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Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

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Anderer Theil.
Diener zu desto mehrer Trew vnd Fleiß/ kan sie mit desto besserem Nachdruck zu-
ihren fleissigen Ampts-Verrichtungen antreiben/ vnd reitzet auch andere Ehr-
liche vnd dapffere Leute sich desto ehr vnnd lieber zu seinen Diensten gebrauchen
zu lassen.

4. Ein sonderbahres Kunststücke aber eines Herrn bestehet darinn/ daß
er seine Diener
sonderlich die vornemsten an ihren Gemüt vnd Gaben/ so
wol auch an ihren Fehler vnd Mängel wol kennet/ vnd sich nit einbildet daß
erlauter untadelhafftige vollkommene Leute/ die nach seiner guten Intention
vnd willen sich gäntzlich schickten/ vnd alle erfoderte Eigenschafften überflüssig
an sich führeten/ haben/ die andere aber meiden vnd gering halten wolte/ denn
in dieser menschlichen Schwachheit müssen die Leute also genommen vnnd ge-
braucht werden/ wie man sie nach fleissiger Nachfrage vnd angewandter Sorg-
falt auffs beste vnd leydlichste haben kan/ darumb wenn ein Herr seiner Diener
vnd dero guter vnd böser Eigenschafften (darunter man iedoch keine vorsetzliche
Laster vnd ungeschickligkeit in ihrem Ampt/ sondern Schwachheiten vnnd
menschliche Mängel verstehet) wol Kündig ist/ so weiß er sie auch mit Nutz zu
gebrauchen/ vnd ihren Fehlern mit Manier zu begegnen/ solche bey ihnen durch
gute Errinnerung vnd andere Fürsichtigkeiten abzustellen/ oder doch ihre gute
Gaben also anzuwenden/ daß durch die Fehler den gemeinen Wesen in ihrem
Dienst kein Schade geschehe.

Auß diesem Grunde wird auch dieses herfliessen/ daß ein Herr alle seine
Diener nach unterscheid ihres Standes vnd Verrichtung mit gleicher Gnade
vnd wol Meinung liebet vnd achtet/ eines ieden Dienste erkennet/ auch Jedwe-
den bey seiner Verrichtung bleiben lest/ vnnd sich nicht an einen oder etliche we-
nige dergestalt hänget/ daß dieselbe allein alles wol Thun/ in allen Stücken bey
ihm gelten/ vnd durchdringen/ vnd alle andere Diener unter sich/ vnd ihr glück/
Gnade oder Sträffe in ihren Händen haben/ dadurch endlich andere Ehrliche
Leute vertrieben werden/ vnd ein Herr selbst an Statt daß er der höchste vnnd
Oberste sein solte/ in die Hände vnd Bottmässigkeit seines also zu sehr erhoben-
vnd einig geliebten Dieners dergestalt gerathen thut/ daß er ohne dessen Wil-
len nichts vermag/ vnd unter seinen Namen alles was ein solcher Liebling will/
gut- vnd böses/ vorgehen lassen muß/ welches für war ein grosser Fehler vnnd
merckliches Vnglück für Regenten ist/ die sich öffters nicht allein durch vorneh-
me vnd geschickte Personen/ sondern auch wol durch geringe/ nichtswürdige
Leute also bethören vnd besitzen lassen;

5. Endlich thut sich auch ein Herr darinn ins gemein vorsehen/ daß er auff
alle seine Diener vnd deren Verrichtung Thun vnd Leben ein wachendes
Auge hat/
nicht zu viel Trawet/ vnd alles durch Sie wol außgerichtet hält/
sondern vielmehr durch fleissiges Nachforschen vnnd willige Anhörung dessen/

was
L iij

Anderer Theil.
Diener zu deſto mehrer Trew vnd Fleiß/ kan ſie mit deſto beſſerem Nachdruck zu-
ihren fleiſſigen Ampts-Verrichtungen antreiben/ vnd reitzet auch andere Ehr-
liche vnd dapffere Leute ſich deſto ehr vnnd lieber zu ſeinen Dienſten gebrauchen
zu laſſen.

