befragen/ darauff bestünde/ daß die predi- ger die sünde nicht vergeben könten/ vielmehr sich dahin erklährete/ daß er weil die redens-art in der schrifft stehe/ und er auch wie sie gemeinet/ bericht empfangen/ solcher lehre nicht entgegen wäre: Es deucht mich zwahr aus die- sen reden/ daß er vielleicht auch in den gedancken stehe/ daß solche vergebung von dem prediger nicht anders gültig geschehen könne/ er habe denn selbst den Heiligen Geist. Jch hoffe aber/ wo in der furcht des HErrn nachgedacht wird/ in was verstand die vergebung von dem prediger komme/ nemlich nicht anders/ als daß er die von GOtt dem glauben verheissene vergebung der sün- den durch seine verkündigung dem bußfertigen zueignet/ werde sich zeigen/ daß die würdigkeit oder unwürdigkeit des predigers zu der gültigkeit selbst nichts thue. Denn ein jeglicher bußfertiger hat gewisse vergebung der sün- den/ ob nun derjenige welcher ihm dieselbe in GOttes nahmen ertheilet/ so o- der so bewandt seye/ bleibet das wort GOttes/ so dem glauben die verge- bung verkündiget/ allezeit einer gewißheit und wahrheit. Zwahr mag ein- gewendet werden/ daß der liebste Heyland Johan. 20. als er die macht der vergebung der sünden den Apostelen verliehen/ vorher den Heiligen Geist ih- nen gegeben habe/ der also zur verrichtung solches amts ihnen nöthig seye. Es ist aber in acht zu nehmen/ daß bey solchem amt sünde zu vergeben zweyerley erfodert werde/ einmal die nöthige weißheit/ zu erkennen/ welchen die sünden zu vergeben oder zu behalten seyen/ item wie diejenige/ welche die vergebung verlangen/ darzu zu bereiten seyen/ damit sie dero fähig werden: nebst demsel- ben auch die gültigkeit der absolution oder vergebung selbst. Was das erste anlangt/ so ist allerdings der Heil. Geist dem prediger nöthig/ damit er sein amt auch in solchem stück nicht miß-sondern recht gebrauche: daher wann die prediger den Heil. Geist nicht haben/ so vieles darinn gefehlet/ und man- cher/ der noch durch das amt/ so es in göttlicher klugheit geführet würde/ zur busse gebracht werden möchte/ versäumet wird. Zu dem andern aber wird der Heil. Geist/ nemlich daß er in einem solchen mann wohnte/ nicht erfodert/ sondern ob auch ein gottloser prediger einem bußfertigen und wahrhafftig glaubigen die absolution spricht/ ist sie (weil der mensch der göttlichen wahr- heit nichts benehmen kan) so gewiß gültig: als hingegen diejenige nicht gül- tig ist/ ob auch ein gottseliger prediger einem unbußfertigen heuchler/ der ihn betrüget/ dieselbe spreche: indem alles an der tüchtigkeit oder glauben desjenigen/ der die vergebung haben solle/ und an der wahrheit göttlichen worts/ C c
SECTIO XXXVI. geleget wird/ aber was bey GOtt geſchehen/ ſchon præſupponiret. Dabeyman feſt zu bleiben/ und GOttes werck ſeinen vorzug zu laſſen hat. Wo man aber dieſe ſtehen laͤſſet/ hat man kein bedencken zu ſagen/ das wort der vergebung auch von den predigern zu gebrauchen: und wolte ich nicht daß derſelbe kuͤnfftig hin auff ferneres befragen/ darauff beſtuͤnde/ daß die predi- ger die ſuͤnde nicht vergeben koͤnten/ vielmehr ſich dahin erklaͤhrete/ daß er weil die redens-art in der ſchrifft ſtehe/ und er auch wie ſie gemeinet/ bericht empfangen/ ſolcher lehre nicht entgegen waͤre: Es deucht mich zwahr aus die- ſen reden/ daß er vielleicht auch in den gedancken ſtehe/ daß ſolche vergebung von dem prediger nicht anders guͤltig geſchehen koͤnne/ er habe denn ſelbſt den Heiligen Geiſt. Jch hoffe aber/ wo in der furcht des HErrn nachgedacht wird/ in was verſtand die vergebung von dem prediger komme/ nemlich nicht anders/ als daß er die von GOtt dem glauben verheiſſene vergebung der ſuͤn- den durch ſeine verkuͤndigung dem bußfertigen zueignet/ werde ſich zeigen/ daß die wuͤrdigkeit oder unwuͤrdigkeit des predigers zu der guͤltigkeit ſelbſt nichts thue. Denn ein jeglicher bußfertiger hat gewiſſe vergebung der ſuͤn- den/ ob nun derjenige welcher ihm dieſelbe in GOttes nahmen ertheilet/ ſo o- der ſo bewandt ſeye/ bleibet das wort GOttes/ ſo dem glauben die verge- bung verkuͤndiget/ allezeit einer gewißheit und wahrheit. Zwahr mag ein- gewendet werden/ daß der liebſte Heyland Johan. 20. als er die macht der vergebung der ſuͤnden den Apoſtelen verliehen/ vorher den Heiligen Geiſt ih- nen gegeben habe/ der alſo zur verrichtung ſolches amts ihnen noͤthig ſeye. Es iſt aber in acht zu nehmen/ daß bey ſolchem amt ſuͤnde zu vergeben zweyerley erfodert werde/ einmal die noͤthige weißheit/ zu erkennen/ welchen die ſuͤnden zu vergeben oder zu behalten ſeyen/ item wie diejenige/ welche die vergebung verlangen/ darzu zu bereiten ſeyen/ damit ſie dero faͤhig werden: nebſt demſel- ben auch die guͤltigkeit der abſolution oder vergebung ſelbſt. Was das erſte anlangt/ ſo iſt allerdings der Heil. Geiſt dem prediger noͤthig/ damit er ſein amt auch in ſolchem ſtuͤck nicht miß-ſondern recht gebrauche: daher wann die prediger den Heil. Geiſt nicht haben/ ſo vieles darinn gefehlet/ und man- cher/ der noch durch das amt/ ſo es in goͤttlicher klugheit gefuͤhret wuͤrde/ zur buſſe gebracht werden moͤchte/ verſaͤumet wird. Zu dem andern aber wird der Heil. Geiſt/ nemlich daß er in einem ſolchen mann wohnte/ nicht erfodert/ ſondern ob auch ein gottloſer prediger einem bußfertigen und wahrhafftig glaubigen die abſolution ſpricht/ iſt ſie (weil der menſch der goͤttlichen wahr- heit nichts benehmen kan) ſo gewiß guͤltig: als hingegen diejenige nicht guͤl- tig iſt/ ob auch ein gottſeliger prediger einem unbußfertigen heuchler/ der ihn betruͤget/ dieſelbe ſpreche: indem alles an der tuͤchtigkeit oder glauben desjenigen/ der die vergebung haben ſolle/ und an der wahrheit goͤttlichen worts/ C c
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SECTIO XXXVI.
