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Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700.

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ARTIC. VI. SECT. XIV.
thumkünheit und vermessenheit/ sondern freudigkeit und stillgelassenes gemüth
bey ihrem tod wahrgenommen. Es ist mir auch noch im gedächtnüß/ das vor
nicht langer zeit ein vornehmer mann der saevitiae von seiner frauen/ so die schei-
dung suchte/ beschuldiget/ dergleichen um von ihr loßzukommen/ die dinge be-
kant hat/ die er gegen andere nachmal gestunde/ sich gantz anders zu verhal-
ten. Welches alles nicht deswegen anführe/ als wenn die person gewiß vor
unschuldig hielte/ da sie sehr graviret ist/ sondern nur zu zeigen/ daß die einige-
mal von ihr ausgebrachte bekäntnüß kein gantz sicheres fundament gebe/ son-
dern noch immer von der gefolgten revocation in zweiffel seye/ ob sie dem trieb
ihres gewissens/ daß sie das fälschlich gestandene wiedrum zurück ziehen müste/
zuzuschreiben seye/ oder von dem satan/ welcher ihre bekehrung hindern wolle/
herkommen möchte.

Die andre schwerigkeit ist nachmal diese/ ob sie auch der zauberey schuldig
wäre/ nachdem sie sie aber läugnet/ so vielmehr/ da auch wider die wahrheit
der vorigen bekäntnüß gedachte difficultäten moviret werden können/ wie es
dann wegen der communion zu halten/ damit auch wiedrum nichts contra
secretum confessionis
geschehe/ noch sich ein Prediger einer ihm nicht zukom-
menden macht ge- und also mißbrauche. Damit ietzt nun aber sobald meine
meinung hierauff gebe/ so hielte davor/ daß der Herr Pfarrherr zwar ein und
andermal ferner (aber allein/ indem zu solcher noch verborgenen sache niemand
auch von amts-brüdern darff gezogen werden/) der suspectae beweglich zu spre-
chen/ und in das gewissen reden möge/ zwar nicht/ daß sie etwas wider ihr
gewissen bekennete/ welches er nie von ihr verlangt habe/ aber daß sie
doch ihrer seelen rath schaffte/ und deswegen redlich vor ihm/ von deme sie sich
ja ferner keiner gefahr zu besorgen hätte/ heraus gienge/ ob sie in einem bund
mit dem satan stünde oder nicht. Wo ihr billig dieses benommen werden solle-
wann sie etwa/ so ich zwar von ihr nicht vermuthe/ so klug wäre/ und einwen-
den wolle/ daß wir Prediger niemand wider seinen willen nöthigen könten/ sei-
ne absonderliche sünde zu bekennen/ sondern damit vergnügt seyn müsten/ wo
er dieselbe GOtt klagte/ und bekennete: nemlich daß wir zwar dasselbe insge-
mein nicht läugneten/ noch jederman zu besonderer bekäntnüß astringirten/ aber
bey ihr seye dieses aus doppelter ursach ietzo nöthig/ einmal weil der Herr Pfarr-
herr ursach gehabt/ sie in GOttes nahmen deswegen zu befragen/ und sie auch
solches bekant/ er aber in GOttes nahmen solche bekäntnüß angenommen ha-
be/ daher ihr nicht mehr frey stehe/ ohne verletzung ihrer seligkeit von derselbe
zurück zu gehen/ und nur GOTT solche ihre sünde zu beichten/ indem sie denn
selben nun verbunden seye/ sie in der ordnung ihm zu beichten/ wie er sie von ih-
fordre/ nemlich durch seinen diener/ deme sie es fälschlich vorher geläugnetr
und also ihm satisfaction, wolle sie anders ihrer seele rathen/ darüber zu gebe/

