Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Das andere Capitel. ists gnug/ daß es umstände geben könne/ in denen sie nicht sündlich ist. 2. Der-gleichen umstand ist nun/ daß ein prediger nicht sündiget mit zulassung eines/ den er unwürdig zu seyn besorget hat/ der aber vor würdig und zuläßig geur- theilt worden ist von denjenigen/ denen das kirchen-recht zukommt. Dann es ist die verwaltung der schlüssel und der Sacramenten von GOtt der gan- tzen kirchen anbefohlen/ ob dann wol dieselbe ordentlicher weise durch die pre- diger geschihet/ so hat doch jene sich das urtheil vorbehalten/ wo zwischen pre- diger und einem andern gliedstreit entstehet/ und jener diesem etwas dessen versagt/ was dieses ihm rechtswegen zuzukommen meinet: Dann da der pre- diger gleichsam zum part worden/ kommt demselben das urtheil nicht zu/ son- dern der kirchen/ oder die jetzo derselben gewalt führen. Und wann denn die- se die person zuzulassen schliessen/ und sie also würdig erklähren/ tringet sol- cher spruch des predigers sorge von dero unwürdigkeit (dann wo diese un- leugbar/ wie vor bereits gezeigt/ hätte es eine andre bewandnüß) vor/ und kan sich dieses gewissen in einer so fern zweifelhafften sache mit solchem aus- spruch beruhigen. So vielmehr weil 3. es auch müglich/ daß ein mensch/ der vielmahl in heucheley seinen verspruch gethan/ und daher denselben niemals gehalten/ endlich göttlichem zug mehr platz kan gelassen haben/ und ich also nicht mit völliger gewißheit von den vorigen mahlen auf das folgende schlies- sen/ sondern noch einige hoffnung übrig haben kan. Dieses wären meine ge- dancken von dergleichen materie/ der ich insgesamt den zustand unsrer kirchen also ansehe/ daß unser werck darinn bestehe/ die vornehmste krafft unsers amts zu suchen bey den willigen/ das ist/ die dem wort GOttes gern platz geben/ so dann bey der jugend/ sie zu Gott zuführen: was hingegen die widerspensti- gen anlangt/ zwahr auch nicht zu unterlassen/ mit dem wort des HErren an ihnen zu arbeiten/ mit lehren/ straffen/ warnen/ trohen und vermahnen/ aber endlich wo sie sich auch unsers amts mißbrauchen/ und wir dasselbe nicht zu wehren vermögen/ auch solches mit gedult und seufftzen es lieber tragen/ als mit allzuhefftigem und doch vergebenem widerstand die jenige unsers dien- stes berauben/ die dessen noch fruchtbahrlich gebrauchen können und es ver- langen. Der HErr aber sehe selbs in gnaden drein/ steure den vielen ärger- nüssen in unsrer kirchen/ und setze sie nach allen ständen in den jenigen zustand/ damit sein wort ungehindert frucht bringe/ und alle entheiligung der heili- gen mittel verhütet werde. Hierum lasset uns tag und nacht zu seiner güte ruffen und flehen/ biß unser gebet durchtringe um Christi willen/ in dessen un- sre seelen in gedult fassen/ thun was wir noch bey gegenwärtigen umständen zu thun vermögen/ und in stille seyn und hoffen unsre stärcke suchen. 1700. SECTIO
Das andere Capitel. iſts gnug/ daß es umſtaͤnde geben koͤnne/ in denen ſie nicht ſuͤndlich iſt. 2. Der-gleichen umſtand iſt nun/ daß ein prediger nicht ſuͤndiget mit zulaſſung eines/ den er unwuͤrdig zu ſeyn beſorget hat/ der aber vor wuͤrdig und zulaͤßig geur- theilt worden iſt von denjenigen/ denen das kirchen-recht zukommt. Dann es iſt die verwaltung der ſchluͤſſel und der Sacramenten von GOtt der gan- tzen kirchen anbefohlen/ ob dann wol dieſelbe ordentlicher weiſe durch die pre- diger geſchihet/ ſo hat doch jene ſich das urtheil vorbehalten/ wo zwiſchen pre- diger und einem andern gliedſtreit entſtehet/ und jener dieſem etwas deſſen verſagt/ was dieſes ihm rechtswegen zuzukommen meinet: Dann da der pre- diger gleichſam zum part worden/ kommt demſelben das urtheil nicht zu/ ſon- dern der kirchen/ oder die jetzo derſelben gewalt fuͤhren. Und wann denn die- ſe die perſon zuzulaſſen ſchlieſſen/ und ſie alſo wuͤrdig erklaͤhren/ tringet ſol- cher ſpruch des predigers ſorge von dero unwuͤrdigkeit (dann wo dieſe un- leugbar/ wie vor bereits gezeigt/ haͤtte es eine andre bewandnuͤß) vor/ und kan ſich dieſes gewiſſen in einer ſo fern zweifelhafften ſache mit ſolchem aus- ſpruch beruhigen. So vielmehr weil 3. es auch muͤglich/ daß ein menſch/ der vielmahl in heucheley ſeinen verſpruch gethan/ und daher denſelben niemals gehalten/ endlich goͤttlichem zug mehr platz kan gelaſſen haben/ und ich alſo nicht mit voͤlliger gewißheit von den vorigen mahlen auf das folgende ſchlieſ- ſen/ ſondern noch einige hoffnung uͤbrig haben kan. Dieſes waͤren meine ge- dancken von dergleichen materie/ der ich insgeſamt den zuſtand unſrer kirchen alſo anſehe/ daß unſer werck darinn beſtehe/ die vornehmſte krafft unſers amts zu ſuchen bey den willigen/ das iſt/ die dem wort GOttes gern platz geben/ ſo dann bey der jugend/ ſie zu Gott zufuͤhren: was hingegen die widerſpenſti- gen anlangt/ zwahr auch nicht zu unterlaſſen/ mit dem wort des HErren an ihnen zu arbeiten/ mit lehren/ ſtraffen/ warnen/ trohen und vermahnen/ aber endlich wo ſie ſich auch unſers amts mißbrauchen/ und wir daſſelbe nicht zu wehren vermoͤgen/ auch ſolches mit gedult und ſeufftzen es lieber tragen/ als mit allzuhefftigem und doch vergebenem widerſtand die jenige unſers dien- ſtes berauben/ die deſſen noch fruchtbahrlich gebrauchen koͤnnen und es ver- langen. Der HErr aber ſehe ſelbs in gnaden drein/ ſteure den vielen aͤrger- nuͤſſen in unſrer kirchen/ und ſetze ſie nach allen ſtaͤnden in den jenigen zuſtand/ damit ſein wort ungehindert frucht bringe/ und alle entheiligung der heili- gen mittel verhuͤtet werde. Hierum laſſet uns tag und nacht zu ſeiner guͤte ruffen und flehen/ biß unſer gebet durchtringe um Chriſti willen/ in deſſen un- ſre ſeelen in gedult faſſen/ thun was wir noch bey gegenwaͤrtigen umſtaͤnden zu thun vermoͤgen/ und in ſtille ſeyn und hoffen unſre ſtaͤrcke ſuchen. 1700. SECTIO
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Das andere Capitel.