geleget wird/ aber was bey GOtt geſchehen/ ſchon præſupponiret. Dabey
man feſt zu bleiben/ und GOttes werck ſeinen vorzug zu laſſen hat. Wo man
aber dieſe ſtehen laͤſſet/ hat man kein bedencken zu ſagen/ das wort der
vergebung auch von den predigern zu gebrauchen: und wolte ich nicht daß
derſelbe kuͤnfftig hin auff ferneres befragen/ darauff beſtuͤnde/ daß die predi-
ger die ſuͤnde nicht vergeben koͤnten/ vielmehr ſich dahin erklaͤhrete/ daß er
weil die redens-art in der ſchrifft ſtehe/ und er auch wie ſie gemeinet/ bericht
empfangen/ ſolcher lehre nicht entgegen waͤre: Es deucht mich zwahr aus die-
ſen reden/ daß er vielleicht auch in den gedancken ſtehe/ daß ſolche vergebung
von dem prediger nicht anders guͤltig geſchehen koͤnne/ er habe denn ſelbſt den
Heiligen Geiſt. Jch hoffe aber/ wo in der furcht des HErrn nachgedacht
wird/ in was verſtand die vergebung von dem prediger komme/ nemlich nicht
anders/ als daß er die von GOtt dem glauben verheiſſene vergebung der ſuͤn-
den durch ſeine verkuͤndigung dem bußfertigen zueignet/ werde ſich zeigen/
daß die wuͤrdigkeit oder unwuͤrdigkeit des predigers zu der guͤltigkeit ſelbſt
nichts thue. Denn ein jeglicher bußfertiger hat gewiſſe vergebung der ſuͤn-
den/ ob nun derjenige welcher ihm dieſelbe in GOttes nahmen ertheilet/ ſo o-
der ſo bewandt ſeye/ bleibet das wort GOttes/ ſo dem glauben die verge-
bung verkuͤndiget/ allezeit einer gewißheit und wahrheit. Zwahr mag ein-
gewendet werden/ daß der liebſte Heyland Johan. 20. als er die macht der
vergebung der ſuͤnden den Apoſtelen verliehen/ vorher den Heiligen Geiſt ih-
nen gegeben habe/ der alſo zur verrichtung ſolches amts ihnen noͤthig ſeye. Es
iſt aber in acht zu nehmen/ daß bey ſolchem amt ſuͤnde zu vergeben zweyerley
erfodert werde/ einmal die noͤthige weißheit/ zu erkennen/ welchen die ſuͤnden
zu vergeben oder zu behalten ſeyen/ item wie diejenige/ welche die vergebung
verlangen/ darzu zu bereiten ſeyen/ damit ſie dero faͤhig werden: nebſt demſel-
ben auch die guͤltigkeit der abſolution oder vergebung ſelbſt. Was das erſte
anlangt/ ſo iſt allerdings der Heil. Geiſt dem prediger noͤthig/ damit er ſein
amt auch in ſolchem ſtuͤck nicht miß-ſondern recht gebrauche: daher wann
die prediger den Heil. Geiſt nicht haben/ ſo vieles darinn gefehlet/ und man-
cher/ der noch durch das amt/ ſo es in goͤttlicher klugheit gefuͤhret wuͤrde/ zur
buſſe gebracht werden moͤchte/ verſaͤumet wird. Zu dem andern aber wird
der Heil. Geiſt/ nemlich daß er in einem ſolchen mann wohnte/ nicht erfodert/
ſondern ob auch ein gottloſer prediger einem bußfertigen und wahrhafftig
glaubigen die abſolution ſpricht/ iſt ſie (weil der menſch der goͤttlichen wahr-
heit nichts benehmen kan) ſo gewiß guͤltig: als hingegen diejenige nicht guͤl-
tig iſt/ ob auch ein gottſeliger prediger einem unbußfertigen heuchler/ der
ihn betruͤget/ dieſelbe ſpreche: indem alles an der tuͤchtigkeit oder glauben
desjenigen/ der die vergebung haben ſolle/ und an der wahrheit goͤttlichen
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