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Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

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Teutschen Fürsten-Stats
Aempter
vnd dessen
Vrsprung.
Schrifft Newen Testaments/ daß schon bey der Apostel Zeiten zweyerley Aem-
pter bey dem Kirchenwesen üblich gewesen/ darinn die Apostel vnd Jünger des
Herrn haben gelehret vnd geprediget/ auch die Sacramenta Administrirt, an-
dere sind der Einsamlung der Christlichen Allmosen/ damit im Anfang der
Christenheit viel zu thun gewesen/ vnd anderer Verrichtung fürgesetzt gewesen/
welche man Diaconos genennet/ wie wol heute zu Tage bey unsern Kirchen die-
ser Nahme auch einem Prediger/ der nit der ersten oder fürnemste eines Orts ist/
gegeben/ vnd die Verrichtung/ welche zu selbiger Zeit vortrefflichen/ geistreichen
Leuten anvertrawet worden/ ietzo etlichen auß der Gemeinde/ alß Altarleuten/
Kirchen vnd Kasten/ Vorstehern vnd den Kirchnern oder Küstern fast zu kom-
met: Vber diß kan man auß etlichen Orten der Apostolischen Schrifften so
wol auch denen Eltisten Kirchen Scribenten abnehmen/ daß noch zu/ oder doch
alsobald nach den Zeiten der H Aposteln in denen Kirchen Aemptern ein Vor-
zug vnd Ordnung gewesen/ daß über etliche Prediger vnd Kirchendiener einer
Stadt oder Bezircks/ einer auß ihrem Mittel/ der begabteste vnd erfahrneste/
zum Auffseher/ oder wie wirs nach dem Griechischen Wort nennen/ Bischoff
erwehlt vnd sürgesetzt worden/ dessen Auffsicht fürnemlich dahin gangen/ daß er
die andern Kirchendiener zu fleissiger Verrichtung ihres Ampts er mahnet vnd
angewiesen; Jhnen in schweren Fällen Rath ertheilet/ oder Versamlung aller
seiner anbefohlenen Geistlichen Brüder vnd Amptsgenossen gehalten/ vnd ein
Schluß gemacht/ die geringen Kirchendienste bestellet/ bey der Ordination der
Prediger die Direction vnd daß Wort geführet/ vnd dergleichen; Vnd wird
dafür gehalten/ daß die ersten Bischöffe durch die Aposteln selbst bestellet/ die an-
dern durch die sämptliche Kirchendiener iedis Orts/ auch wol die Eltesten vnd
Ansehnlichsten auß der Gemeinde gewehlet worden nach der Zeit alß die Keyser
vnd Könige zur Christlichen Religion getreten/ haben diese Bischoffe welche
unter Heydnischen Obrigkeiten sich sehr demütigen/ vnd bloß daß Geistliche
Ampt/ sonder einiges weltlichs Ansehen/ führen müssen/ etwas mehr Ehr vnd
Autoritet erlangt/ die Christliche Potentaten haben ihnen viel Beystand geley-
stet/ vnd dahin gerichtet/ daß sie mit mehrern einkommen/ Ehrenstand/ vnd einer
gewissen Bottmässigkeit versehen/ auch über etliche Bischoffe wieder umb Ertz-
bischoffl. vnd Oberste Auffseher mit noch mehrer Autoritet verordnet worden/
nach folglich ist es dahin gedihen/ daß Sie ie mehr vnd mehr Ansehnlich vnnd
mächtig worden/ vnd die andere Kirchendiener allzu sehr gedrucket/ also/ daß
darüber schon vor langen Zeiten viel geklagt/ vnd wieder die Bischöffliche Macht/
ja wieder daß Ampt selbst/ alß ob es unnötig/ vnd in Gottes Wort vnd der Alten
Kirchen gebranch nicht gegründet were/ gar gestritten worden/ daran sich aber
die Bischoffe wenig gekehret sondern pielmehr immer höher gestiegen/ vnd son-
derlich in dem Römischen Reich unter den Schirm des Römischen Bischoffs/

