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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Zwölffter Theil der Erquickstunden.
drucknen Finger herauß nemen könnest/ auß kurtz vorhergehender Auffgab.
So dir aber einer die sach noch wolte disputierlich machen/ als hättestu doch
die Finger naß gemacht/ weil der Ring noch selbsten naß ob gleich das Was-
ser davon gezogen. So kanst du das Glaß so lang stehen lassen/ biß der Ring
gantz trucken werde: Dann der Lufft so oben im Glaß/ das Wasser nit fah-
ren lässet/ biß man das Glaß verrucket.

Die XIII Auffgab.
Ein Glaß oder hültzen Geschirr so oben gantz offen/ in ein Wasser
zu stellen/ daß kein Wasser darein lauffe.

So man ein Glaß oder anders Geschirr/ in ein Wasser vmbstürtzet/
dem Wasser zu rechten Winckeln/ so laufft oder gehet kein Wasser darein:
Dann weil kein vacuum in dem Geschirr/ sondern es mit Lufft er füllet ist/
lässet solcher nichts in das Glaß/ so bald aber oben ein Löchlein darein kom-
met/ so tringet das Wasser als ein schwerer corpus den Lufft dadurch hin-
auß vnd kommet es an seine stelle/ vnd diß biß das Schaff oder Glaß gantz
voll wird/ so man aber das Glaß krumb in das Wasser tauchte/ so lieff Was-
ser darein/ dann es kan durch solches mittel den Lufft auff der einen seiten
außtreiben.

Die XIV Auffgab.
Wie die Alten Lufft- vnd Wasser Harnisch gemacht/ darunter
sich lang in tieffen Wassern auffzuhalten.

Vorhergehende Auffgab vnd demonstration hab ich eben wegen deß
Lufft vnd Wasser Harnischs vorher gehen lassen (welchen Frantz Kößler
weitläufftig beschrieben) damit die Müglichkeit solches Vorgebens desto
glaublicher. Ehe wir aber deß Kößlers Harnisch erklären/ wollen wir zuvor
von den Alten reden/ was manier sie gebraucht vnter dem Wasser zu gehen.
Man findet in den alten Römischen Machinis, daß die Jenigen so eine ge-
raume zeit vnter dem wasser bleiben wollen/ sich in einen ledernen Sack ein-
neen lassen/ so bey dem Gesicht ein gläsern wolverwahrts Thürlein/ dadurch
man hell sehen können/ gehabt/ über dem Kopff aber hatte solcher sack ein lan-
ge lederne Röhren/ so oben auff einem lidernen Schiff oder Polster auff dem
Wasser getragen worden/ damit der Mensch im Sack Lufft schnappen kön-
nen. Andere haben ein subtil messin oder eisern Röhrlein in den Mund ge-

nommen/

Zwoͤlffter Theil der Erquickſtunden.
drucknen Finger herauß nemen koͤnneſt/ auß kurtz vorhergehender Auffgab.
So dir aber einer die ſach noch wolte diſputierlich machen/ als haͤtteſtu doch
die Finger naß gemacht/ weil der Ring noch ſelbſten naß ob gleich das Waſ-
ſer davon gezogen. So kanſt du das Glaß ſo lang ſtehen laſſen/ biß der Ring
gantz trucken werde: Dann der Lufft ſo oben im Glaß/ das Waſſer nit fah-
ren laͤſſet/ biß man das Glaß verrucket.

Die XIII Auffgab.
Ein Glaß oder huͤltzen Geſchirr ſo oben gantz offen/ in ein Waſſer
zu ſtellen/ daß kein Waſſer darein lauffe.

So man ein Glaß oder anders Geſchirr/ in ein Waſſer vmbſtuͤrtzet/
dem Waſſer zu rechten Winckeln/ ſo laufft oder gehet kein Waſſer darein:
Dann weil kein vacuum in dem Geſchirr/ ſondern es mit Lufft er fuͤllet iſt/
laͤſſet ſolcher nichts in das Glaß/ ſo bald aber oben ein Loͤchlein darein kom-
met/ ſo tringet das Waſſer als ein ſchwerer corpus den Lufft dadurch hin-
auß vnd kommet es an ſeine ſtelle/ vnd diß biß das Schaff oder Glaß gantz
voll wird/ ſo man aber das Glaß krumb in das Waſſer tauchte/ ſo lieff Waſ-
ſer darein/ dann es kan durch ſolches mittel den Lufft auff der einen ſeiten
außtreiben.

