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Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

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Teutschen Fürsten-Stats
daß dadurch der Zweck der Gefängnuß nemlich der Leute biß zu außführung
ihres Rechtens mächtig zu seyn/ nicht überschritten werde/ welches geschicht
wenn solche Oerter so gar ungehewer/ vnd aller nottürfftigen bequemligkeiten
entblöset sind/ daß dadurch die Menschen an ihrer Gesundheit schaden leyden.

7. Wie der
Gerichts-
Zwang
auch den
Landstän-
den zu kom-
me
.

Dieser Gerichts-Zwang kommet nun nicht allein dem Lands-Fürsten/
sondern auch denen Ständen des Lands/ welche Gerichte haben/ ledoch nach
ihrer Masse/ vnd so weit eines ieden Gerichtbarkeit es mit sich bringt/ zu/ liegt
aber dem Lands Fürsten ob/ über dieselben die Obsicht zu führen/ vnd darüber
zu halten/ daß damit Recht gebaret/ vnd der gehorsam der Vnterthanen sampt
Ruhe vnd Fried des Landes/ dadurch behauptet werde.

8. Von der
andern
Art der
Handha-
bung/ den
Heers-
Zwang.

Der andere vnd höhere Grad der Obrigkeitlichen macht ist der Heers-
Zwang/
daß nemlich ein Landsherr befugt ist/ durch eine Zahl vnnd mänge
bewerther Leute/ oder ein Heer vnd Kriegsvolck sein Land zu schützen/ vnd die
wiederspenstigen vnd Feinde anzugreiffen; Zu diesem Ende gebrauchet er sich
der Folge/ oder Heersfolge/ oder der Reiß/ wie es anderswo genennet wird/
welches ein solches Fürstliches oder hohes Obrigkeitliches recht ist/ daß uff dero
erfodern die Vnterthanen schuldig seyen mit ihrem Leib vnd Person in der Rü-
stung/ wie es bräuchlich vnd die Notturfft erfodert/ zu erscheinen/ vnd Gegen-
wehr oder Angrieff zu thun. Solches rechts gebrauchen sich nun alle hohe O-
brigkeiten der Länder vnd reiche der Welt/ doch werden dabey unterschiedliche
9. Von un-
terschiedli-
chen Vmb-
ständen bey
der Heers-
folge.
Vmbstände in acht genommen/ nach der meisten Teutschen Fürstenthumer
Gelegenheit ist es zwar an deme/ daß alle Vnterthanen ohne unterschied des
Standes solche folge schuldig sind/ wie man denn auß den Geschichten der
Vorfahren die Nachricht hat/ daß offters die helffte/ offt zwey dritt Theil/ oder
drey Viertel auß iedwedern Ort auff geboten vnd zu Feldzügen wieder die ein-
brechende oder gefürchtete Feinde mit genommen werden/ zu weilen hat man es
auch bey dem fünfften/ zehenden/ zwantzigsten vnd dreysigsten Mann bleiben
lassen/ vnd sind die andere zu Beschützung des Landes vnd jhrer Wohnungen
daheim gelassen worden: Solte aber deß feindes Einfall so gar schwer seyn so
muste endlich ein Jedweder vnnd also Mann für Mann/ wer nur Leibes
Kräffte vnd Alters wegen fortkommen kan/ zur Gegenwehr greiffen.

2. Vnter denen Personen/ des Lands hält man mehrentheils diesen
unterscheid/ daß den Graffen/ Herren vnd Adels Personen/ wo dieselbe
Landsässig/ vnd nicht nur blosse Lehnleute/ oder gar Exemt seyn/ eine gewisse
Anzahl der Ritter-Pferde/ die sie von ihrem Lehn halten/ vnd gerüstet einschi-
cken müssen/ aufferlegt werden: So aber dergleichen Personen auch gleich kein
solch Lehngut vnd gewisse Ritterdienste hätten/ würde er doch im Fall der Noth
alß ein Vnterthaner sich gebrauchen lassen müssen/ doch daß in seinem Stande

nach/

Teutſchen Fuͤrſten-Stats
daß dadurch der Zweck der Gefaͤngnuß nemlich der Leute biß zu außfuͤhrung
ihres Rechtens maͤchtig zu ſeyn/ nicht uͤberſchritten werde/ welches geſchicht
wenn ſolche Oerter ſo gar ungehewer/ vnd aller nottuͤrfftigen bequemligkeiten
entbloͤſet ſind/ daß dadurch die Menſchen an ihrer Geſundheit ſchaden leyden.