oder

Teutſchen Fuͤrſten-Stats
Aempter
vnd deſſen
Vrſprung.
Schrifft Newen Teſtaments/ daß ſchon bey der Apoſtel Zeiten zweyerley Aem-
pter bey dem Kirchenweſen uͤblich geweſen/ darinn die Apoſtel vnd Juͤnger des
Herrn haben gelehret vnd geprediget/ auch die Sacramenta Adminiſtrirt, an-
dere ſind der Einſamlung der Chriſtlichen Allmoſen/ damit im Anfang der
Chriſtenheit viel zu thun geweſen/ vnd anderer Verrichtung fuͤrgeſetzt geweſen/
welche man Diaconos genennet/ wie wol heute zu Tage bey unſern Kirchen die-
ſer Nahme auch einem Prediger/ der nit der erſten oder fuͤrnemſte eines Orts iſt/
gegeben/ vnd die Verrichtung/ welche zu ſelbiger Zeit vortrefflichen/ geiſtreichen
Leuten anvertrawet worden/ ietzo etlichen auß der Gemeinde/ alß Altarleuten/
Kirchen vnd Kaſten/ Vorſtehern vnd den Kirchnern oder Kuͤſtern faſt zu kom-
met: Vber diß kan man auß etlichen Orten der Apoſtoliſchen Schrifften ſo
wol auch denen Eltiſten Kirchen Scribenten abnehmen/ daß noch zu/ oder doch
alſobald nach den Zeiten der H Apoſteln in denen Kirchen Aemptern ein Vor-
zug vnd Ordnung geweſen/ daß uͤber etliche Prediger vnd Kirchendiener einer
Stadt oder Bezircks/ einer auß ihrem Mittel/ der begabteſte vnd erfahrneſte/
zum Auffſeher/ oder wie wirs nach dem Griechiſchen Wort nennen/ Biſchoff
erwehlt vnd ſuͤrgeſetzt worden/ deſſen Auffſicht fuͤrnemlich dahin gangen/ daß er
die andern Kirchendiener zu fleiſſiger Verrichtung ihres Ampts er mahnet vnd
angewieſen; Jhnen in ſchweren Faͤllen Rath ertheilet/ oder Verſamlung aller
ſeiner anbefohlenen Geiſtlichen Bruͤder vnd Amptsgenoſſen gehalten/ vnd ein
Schluß gemacht/ die geringen Kirchendienſte beſtellet/ bey der Ordination der
Prediger die Direction vnd daß Wort gefuͤhret/ vnd dergleichen; Vnd wird
dafuͤr gehalten/ daß die erſten Biſchoͤffe durch die Apoſteln ſelbſt beſtellet/ die an-
dern durch die ſaͤmptliche Kirchendiener iedis Orts/ auch wol die Elteſten vnd
Anſehnlichſten auß der Gemeinde gewehlet worden nach der Zeit alß die Keyſer
vnd Koͤnige zur Chriſtlichen Religion getreten/ haben dieſe Biſchoffe welche
unter Heydniſchen Obrigkeiten ſich ſehr demuͤtigen/ vnd bloß daß Geiſtliche
Ampt/ ſonder einiges weltlichs Anſehen/ fuͤhren muͤſſen/ etwas mehr Ehr vnd
Autoritet erlangt/ die Chriſtliche Potentaten haben ihnen viel Beyſtand geley-
ſtet/ vnd dahin gerichtet/ daß ſie mit mehrern einkommen/ Ehrenſtand/ vnd einer
gewiſſen Bottmaͤſſigkeit verſehen/ auch uͤber etliche Biſchoffe wieder umb Ertz-
biſchoffl. vnd Oberſte Auffſeher mit noch mehrer Autoritet verordnet worden/
nach folglich iſt es dahin gedihen/ daß Sie ie mehr vnd mehr Anſehnlich vnnd
maͤchtig worden/ vnd die andere Kirchendiener allzu ſehr gedrucket/ alſo/ daß
daruͤber ſchon vor langẽ Zeiten viel geklagt/ vñ wieder die Biſchoͤffliche Macht/
ja wieder daß Ampt ſelbſt/ alß ob es unnoͤtig/ vñ in Gottes Wort vnd der Alten
Kirchen gebranch nicht gegruͤndet were/ gar geſtritten worden/ daran ſich aber
die Biſchoffe wenig gekehret ſondern pielmehr immer hoͤher geſtiegen/ vnd ſon-
derlich in dem Roͤmiſchen Reich unter den Schirm des Roͤmiſchen Biſchoffs/

