Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Zehender Theil der Erquickstunden. Den motum perpetuum oder die jmmerwärende Bewegungzu simuliren. Den motum perpetuum zu suchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben sich Auß einem grossen windigen Keller/ lässet man in geheim/ eine bleyer- Die XI. Auffgab. Zu machen daß ein Visch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tisch hin vnd her sich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht über den Tisch hinab falle/ sondern sich selbst zu rechter Zeit wende. Die F f f
Zehender Theil der Erquickſtunden. Den motum perpetuum oder die jmmerwaͤrende Bewegungzu ſimuliren. Den motum perpetuum zu ſuchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben ſich Auß einem groſſen windigen Keller/ laͤſſet man in geheim/ eine bleyer- Die XI. Auffgab. Zu machen daß ein Viſch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tiſch hin vnd her ſich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht uͤber den Tiſch hinab falle/ ſondern ſich ſelbſt zu rechter Zeit wende. Die F f f
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <head> <pb facs="#f0415" n="401"/> <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Zehender Theil der Erquickſtunden.</hi> </fw><lb/> <hi rendition="#fr">Den</hi> <hi rendition="#aq">motum perpetuum</hi> <hi rendition="#fr">oder die jmmerwaͤrende Bewegung<lb/> zu</hi> <hi rendition="#aq">ſimuliren.</hi> </head><lb/> <p>Den <hi rendition="#aq">motum perpetuum</hi> zu ſuchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben ſich<lb/> ſehr viel vornemer Leut auffs euſſerſte bemůhet/ aber wenig außgerichtet/<lb/> wir wollen hie lehren/ wie eine Bewegung anzuſtellen/ daß der Vnwiſſend<lb/> nicht anderſt judiciren koͤnne/ als ob es eine Bewegung von ſich ſelbſt getrie-<lb/> ben were/ wir finden an den oͤfen vornemer Leute Hoͤltzerne vnnd Papirene<lb/> Raͤdlein/ welche die Hitz vmbtreibet/ daß es faſt ein Anſehen hat/ als ob ſie<lb/> ſich/ von ſich ſelbſten bewegten. Alſo machet man auch Braͤter/ welche von<lb/> der Hitz getrieben/ eine groſſe Laſt Fleiſches vmbwenden koͤnnen. Was nun<lb/> die Hitz zu thun vermag/ kan der Wind noch ſtaͤrcker verrichten/ welchs bey<lb/> den Windmuͤhlen augenſcheinlich zuſehen. Vnd daß wir nach den Wind-<lb/> muͤhlen nit weit gehen doͤrffen/ ſihet man eben dergleichen an den <hi rendition="#aq">verticilis,</hi><lb/> das iſt ein Creutz an eim Stab/ an den Enden mit vier Kartẽblaͤtern beſtecket/<lb/> mit welchen die Kinder/ ſolche zubewegen/ wider den Wind lauffen/ davon<lb/><hi rendition="#aq">Baldus in Mechan. fol.</hi> 48. 49. ſchreibet: Allein wann kein Wind iſt ſo<lb/> ſtehet die Muͤhl gantz ſtill/ vnd wann der Knab mit dem <hi rendition="#aq">verticillo</hi> nicht<lb/> lauffet/ bleibet es auch vnbewegt/ eine jmmerwaͤrende Bewegung aber mit<lb/> huͤlff deß Winds/ machet man alſo:</p><lb/> <p>Auß einem groſſen windigen Keller/ laͤſſet man in geheim/ eine bleyer-<lb/> ne Roͤhren durch eine Wand in eine Stuben gehen/ ſo oben eng/ vnten in<lb/> breite vnd form eines Drichters/ damit ſie den Wind deſto ſtaͤrcker fangen<lb/> koͤnne. Wer nun die Hand in der Stuben vor die Roͤhrn haͤlt/ wird einen<lb/> ſtarcken Wind empfinden; Alſo/ wann fuͤr der Roͤhrn mund ein Raͤdlein<lb/> mit Papierlein gehaͤnckt/ vñ das Loch verdecket wird etwan mit einem ſubti-<lb/> len Gewirck oder duͤñgewircktem Tuͤchlein/ daß niemand den Boſſen mer-<lb/> cke/ ſo wird das Raͤdlein von dem Winde getrieben/ fort vnd fort lauffen/ wie<lb/> droben das von der Hitz/ vnd wird mancher den Kopff darob zerſtoſſen/ biß<lb/> er erfaͤhret/ wo die Bewegung hergebracht werde.</p> </div><lb/> <div n="1"> <head> <hi rendition="#b">Die <hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">XI.</hi></hi> Auffgab.</hi><lb/> <hi rendition="#fr">Zu machen daß ein Viſch/ Bild/ oder ander</hi> <hi rendition="#aq">corpus</hi> <hi rendition="#fr">auff einem Tiſch<lb/> hin vnd her ſich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht<lb/> uͤber den Tiſch hinab falle/ ſondern ſich ſelbſt zu<lb/> rechter Zeit wende.</hi> </head><lb/> <fw place="bottom" type="sig">F f f</fw> <fw place="bottom" type="catch">Die</fw><lb/> </div> </body> </text> </TEI> [401/0415]
Zehender Theil der Erquickſtunden.
