Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Das andere Capitel. den sünden zu steuren/ und damit die ärgernüssen wieder auffzuhe-ben. Wo wir sie nach der ersten absicht ansehen wollen/ so möchte die reli- gion diese leute nicht schützen/ sondern wären sie so wol als bey andern fremb- den gefallenen geschihet/ dazu anzustrengen. Jch bekenne aber/ daß ich nicht gern sehe/ daß man die kirchen-buß wider ihre eigentliche art in eine straff verwandele/ und sorge eben dieses/ daß solches offt geschihet/ und damit das reich CHristi und der welt fast vermischet wird/ thue mehr schaden als nutzen/ und habe bereits ein grosses derselbigen frucht/ welche man sonst von der kirchen-buß hoffen möchte/ geschlagen/ ja verursachet/ daß so offt göttli- cher nahme in solchen actibus nur profaniret wird/ da leute wider willen dar- zu als zu einer straff genöthiget werden/ deren hertz gleichsam allem/ was mit ihnen vorgenommen wird/ widerspricht/ und ihnen insgemein die buße leyder thut als ihre begangene sünde. Die andern beyde absichten aber sind eigentlich diejenige/ welche zu dem geschäffte gehören/ und auff die allein eigentlich ge- sehen werden solle: sie haben aber bey denjenigen nicht platz/ welche nicht unserer kirchen glieder sind; Wie denn die gemeinde denjenigen nicht in ih- ren schooß/ so sonsten auff die kirchen-buß geschehen solle/ auffnehmen kan/ welcher von ihr nie vor ein glied erkant worden/ noch davor auffgenommen zu werden verlangt: ferner gehen eigentlich die mittel der kirchen-disciplin auch keine andere als jeglicher kirchenglieder an/ und hat sie kein eigentlich recht über diejenige/ welche draussen sind. Weßwegen ich allerdings davor halte/ daß man mehr nicht als so viel thun dörff[t]e/ wo solche personen aus ei- genem trieb des gewissens der gemeinde/ die sie beleidiget/ abbitte thun wol- len/ sie dazu zulassen/ und sie der vergebung ihres ärgernüsses so weit zu ver- sichern: Wider willen aber glaube ich nicht/ daß man recht habe/ sie zu ei- nem solchen actu zu obligiren. Wo zu noch letzlich auch setzen möchte/ daß zu dieser zeit/ und in diesen orten/ die Christliche prudenz auch erfordert/ uns alles dessen zuenthalten/ gegen die Päbstische/ worüber sie sich mit einigem schein beschwehren möchten/ gleich ob thäte man ihnen an ihrem gewissen ge- walt/ da man sie also zu einigen unseren actibus sacris, nöthigte. Dann ob zwahr solchem ein- oder vorwurff auch zubegegnen wäre/ wissen wir dannoch/ wie man jenerseits sich freuet/ wo sie nur einen schein gegen uns ergreiffen können/ da sie dann anderwertlich den unseren nicht gleiches sondern zehen- fältiges vergelten/ und zu ihrem gewissens zwang daher ein neues recht zu- nehmen sich unterstehen: so wir aber billig auff andre weyse zuverhüten/ und nicht sowol unserer als unserer brüder/ welche anderwertlich unter päpstischer jurisdiction leben müssen/ und dero gewaltthätigkeit unterworffen sind/ da- her wo man an uns nicht kommen kan/ unser entgelten würden/ zuschonen/ die fein
Das andere Capitel. den ſuͤnden zu ſteuren/ und damit die aͤrgernuͤſſen wieder auffzuhe-ben. Wo wir ſie nach der erſten abſicht anſehen wollen/ ſo moͤchte die reli- gion dieſe leute nicht ſchuͤtzen/ ſondern waͤren ſie ſo wol als bey andern fremb- den gefallenen geſchihet/ dazu anzuſtrengen. Jch bekenne aber/ daß ich nicht gern ſehe/ daß man die kirchen-buß wider ihre eigentliche art in eine ſtraff verwandele/ und ſorge eben dieſes/ daß ſolches offt geſchihet/ und damit das reich CHriſti und der welt faſt vermiſchet wird/ thue mehr ſchaden als nutzen/ und habe bereits ein groſſes derſelbigen frucht/ welche man ſonſt von der kirchen-buß hoffen moͤchte/ geſchlagen/ ja verurſachet/ daß ſo offt goͤttli- cher nahme in ſolchen actibus nur profaniret wird/ da leute wider willen dar- zu als zu einer ſtraff genoͤthiget werden/ deren hertz gleichſam allem/ was mit ihnen vorgenommen wird/ widerſpricht/ und ihnen insgemein die buße leyder thut als ihre begangene ſuͤnde. Die andern beyde abſichten aber ſind eigentlich diejenige/ welche zu dem geſchaͤffte gehoͤren/ und auff die allein eigentlich ge- ſehen werden ſolle: ſie haben aber bey denjenigen nicht platz/ welche nicht unſerer kirchen glieder ſind; Wie denn die gemeinde denjenigen nicht in ih- ren ſchooß/ ſo ſonſten auff die kirchen-buß geſchehen ſolle/ auffnehmen kan/ welcher von ihr nie vor ein glied erkant worden/ noch davor auffgenommen zu werden verlangt: ferner gehen eigentlich die mittel der kirchen-diſciplin auch keine andere als jeglicher kirchenglieder an/ und hat ſie kein eigentlich recht uͤber diejenige/ welche drauſſen ſind. Weßwegen ich allerdings davor halte/ daß man mehr nicht als ſo viel thun doͤrff[t]e/ wo ſolche perſonen aus ei- genem trieb des gewiſſens der gemeinde/ die ſie beleidiget/ abbitte thun wol- len/ ſie dazu zulaſſen/ und ſie der vergebung ihres aͤrgernuͤſſes ſo weit zu ver- ſichern: Wider willen aber glaube ich nicht/ daß man recht habe/ ſie zu ei- nem ſolchen actu zu obligiren. Wo zu noch letzlich auch ſetzen moͤchte/ daß zu dieſer zeit/ und in dieſen orten/ die Chriſtliche prudenz auch erfordert/ uns alles deſſen zuenthalten/ gegen die Paͤbſtiſche/ woruͤber ſie ſich mit einigem ſchein beſchwehren moͤchten/ gleich ob thaͤte man ihnen an ihrem gewiſſen ge- walt/ da man ſie alſo zu einigen unſeren actibus ſacris, noͤthigte. Dann ob zwahr ſolchem ein- oder vorwurff auch zubegegnen waͤre/ wiſſen wir dannoch/ wie man jenerſeits ſich freuet/ wo ſie nur einen ſchein gegen uns ergreiffen koͤnnen/ da ſie dann anderwertlich den unſeren nicht gleiches ſondern zehen- faͤltiges vergelten/ und zu ihrem gewiſſens zwang daher ein neues recht zu- nehmen ſich unterſtehen: ſo wir aber billig auff andre weyſe zuverhuͤten/ und nicht ſowol unſeꝛer als unſerer bruͤder/ welche anderwertlich unteꝛ paͤpſtiſcher jurisdiction leben muͤſſen/ und dero gewaltthaͤtigkeit unterworffen ſind/ da- her wo man an uns nicht kommen kan/ unſer entgelten wuͤrden/ zuſchonen/ die fein
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Das andere Capitel.
