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Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

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Teutschen Fürsten-Stats
ten geschrieben haben/ daß in der Wissenschafft vnd Verstande der
Religion vnd Kirchensachen/ ihre gröste Sorge vnd Mühe be-
stehe;
Vnd ob gleich solche Wissenschafft nicht auffs höchste kan getrieben
werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringen/
So kan doch die nottürfftige Nachricht/ was zu Christlicher Religion vnnd
Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Disciplin, nutzlicher
Anstalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen darüber so viel-
fältig verfasten Schrifften/ Ordnungen vnd auffsätzen/ einem Regenten nicht
ermangeln/ vnd ist davon göttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott
giebt sein Gericht/
Verstand vnd Weißheit in solchen Dingen den Kö-
nigen/
er lest sie wissen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er
leytet ihre Hertzen/ vnd erweist sich wie in einem ieden Glaubigen Christen also/
noch vielmehr vnd kräfftiger in denen Personen der hohen Obrigkeiten/ die diß-
falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd solches hohen
Stücks ihrer Regierung halben sorgfältig vnd fleissig seyn.

Nechst dieser Wissenschafft vnnd Erkundigung/ welche die Person des
Lands-Fürsten bey dieser ihrer Verrichtung haben muß/ gehört vnd lest sich
nützlich spüren/ auch vornemlich die Tugend der Gottesfurcht/ davon
wir ins gemein oben Bericht gethan/ daß obwol auch Gottlose böse Regemen/
ja gar Ketzerische vnd Abergläubige eine Wissenschafft von Christlicher Reli-
gion
vnd Kirchensachen haben/ vnd dahero/ wie wir dessen viel Exempel finden/
sich auch einer Bottmässigkeit gebrauchen/ vnd ein vnd anders verordnen kön-
nen/ so ist doch Handgreifflich/ mit wie viel grössern Segen vnd Nutz der Land
vnd Leute das Geistliche Regiement geführt werde/ wenn der Landsherr nicht
allein solche Dinge verstehet/ sondern auch mit wahrer Furcht Gottes in recht-
schaffener Trew vnd Frömmigkeit solche Sachen führet vnd Dirigirt.

Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrsachen
der Landsherr zu seiner weltlichen Regiement-Arbeit trewe Räthe vnd Diener
haben muß/ Also wiederholen wir solches auch hieher/ vnd ist an deme/ daß wie
zu ietzt gedachten weltlichen Regierungs-Geschäfften in Fürstenthumern vnnd
Landen eine Rathstuben von Cantzler vnd Räthen/ also zu verführung des Geist-
lichen Regiements ein Consistorium von dem Landsherrn geordnet ist.

2. Von Be-
stellung vnd
Ordnung
eines Con
sistorii
.

Jn Beschreibung eines solchen Geistlichen- oder Kirchen Consi-
storii
können wir allhier desto kürtzer gehen; Weil in den meisten ge-
meinen Puncten es eben die Beschaffenheit/ wie bey der Rathstuben oder Cantz-
ley des Landsherrn hat/ nur daß im Consistorio neben etlichen Rechts-verstän-
digen Räthen ordentlich auch etliche Geistliche zu Assessorn oder Consistorial
Räthen verordnet sind. Jhrer qualiteten halben/ wie auch in der Ordnung
vnd weise zu votiren, zu Rathschlagen/ Schrifften zu verfassen/ Vorträge zu

thun/

Teutſchen Fuͤrſten-Stats
ten geſchrieben haben/ daß in der Wiſſenſchafft vnd Verſtande der
Religion vnd Kirchenſachen/ ihre groͤſte Sorge vnd Mühe be-
ſtehe;
Vnd ob gleich ſolche Wiſſenſchafft nicht auffs hoͤchſte kan getrieben
werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringẽ/
So kan doch die nottuͤrfftige Nachricht/ was zu Chriſtlicher Religion vnnd
Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Diſciplin, nutzlicher
Anſtalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen daruͤber ſo viel-
faͤltig verfaſten Schrifften/ Ordnungen vnd auffſaͤtzen/ einem Regenten nicht
ermangeln/ vnd iſt davon goͤttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott
giebt ſein Gericht/
Verſtand vnd Weißheit in ſolchen Dingen den Koͤ-
nigen/
er leſt ſie wiſſen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er
leytet ihre Hertzen/ vnd erweiſt ſich wie in einem ieden Glaubigen Chriſten alſo/
noch vielmehr vnd kraͤfftiger in denen Perſonen der hohen Obrigkeiten/ die diß-
falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd ſolches hohen
Stuͤcks ihrer Regierung halben ſorgfaͤltig vnd fleiſſig ſeyn.

Nechſt dieſer Wiſſenſchafft vnnd Erkundigung/ welche die Perſon des
Lands-Fuͤrſten bey dieſer ihrer Verrichtung haben muß/ gehoͤrt vnd leſt ſich
nuͤtzlich ſpuͤren/ auch vornemlich die Tugend der Gottesfurcht/ davon
wir ins gemein oben Bericht gethan/ daß obwol auch Gottloſe boͤſe Regemen/
ja gar Ketzeriſche vnd Aberglaͤubige eine Wiſſenſchafft von Chriſtlicher Reli-
gion
vnd Kirchenſachen haben/ vnd dahero/ wie wir deſſen viel Exempel finden/
ſich auch einer Bottmaͤſſigkeit gebrauchen/ vnd ein vnd anders verordnen koͤn-
nen/ ſo iſt doch Handgreifflich/ mit wie viel groͤſſern Segen vnd Nutz der Land
vnd Leute das Geiſtliche Regiement gefuͤhrt werde/ wenn der Landsherr nicht
allein ſolche Dinge verſtehet/ ſondern auch mit wahrer Furcht Gottes in recht-
ſchaffener Trew vnd Froͤmmigkeit ſolche Sachen fuͤhret vnd Dirigirt.

Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrſachen
der Landsherr zu ſeiner weltlichen Regiement-Arbeit trewe Raͤthe vnd Diener
haben muß/ Alſo wiederholen wir ſolches auch hieher/ vnd iſt an deme/ daß wie
zu ietzt gedachten weltlichen Regierungs-Geſchaͤfften in Fuͤrſtenthumern vnnd
Landen eine Rathſtuben von Cantzler vñ Raͤthen/ alſo zu verfuͤhrung des Geiſt-
lichen Regiements ein Conſiſtorium von dem Landsherrn geordnet iſt.

2. Von Be-
ſtellung vñ
Ordnung
eines Con
ſiſtorii
.

Jn Beſchreibung eines ſolchen Geiſtlichen- oder Kirchen Conſi-
ſtorii
koͤnnen wir allhier deſto kuͤrtzer gehen; Weil in den meiſten ge-
meinen Puncten es eben die Beſchaffenheit/ wie bey der Rathſtuben oder Cantz-
ley des Landsherrn hat/ nur daß im Conſiſtorio neben etlichen Rechts-verſtaͤn-
digen Raͤthen ordentlich auch etliche Geiſtliche zu Aſſeſſorn oder Conſiſtorial
Raͤthen verordnet ſind. Jhrer qualiteten halben/ wie auch in der Ordnung
vnd weiſe zu votiren, zu Rathſchlagen/ Schrifften zu verfaſſen/ Vortraͤge zu

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[136/0180] Teutſchen Fuͤrſten-Stats ten geſchrieben haben/ daß in der Wiſſenſchafft vnd Verſtande der Religion vnd Kirchenſachen/ ihre groͤſte Sorge vnd Mühe be- ſtehe; Vnd ob gleich ſolche Wiſſenſchafft nicht auffs hoͤchſte kan getrieben werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringẽ/ So kan doch die nottuͤrfftige Nachricht/ was zu Chriſtlicher Religion vnnd Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Diſciplin, nutzlicher Anſtalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen daruͤber ſo viel- faͤltig verfaſten Schrifften/ Ordnungen vnd auffſaͤtzen/ einem Regenten nicht ermangeln/ vnd iſt davon goͤttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott giebt ſein Gericht/ Verſtand vnd Weißheit in ſolchen Dingen den Koͤ- nigen/ er leſt ſie wiſſen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er leytet ihre Hertzen/ vnd erweiſt ſich wie in einem ieden Glaubigen Chriſten alſo/ noch vielmehr vnd kraͤfftiger in denen Perſonen der hohen Obrigkeiten/ die diß- falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd ſolches hohen Stuͤcks ihrer Regierung halben ſorgfaͤltig vnd fleiſſig ſeyn. Nechſt dieſer Wiſſenſchafft vnnd Erkundigung/ welche die Perſon des Lands-Fuͤrſten bey dieſer ihrer Verrichtung haben muß/ gehoͤrt vnd leſt ſich nuͤtzlich ſpuͤren/ auch vornemlich die Tugend der Gottesfurcht/ davon wir ins gemein oben Bericht gethan/ daß obwol auch Gottloſe boͤſe Regemen/ ja gar Ketzeriſche vnd Aberglaͤubige eine Wiſſenſchafft von Chriſtlicher Reli- gion vnd Kirchenſachen haben/ vnd dahero/ wie wir deſſen viel Exempel finden/ ſich auch einer Bottmaͤſſigkeit gebrauchen/ vnd ein vnd anders verordnen koͤn- nen/ ſo iſt doch Handgreifflich/ mit wie viel groͤſſern Segen vnd Nutz der Land vnd Leute das Geiſtliche Regiement gefuͤhrt werde/ wenn der Landsherr nicht allein ſolche Dinge verſtehet/ ſondern auch mit wahrer Furcht Gottes in recht- ſchaffener Trew vnd Froͤmmigkeit ſolche Sachen fuͤhret vnd Dirigirt. Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrſachen der Landsherr zu ſeiner weltlichen Regiement-Arbeit trewe Raͤthe vnd Diener haben muß/ Alſo wiederholen wir ſolches auch hieher/ vnd iſt an deme/ daß wie zu ietzt gedachten weltlichen Regierungs-Geſchaͤfften in Fuͤrſtenthumern vnnd Landen eine Rathſtuben von Cantzler vñ Raͤthen/ alſo zu verfuͤhrung des Geiſt- lichen Regiements ein Conſiſtorium von dem Landsherrn geordnet iſt. Jn Beſchreibung eines ſolchen Geiſtlichen- oder Kirchen Conſi- ſtorii koͤnnen wir allhier deſto kuͤrtzer gehen; Weil in den meiſten ge- meinen Puncten es eben die Beſchaffenheit/ wie bey der Rathſtuben oder Cantz- ley des Landsherrn hat/ nur daß im Conſiſtorio neben etlichen Rechts-verſtaͤn- digen Raͤthen ordentlich auch etliche Geiſtliche zu Aſſeſſorn oder Conſiſtorial Raͤthen verordnet ſind. Jhrer qualiteten halben/ wie auch in der Ordnung vnd weiſe zu votiren, zu Rathſchlagen/ Schrifften zu verfaſſen/ Vortraͤge zu thun/

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Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. 136. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/180>, abgerufen am 26.11.2024.