haben
g g

ARTIC. VI. SECT. XIV.
thumkuͤnheit und vermeſſenheit/ ſondern freudigkeit und ſtillgelaſſenes gemuͤth
bey ihrem tod wahrgenommen. Es iſt mir auch noch im gedaͤchtnuͤß/ das vor
nicht langer zeit ein vornehmer mann der ſævitiæ von ſeiner frauen/ ſo die ſchei-
dung ſuchte/ beſchuldiget/ dergleichen um von ihr loßzukommen/ die dinge be-
kant hat/ die er gegen andere nachmal geſtunde/ ſich gantz anders zu verhal-
ten. Welches alles nicht deswegen anfuͤhre/ als wenn die perſon gewiß vor
unſchuldig hielte/ da ſie ſehr graviret iſt/ ſondern nur zu zeigen/ daß die einige-
mal von ihr ausgebrachte bekaͤntnuͤß kein gantz ſicheres fundament gebe/ ſon-
dern noch immer von der gefolgten revocation in zweiffel ſeye/ ob ſie dem trieb
ihres gewiſſens/ daß ſie das faͤlſchlich geſtandene wiedrum zuruͤck ziehen muͤſte/
zuzuſchreiben ſeye/ oder von dem ſatan/ welcher ihre bekehrung hindern wolle/
herkommen moͤchte.

Die andre ſchwerigkeit iſt nachmal dieſe/ ob ſie auch der zauberey ſchuldig
waͤre/ nachdem ſie ſie aber laͤugnet/ ſo vielmehr/ da auch wider die wahrheit
der vorigen bekaͤntnuͤß gedachte difficultaͤten moviret werden koͤnnen/ wie es
dann wegen der communion zu halten/ damit auch wiedrum nichts contra
ſecretum confesſionis
geſchehe/ noch ſich ein Prediger einer ihm nicht zukom-
menden macht ge- und alſo mißbrauche. Damit ietzt nun aber ſobald meine
meinung hierauff gebe/ ſo hielte davor/ daß der Herr Pfarrherr zwar ein und
andermal ferner (aber allein/ indem zu ſolcher noch verborgenen ſache niemand
auch von amts-bruͤdern darff gezogen werden/) der ſuſpectæ beweglich zu ſpre-
chen/ und in das gewiſſen reden moͤge/ zwar nicht/ daß ſie etwas wider ihr
gewiſſen bekennete/ welches er nie von ihr verlangt habe/ aber daß ſie
doch ihrer ſeelen rath ſchaffte/ und deswegen redlich vor ihm/ von deme ſie ſich
ja ferner keiner gefahr zu beſorgen haͤtte/ heraus gienge/ ob ſie in einem bund
mit dem ſatan ſtuͤnde oder nicht. Wo ihr billig dieſes benommen werden ſolle-
wann ſie etwa/ ſo ich zwar von ihr nicht vermuthe/ ſo klug waͤre/ und einwen-
den wolle/ daß wir Prediger niemand wider ſeinen willen noͤthigen koͤnten/ ſei-
ne abſonderliche ſuͤnde zu bekennen/ ſondern damit vergnuͤgt ſeyn muͤſten/ wo
er dieſelbe GOtt klagte/ und bekennete: nemlich daß wir zwar daſſelbe insge-
mein nicht laͤugneten/ noch jederman zu beſonderer bekaͤntnuͤß aſtringirten/ aber
bey ihr ſeye dieſes aus doppelter urſach ietzo noͤthig/ einmal weil der Herr Pfarr-
herr urſach gehabt/ ſie in GOttes nahmen deswegen zu befragen/ und ſie auch
ſolches bekant/ er aber in GOttes nahmen ſolche bekaͤntnuͤß angenommen ha-
be/ daher ihr nicht mehr frey ſtehe/ ohne verletzung ihrer ſeligkeit von derſelbe
zuruͤck zu gehen/ und nur GOTT ſolche ihre ſuͤnde zu beichten/ indem ſie denn
ſelben nun verbunden ſeye/ ſie in der ordnung ihm zu beichten/ wie er ſie von ih-
fordre/ nemlich durch ſeinen diener/ deme ſie es faͤlſchlich vorher gelaͤugnetr
und alſo ihm ſatisfaction, wolle ſie anders ihrer ſeele rathen/ daruͤber zu gebe/