den ſuͤnden zu ſteuren/ und damit die aͤrgernuͤſſen wieder auffzuhe-
ben. Wo wir ſie nach der erſten abſicht anſehen wollen/ ſo moͤchte die reli-
gion dieſe leute nicht ſchuͤtzen/ ſondern waͤren ſie ſo wol als bey andern fremb-
den gefallenen geſchihet/ dazu anzuſtrengen. Jch bekenne aber/ daß ich nicht
gern ſehe/ daß man die kirchen-buß wider ihre eigentliche art in eine ſtraff
verwandele/ und ſorge eben dieſes/ daß ſolches offt geſchihet/ und damit
das reich CHriſti und der welt faſt vermiſchet wird/ thue mehr ſchaden als
nutzen/ und habe bereits ein groſſes derſelbigen frucht/ welche man ſonſt von
der kirchen-buß hoffen moͤchte/ geſchlagen/ ja verurſachet/ daß ſo offt goͤttli-
cher nahme in ſolchen actibus nur profaniret wird/ da leute wider willen dar-
zu als zu einer ſtraff genoͤthiget werden/ deren hertz gleichſam allem/ was mit
ihnen vorgenommen wird/ widerſpricht/ und ihnen insgemein die buße leyder
thut als ihre begangene ſuͤnde. Die andern beyde abſichten aber ſind eigentlich
diejenige/ welche zu dem geſchaͤffte gehoͤren/ und auff die allein eigentlich ge-
ſehen werden ſolle: ſie haben aber bey denjenigen nicht platz/ welche nicht
unſerer kirchen glieder ſind; Wie denn die gemeinde denjenigen nicht in ih-
ren ſchooß/ ſo ſonſten auff die kirchen-buß geſchehen ſolle/ auffnehmen kan/
welcher von ihr nie vor ein glied erkant worden/ noch davor auffgenommen
zu werden verlangt: ferner gehen eigentlich die mittel der kirchen-diſciplin
auch keine andere als jeglicher kirchenglieder an/ und hat ſie kein eigentlich
recht uͤber diejenige/ welche drauſſen ſind. Weßwegen ich allerdings davor
halte/ daß man mehr nicht als ſo viel thun doͤrffte/ wo ſolche perſonen aus ei-
genem trieb des gewiſſens der gemeinde/ die ſie beleidiget/ abbitte thun wol-
len/ ſie dazu zulaſſen/ und ſie der vergebung ihres aͤrgernuͤſſes ſo weit zu ver-
ſichern: Wider willen aber glaube ich nicht/ daß man recht habe/ ſie zu ei-
nem ſolchen actu zu obligiren. Wo zu noch letzlich auch ſetzen moͤchte/ daß zu
dieſer zeit/ und in dieſen orten/ die Chriſtliche prudenz auch erfordert/ uns
alles deſſen zuenthalten/ gegen die Paͤbſtiſche/ woruͤber ſie ſich mit einigem
ſchein beſchwehren moͤchten/ gleich ob thaͤte man ihnen an ihrem gewiſſen ge-
walt/ da man ſie alſo zu einigen unſeren actibus ſacris, noͤthigte. Dann ob
zwahr ſolchem ein- oder vorwurff auch zubegegnen waͤre/ wiſſen wir dannoch/
wie man jenerſeits ſich freuet/ wo ſie nur einen ſchein gegen uns ergreiffen
koͤnnen/ da ſie dann anderwertlich den unſeren nicht gleiches ſondern zehen-
faͤltiges vergelten/ und zu ihrem gewiſſens zwang daher ein neues recht zu-
nehmen ſich unterſtehen: ſo wir aber billig auff andre weyſe zuverhuͤten/ und
nicht ſowol unſeꝛer als unſerer bruͤder/ welche anderwertlich unteꝛ paͤpſtiſcher
jurisdiction leben muͤſſen/ und dero gewaltthaͤtigkeit unterworffen ſind/ da-
her wo man an uns nicht kommen kan/ unſer entgelten wuͤrden/ zuſchonen/ die
fein
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