iſts gnug/ daß es umſtaͤnde geben koͤnne/ in denen ſie nicht ſuͤndlich iſt. 2. Der-
gleichen umſtand iſt nun/ daß ein prediger nicht ſuͤndiget mit zulaſſung eines/
den er unwuͤrdig zu ſeyn beſorget hat/ der aber vor wuͤrdig und zulaͤßig geur-
theilt worden iſt von denjenigen/ denen das kirchen-recht zukommt. Dann
es iſt die verwaltung der ſchluͤſſel und der Sacramenten von GOtt der gan-
tzen kirchen anbefohlen/ ob dann wol dieſelbe ordentlicher weiſe durch die pre-
diger geſchihet/ ſo hat doch jene ſich das urtheil vorbehalten/ wo zwiſchen pre-
diger und einem andern gliedſtreit entſtehet/ und jener dieſem etwas deſſen
verſagt/ was dieſes ihm rechtswegen zuzukommen meinet: Dann da der pre-
diger gleichſam zum part worden/ kommt demſelben das urtheil nicht zu/ ſon-
dern der kirchen/ oder die jetzo derſelben gewalt fuͤhren. Und wann denn die-
ſe die perſon zuzulaſſen ſchlieſſen/ und ſie alſo wuͤrdig erklaͤhren/ tringet ſol-
cher ſpruch des predigers ſorge von dero unwuͤrdigkeit (dann wo dieſe un-
leugbar/ wie vor bereits gezeigt/ haͤtte es eine andre bewandnuͤß) vor/ und
kan ſich dieſes gewiſſen in einer ſo fern zweifelhafften ſache mit ſolchem aus-
ſpruch beruhigen. So vielmehr weil 3. es auch muͤglich/ daß ein menſch/ der
vielmahl in heucheley ſeinen verſpruch gethan/ und daher denſelben niemals
gehalten/ endlich goͤttlichem zug mehr platz kan gelaſſen haben/ und ich alſo
nicht mit voͤlliger gewißheit von den vorigen mahlen auf das folgende ſchlieſ-
ſen/ ſondern noch einige hoffnung uͤbrig haben kan. Dieſes waͤren meine ge-
dancken von dergleichen materie/ der ich insgeſamt den zuſtand unſrer kirchen
alſo anſehe/ daß unſer werck darinn beſtehe/ die vornehmſte krafft unſers amts
zu ſuchen bey den willigen/ das iſt/ die dem wort GOttes gern platz geben/
ſo dann bey der jugend/ ſie zu Gott zufuͤhren: was hingegen die widerſpenſti-
gen anlangt/ zwahr auch nicht zu unterlaſſen/ mit dem wort des HErren an
ihnen zu arbeiten/ mit lehren/ ſtraffen/ warnen/ trohen und vermahnen/ aber
endlich wo ſie ſich auch unſers amts mißbrauchen/ und wir daſſelbe nicht zu
wehren vermoͤgen/ auch ſolches mit gedult und ſeufftzen es lieber tragen/ als
mit allzuhefftigem und doch vergebenem widerſtand die jenige unſers dien-
ſtes berauben/ die deſſen noch fruchtbahrlich gebrauchen koͤnnen und es ver-
langen. Der HErr aber ſehe ſelbs in gnaden drein/ ſteure den vielen aͤrger-
nuͤſſen in unſrer kirchen/ und ſetze ſie nach allen ſtaͤnden in den jenigen zuſtand/
damit ſein wort ungehindert frucht bringe/ und alle entheiligung der heili-
gen mittel verhuͤtet werde. Hierum laſſet uns tag und nacht zu ſeiner guͤte
ruffen und flehen/ biß unſer gebet durchtringe um Chriſti willen/ in deſſen un-
ſre ſeelen in gedult faſſen/ thun was wir noch bey gegenwaͤrtigen umſtaͤnden
zu thun vermoͤgen/ und in ſtille ſeyn und hoffen unſre ſtaͤrcke ſuchen. 1700.
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