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[233/1033] ARTIC. VI. SECT. XIV. thumkuͤnheit und vermeſſenheit/ ſondern freudigkeit und ſtillgelaſſenes gemuͤth bey ihrem tod wahrgenommen. Es iſt mir auch noch im gedaͤchtnuͤß/ das vor nicht langer zeit ein vornehmer mann der ſævitiæ von ſeiner frauen/ ſo die ſchei- dung ſuchte/ beſchuldiget/ dergleichen um von ihr loßzukommen/ die dinge be- kant hat/ die er gegen andere nachmal geſtunde/ ſich gantz anders zu verhal- ten. Welches alles nicht deswegen anfuͤhre/ als wenn die perſon gewiß vor unſchuldig hielte/ da ſie ſehr graviret iſt/ ſondern nur zu zeigen/ daß die einige- mal von ihr ausgebrachte bekaͤntnuͤß kein gantz ſicheres fundament gebe/ ſon- dern noch immer von der gefolgten revocation in zweiffel ſeye/ ob ſie dem trieb ihres gewiſſens/ daß ſie das faͤlſchlich geſtandene wiedrum zuruͤck ziehen muͤſte/ zuzuſchreiben ſeye/ oder von dem ſatan/ welcher ihre bekehrung hindern wolle/ herkommen moͤchte. Die andre ſchwerigkeit iſt nachmal dieſe/ ob ſie auch der zauberey ſchuldig waͤre/ nachdem ſie ſie aber laͤugnet/ ſo vielmehr/ da auch wider die wahrheit der vorigen bekaͤntnuͤß gedachte difficultaͤten moviret werden koͤnnen/ wie es dann wegen der communion zu halten/ damit auch wiedrum nichts contra ſecretum confesſionis geſchehe/ noch ſich ein Prediger einer ihm nicht zukom- menden macht ge- und alſo mißbrauche. Damit ietzt nun aber ſobald meine meinung hierauff gebe/ ſo hielte davor/ daß der Herr Pfarrherr zwar ein und andermal ferner (aber allein/ indem zu ſolcher noch verborgenen ſache niemand auch von amts-bruͤdern darff gezogen werden/) der ſuſpectæ beweglich zu ſpre- chen/ und in das gewiſſen reden moͤge/ zwar nicht/ daß ſie etwas wider ihr gewiſſen bekennete/ welches er nie von ihr verlangt habe/ aber daß ſie doch ihrer ſeelen rath ſchaffte/ und deswegen redlich vor ihm/ von deme ſie ſich ja ferner keiner gefahr zu beſorgen haͤtte/ heraus gienge/ ob ſie in einem bund mit dem ſatan ſtuͤnde oder nicht. Wo ihr billig dieſes benommen werden ſolle- wann ſie etwa/ ſo ich zwar von ihr nicht vermuthe/ ſo klug waͤre/ und einwen- den wolle/ daß wir Prediger niemand wider ſeinen willen noͤthigen koͤnten/ ſei- ne abſonderliche ſuͤnde zu bekennen/ ſondern damit vergnuͤgt ſeyn muͤſten/ wo er dieſelbe GOtt klagte/ und bekennete: nemlich daß wir zwar daſſelbe insge- mein nicht laͤugneten/ noch jederman zu beſonderer bekaͤntnuͤß aſtringirten/ aber bey ihr ſeye dieſes aus doppelter urſach ietzo noͤthig/ einmal weil der Herr Pfarr- herr urſach gehabt/ ſie in GOttes nahmen deswegen zu befragen/ und ſie auch ſolches bekant/ er aber in GOttes nahmen ſolche bekaͤntnuͤß angenommen ha- be/ daher ihr nicht mehr frey ſtehe/ ohne verletzung ihrer ſeligkeit von derſelbe zuruͤck zu gehen/ und nur GOTT ſolche ihre ſuͤnde zu beichten/ indem ſie denn ſelben nun verbunden ſeye/ ſie in der ordnung ihm zu beichten/ wie er ſie von ih- fordre/ nemlich durch ſeinen diener/ deme ſie es faͤlſchlich vorher gelaͤugnetr und alſo ihm ſatisfaction, wolle ſie anders ihrer ſeele rathen/ daruͤber zu gebe/ haben g g

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Zitationshilfe: Spener, Philipp Jakob: Theologische Bedencken. Bd. 1. Halle (Saale), 1700, S. 233. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/spener_bedencken01_1700/1033>, abgerufen am 22.11.2024.