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[144/0188] Teutſchen Fuͤrſten-Stats Schrifft Newen Teſtaments/ daß ſchon bey der Apoſtel Zeiten zweyerley Aem- pter bey dem Kirchenweſen uͤblich geweſen/ darinn die Apoſtel vnd Juͤnger des Herrn haben gelehret vnd geprediget/ auch die Sacramenta Adminiſtrirt, an- dere ſind der Einſamlung der Chriſtlichen Allmoſen/ damit im Anfang der Chriſtenheit viel zu thun geweſen/ vnd anderer Verrichtung fuͤrgeſetzt geweſen/ welche man Diaconos genennet/ wie wol heute zu Tage bey unſern Kirchen die- ſer Nahme auch einem Prediger/ der nit der erſten oder fuͤrnemſte eines Orts iſt/ gegeben/ vnd die Verrichtung/ welche zu ſelbiger Zeit vortrefflichen/ geiſtreichen Leuten anvertrawet worden/ ietzo etlichen auß der Gemeinde/ alß Altarleuten/ Kirchen vnd Kaſten/ Vorſtehern vnd den Kirchnern oder Kuͤſtern faſt zu kom- met: Vber diß kan man auß etlichen Orten der Apoſtoliſchen Schrifften ſo wol auch denen Eltiſten Kirchen Scribenten abnehmen/ daß noch zu/ oder doch alſobald nach den Zeiten der H Apoſteln in denen Kirchen Aemptern ein Vor- zug vnd Ordnung geweſen/ daß uͤber etliche Prediger vnd Kirchendiener einer Stadt oder Bezircks/ einer auß ihrem Mittel/ der begabteſte vnd erfahrneſte/ zum Auffſeher/ oder wie wirs nach dem Griechiſchen Wort nennen/ Biſchoff erwehlt vnd ſuͤrgeſetzt worden/ deſſen Auffſicht fuͤrnemlich dahin gangen/ daß er die andern Kirchendiener zu fleiſſiger Verrichtung ihres Ampts er mahnet vnd angewieſen; Jhnen in ſchweren Faͤllen Rath ertheilet/ oder Verſamlung aller ſeiner anbefohlenen Geiſtlichen Bruͤder vnd Amptsgenoſſen gehalten/ vnd ein Schluß gemacht/ die geringen Kirchendienſte beſtellet/ bey der Ordination der Prediger die Direction vnd daß Wort gefuͤhret/ vnd dergleichen; Vnd wird dafuͤr gehalten/ daß die erſten Biſchoͤffe durch die Apoſteln ſelbſt beſtellet/ die an- dern durch die ſaͤmptliche Kirchendiener iedis Orts/ auch wol die Elteſten vnd Anſehnlichſten auß der Gemeinde gewehlet worden nach der Zeit alß die Keyſer vnd Koͤnige zur Chriſtlichen Religion getreten/ haben dieſe Biſchoffe welche unter Heydniſchen Obrigkeiten ſich ſehr demuͤtigen/ vnd bloß daß Geiſtliche Ampt/ ſonder einiges weltlichs Anſehen/ fuͤhren muͤſſen/ etwas mehr Ehr vnd Autoritet erlangt/ die Chriſtliche Potentaten haben ihnen viel Beyſtand geley- ſtet/ vnd dahin gerichtet/ daß ſie mit mehrern einkommen/ Ehrenſtand/ vnd einer gewiſſen Bottmaͤſſigkeit verſehen/ auch uͤber etliche Biſchoffe wieder umb Ertz- biſchoffl. vnd Oberſte Auffſeher mit noch mehrer Autoritet verordnet worden/ nach folglich iſt es dahin gedihen/ daß Sie ie mehr vnd mehr Anſehnlich vnnd maͤchtig worden/ vnd die andere Kirchendiener allzu ſehr gedrucket/ alſo/ daß daruͤber ſchon vor langẽ Zeiten viel geklagt/ vñ wieder die Biſchoͤffliche Macht/ ja wieder daß Ampt ſelbſt/ alß ob es unnoͤtig/ vñ in Gottes Wort vnd der Alten Kirchen gebranch nicht gegruͤndet were/ gar geſtritten worden/ daran ſich aber die Biſchoffe wenig gekehret ſondern pielmehr immer hoͤher geſtiegen/ vnd ſon- derlich in dem Roͤmiſchen Reich unter den Schirm des Roͤmiſchen Biſchoffs/ oder Aempter vnd deſſen Vrſprung.

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Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. 144. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/188>, abgerufen am 27.11.2024.