Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.SECTIO XXXV. gleichwol auch seiner himmlischen güte zu/ daß sie sich auch unser übrigermehr und mehr erbarmen/ unsere schwachheit mehr stärcken/ und durch ande- rer brüder brünstigern eiffer zu fleißigerer nachfolge auffgemuntert werde werden lassen: darum dieselbe auch hertzlich und demüthig bitte/ dero werck nicht stecken zu lassen. So viel ist zwahr auch wiedrum dabey/ daß leute/ welche bey solchen gemeinden/ als Herr Sempronius, GOtt dienen/ die klein sind/ und aus personen bestehen/ welche eher in einen gehorsam und ordnung gebracht werden können/ so viel glücklicher sind/ als diejenige/ die der HErr an solche orte verordnet/ wo die bollwercke des satans viel zu fest gegründet/ und zu wol verwahret sind/ als daß wir sie zu gegenwärtiger zeit der gerichte solten über wältigen können/ sondern uns fast vergnügen lassen müssen/ da wir den gantzen strohm/ und was gern damit fort will/ nicht hemmen können/ ein und andre seelen/ je nach der gelegenheit/ die er uns gibet/ aus demselben noch heraus zu reissen. Wie ich ohnedas längst in den gedancken stehe/ un- ser gantzes amt zu dieser zeit bestehe mehr in erhaltung noch einiger seelen/ so sich retten lassen/ als in der änderung und besserung des gantzen hauffens/ der sorglich zu den gerichten wird gesparet seyn/ biß daß diese vorbey seyn wer- den (ach daß wir da hindurch wären) und nicht menschen/ sondern der HErr die reformation anfange/ welche kräfftig durchtringen wird/ und durch nichts zurückgetrieben werden kan/ darauff wir mit seufftzen und gedult har- ren/ indessen nichts von demjenigen unterlassen müssen/ was uns noch das ge- genwärtige maaß der gnaden zugibet. Daß die reue wenig von den mei- sten recht erkant/ weniger practiciret werde/ bekenne und bedaure mit demsel- ben/ sorgende/ daß solcher fehler/ weil die wahre reue unterbleibet/ an allen andern göttlichen wirckungen/ und dem himmlischen liecht hinderlich seye/ in- dem durch jene die hertzen sich von dem Heil. Geist bereiten und tüchtig ma- chen lassen solten/ daran es aber mangelt. Jch pflege auch solcher ursach we- gen/ wo von der reue handle/ dero vornehmste krafft nicht so wol zu setzen in die traurigkeit und dero empfindlichkeit selbs/ als in den haß der sünden/ und zwahr aller sünden/ und wie sie sünde ist. Solches thue sonderlich aus zwey- erley ursachen/ einmal um sicherer hertzen willen/ damit diese nicht/ wo sie die sache etwa dahin gebracht/ daß sie einige betrübnüß/ so auch aus der natur kommen kan/ bey sich zu fühlen meinen/ glauben mögen/ es wäre nun mit ihrer reue richtig/ welchen mißbrauch derselbe wol bemercket/ und er auch so gemein als offenbar ist: So dann auch auff der andern seiten/ weilen es seelen gibet/ denen es gleichwol ein redlicher ernst ist/ und die es dennoch zu fühlung derje- nigen göttlichen traurigkeit/ darnach sie streben/ und welche dannoch so wohl als andere eine freye gabe GOttes ist/ nicht bringen können/ und sich fast al- lein über dasselbige ängsten; denen ich zu ihrer auffrichtung zu zeigen gantz nö- B b 2