7. Wie der
Gerichts-
Zwang
auch den
Landſtaͤn-
den zu kom-
me
.

Dieſer Gerichts-Zwang kommet nun nicht allein dem Lands-Fuͤrſten/
ſondern auch denen Staͤnden des Lands/ welche Gerichte haben/ ledoch nach
ihrer Maſſe/ vnd ſo weit eines ieden Gerichtbarkeit es mit ſich bringt/ zu/ liegt
aber dem Lands Fuͤrſten ob/ uͤber dieſelben die Obſicht zu fuͤhren/ vnd daruͤber
zu halten/ daß damit Recht gebaret/ vnd der gehorſam der Vnterthanen ſampt
Ruhe vnd Fried des Landes/ dadurch behauptet werde.

8. Von der
andern
Art der
Handha-
bung/ den
Heers-
Zwang.

Der andere vnd hoͤhere Grad der Obrigkeitlichen macht iſt der Heers-
Zwang/
daß nemlich ein Landsherr befugt iſt/ durch eine Zahl vnnd maͤnge
bewerther Leute/ oder ein Heer vnd Kriegsvolck ſein Land zu ſchuͤtzen/ vnd die
wiederſpenſtigen vnd Feinde anzugreiffen; Zu dieſem Ende gebrauchet er ſich
der Folge/ oder Heersfolge/ oder der Reiß/ wie es anderswo geneñet wird/
welches ein ſolches Fuͤrſtliches oder hohes Obrigkeitliches recht iſt/ daß uff dero
erfodern die Vnterthanen ſchuldig ſeyen mit ihrem Leib vnd Perſon in der Ruͤ-
ſtung/ wie es braͤuchlich vnd die Notturfft erfodert/ zu erſcheinen/ vnd Gegen-
wehr oder Angrieff zu thun. Solches rechts gebrauchen ſich nun alle hohe O-
brigkeiten der Laͤnder vnd reiche der Welt/ doch werden dabey unterſchiedliche
9. Von un-
terſchiedli-
chen Vmb-
ſtaͤnden bey
der Heers-
folge.
Vmbſtaͤnde in acht genommen/ nach der meiſten Teutſchen Fuͤrſtenthumer
Gelegenheit iſt es zwar an deme/ daß alle Vnterthanen ohne unterſchied des
Standes ſolche folge ſchuldig ſind/ wie man denn auß den Geſchichten der
Vorfahren die Nachricht hat/ daß offters die helffte/ offt zwey dritt Theil/ oder
drey Viertel auß iedwedern Ort auff geboten vnd zu Feldzuͤgen wieder die ein-
brechende oder gefuͤrchtete Feinde mit genommen werden/ zu weilen hat man es
auch bey dem fuͤnfften/ zehenden/ zwantzigſten vnd dreyſigſten Mann bleiben
laſſen/ vnd ſind die andere zu Beſchuͤtzung des Landes vnd jhrer Wohnungen
daheim gelaſſen worden: Solte aber deß feindes Einfall ſo gar ſchwer ſeyn ſo
muſte endlich ein Jedweder vnnd alſo Mann fuͤr Mann/ wer nur Leibes
Kraͤffte vnd Alters wegen fortkommen kan/ zur Gegenwehr greiffen.

2. Vnter denen Perſonen/ des Lands haͤlt man mehrentheils dieſen
unterſcheid/ daß den Graffen/ Herren vnd Adels Perſonen/ wo dieſelbe
Landſaͤſſig/ vnd nicht nur bloſſe Lehnleute/ oder gar Exemt ſeyn/ eine gewiſſe
Anzahl der Ritter-Pferde/ die ſie von ihrem Lehn halten/ vnd geruͤſtet einſchi-
cken muͤſſen/ aufferlegt werden: So aber dergleichen Perſonen auch gleich kein
ſolch Lehngut vnd gewiſſe Ritterdienſte haͤtten/ wuͤrde er doch im Fall der Noth
alß ein Vnterthaner ſich gebrauchen laſſen muͤſſen/ doch daß in ſeinem Stande

