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Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

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Anderer Theil.
der Tugenden des Gemüts/ die einen Jeden absonderlich angehen/ gerichtet/
vnd wird die Vnterweisung vnd Anführung zu guten Sitten vnnd Tugenden
nicht so leicht durch eusserlichen Zwang vnd Bottmässigkeit erhalten/ sondern
will eine flete Annehmung vnd Vbung erfordern/ welche bey den Heydnischen
Alten Völckern der Griechen vnnd Lateiner durch mancherley Vnterrichtung
der Gelehrten Philosophen vnd Poeten gesucht werden; Aber zu einer Christ-
lichen Policey kan vnd muß die Obrigkeit hierin auch weiter gehen/ vnd nicht
allein ihre Ordnung auff die groben Eusserlichen Mißhandlungen/ welche wie-
der die menschliche Gesellschafft/ Einigkeit vnd Friede der Vnterthanen gantz
offenbarlich streiten/ sondern auch etwas weiters/ auff Pflantzung Ehr vnd
Tugend in den Gemütern vnd gemeinen Leben vnnd Wandel richten/ weil aber
nicht alle ungebührliche Thaten vnnd Beginnen der Menschen/ der grossen
Schwachheit nach/ die vns anklebt/ also balden mit weltlicher gewisser Straffe
zu belegen/ sondern gar viel auff eines Jeden Verantwortung in seinem Ge-
wissen vnd für GOtt dem höchsten gestellet werden muß/ So werden auch die
allermeisten Tugenden vnd Laster/ welche sonderlich einen Jeden vor sich ange-
hen/ vnd nicht zu Nutz oder Schaden des Nechsten alsobald gereichen/ mehr
durch fleissige Ermahnung vnd bewegliche Vnterweisung/ alß durch Art eines
weltlichen Gesetzes vnnd darauff gesetzter Straffe den Vnterthanen eingebun-
den/ also daß dieses erste Haupt-Gesetz der Gerechtigkeit/ eines Erbarn/ vnd
kurtz zu sagen/ Christlichen Wandels vornemlich in die Kirchen Disciplin, auch
die Aufferziehung der Jugend zu Hause vnd in den Schulen/ davon wir her-
nach Reden wollen/ alß in daß weltliche laufft: Gleichwol aber sind auch etliche
Stücke/ die vornemlich eines ieden Gemüt vnd Person betreffen/ Nachfolgig
aber auch seinen mit Vnterthanen zu Aergernuß vnd Schaden gereichen kön-
nen/ in den Landes-Ordnungen bedacht/ alß da ist/ eine gebührliche Eusserliche
Feyer der Sonn vnd Festtage/ ein nüchtern vnd mässiges Leben vnd Vermei-
dung des schändlichen Vollsauffens/ dadurch die Leute ihre eigene Leiber unge-
sund machen/ vnd ihre Gemüter zu vielen Lastern vnd übeles vornehmen gegen
andere reitzen/ vnnd was zu dem Ende von gewisser Zeit des Tages/ da man mit
Zechen vnd Schencken auffhören muß/ geordnet. Ferner ein rechtmässiger
Beruff vnnd Handthierung vnd Vermeidung des Müssiggangs; Durch
welche die Verderbung Leibs vnd Gemüts/ eine Verschwendung der Güter/
vnd endlich eine Belästigung anderer Leute erfolget/ zu welchem Zweck auch die
Anordnung eines Zuchthauses für dergleichen unartige Personen/ zu Besserung
ihres Lebens vnd beruhigung anderer Leute ein vortrefflich Mittel ist: Die Er-
haltung einer gebührlichen Ordnung vnnd Vorzugs zwischen den Ständen
vnd Vnterthanen des Lands nach ihren Ehrenstande vnd Ampt bey allen Be-
gebenheiten vnnd Zusammenkunfften/ so wol auch in Kleidung vnd andern

eusser-
M ij

Anderer Theil.