4. Ein ſonderbahres Kunſtſtuͤcke aber eines Herrn beſtehet darinn/ daß
er ſeine Diener
ſonderlich die vornemſten an ihren Gemuͤt vnd Gaben/ ſo
wol auch an ihren Fehler vnd Maͤngel wol kennet/ vnd ſich nit einbildet daß
erlauter untadelhafftige vollkommene Leute/ die nach ſeiner guten Intention
vnd willen ſich gaͤntzlich ſchickten/ vnd alle erfoderte Eigenſchafften uͤberfluͤſſig
an ſich fuͤhreten/ haben/ die andere aber meiden vnd gering halten wolte/ denn
in dieſer menſchlichen Schwachheit muͤſſen die Leute alſo genommen vnnd ge-
braucht werden/ wie man ſie nach fleiſſiger Nachfrage vnd angewandter Sorg-
falt auffs beſte vnd leydlichſte haben kan/ darumb wenn ein Herr ſeiner Diener
vnd dero guter vnd boͤſer Eigenſchafften (darunter man iedoch keine vorſetzliche
Laſter vnd ungeſchickligkeit in ihrem Ampt/ ſondern Schwachheiten vnnd
menſchliche Maͤngel verſtehet) wol Kuͤndig iſt/ ſo weiß er ſie auch mit Nutz zu
gebrauchen/ vnd ihren Fehlern mit Manier zu begegnen/ ſolche bey ihnen durch
gute Errinnerung vnd andere Fuͤrſichtigkeiten abzuſtellen/ oder doch ihre gute
Gaben alſo anzuwenden/ daß durch die Fehler den gemeinen Weſen in ihrem
Dienſt kein Schade geſchehe.

Auß dieſem Grunde wird auch dieſes herflieſſen/ daß ein Herr alle ſeine
Diener nach unterſcheid ihres Standes vnd Verrichtung mit gleicher Gnade
vnd wol Meinung liebet vnd achtet/ eines ieden Dienſte erkennet/ auch Jedwe-
den bey ſeiner Verrichtung bleiben leſt/ vnnd ſich nicht an einen oder etliche we-
nige dergeſtalt haͤnget/ daß dieſelbe allein alles wol Thun/ in allen Stuͤcken bey
ihm gelten/ vnd durchdringen/ vnd alle andere Diener unter ſich/ vnd ihr gluͤck/
Gnade oder Straͤffe in ihren Haͤnden haben/ dadurch endlich andere Ehrliche
Leute vertrieben werden/ vnd ein Herr ſelbſt an Statt daß er der hoͤchſte vnnd
Oberſte ſein ſolte/ in die Haͤnde vnd Bottmaͤſſigkeit ſeines alſo zu ſehr erhoben-
vnd einig geliebten Dieners dergeſtalt gerathen thut/ daß er ohne deſſen Wil-
len nichts vermag/ vnd unter ſeinen Namen alles was ein ſolcher Liebling will/
gut- vnd boͤſes/ vorgehen laſſen muß/ welches fuͤr war ein groſſer Fehler vnnd
merckliches Vngluͤck fuͤr Regenten iſt/ die ſich oͤffters nicht allein durch vorneh-
me vnd geſchickte Perſonen/ ſondern auch wol durch geringe/ nichtswuͤrdige
Leute alſo bethoͤren vnd beſitzen laſſen;