Den motum perpetuum oder die jmmerwaͤrende Bewegung
zu ſimuliren.
Den motum perpetuum zu ſuchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben ſich
ſehr viel vornemer Leut auffs euſſerſte bemůhet/ aber wenig außgerichtet/
wir wollen hie lehren/ wie eine Bewegung anzuſtellen/ daß der Vnwiſſend
nicht anderſt judiciren koͤnne/ als ob es eine Bewegung von ſich ſelbſt getrie-
ben were/ wir finden an den oͤfen vornemer Leute Hoͤltzerne vnnd Papirene
Raͤdlein/ welche die Hitz vmbtreibet/ daß es faſt ein Anſehen hat/ als ob ſie
ſich/ von ſich ſelbſten bewegten. Alſo machet man auch Braͤter/ welche von
der Hitz getrieben/ eine groſſe Laſt Fleiſches vmbwenden koͤnnen. Was nun
die Hitz zu thun vermag/ kan der Wind noch ſtaͤrcker verrichten/ welchs bey
den Windmuͤhlen augenſcheinlich zuſehen. Vnd daß wir nach den Wind-
muͤhlen nit weit gehen doͤrffen/ ſihet man eben dergleichen an den verticilis,
das iſt ein Creutz an eim Stab/ an den Enden mit vier Kartẽblaͤtern beſtecket/
mit welchen die Kinder/ ſolche zubewegen/ wider den Wind lauffen/ davon
Baldus in Mechan. fol. 48. 49. ſchreibet: Allein wann kein Wind iſt ſo
ſtehet die Muͤhl gantz ſtill/ vnd wann der Knab mit dem verticillo nicht
lauffet/ bleibet es auch vnbewegt/ eine jmmerwaͤrende Bewegung aber mit
huͤlff deß Winds/ machet man alſo:
Auß einem groſſen windigen Keller/ laͤſſet man in geheim/ eine bleyer-
ne Roͤhren durch eine Wand in eine Stuben gehen/ ſo oben eng/ vnten in
breite vnd form eines Drichters/ damit ſie den Wind deſto ſtaͤrcker fangen
koͤnne. Wer nun die Hand in der Stuben vor die Roͤhrn haͤlt/ wird einen
ſtarcken Wind empfinden; Alſo/ wann fuͤr der Roͤhrn mund ein Raͤdlein
mit Papierlein gehaͤnckt/ vñ das Loch verdecket wird etwan mit einem ſubti-
len Gewirck oder duͤñgewircktem Tuͤchlein/ daß niemand den Boſſen mer-
cke/ ſo wird das Raͤdlein von dem Winde getrieben/ fort vnd fort lauffen/ wie
droben das von der Hitz/ vnd wird mancher den Kopff darob zerſtoſſen/ biß
er erfaͤhret/ wo die Bewegung hergebracht werde.
Die XI. Auffgab.
Zu machen daß ein Viſch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tiſch
hin vnd her ſich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht
uͤber den Tiſch hinab falle/ ſondern ſich ſelbſt zu
rechter Zeit wende.
Die
F f f
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/415 |
Zitationshilfe: | Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 401. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/415>, abgerufen am 16.07.2024. |