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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Vorrede.
daß viel mit vntergemischet/ welchs sich in der That vnd praxi niemals
befunden. Etliche haben die besten Stuck/ davon der Kunstliebende
Leser seinen besten Nutz haben vnd schöpffen können/ gantz kurtz vnd
dunckel an tag geben. Jch aber der ich allem Hexen: Zauberwerck vnd
Aber: oder Ketzer glauben feinder als dem Teuffel selbsten/ auch nie-
mals gewilt gewest/ die Edle/ hochrühmbliche/ naturliche
Magiam mit
dergleichen vnzimblichen vnd vnchristlichen mackeln zu beflecken/ hab
von Jugend auff eynig vnd allein/ was natürlich/ wunderlich/ nutzlich
vnnd künstlich/ zusamm getragen/ vnd was probieret vnd just befun-
den worden/ mir lieb seyn lassen/ dergleichen ich auch dem Leser zu gu-
tem begehre mit zu theilen Gott verleyhe nur den lieben Frieden/ Ge-
sundheit vnd Ruhe/ Amen.

Jch will aber alle die Jenigen/ welchen dieses Buch vorkommet/
hiemit
respective vnterthänig/ dienstlich vnd freundlich gebeten haben/
das jenige so bißhero geschriben vnd folgend geschrieben werden soll/
als eine wolmeynende guthertzige Mittheilung/ im besten zu vermer-
cken vnd nicht mißgünstig davon zu judiciren vnd zu vrtheilen/ die al-
ten gelehrten Rabbinen/ ja die H. Schrifft selbsten nennen einen mißgün-
stigen Menschen ein böses Aug/ als das jenige/ so zwar das gute ansi-
het/ vnd es doch für böß auß falschem Hertzen außschreyet. Will man
eines Menschen Auffrichtigkeit vnd Vernunfft spuhren vnd erkennen
lernen/ so kans geschehen/ wann er redet vnd von andern ein Vrtheil
fället/ also daß jener gelehrte Mann recht vnd wol gesagt:

Auß der Red wird geschätzt der Mann/
Wol dem der zur Zeit schweigen kan/
Die Red erklärt deß Menschen Gmüth/
Bist du weiß/ deine Zung behüt:
Mancher der schweigt/ wird weiß geacht/
Reden jhn zu eim Narren macht.
Drumb nimb dein Vrtheil wol in acht/
So kommst nicht in bösen Verdacht/
Soll man dich selbst nicht reformiren/
So laß dein Nächsten auch passiern.

Gut were es/ daß männiglich diese Regel in acht neme: Dann al-
so würden viel Vnschuldiger vngetadelt bleiben/ auch mancher dem

gemei-
B b b b ij

Vorrede.
daß viel mit vntergemiſchet/ welchs ſich in der That vnd praxi niemals
befunden. Etliche haben die beſten Stůck/ davon der Kunſtliebende
Leſer ſeinen beſten Nutz haben vnd ſchoͤpffen koͤnnen/ gantz kurtz vnd
dunckel an tag geben. Jch aber der ich allem Hexen: Zauberwerck vnd
Aber: oder Ketzer glauben feinder als dem Teuffel ſelbſten/ auch nie-
mals gewilt geweſt/ die Edle/ hochruͤhmbliche/ natůrliche
Magiam mit
dergleichen vnzimblichen vnd vnchriſtlichen mackeln zu beflecken/ hab
von Jugend auff eynig vnd allein/ was natuͤrlich/ wunderlich/ nůtzlich
vnnd kuͤnſtlich/ zuſamm getragen/ vnd was probieret vnd juſt befun-
den worden/ mir lieb ſeyn laſſen/ dergleichen ich auch dem Leſer zu gu-
tem begehre mit zu theilen Gott verleyhe nur den lieben Frieden/ Ge-
ſundheit vnd Ruhe/ Amen.

