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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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SECTIO XV.
wie wir lehren/ daß die sichtbare kirche auff höre/ wenn nemlich grosses ver-
derben in dieselbe einreisset/ da gleichwol noch immer einige in der verdorbe-
nen gut bleiben/ ist so schwehr nicht/ als diejenige/ welche sie er warten/ daß
fast alles insgesamt gar von Christo abfallen werde. Und bleibet also ge-
wiß/ daß die kirche muß unsichtbar werden können/ hingegen fället dieses ver-
meinte kennzeichen der kirchen dahin/ von dero unauffhörlichen sichtbarkeit.
Dieses einige ist der unterscheid unter beyden/ daß sie vorgeben/ solche trang-
sal solle nicht mehr als vierdtehalb jahr währen/ da wir sie auff länger erstre-
cken. Es schwächet aber solcher unterscheid deßwegen die krafft unsers ar-
guments
nicht/ denn was GOtt der kirchen auff immer verheissen hat/ kan so
wenig vierdtehalb jahr als länger deroselben fehlen/ fehlets aber/ so kans
GOtt nicht verheissen haben.

IV. Jst in dieser materie bey der kirchen wol in acht zu nehmen/ daß die-
selbe/ wo sie einmal wahr gewesen/ allgemach von deroselben wahrheit ab-
weichen könne/ biß sie dieselbe vollends verliehre. Es war anfangs bekant-
lich die Römische kirche eine so wahre als reine kirche. Es hat dieselbe aber
nach und nach durch untermischte aberglauben und menschen satzungen von
ihrer reinigkeit abzufallen angefangen/ gleichwol bliebe sie noch lange die
wahre kirche/ indem sie noch nicht öffentlich von dem wahren dienst und lehr
abwiche. Jemehr aber solches geschehen/ so vielmehr hat sie die würde sol-
cher wahrheit verlohren/ und wurde schwehrer in derselben sein heil zu erhal-
ten. Und in solchem stand war sie noch zu anfang des vergangenen seculi,
daher unsre voreltern bey der Reformation gern in der Römischen kirchen
bleiben wollen/ wo man sie ohne verletzung ihres gewissens hätte dulden wol-
len. Das gröste verderben aber ist erfolgt durch das Trientische Concilium,
da die gantze Römische kirche vollends abgefallen/ und eine gantz andre art
gewonnen hat. Jndem biß dahin die articul insgesamt/ welche nachmal in
solchem Concilio wegen Lutheri verdammt/ und das gegentheil decretiret
worden/ noch in der kirchen waren frey geblieben/ daher keiner davon seyn
wird/ dessen zeugen man nicht auch vor Luthero in der Römischen kirchen fin-
den solle. Ob also wol bereits die Theologie von den Scholasticis schänd-
lich verderbet/ und der grund alles dessen/ was darnach definiret worden/ ge-
leget worden ist/ ob auch solche lehr meistens öffentlich in der kirche gehöret
wurde/ daß daher dieselbe bereits sehr verdorben war/ so waren dennoch auch
redliche lehrer übrig/ die ob sie schon in vielen stücken auch von den gemeinen
irrthumen mit angesteckt waren/ gleichwol in so vielen andern wichtigen pun-
cten der wahrheit noch beypflichteten/ und andre darinnen unterhielten/ wel-
ches deßwegen geschehen konte/ weil solche puncten noch nicht von der kirchen
ausgemachet waren. Daher mochte/ wer die wahrheit in denselben erkan-

te/
O 3

SECTIO XV.
wie wir lehren/ daß die ſichtbare kirche auff hoͤre/ wenn nemlich groſſes ver-
derben in dieſelbe einreiſſet/ da gleichwol noch immer einige in der verdorbe-
nen gut bleiben/ iſt ſo ſchwehr nicht/ als diejenige/ welche ſie er warten/ daß
faſt alles insgeſamt gar von Chriſto abfallen werde. Und bleibet alſo ge-
wiß/ daß die kirche muß unſichtbar werden koͤnnen/ hingegen faͤllet dieſes ver-
meinte kennzeichen der kirchen dahin/ von dero unauffhoͤrlichen ſichtbarkeit.
Dieſes einige iſt der unterſcheid unter beyden/ daß ſie vorgeben/ ſolche trang-
ſal ſolle nicht mehr als vierdtehalb jahr waͤhren/ da wir ſie auff laͤnger erſtre-
cken. Es ſchwaͤchet aber ſolcher unterſcheid deßwegen die krafft unſers ar-
guments
nicht/ denn was GOtt der kirchen auff immer verheiſſen hat/ kan ſo
wenig vierdtehalb jahr als laͤnger deroſelben fehlen/ fehlets aber/ ſo kans
GOtt nicht verheiſſen haben.