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[118/0162] Teutſchen Fuͤrſten-Stats daß dadurch der Zweck der Gefaͤngnuß nemlich der Leute biß zu außfuͤhrung ihres Rechtens maͤchtig zu ſeyn/ nicht uͤberſchritten werde/ welches geſchicht wenn ſolche Oerter ſo gar ungehewer/ vnd aller nottuͤrfftigen bequemligkeiten entbloͤſet ſind/ daß dadurch die Menſchen an ihrer Geſundheit ſchaden leyden. Dieſer Gerichts-Zwang kommet nun nicht allein dem Lands-Fuͤrſten/ ſondern auch denen Staͤnden des Lands/ welche Gerichte haben/ ledoch nach ihrer Maſſe/ vnd ſo weit eines ieden Gerichtbarkeit es mit ſich bringt/ zu/ liegt aber dem Lands Fuͤrſten ob/ uͤber dieſelben die Obſicht zu fuͤhren/ vnd daruͤber zu halten/ daß damit Recht gebaret/ vnd der gehorſam der Vnterthanen ſampt Ruhe vnd Fried des Landes/ dadurch behauptet werde. Der andere vnd hoͤhere Grad der Obrigkeitlichen macht iſt der Heers- Zwang/ daß nemlich ein Landsherr befugt iſt/ durch eine Zahl vnnd maͤnge bewerther Leute/ oder ein Heer vnd Kriegsvolck ſein Land zu ſchuͤtzen/ vnd die wiederſpenſtigen vnd Feinde anzugreiffen; Zu dieſem Ende gebrauchet er ſich der Folge/ oder Heersfolge/ oder der Reiß/ wie es anderswo geneñet wird/ welches ein ſolches Fuͤrſtliches oder hohes Obrigkeitliches recht iſt/ daß uff dero erfodern die Vnterthanen ſchuldig ſeyen mit ihrem Leib vnd Perſon in der Ruͤ- ſtung/ wie es braͤuchlich vnd die Notturfft erfodert/ zu erſcheinen/ vnd Gegen- wehr oder Angrieff zu thun. Solches rechts gebrauchen ſich nun alle hohe O- brigkeiten der Laͤnder vnd reiche der Welt/ doch werden dabey unterſchiedliche Vmbſtaͤnde in acht genommen/ nach der meiſten Teutſchen Fuͤrſtenthumer Gelegenheit iſt es zwar an deme/ daß alle Vnterthanen ohne unterſchied des Standes ſolche folge ſchuldig ſind/ wie man denn auß den Geſchichten der Vorfahren die Nachricht hat/ daß offters die helffte/ offt zwey dritt Theil/ oder drey Viertel auß iedwedern Ort auff geboten vnd zu Feldzuͤgen wieder die ein- brechende oder gefuͤrchtete Feinde mit genommen werden/ zu weilen hat man es auch bey dem fuͤnfften/ zehenden/ zwantzigſten vnd dreyſigſten Mann bleiben laſſen/ vnd ſind die andere zu Beſchuͤtzung des Landes vnd jhrer Wohnungen daheim gelaſſen worden: Solte aber deß feindes Einfall ſo gar ſchwer ſeyn ſo muſte endlich ein Jedweder vnnd alſo Mann fuͤr Mann/ wer nur Leibes Kraͤffte vnd Alters wegen fortkommen kan/ zur Gegenwehr greiffen. 9. Von un- terſchiedli- chen Vmb- ſtaͤnden bey der Heers- folge. 2. Vnter denen Perſonen/ des Lands haͤlt man mehrentheils dieſen unterſcheid/ daß den Graffen/ Herren vnd Adels Perſonen/ wo dieſelbe Landſaͤſſig/ vnd nicht nur bloſſe Lehnleute/ oder gar Exemt ſeyn/ eine gewiſſe Anzahl der Ritter-Pferde/ die ſie von ihrem Lehn halten/ vnd geruͤſtet einſchi- cken muͤſſen/ aufferlegt werden: So aber dergleichen Perſonen auch gleich kein ſolch Lehngut vnd gewiſſe Ritterdienſte haͤtten/ wuͤrde er doch im Fall der Noth alß ein Vnterthaner ſich gebrauchen laſſen muͤſſen/ doch daß in ſeinem Stande nach/

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Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. 118. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/162>, abgerufen am 25.11.2024.