Jch will aber alle die Jenigen/ welchen dieſes Buch vorkommet/
hiemit
reſpectivè vnterthaͤnig/ dienſtlich vñ freundlich gebeten haben/
das jenige ſo bißhero geſchriben vnd folgend geſchrieben werden ſoll/
als eine wolmeynende guthertzige Mittheilung/ im beſten zu vermer-
cken vnd nicht mißguͤnſtig davon zu judiciren vnd zu vrtheilen/ die al-
ten gelehrten Rabbinen/ ja die H. Schrifft ſelbſten neñen einen mißguͤn-
ſtigen Menſchen ein boͤſes Aug/ als das jenige/ ſo zwar das gute anſi-
het/ vnd es doch fuͤr boͤß auß falſchem Hertzen außſchreyet. Will man
eines Menſchen Auffrichtigkeit vnd Vernunfft ſpůhren vnd erkennen
lernen/ ſo kans geſchehen/ wann er redet vnd von andern ein Vrtheil
faͤllet/ alſo daß jener gelehrte Mann recht vnd wol geſagt:

Auß der Red wird geſchaͤtzt der Mann/
Wol dem der zur Zeit ſchweigen kan/
Die Red erklaͤrt deß Menſchen Gmuͤth/
Biſt du weiß/ deine Zung behuͤt:
Mancher der ſchweigt/ wird weiß geacht/
Reden jhn zu eim Narꝛen macht.
Drumb nimb dein Vrtheil wol in acht/
So kommſt nicht in boͤſen Verdacht/
Soll man dich ſelbſt nicht reformiren/
So laß dein Naͤchſten auch paſſiern.

Gut were es/ daß maͤnniglich dieſe Regel in acht neme: Dann al-
ſo wuͤrden viel Vnſchuldiger vngetadelt bleiben/ auch mancher dem

gemei-
B b b b ij
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[555/0569] Vorrede. daß viel mit vntergemiſchet/ welchs ſich in der That vnd praxi niemals befunden. Etliche haben die beſten Stůck/ davon der Kunſtliebende Leſer ſeinen beſten Nutz haben vnd ſchoͤpffen koͤnnen/ gantz kurtz vnd dunckel an tag geben. Jch aber der ich allem Hexen: Zauberwerck vnd Aber: oder Ketzer glauben feinder als dem Teuffel ſelbſten/ auch nie- mals gewilt geweſt/ die Edle/ hochruͤhmbliche/ natůrliche Magiam mit dergleichen vnzimblichen vnd vnchriſtlichen mackeln zu beflecken/ hab von Jugend auff eynig vnd allein/ was natuͤrlich/ wunderlich/ nůtzlich vnnd kuͤnſtlich/ zuſamm getragen/ vnd was probieret vnd juſt befun- den worden/ mir lieb ſeyn laſſen/ dergleichen ich auch dem Leſer zu gu- tem begehre mit zu theilen Gott verleyhe nur den lieben Frieden/ Ge- ſundheit vnd Ruhe/ Amen. Jch will aber alle die Jenigen/ welchen dieſes Buch vorkommet/ hiemit reſpectivè vnterthaͤnig/ dienſtlich vñ freundlich gebeten haben/ das jenige ſo bißhero geſchriben vnd folgend geſchrieben werden ſoll/ als eine wolmeynende guthertzige Mittheilung/ im beſten zu vermer- cken vnd nicht mißguͤnſtig davon zu judiciren vnd zu vrtheilen/ die al- ten gelehrten Rabbinen/ ja die H. Schrifft ſelbſten neñen einen mißguͤn- ſtigen Menſchen ein boͤſes Aug/ als das jenige/ ſo zwar das gute anſi- het/ vnd es doch fuͤr boͤß auß falſchem Hertzen außſchreyet. Will man eines Menſchen Auffrichtigkeit vnd Vernunfft ſpůhren vnd erkennen lernen/ ſo kans geſchehen/ wann er redet vnd von andern ein Vrtheil faͤllet/ alſo daß jener gelehrte Mann recht vnd wol geſagt: Auß der Red wird geſchaͤtzt der Mann/ Wol dem der zur Zeit ſchweigen kan/ Die Red erklaͤrt deß Menſchen Gmuͤth/ Biſt du weiß/ deine Zung behuͤt: Mancher der ſchweigt/ wird weiß geacht/ Reden jhn zu eim Narꝛen macht. Drumb nimb dein Vrtheil wol in acht/ So kommſt nicht in boͤſen Verdacht/ Soll man dich ſelbſt nicht reformiren/ So laß dein Naͤchſten auch paſſiern. Gut were es/ daß maͤnniglich dieſe Regel in acht neme: Dann al- ſo wuͤrden viel Vnſchuldiger vngetadelt bleiben/ auch mancher dem gemei- B b b b ij

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 555. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/569>, abgerufen am 24.11.2024.