Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.Das andere Capitel. ters niemal entgegen gewesen/ den Judam nimmermehr zu seinem ersten Abend-mahl gelassen haben/ so er gleichwol bekantlich gethan hat. 2. Wie aber die unwürdige empfangung des Heil. Abendmahls an sich sünde/ der heiligkeit des leibs und bluts des HErrn verkleinerlich/ und ihnen selbs schädlich ist/ so wird auch die admittirung der unwürdigen so fern zur sünde/ gleichwie sonsten auch sünde werden kan/ wo man das böse/ so man verhüten sollen und können/ zulässet. Daher solche admittirung so viel sünde an sich hat/ als dem bösen/ dem gesteuret hätte werden sollen und können/ nicht mit gnugsa- men fleiß gesteuret worden ist. 3. Wie die würdigkeit zu dem Heil. Abendmahl etwas innerliches und also dem menschen nichts sichtbares ist/ ob sie wol meistentheils an ihren äusserlichen früchten oder zeichen erkant werden kan/ diese aber sich auch bey arglistigen heuch- lern dermassen finden mögen/ daß sie lang/ auch denen die fleißig acht geben/ verborgen bleiben/ und diesem die augen verkleiben können/ so fordert GOTT weder von Predigern noch der gantzen kirchen/ daß sie alle unwürdige ausschlies- sen müßten/ oder dessen huld vor ihm zu tragen hätten. Dann wie er uns (ja so gar selbs den Aposteln und Apostolischen männern/ die sich auch an personen verstossen und von denselben betrogen werden könten: siehe Ap. Gesch. 8/ 9. 13. 19. 20. 13/ 5. 13. 15/ 37. 38.) die krafft nicht gegeben hat/ in die hertzen der men- schen zu sehen/ als welches ihm allein zukommt/ so fordert er auch von uns dasjenige nicht/ was solche krafft in die hertzen hinein zu sehen/ zum funda- ment hat. 4. Jndessen ist die gesamte Christliche kirche verbunden/ allen fleiß an- zuwenden/ und also auch diejenige anordnungen zu machen/ durch welche als viel unter menschen geschehen kan/ die unwürdigen abgehalten werden möchten. 5. Es gehöret nicht zu der Erkenntnüß des Predigers allein/ oder des ge- samten predigamts/ sondern der gantzen kirchen/ zu urtheilen/ wer vor un- würdig zu dem Heil. Abendmahl zu lassen/ oder davon auszuschliessen seye: wie dann die Sacramenten und darinnen liegende güter/ vergebung der sünden und andere dergleichen/ keine güter sind/ die dem predigamt allein/ sondern der gantzen kirchen/ zustehen/ und ob sie wol durch die Prediger dispensiret werden/ sind diese doch auch in solcher handlung nicht nur bloß GOttes/ sondern auch der kirchen/ diener und diaksnoi, daher der kirchen die macht bleibet/ so wol insgemein auff ihre diener acht zu geben/ wie treulich sie mit ihrer verwaltung umgehen oder nicht/ als auch wo unter dem diener und demjenigen/ der eines solcher güter verlanget/ und recht dazu praetendiret/ hingegen jener ihn dessen nicht fähig hält/ mißhelligkeit entstehet/ daß nicht der diener/ sondern die kirche darin-
Das andere Capitel. ters niemal entgegen geweſen/ den Judam nimmermehr zu ſeinem erſten Abend-mahl gelaſſen haben/ ſo er gleichwol bekantlich gethan hat. 2. Wie aber die unwuͤrdige empfangung des Heil. Abendmahls an ſich ſuͤnde/ der heiligkeit des leibs und bluts des HErrn verkleinerlich/ und ihnen ſelbs ſchaͤdlich iſt/ ſo wird auch die admittirung der unwuͤrdigen ſo fern zur ſuͤnde/ gleichwie ſonſten auch ſuͤnde werden kan/ wo man das boͤſe/ ſo man verhuͤten ſollen und koͤnnen/ zulaͤſſet. Daher ſolche admittirung ſo viel ſuͤnde an ſich hat/ als dem boͤſen/ dem geſteuret haͤtte werden ſollen und koͤnnen/ nicht mit gnugſa- men fleiß geſteuret worden iſt. 3. Wie die wuͤrdigkeit zu dem Heil. Abendmahl etwas innerliches und alſo dem menſchen nichts ſichtbares iſt/ ob ſie wol meiſtentheils an ihren aͤuſſerlichen fruͤchten oder zeichen erkant werden kan/ dieſe aber ſich auch bey argliſtigen heuch- lern dermaſſen finden moͤgen/ daß ſie lang/ auch denen die fleißig acht geben/ verborgen bleiben/ und dieſem die augen verkleiben koͤnnen/ ſo fordert GOTT weder von Predigern noch der gantzen kirchen/ daß ſie alle unwuͤrdige ausſchlieſ- ſen muͤßten/ oder deſſen huld vor ihm zu tragen haͤtten. Dann wie er uns (ja ſo gar ſelbs den Apoſteln und Apoſtoliſchen maͤnnern/ die ſich auch an perſonen verſtoſſen und von denſelben betrogen werden koͤnten: ſiehe Ap. Geſch. 8/ 9. 13. 19. 20. 13/ 5. 13. 15/ 37. 38.) die krafft nicht gegeben hat/ in die hertzen der men- ſchen zu ſehen/ als welches ihm allein zukommt/ ſo fordert er auch von uns dasjenige nicht/ was ſolche krafft in die hertzen hinein zu ſehen/ zum funda- ment hat. 4. Jndeſſen iſt die geſamte Chriſtliche kirche verbunden/ allen fleiß an- zuwenden/ und alſo auch diejenige anordnungen zu machen/ durch welche als viel unter menſchen geſchehen kan/ die unwuͤrdigen abgehalten werden moͤchten. 5. Es gehoͤret nicht zu der Erkenntnuͤß des Predigers allein/ oder des ge- ſamten predigamts/ ſondern der gantzen kirchen/ zu urtheilen/ wer vor un- wuͤrdig zu dem Heil. Abendmahl zu laſſen/ oder davon auszuſchlieſſen ſeye: wie dann die Sacramenten und darinnen liegende guͤter/ vergebung der ſuͤnden und andere dergleichen/ keine guͤter ſind/ die dem predigamt allein/ ſondern der gantzen kirchen/ zuſtehen/ und ob ſie wol durch die Prediger diſpenſiret werden/ ſind dieſe doch auch in ſolcher handlung nicht nur bloß GOttes/ ſondern auch der kirchen/ diener und διάκσνοι, daher der kirchen die macht bleibet/ ſo wol insgemein auff ihre diener acht zu geben/ wie treulich ſie mit ihrer verwaltung umgehen oder nicht/ als auch wo unter dem diener und demjenigen/ der eines ſolcher guͤter verlanget/ und recht dazu prætendiret/ hingegen jener ihn deſſen nicht faͤhig haͤlt/ mißhelligkeit entſtehet/ daß nicht der diener/ ſondern die kirche darin-
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Das andere Capitel.