der Tugenden des Gemuͤts/ die einen Jeden abſonderlich angehen/ gerichtet/
vnd wird die Vnterweiſung vnd Anfuͤhrung zu guten Sitten vnnd Tugenden
nicht ſo leicht durch euſſerlichen Zwang vnd Bottmaͤſſigkeit erhalten/ ſondern
will eine flete Annehmung vnd Vbung erfordern/ welche bey den Heydniſchen
Alten Voͤlckern der Griechen vnnd Lateiner durch mancherley Vnterrichtung
der Gelehrten Philoſophen vnd Poeten geſucht werden; Aber zu einer Chriſt-
lichen Policey kan vnd muß die Obrigkeit hierin auch weiter gehen/ vnd nicht
allein ihre Ordnung auff die groben Euſſerlichen Mißhandlungen/ welche wie-
der die menſchliche Geſellſchafft/ Einigkeit vnd Friede der Vnterthanen gantz
offenbarlich ſtreiten/ ſondern auch etwas weiters/ auff Pflantzung Ehr vnd
Tugend in den Gemuͤtern vnd gemeinen Leben vnnd Wandel richten/ weil aber
nicht alle ungebuͤhrliche Thaten vnnd Beginnen der Menſchen/ der groſſen
Schwachheit nach/ die vns anklebt/ alſo balden mit weltlicher gewiſſer Straffe
zu belegen/ ſondern gar viel auff eines Jeden Verantwortung in ſeinem Ge-
wiſſen vnd fuͤr GOtt dem hoͤchſten geſtellet werden muß/ So werden auch die
allermeiſten Tugenden vnd Laſter/ welche ſonderlich einen Jeden vor ſich ange-
hen/ vnd nicht zu Nutz oder Schaden des Nechſten alſobald gereichen/ mehr
durch fleiſſige Ermahnung vnd bewegliche Vnterweiſung/ alß durch Art eines
weltlichen Geſetzes vnnd darauff geſetzter Straffe den Vnterthanen eingebun-
den/ alſo daß dieſes erſte Haupt-Geſetz der Gerechtigkeit/ eines Erbarn/ vnd
kurtz zu ſagen/ Chriſtlichen Wandels vornemlich in die Kirchẽ Diſciplin, auch
die Aufferziehung der Jugend zu Hauſe vnd in den Schulen/ davon wir her-
nach Reden wollen/ alß in daß weltliche laufft: Gleichwol aber ſind auch etliche
Stuͤcke/ die vornemlich eines ieden Gemuͤt vnd Perſon betreffen/ Nachfolgig
aber auch ſeinen mit Vnterthanen zu Aergernuß vnd Schaden gereichen koͤn-
nen/ in den Landes-Ordnungen bedacht/ alß da iſt/ eine gebuͤhrliche Euſſerliche
Feyer der Sonn vnd Feſttage/ ein nuͤchtern vnd maͤſſiges Leben vnd Vermei-
dung des ſchaͤndlichen Vollſauffens/ dadurch die Leute ihre eigene Leiber unge-
ſund machen/ vnd ihre Gemuͤter zu vielen Laſtern vnd uͤbeles vornehmen gegen
andere reitzen/ vnnd was zu dem Ende von gewiſſer Zeit des Tages/ da man mit
Zechen vnd Schencken auffhoͤren muß/ geordnet. Ferner ein rechtmaͤſſiger
Beruff vnnd Handthierung vnd Vermeidung des Muͤſſiggangs; Durch
welche die Verderbung Leibs vnd Gemuͤts/ eine Verſchwendung der Guͤter/
vnd endlich eine Belaͤſtigung anderer Leute erfolget/ zu welchem Zweck auch die
Anordnung eines Zuchthauſes fuͤr dergleichẽ unartige Perſonen/ zu Beſſerung
ihres Lebens vnd beruhigung anderer Leute ein vortrefflich Mittel iſt: Die Er-
haltung einer gebuͤhrlichen Ordnung vnnd Vorzugs zwiſchen den Staͤnden
vnd Vnterthanen des Lands nach ihren Ehrenſtande vnd Ampt bey allen Be-
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euſſer-
M ij