SECTIO XXXV. gleichwol auch ſeiner himmliſchen guͤte zu/ daß ſie ſich auch unſer uͤbrigermehr und mehr erbarmen/ unſere ſchwachheit mehr ſtaͤrcken/ und durch ande- rer bruͤder bruͤnſtigern eiffer zu fleißigerer nachfolge auffgemuntert werde werden laſſen: darum dieſelbe auch hertzlich und demuͤthig bitte/ dero werck nicht ſtecken zu laſſen. So viel iſt zwahr auch wiedrum dabey/ daß leute/ welche bey ſolchen gemeinden/ als Herr Sempronius, GOtt dienen/ die klein ſind/ und aus perſonen beſtehen/ welche eher in einen gehorſam und ordnung gebracht werden koͤnnen/ ſo viel gluͤcklicher ſind/ als diejenige/ die der HErr an ſolche orte verordnet/ wo die bollwercke des ſatans viel zu feſt gegruͤndet/ und zu wol verwahret ſind/ als daß wir ſie zu gegenwaͤrtiger zeit der gerichte ſolten uͤber waͤltigen koͤnnen/ ſondern uns faſt vergnuͤgen laſſen muͤſſen/ da wir den gantzen ſtrohm/ und was gern damit fort will/ nicht hemmen koͤnnen/ ein und andre ſeelen/ je nach der gelegenheit/ die er uns gibet/ aus demſelben noch heraus zu reiſſen. Wie ich ohnedas laͤngſt in den gedancken ſtehe/ un- ſer gantzes amt zu dieſer zeit beſtehe mehr in erhaltung noch einiger ſeelen/ ſo ſich retten laſſen/ als in der aͤnderung und beſſerung des gantzen hauffens/ der ſorglich zu den gerichten wird geſparet ſeyn/ biß daß dieſe vorbey ſeyn wer- den (ach daß wir da hindurch waͤren) und nicht menſchen/ ſondern der HErr die reformation anfange/ welche kraͤfftig durchtringen wird/ und durch nichts zuruͤckgetrieben werden kan/ darauff wir mit ſeufftzen und gedult har- ren/ indeſſen nichts von demjenigen unterlaſſen muͤſſen/ was uns noch das ge- genwaͤrtige maaß der gnaden zugibet. Daß die reue wenig von den mei- ſten recht erkant/ weniger practiciret werde/ bekenne und bedaure mit demſel- ben/ ſorgende/ daß ſolcher fehler/ weil die wahre reue unterbleibet/ an allen andern goͤttlichen wirckungen/ und dem himmliſchen liecht hinderlich ſeye/ in- dem durch jene die hertzen ſich von dem Heil. Geiſt bereiten und tuͤchtig ma- chen laſſen ſolten/ daran es aber mangelt. Jch pflege auch ſolcher urſach we- gen/ wo von der reue handle/ dero vornehmſte krafft nicht ſo wol zu ſetzen in die traurigkeit und dero empfindlichkeit ſelbs/ als in den haß der ſuͤnden/ und zwahr aller ſuͤnden/ und wie ſie ſuͤnde iſt. Solches thue ſonderlich aus zwey- erley urſachen/ einmal um ſicherer hertzen willen/ damit dieſe nicht/ wo ſie die ſache etwa dahin gebracht/ daß ſie einige betruͤbnuͤß/ ſo auch aus der natur kommen kan/ bey ſich zu fuͤhlen meinen/ glauben moͤgen/ es waͤre nun mit ihrer reue richtig/ welchen mißbrauch derſelbe wol bemercket/ und er auch ſo gemein als offenbar iſt: So dann auch auff der andern ſeiten/ weilen es ſeelen gibet/ denen es gleichwol ein redlicher ernſt iſt/ und die es dennoch zu fuͤhlung derje- nigen goͤttlichen traurigkeit/ darnach ſie ſtreben/ und welche dannoch ſo wohl als andere eine freye gabe GOttes iſt/ nicht bringen koͤnnen/ und ſich faſt al- lein uͤber daſſelbige aͤngſten; denen ich zu ihrer auffrichtung zu zeigen gantz noͤ- B b 2