5. Endlich thut ſich auch ein Herr darinn ins gemein vorſehen/ daß er auff
alle ſeine Diener vnd deren Verrichtung Thun vnd Leben ein wachendes
Auge hat/
nicht zu viel Trawet/ vnd alles durch Sie wol außgerichtet haͤlt/
ſondern vielmehr durch fleiſſiges Nachforſchen vnnd willige Anhoͤrung deſſen/

was
L iij
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[85/0129] Anderer Theil. Diener zu deſto mehrer Trew vnd Fleiß/ kan ſie mit deſto beſſerem Nachdruck zu- ihren fleiſſigen Ampts-Verrichtungen antreiben/ vnd reitzet auch andere Ehr- liche vnd dapffere Leute ſich deſto ehr vnnd lieber zu ſeinen Dienſten gebrauchen zu laſſen. 4. Ein ſonderbahres Kunſtſtuͤcke aber eines Herrn beſtehet darinn/ daß er ſeine Diener ſonderlich die vornemſten an ihren Gemuͤt vnd Gaben/ ſo wol auch an ihren Fehler vnd Maͤngel wol kennet/ vnd ſich nit einbildet daß erlauter untadelhafftige vollkommene Leute/ die nach ſeiner guten Intention vnd willen ſich gaͤntzlich ſchickten/ vnd alle erfoderte Eigenſchafften uͤberfluͤſſig an ſich fuͤhreten/ haben/ die andere aber meiden vnd gering halten wolte/ denn in dieſer menſchlichen Schwachheit muͤſſen die Leute alſo genommen vnnd ge- braucht werden/ wie man ſie nach fleiſſiger Nachfrage vnd angewandter Sorg- falt auffs beſte vnd leydlichſte haben kan/ darumb wenn ein Herr ſeiner Diener vnd dero guter vnd boͤſer Eigenſchafften (darunter man iedoch keine vorſetzliche Laſter vnd ungeſchickligkeit in ihrem Ampt/ ſondern Schwachheiten vnnd menſchliche Maͤngel verſtehet) wol Kuͤndig iſt/ ſo weiß er ſie auch mit Nutz zu gebrauchen/ vnd ihren Fehlern mit Manier zu begegnen/ ſolche bey ihnen durch gute Errinnerung vnd andere Fuͤrſichtigkeiten abzuſtellen/ oder doch ihre gute Gaben alſo anzuwenden/ daß durch die Fehler den gemeinen Weſen in ihrem Dienſt kein Schade geſchehe. Auß dieſem Grunde wird auch dieſes herflieſſen/ daß ein Herr alle ſeine Diener nach unterſcheid ihres Standes vnd Verrichtung mit gleicher Gnade vnd wol Meinung liebet vnd achtet/ eines ieden Dienſte erkennet/ auch Jedwe- den bey ſeiner Verrichtung bleiben leſt/ vnnd ſich nicht an einen oder etliche we- nige dergeſtalt haͤnget/ daß dieſelbe allein alles wol Thun/ in allen Stuͤcken bey ihm gelten/ vnd durchdringen/ vnd alle andere Diener unter ſich/ vnd ihr gluͤck/ Gnade oder Straͤffe in ihren Haͤnden haben/ dadurch endlich andere Ehrliche Leute vertrieben werden/ vnd ein Herr ſelbſt an Statt daß er der hoͤchſte vnnd Oberſte ſein ſolte/ in die Haͤnde vnd Bottmaͤſſigkeit ſeines alſo zu ſehr erhoben- vnd einig geliebten Dieners dergeſtalt gerathen thut/ daß er ohne deſſen Wil- len nichts vermag/ vnd unter ſeinen Namen alles was ein ſolcher Liebling will/ gut- vnd boͤſes/ vorgehen laſſen muß/ welches fuͤr war ein groſſer Fehler vnnd merckliches Vngluͤck fuͤr Regenten iſt/ die ſich oͤffters nicht allein durch vorneh- me vnd geſchickte Perſonen/ ſondern auch wol durch geringe/ nichtswuͤrdige Leute alſo bethoͤren vnd beſitzen laſſen; 5. Endlich thut ſich auch ein Herr darinn ins gemein vorſehen/ daß er auff alle ſeine Diener vnd deren Verrichtung Thun vnd Leben ein wachendes Auge hat/ nicht zu viel Trawet/ vnd alles durch Sie wol außgerichtet haͤlt/ ſondern vielmehr durch fleiſſiges Nachforſchen vnnd willige Anhoͤrung deſſen/ was L iij

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Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. 85. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/129>, abgerufen am 24.11.2024.