Die XIV Auffgab.
Wie die Alten Lufft- vnd Waſſer Harniſch gemacht/ darunter
ſich lang in tieffen Waſſern auffzuhalten.

Vorhergehende Auffgab vnd demonſtration hab ich eben wegen deß
Lufft vnd Waſſer Harniſchs vorher gehen laſſen (welchen Frantz Koͤßler
weitlaͤufftig beſchrieben) damit die Muͤglichkeit ſolches Vorgebens deſto
glaublicher. Ehe wir aber deß Koͤßlers Harniſch erklaͤren/ wollen wir zuvor
von den Alten reden/ was manier ſie gebraucht vnter dem Waſſer zu gehen.
Man findet in den alten Roͤmiſchen Machinis, daß die Jenigen ſo eine ge-
raume zeit vnter dem waſſer bleiben wollen/ ſich in einen ledernen Sack ein-
neen laſſen/ ſo bey dem Geſicht ein glaͤſern wolveꝛwahrts Thuͤrlein/ daduꝛch
man hell ſehen koͤnnen/ gehabt/ uͤber dem Kopff aber hatte ſolcher ſack ein lan-
ge lederne Roͤhren/ ſo oben auff einem lidernen Schiff oder Polſter auff dem
Waſſer getragen worden/ damit der Menſch im Sack Lufft ſchnappen koͤn-
nen. Andere haben ein ſubtil meſſin oder eiſern Roͤhrlein in den Mund ge-

nommen/
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[463/0477] Zwoͤlffter Theil der Erquickſtunden. drucknen Finger herauß nemen koͤnneſt/ auß kurtz vorhergehender Auffgab. So dir aber einer die ſach noch wolte diſputierlich machen/ als haͤtteſtu doch die Finger naß gemacht/ weil der Ring noch ſelbſten naß ob gleich das Waſ- ſer davon gezogen. So kanſt du das Glaß ſo lang ſtehen laſſen/ biß der Ring gantz trucken werde: Dann der Lufft ſo oben im Glaß/ das Waſſer nit fah- ren laͤſſet/ biß man das Glaß verrucket. Die XIII Auffgab. Ein Glaß oder huͤltzen Geſchirr ſo oben gantz offen/ in ein Waſſer zu ſtellen/ daß kein Waſſer darein lauffe. So man ein Glaß oder anders Geſchirr/ in ein Waſſer vmbſtuͤrtzet/ dem Waſſer zu rechten Winckeln/ ſo laufft oder gehet kein Waſſer darein: Dann weil kein vacuum in dem Geſchirr/ ſondern es mit Lufft er fuͤllet iſt/ laͤſſet ſolcher nichts in das Glaß/ ſo bald aber oben ein Loͤchlein darein kom- met/ ſo tringet das Waſſer als ein ſchwerer corpus den Lufft dadurch hin- auß vnd kommet es an ſeine ſtelle/ vnd diß biß das Schaff oder Glaß gantz voll wird/ ſo man aber das Glaß krumb in das Waſſer tauchte/ ſo lieff Waſ- ſer darein/ dann es kan durch ſolches mittel den Lufft auff der einen ſeiten außtreiben. Die XIV Auffgab. Wie die Alten Lufft- vnd Waſſer Harniſch gemacht/ darunter ſich lang in tieffen Waſſern auffzuhalten. Vorhergehende Auffgab vnd demonſtration hab ich eben wegen deß Lufft vnd Waſſer Harniſchs vorher gehen laſſen (welchen Frantz Koͤßler weitlaͤufftig beſchrieben) damit die Muͤglichkeit ſolches Vorgebens deſto glaublicher. Ehe wir aber deß Koͤßlers Harniſch erklaͤren/ wollen wir zuvor von den Alten reden/ was manier ſie gebraucht vnter dem Waſſer zu gehen. Man findet in den alten Roͤmiſchen Machinis, daß die Jenigen ſo eine ge- raume zeit vnter dem waſſer bleiben wollen/ ſich in einen ledernen Sack ein- neen laſſen/ ſo bey dem Geſicht ein glaͤſern wolveꝛwahrts Thuͤrlein/ daduꝛch man hell ſehen koͤnnen/ gehabt/ uͤber dem Kopff aber hatte ſolcher ſack ein lan- ge lederne Roͤhren/ ſo oben auff einem lidernen Schiff oder Polſter auff dem Waſſer getragen worden/ damit der Menſch im Sack Lufft ſchnappen koͤn- nen. Andere haben ein ſubtil meſſin oder eiſern Roͤhrlein in den Mund ge- nommen/

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 463. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/477>, abgerufen am 22.12.2024.