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[91/0135] Anderer Theil. der Tugenden des Gemuͤts/ die einen Jeden abſonderlich angehen/ gerichtet/ vnd wird die Vnterweiſung vnd Anfuͤhrung zu guten Sitten vnnd Tugenden nicht ſo leicht durch euſſerlichen Zwang vnd Bottmaͤſſigkeit erhalten/ ſondern will eine flete Annehmung vnd Vbung erfordern/ welche bey den Heydniſchen Alten Voͤlckern der Griechen vnnd Lateiner durch mancherley Vnterrichtung der Gelehrten Philoſophen vnd Poeten geſucht werden; Aber zu einer Chriſt- lichen Policey kan vnd muß die Obrigkeit hierin auch weiter gehen/ vnd nicht allein ihre Ordnung auff die groben Euſſerlichen Mißhandlungen/ welche wie- der die menſchliche Geſellſchafft/ Einigkeit vnd Friede der Vnterthanen gantz offenbarlich ſtreiten/ ſondern auch etwas weiters/ auff Pflantzung Ehr vnd Tugend in den Gemuͤtern vnd gemeinen Leben vnnd Wandel richten/ weil aber nicht alle ungebuͤhrliche Thaten vnnd Beginnen der Menſchen/ der groſſen Schwachheit nach/ die vns anklebt/ alſo balden mit weltlicher gewiſſer Straffe zu belegen/ ſondern gar viel auff eines Jeden Verantwortung in ſeinem Ge- wiſſen vnd fuͤr GOtt dem hoͤchſten geſtellet werden muß/ So werden auch die allermeiſten Tugenden vnd Laſter/ welche ſonderlich einen Jeden vor ſich ange- hen/ vnd nicht zu Nutz oder Schaden des Nechſten alſobald gereichen/ mehr durch fleiſſige Ermahnung vnd bewegliche Vnterweiſung/ alß durch Art eines weltlichen Geſetzes vnnd darauff geſetzter Straffe den Vnterthanen eingebun- den/ alſo daß dieſes erſte Haupt-Geſetz der Gerechtigkeit/ eines Erbarn/ vnd kurtz zu ſagen/ Chriſtlichen Wandels vornemlich in die Kirchẽ Diſciplin, auch die Aufferziehung der Jugend zu Hauſe vnd in den Schulen/ davon wir her- nach Reden wollen/ alß in daß weltliche laufft: Gleichwol aber ſind auch etliche Stuͤcke/ die vornemlich eines ieden Gemuͤt vnd Perſon betreffen/ Nachfolgig aber auch ſeinen mit Vnterthanen zu Aergernuß vnd Schaden gereichen koͤn- nen/ in den Landes-Ordnungen bedacht/ alß da iſt/ eine gebuͤhrliche Euſſerliche Feyer der Sonn vnd Feſttage/ ein nuͤchtern vnd maͤſſiges Leben vnd Vermei- dung des ſchaͤndlichen Vollſauffens/ dadurch die Leute ihre eigene Leiber unge- ſund machen/ vnd ihre Gemuͤter zu vielen Laſtern vnd uͤbeles vornehmen gegen andere reitzen/ vnnd was zu dem Ende von gewiſſer Zeit des Tages/ da man mit Zechen vnd Schencken auffhoͤren muß/ geordnet. Ferner ein rechtmaͤſſiger Beruff vnnd Handthierung vnd Vermeidung des Muͤſſiggangs; Durch welche die Verderbung Leibs vnd Gemuͤts/ eine Verſchwendung der Guͤter/ vnd endlich eine Belaͤſtigung anderer Leute erfolget/ zu welchem Zweck auch die Anordnung eines Zuchthauſes fuͤr dergleichẽ unartige Perſonen/ zu Beſſerung ihres Lebens vnd beruhigung anderer Leute ein vortrefflich Mittel iſt: Die Er- haltung einer gebuͤhrlichen Ordnung vnnd Vorzugs zwiſchen den Staͤnden vnd Vnterthanen des Lands nach ihren Ehrenſtande vnd Ampt bey allen Be- gebenheiten vnnd Zuſammenkunfften/ ſo wol auch in Kleidung vnd andern euſſer- M ij

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Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. 91. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/135>, abgerufen am 24.11.2024.