IV. Jſt in dieſer materie bey der kirchen wol in acht zu nehmen/ daß die-
ſelbe/ wo ſie einmal wahr geweſen/ allgemach von deroſelben wahrheit ab-
weichen koͤnne/ biß ſie dieſelbe vollends verliehre. Es war anfangs bekant-
lich die Roͤmiſche kirche eine ſo wahre als reine kirche. Es hat dieſelbe aber
nach und nach durch untermiſchte aberglauben und menſchen ſatzungen von
ihrer reinigkeit abzufallen angefangen/ gleichwol bliebe ſie noch lange die
wahre kirche/ indem ſie noch nicht oͤffentlich von dem wahren dienſt und lehr
abwiche. Jemehr aber ſolches geſchehen/ ſo vielmehr hat ſie die wuͤrde ſol-
cher wahrheit verlohren/ und wurde ſchwehrer in derſelben ſein heil zu erhal-
ten. Und in ſolchem ſtand war ſie noch zu anfang des vergangenen ſeculi,
daher unſre voreltern bey der Reformation gern in der Roͤmiſchen kirchen
bleiben wollen/ wo man ſie ohne verletzung ihres gewiſſens haͤtte dulden wol-
len. Das groͤſte verderben aber iſt erfolgt durch das Trientiſche Concilium,
da die gantze Roͤmiſche kirche vollends abgefallen/ und eine gantz andre art
gewonnen hat. Jndem biß dahin die articul insgeſamt/ welche nachmal in
ſolchem Concilio wegen Lutheri verdammt/ und das gegentheil decretiret
worden/ noch in der kirchen waren frey geblieben/ daher keiner davon ſeyn
wird/ deſſen zeugen man nicht auch vor Luthero in der Roͤmiſchen kirchen fin-
den ſolle. Ob alſo wol bereits die Theologie von den Scholaſticis ſchaͤnd-
lich verderbet/ und der grund alles deſſen/ was darnach definiret worden/ ge-
leget worden iſt/ ob auch ſolche lehr meiſtens oͤffentlich in der kirche gehoͤret
wurde/ daß daher dieſelbe bereits ſehr verdorben war/ ſo waren dennoch auch
redliche lehrer uͤbrig/ die ob ſie ſchon in vielen ſtuͤcken auch von den gemeinen
irꝛthumen mit angeſteckt waren/ gleichwol in ſo vielen andern wichtigen pun-
cten der wahrheit noch beypflichteten/ und andre darinnen unterhielten/ wel-
ches deßwegen geſchehen konte/ weil ſolche puncten noch nicht von der kirchen
ausgemachet waren. Daher mochte/ wer die wahrheit in denſelben erkan-

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O 3
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[109/0125] SECTIO XV. wie wir lehren/ daß die ſichtbare kirche auff hoͤre/ wenn nemlich groſſes ver- derben in dieſelbe einreiſſet/ da gleichwol noch immer einige in der verdorbe- nen gut bleiben/ iſt ſo ſchwehr nicht/ als diejenige/ welche ſie er warten/ daß faſt alles insgeſamt gar von Chriſto abfallen werde. Und bleibet alſo ge- wiß/ daß die kirche muß unſichtbar werden koͤnnen/ hingegen faͤllet dieſes ver- meinte kennzeichen der kirchen dahin/ von dero unauffhoͤrlichen ſichtbarkeit. Dieſes einige iſt der unterſcheid unter beyden/ daß ſie vorgeben/ ſolche trang- ſal ſolle nicht mehr als vierdtehalb jahr waͤhren/ da wir ſie auff laͤnger erſtre- cken. Es ſchwaͤchet aber ſolcher unterſcheid deßwegen die krafft unſers ar- guments nicht/ denn was GOtt der kirchen auff immer verheiſſen hat/ kan ſo wenig vierdtehalb jahr als laͤnger deroſelben fehlen/ fehlets aber/ ſo kans GOtt nicht verheiſſen haben. IV. Jſt in dieſer materie bey der kirchen wol in acht zu nehmen/ daß die- ſelbe/ wo ſie einmal wahr geweſen/ allgemach von deroſelben wahrheit ab- weichen koͤnne/ biß ſie dieſelbe vollends verliehre. Es war anfangs bekant- lich die Roͤmiſche kirche eine ſo wahre als reine kirche. Es hat dieſelbe aber nach und nach durch untermiſchte aberglauben und menſchen ſatzungen von ihrer reinigkeit abzufallen angefangen/ gleichwol bliebe ſie noch lange die wahre kirche/ indem ſie noch nicht oͤffentlich von dem wahren dienſt und lehr abwiche. Jemehr aber ſolches geſchehen/ ſo vielmehr hat ſie die wuͤrde ſol- cher wahrheit verlohren/ und wurde ſchwehrer in derſelben ſein heil zu erhal- ten. Und in ſolchem ſtand war ſie noch zu anfang des vergangenen ſeculi, daher unſre voreltern bey der Reformation gern in der Roͤmiſchen kirchen bleiben wollen/ wo man ſie ohne verletzung ihres gewiſſens haͤtte dulden wol- len. Das groͤſte verderben aber iſt erfolgt durch das Trientiſche Concilium, da die gantze Roͤmiſche kirche vollends abgefallen/ und eine gantz andre art gewonnen hat. Jndem biß dahin die articul insgeſamt/ welche nachmal in ſolchem Concilio wegen Lutheri verdammt/ und das gegentheil decretiret worden/ noch in der kirchen waren frey geblieben/ daher keiner davon ſeyn wird/ deſſen zeugen man nicht auch vor Luthero in der Roͤmiſchen kirchen fin- den ſolle. Ob alſo wol bereits die Theologie von den Scholaſticis ſchaͤnd- lich verderbet/ und der grund alles deſſen/ was darnach definiret worden/ ge- leget worden iſt/ ob auch ſolche lehr meiſtens oͤffentlich in der kirche gehoͤret wurde/ daß daher dieſelbe bereits ſehr verdorben war/ ſo waren dennoch auch redliche lehrer uͤbrig/ die ob ſie ſchon in vielen ſtuͤcken auch von den gemeinen irꝛthumen mit angeſteckt waren/ gleichwol in ſo vielen andern wichtigen pun- cten der wahrheit noch beypflichteten/ und andre darinnen unterhielten/ wel- ches deßwegen geſchehen konte/ weil ſolche puncten noch nicht von der kirchen ausgemachet waren. Daher mochte/ wer die wahrheit in denſelben erkan- te/ O 3

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 109. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/125>, abgerufen am 27.11.2024.