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0211" n="195"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b"><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">SECTIO XXXV.</hi></hi></hi></fw><lb/> gleichwol auch ſeiner himmliſchen guͤte zu/ daß ſie ſich auch unſer uͤbriger<lb/> mehr und mehr erbarmen/ unſere ſchwachheit mehr ſtaͤrcken/ und durch ande-<lb/> rer bruͤder bruͤnſtigern eiffer zu fleißigerer nachfolge auffgemuntert werde<lb/> werden laſſen: darum dieſelbe auch hertzlich und demuͤthig bitte/ dero werck<lb/> nicht ſtecken zu laſſen. So viel iſt zwahr auch wiedrum dabey/ daß leute/<lb/> welche bey ſolchen gemeinden/ als Herr <hi rendition="#aq">Sempronius,</hi> GOtt dienen/ die klein<lb/> ſind/ und aus perſonen beſtehen/ welche eher in einen gehorſam und ordnung<lb/> gebracht werden koͤnnen/ ſo viel gluͤcklicher ſind/ als diejenige/ die der HErr<lb/> an ſolche orte verordnet/ wo die bollwercke des ſatans viel zu feſt gegruͤndet/<lb/> und zu wol verwahret ſind/ als daß wir ſie zu gegenwaͤrtiger zeit der gerichte<lb/> ſolten uͤber waͤltigen koͤnnen/ ſondern uns faſt vergnuͤgen laſſen muͤſſen/ da<lb/> wir den gantzen ſtrohm/ und was gern damit fort will/ nicht hemmen koͤnnen/<lb/> ein und andre ſeelen/ je nach der gelegenheit/ die er uns gibet/ aus demſelben<lb/> noch heraus zu reiſſen. Wie ich ohnedas laͤngſt in den gedancken ſtehe/ un-<lb/> ſer gantzes amt zu dieſer zeit beſtehe mehr in erhaltung noch einiger ſeelen/ ſo<lb/> ſich retten laſſen/ als in der aͤnderung und beſſerung des gantzen hauffens/ der<lb/> ſorglich zu den gerichten wird geſparet ſeyn/ biß daß dieſe vorbey ſeyn wer-<lb/> den (ach daß wir da hindurch waͤren) und nicht menſchen/ ſondern der HErr<lb/> die <hi rendition="#aq">reformation</hi> anfange/ welche kraͤfftig durchtringen wird/ und durch<lb/> nichts zuruͤckgetrieben werden kan/ darauff wir mit ſeufftzen und gedult har-<lb/> ren/ indeſſen nichts von demjenigen unterlaſſen muͤſſen/ was uns noch das ge-<lb/> genwaͤrtige maaß der gnaden zugibet. Daß <hi rendition="#fr">die reue</hi> wenig von den mei-<lb/> ſten recht erkant/ weniger <hi rendition="#aq">practici</hi>ret werde/ bekenne und bedaure mit demſel-<lb/> ben/ ſorgende/ daß ſolcher fehler/ weil die wahre reue unterbleibet/ an allen<lb/> andern goͤttlichen wirckungen/ und dem himmliſchen liecht hinderlich ſeye/ in-<lb/> dem durch jene die hertzen ſich von dem Heil. Geiſt bereiten und tuͤchtig ma-<lb/> chen laſſen ſolten/ daran es aber mangelt. Jch pflege auch ſolcher urſach we-<lb/> gen/ wo von der reue handle/ dero vornehmſte krafft nicht ſo wol zu ſetzen in<lb/> die traurigkeit und dero empfindlichkeit ſelbs/ als in den haß der ſuͤnden/ und<lb/> zwahr aller ſuͤnden/ und wie ſie ſuͤnde iſt. Solches thue ſonderlich aus zwey-<lb/> erley urſachen/ einmal um ſicherer hertzen willen/ damit dieſe nicht/ wo ſie die<lb/> ſache etwa dahin gebracht/ daß ſie einige betruͤbnuͤß/ ſo auch aus der natur<lb/> kommen kan/ bey ſich zu fuͤhlen meinen/ glauben moͤgen/ es waͤre nun mit ihrer<lb/> reue richtig/ welchen mißbrauch derſelbe wol bemercket/ und er auch ſo gemein<lb/> als offenbar iſt: So dann auch auff der andern ſeiten/ weilen es ſeelen gibet/<lb/> denen es gleichwol ein redlicher ernſt iſt/ und die es dennoch zu fuͤhlung derje-<lb/> nigen goͤttlichen traurigkeit/ darnach ſie ſtreben/ und welche dannoch ſo wohl<lb/> als andere eine freye gabe GOttes iſt/ nicht bringen koͤnnen/ und ſich faſt al-<lb/> lein uͤber daſſelbige aͤngſten; denen ich zu ihrer auffrichtung zu zeigen gantz<lb/> <fw place="bottom" type="sig">B b 2</fw><fw place="bottom" type="catch">noͤ-</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [195/0211]
SECTIO XXXV.