ters niemal entgegen geweſen/ den Judam nimmermehr zu ſeinem erſten Abend-
mahl gelaſſen haben/ ſo er gleichwol bekantlich gethan hat.
2. Wie aber die unwuͤrdige empfangung des Heil. Abendmahls an ſich
ſuͤnde/ der heiligkeit des leibs und bluts des HErrn verkleinerlich/ und ihnen
ſelbs ſchaͤdlich iſt/ ſo wird auch die admittirung der unwuͤrdigen ſo fern zur ſuͤnde/
gleichwie ſonſten auch ſuͤnde werden kan/ wo man das boͤſe/ ſo man verhuͤten
ſollen und koͤnnen/ zulaͤſſet. Daher ſolche admittirung ſo viel ſuͤnde an ſich hat/
als dem boͤſen/ dem geſteuret haͤtte werden ſollen und koͤnnen/ nicht mit gnugſa-
men fleiß geſteuret worden iſt.
3. Wie die wuͤrdigkeit zu dem Heil. Abendmahl etwas innerliches und alſo
dem menſchen nichts ſichtbares iſt/ ob ſie wol meiſtentheils an ihren aͤuſſerlichen
fruͤchten oder zeichen erkant werden kan/ dieſe aber ſich auch bey argliſtigen heuch-
lern dermaſſen finden moͤgen/ daß ſie lang/ auch denen die fleißig acht geben/
verborgen bleiben/ und dieſem die augen verkleiben koͤnnen/ ſo fordert GOTT
weder von Predigern noch der gantzen kirchen/ daß ſie alle unwuͤrdige ausſchlieſ-
ſen muͤßten/ oder deſſen huld vor ihm zu tragen haͤtten. Dann wie er uns (ja
ſo gar ſelbs den Apoſteln und Apoſtoliſchen maͤnnern/ die ſich auch an perſonen
verſtoſſen und von denſelben betrogen werden koͤnten: ſiehe Ap. Geſch. 8/ 9. 13.
19. 20. 13/ 5. 13. 15/ 37. 38.) die krafft nicht gegeben hat/ in die hertzen der men-
ſchen zu ſehen/ als welches ihm allein zukommt/ ſo fordert er auch von
uns dasjenige nicht/ was ſolche krafft in die hertzen hinein zu ſehen/ zum funda-
ment hat.
4. Jndeſſen iſt die geſamte Chriſtliche kirche verbunden/ allen fleiß an-
zuwenden/ und alſo auch diejenige anordnungen zu machen/ durch welche
als viel unter menſchen geſchehen kan/ die unwuͤrdigen abgehalten werden
moͤchten.
5. Es gehoͤret nicht zu der Erkenntnuͤß des Predigers allein/ oder des ge-
ſamten predigamts/ ſondern der gantzen kirchen/ zu urtheilen/ wer vor un-
wuͤrdig zu dem Heil. Abendmahl zu laſſen/ oder davon auszuſchlieſſen ſeye: wie
dann die Sacramenten und darinnen liegende guͤter/ vergebung der ſuͤnden und
andere dergleichen/ keine guͤter ſind/ die dem predigamt allein/ ſondern der
gantzen kirchen/ zuſtehen/ und ob ſie wol durch die Prediger diſpenſiret werden/
ſind dieſe doch auch in ſolcher handlung nicht nur bloß GOttes/ ſondern auch
der kirchen/ diener und διάκσνοι, daher der kirchen die macht bleibet/ ſo wol
insgemein auff ihre diener acht zu geben/ wie treulich ſie mit ihrer verwaltung
umgehen oder nicht/ als auch wo unter dem diener und demjenigen/ der eines
ſolcher guͤter verlanget/ und recht dazu prætendiret/ hingegen jener ihn deſſen
nicht faͤhig haͤlt/ mißhelligkeit entſtehet/ daß nicht der diener/ ſondern die kirche
darin-
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