Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.Teutschen Fürsten-Stats ten geschrieben haben/ daß in der Wissenschafft vnd Verstande derReligion vnd Kirchensachen/ ihre gröste Sorge vnd Mühe be- stehe; Vnd ob gleich solche Wissenschafft nicht auffs höchste kan getrieben werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringen/ So kan doch die nottürfftige Nachricht/ was zu Christlicher Religion vnnd Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Disciplin, nutzlicher Anstalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen darüber so viel- fältig verfasten Schrifften/ Ordnungen vnd auffsätzen/ einem Regenten nicht ermangeln/ vnd ist davon göttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott giebt sein Gericht/ Verstand vnd Weißheit in solchen Dingen den Kö- nigen/ er lest sie wissen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er leytet ihre Hertzen/ vnd erweist sich wie in einem ieden Glaubigen Christen also/ noch vielmehr vnd kräfftiger in denen Personen der hohen Obrigkeiten/ die diß- falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd solches hohen Stücks ihrer Regierung halben sorgfältig vnd fleissig seyn. Nechst dieser Wissenschafft vnnd Erkundigung/ welche die Person des Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrsachen stellung vnd Ordnung eines Con sistorii. Jn Beschreibung eines solchen Geistlichen- oder Kirchen Consi- thun/
Teutſchen Fuͤrſten-Stats ten geſchrieben haben/ daß in der Wiſſenſchafft vnd Verſtande derReligion vnd Kirchenſachen/ ihre groͤſte Sorge vnd Mühe be- ſtehe; Vnd ob gleich ſolche Wiſſenſchafft nicht auffs hoͤchſte kan getrieben werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringẽ/ So kan doch die nottuͤrfftige Nachricht/ was zu Chriſtlicher Religion vnnd Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Diſciplin, nutzlicher Anſtalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen daruͤber ſo viel- faͤltig verfaſten Schrifften/ Ordnungen vnd auffſaͤtzen/ einem Regenten nicht ermangeln/ vnd iſt davon goͤttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott giebt ſein Gericht/ Verſtand vnd Weißheit in ſolchen Dingen den Koͤ- nigen/ er leſt ſie wiſſen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er leytet ihre Hertzen/ vnd erweiſt ſich wie in einem ieden Glaubigen Chriſten alſo/ noch vielmehr vnd kraͤfftiger in denen Perſonen der hohen Obrigkeiten/ die diß- falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd ſolches hohen Stuͤcks ihrer Regierung halben ſorgfaͤltig vnd fleiſſig ſeyn. Nechſt dieſer Wiſſenſchafft vnnd Erkundigung/ welche die Perſon des Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrſachen ſtellung vñ Ordnung eines Con ſiſtorii. Jn Beſchreibung eines ſolchen Geiſtlichen- oder Kirchen Conſi- thun/
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Teutſchen Fuͤrſten-Stats
ten geſchrieben haben/ daß in der Wiſſenſchafft vnd Verſtande der
Religion vnd Kirchenſachen/ ihre groͤſte Sorge vnd Mühe be-
ſtehe; Vnd ob gleich ſolche Wiſſenſchafft nicht auffs hoͤchſte kan getrieben
werden/ wie etwan von denen Jenigen/ die ihre gantze/ Lebenzeit damit zu bringẽ/
So kan doch die nottuͤrfftige Nachricht/ was zu Chriſtlicher Religion vnnd
Glaubens Bekandtnuß/ guter Kirchen Ordnung vnd Diſciplin, nutzlicher
Anſtalt in Schulen/ vnd zu andern milden Sachen/ auß denen daruͤber ſo viel-
faͤltig verfaſten Schrifften/ Ordnungen vnd auffſaͤtzen/ einem Regenten nicht
ermangeln/ vnd iſt davon goͤttlicher Segen reichlich zu erwarten/ denn Gott
giebt ſein Gericht/ Verſtand vnd Weißheit in ſolchen Dingen den Koͤ-
nigen/ er leſt ſie wiſſen die verborgene oder heimliche Weißheit/ Er
leytet ihre Hertzen/ vnd erweiſt ſich wie in einem ieden Glaubigen Chriſten alſo/
noch vielmehr vnd kraͤfftiger in denen Perſonen der hohen Obrigkeiten/ die diß-
falls Jhn darumb anruffen/ die Weißheit von ihn bitten/ vnd ſolches hohen
Stuͤcks ihrer Regierung halben ſorgfaͤltig vnd fleiſſig ſeyn.
Nechſt dieſer Wiſſenſchafft vnnd Erkundigung/ welche die Perſon des
Lands-Fuͤrſten bey dieſer ihrer Verrichtung haben muß/ gehoͤrt vnd leſt ſich
nuͤtzlich ſpuͤren/ auch vornemlich die Tugend der Gottesfurcht/ davon
wir ins gemein oben Bericht gethan/ daß obwol auch Gottloſe boͤſe Regemen/
ja gar Ketzeriſche vnd Aberglaͤubige eine Wiſſenſchafft von Chriſtlicher Reli-
gion vnd Kirchenſachen haben/ vnd dahero/ wie wir deſſen viel Exempel finden/
ſich auch einer Bottmaͤſſigkeit gebrauchen/ vnd ein vnd anders verordnen koͤn-
nen/ ſo iſt doch Handgreifflich/ mit wie viel groͤſſern Segen vnd Nutz der Land
vnd Leute das Geiſtliche Regiement gefuͤhrt werde/ wenn der Landsherr nicht
allein ſolche Dinge verſtehet/ ſondern auch mit wahrer Furcht Gottes in recht-
ſchaffener Trew vnd Froͤmmigkeit ſolche Sachen fuͤhret vnd Dirigirt.
Gleich wie wir oben Cap. 5. Andeutung gethan/ wie vnd auß was Vrſachen
der Landsherr zu ſeiner weltlichen Regiement-Arbeit trewe Raͤthe vnd Diener
haben muß/ Alſo wiederholen wir ſolches auch hieher/ vnd iſt an deme/ daß wie
zu ietzt gedachten weltlichen Regierungs-Geſchaͤfften in Fuͤrſtenthumern vnnd
Landen eine Rathſtuben von Cantzler vñ Raͤthen/ alſo zu verfuͤhrung des Geiſt-
lichen Regiements ein Conſiſtorium von dem Landsherrn geordnet iſt.
Jn Beſchreibung eines ſolchen Geiſtlichen- oder Kirchen Conſi-
ſtorii koͤnnen wir allhier deſto kuͤrtzer gehen; Weil in den meiſten ge-
meinen Puncten es eben die Beſchaffenheit/ wie bey der Rathſtuben oder Cantz-
ley des Landsherrn hat/ nur daß im Conſiſtorio neben etlichen Rechts-verſtaͤn-
digen Raͤthen ordentlich auch etliche Geiſtliche zu Aſſeſſorn oder Conſiſtorial
Raͤthen verordnet ſind. Jhrer qualiteten halben/ wie auch in der Ordnung
vnd weiſe zu votiren, zu Rathſchlagen/ Schrifften zu verfaſſen/ Vortraͤge zu
thun/
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