gleichwol auch ſeiner himmliſchen guͤte zu/ daß ſie ſich auch unſer uͤbriger
mehr und mehr erbarmen/ unſere ſchwachheit mehr ſtaͤrcken/ und durch ande-
rer bruͤder bruͤnſtigern eiffer zu fleißigerer nachfolge auffgemuntert werde
werden laſſen: darum dieſelbe auch hertzlich und demuͤthig bitte/ dero werck
nicht ſtecken zu laſſen. So viel iſt zwahr auch wiedrum dabey/ daß leute/
welche bey ſolchen gemeinden/ als Herr Sempronius, GOtt dienen/ die klein
ſind/ und aus perſonen beſtehen/ welche eher in einen gehorſam und ordnung
gebracht werden koͤnnen/ ſo viel gluͤcklicher ſind/ als diejenige/ die der HErr
an ſolche orte verordnet/ wo die bollwercke des ſatans viel zu feſt gegruͤndet/
und zu wol verwahret ſind/ als daß wir ſie zu gegenwaͤrtiger zeit der gerichte
ſolten uͤber waͤltigen koͤnnen/ ſondern uns faſt vergnuͤgen laſſen muͤſſen/ da
wir den gantzen ſtrohm/ und was gern damit fort will/ nicht hemmen koͤnnen/
ein und andre ſeelen/ je nach der gelegenheit/ die er uns gibet/ aus demſelben
noch heraus zu reiſſen. Wie ich ohnedas laͤngſt in den gedancken ſtehe/ un-
ſer gantzes amt zu dieſer zeit beſtehe mehr in erhaltung noch einiger ſeelen/ ſo
ſich retten laſſen/ als in der aͤnderung und beſſerung des gantzen hauffens/ der
ſorglich zu den gerichten wird geſparet ſeyn/ biß daß dieſe vorbey ſeyn wer-
den (ach daß wir da hindurch waͤren) und nicht menſchen/ ſondern der HErr
die reformation anfange/ welche kraͤfftig durchtringen wird/ und durch
nichts zuruͤckgetrieben werden kan/ darauff wir mit ſeufftzen und gedult har-
ren/ indeſſen nichts von demjenigen unterlaſſen muͤſſen/ was uns noch das ge-
genwaͤrtige maaß der gnaden zugibet. Daß die reue wenig von den mei-
ſten recht erkant/ weniger practiciret werde/ bekenne und bedaure mit demſel-
ben/ ſorgende/ daß ſolcher fehler/ weil die wahre reue unterbleibet/ an allen
andern goͤttlichen wirckungen/ und dem himmliſchen liecht hinderlich ſeye/ in-
dem durch jene die hertzen ſich von dem Heil. Geiſt bereiten und tuͤchtig ma-
chen laſſen ſolten/ daran es aber mangelt. Jch pflege auch ſolcher urſach we-
gen/ wo von der reue handle/ dero vornehmſte krafft nicht ſo wol zu ſetzen in
die traurigkeit und dero empfindlichkeit ſelbs/ als in den haß der ſuͤnden/ und
zwahr aller ſuͤnden/ und wie ſie ſuͤnde iſt. Solches thue ſonderlich aus zwey-
erley urſachen/ einmal um ſicherer hertzen willen/ damit dieſe nicht/ wo ſie die
ſache etwa dahin gebracht/ daß ſie einige betruͤbnuͤß/ ſo auch aus der natur
kommen kan/ bey ſich zu fuͤhlen meinen/ glauben moͤgen/ es waͤre nun mit ihrer
reue richtig/ welchen mißbrauch derſelbe wol bemercket/ und er auch ſo gemein
als offenbar iſt: So dann auch auff der andern ſeiten/ weilen es ſeelen gibet/
denen es gleichwol ein redlicher ernſt iſt/ und die es dennoch zu fuͤhlung derje-
nigen goͤttlichen traurigkeit/ darnach ſie ſtreben/ und welche dannoch ſo wohl
als andere eine freye gabe GOttes iſt/ nicht bringen koͤnnen/ und ſich faſt al-
lein uͤber daſſelbige aͤngſten; denen ich zu ihrer auffrichtung zu zeigen gantz
noͤ-
B b 2
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |