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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Zehender Theil der Erquickstunden.
Den motum perpetuum oder die jmmerwärende Bewegung
zu
simuliren.

Den motum perpetuum zu suchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben sich
sehr viel vornemer Leut auffs eusserste bemuhet/ aber wenig außgerichtet/
wir wollen hie lehren/ wie eine Bewegung anzustellen/ daß der Vnwissend
nicht anderst judiciren könne/ als ob es eine Bewegung von sich selbst getrie-
ben were/ wir finden an den öfen vornemer Leute Höltzerne vnnd Papirene
Rädlein/ welche die Hitz vmbtreibet/ daß es fast ein Ansehen hat/ als ob sie
sich/ von sich selbsten bewegten. Also machet man auch Bräter/ welche von
der Hitz getrieben/ eine grosse Last Fleisches vmbwenden können. Was nun
die Hitz zu thun vermag/ kan der Wind noch stärcker verrichten/ welchs bey
den Windmühlen augenscheinlich zusehen. Vnd daß wir nach den Wind-
mühlen nit weit gehen dörffen/ sihet man eben dergleichen an den verticilis,
das ist ein Creutz an eim Stab/ an den Enden mit vier Kartenblätern bestecket/
mit welchen die Kinder/ solche zubewegen/ wider den Wind lauffen/ davon
Baldus in Mechan. fol. 48. 49. schreibet: Allein wann kein Wind ist so
stehet die Mühl gantz still/ vnd wann der Knab mit dem verticillo nicht
lauffet/ bleibet es auch vnbewegt/ eine jmmerwärende Bewegung aber mit
hülff deß Winds/ machet man also:

Auß einem grossen windigen Keller/ lässet man in geheim/ eine bleyer-
ne Röhren durch eine Wand in eine Stuben gehen/ so oben eng/ vnten in
breite vnd form eines Drichters/ damit sie den Wind desto stärcker fangen
könne. Wer nun die Hand in der Stuben vor die Röhrn hält/ wird einen
starcken Wind empfinden; Also/ wann für der Röhrn mund ein Rädlein
mit Papierlein gehänckt/ vnd das Loch verdecket wird etwan mit einem subti-
len Gewirck oder dünngewircktem Tüchlein/ daß niemand den Bossen mer-
cke/ so wird das Rädlein von dem Winde getrieben/ fort vnd fort lauffen/ wie
droben das von der Hitz/ vnd wird mancher den Kopff darob zerstossen/ biß
er erfähret/ wo die Bewegung hergebracht werde.

Die XI. Auffgab.
Zu machen daß ein Visch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tisch
hin vnd her sich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht
über den Tisch hinab falle/ sondern sich selbst zu
rechter Zeit wende.
Die
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Zehender Theil der Erquickſtunden.
Den motum perpetuum oder die jmmerwaͤrende Bewegung
zu
ſimuliren.

Den motum perpetuum zu ſuchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben ſich
ſehr viel vornemer Leut auffs euſſerſte bemůhet/ aber wenig außgerichtet/
wir wollen hie lehren/ wie eine Bewegung anzuſtellen/ daß der Vnwiſſend
nicht anderſt judiciren koͤnne/ als ob es eine Bewegung von ſich ſelbſt getrie-
ben were/ wir finden an den oͤfen vornemer Leute Hoͤltzerne vnnd Papirene
Raͤdlein/ welche die Hitz vmbtreibet/ daß es faſt ein Anſehen hat/ als ob ſie
ſich/ von ſich ſelbſten bewegten. Alſo machet man auch Braͤter/ welche von
der Hitz getrieben/ eine groſſe Laſt Fleiſches vmbwenden koͤnnen. Was nun
die Hitz zu thun vermag/ kan der Wind noch ſtaͤrcker verrichten/ welchs bey
den Windmuͤhlen augenſcheinlich zuſehen. Vnd daß wir nach den Wind-
muͤhlen nit weit gehen doͤrffen/ ſihet man eben dergleichen an den verticilis,
das iſt ein Creutz an eim Stab/ an den Enden mit vier Kartẽblaͤtern beſtecket/
mit welchen die Kinder/ ſolche zubewegen/ wider den Wind lauffen/ davon
Baldus in Mechan. fol. 48. 49. ſchreibet: Allein wann kein Wind iſt ſo
ſtehet die Muͤhl gantz ſtill/ vnd wann der Knab mit dem verticillo nicht
lauffet/ bleibet es auch vnbewegt/ eine jmmerwaͤrende Bewegung aber mit
huͤlff deß Winds/ machet man alſo:

Auß einem groſſen windigen Keller/ laͤſſet man in geheim/ eine bleyer-
ne Roͤhren durch eine Wand in eine Stuben gehen/ ſo oben eng/ vnten in
breite vnd form eines Drichters/ damit ſie den Wind deſto ſtaͤrcker fangen
koͤnne. Wer nun die Hand in der Stuben vor die Roͤhrn haͤlt/ wird einen
ſtarcken Wind empfinden; Alſo/ wann fuͤr der Roͤhrn mund ein Raͤdlein
mit Papierlein gehaͤnckt/ vñ das Loch verdecket wird etwan mit einem ſubti-
len Gewirck oder duͤñgewircktem Tuͤchlein/ daß niemand den Boſſen mer-
cke/ ſo wird das Raͤdlein von dem Winde getrieben/ fort vnd fort lauffen/ wie
droben das von der Hitz/ vnd wird mancher den Kopff darob zerſtoſſen/ biß
er erfaͤhret/ wo die Bewegung hergebracht werde.

Die XI. Auffgab.
Zu machen daß ein Viſch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tiſch
hin vnd her ſich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht
uͤber den Tiſch hinab falle/ ſondern ſich ſelbſt zu
rechter Zeit wende.
Die
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[401/0415] Zehender Theil der Erquickſtunden. Den motum perpetuum oder die jmmerwaͤrende Bewegung zu ſimuliren. Den motum perpetuum zu ſuchen/ vnd zu nutz zu bringen/ haben ſich ſehr viel vornemer Leut auffs euſſerſte bemůhet/ aber wenig außgerichtet/ wir wollen hie lehren/ wie eine Bewegung anzuſtellen/ daß der Vnwiſſend nicht anderſt judiciren koͤnne/ als ob es eine Bewegung von ſich ſelbſt getrie- ben were/ wir finden an den oͤfen vornemer Leute Hoͤltzerne vnnd Papirene Raͤdlein/ welche die Hitz vmbtreibet/ daß es faſt ein Anſehen hat/ als ob ſie ſich/ von ſich ſelbſten bewegten. Alſo machet man auch Braͤter/ welche von der Hitz getrieben/ eine groſſe Laſt Fleiſches vmbwenden koͤnnen. Was nun die Hitz zu thun vermag/ kan der Wind noch ſtaͤrcker verrichten/ welchs bey den Windmuͤhlen augenſcheinlich zuſehen. Vnd daß wir nach den Wind- muͤhlen nit weit gehen doͤrffen/ ſihet man eben dergleichen an den verticilis, das iſt ein Creutz an eim Stab/ an den Enden mit vier Kartẽblaͤtern beſtecket/ mit welchen die Kinder/ ſolche zubewegen/ wider den Wind lauffen/ davon Baldus in Mechan. fol. 48. 49. ſchreibet: Allein wann kein Wind iſt ſo ſtehet die Muͤhl gantz ſtill/ vnd wann der Knab mit dem verticillo nicht lauffet/ bleibet es auch vnbewegt/ eine jmmerwaͤrende Bewegung aber mit huͤlff deß Winds/ machet man alſo: Auß einem groſſen windigen Keller/ laͤſſet man in geheim/ eine bleyer- ne Roͤhren durch eine Wand in eine Stuben gehen/ ſo oben eng/ vnten in breite vnd form eines Drichters/ damit ſie den Wind deſto ſtaͤrcker fangen koͤnne. Wer nun die Hand in der Stuben vor die Roͤhrn haͤlt/ wird einen ſtarcken Wind empfinden; Alſo/ wann fuͤr der Roͤhrn mund ein Raͤdlein mit Papierlein gehaͤnckt/ vñ das Loch verdecket wird etwan mit einem ſubti- len Gewirck oder duͤñgewircktem Tuͤchlein/ daß niemand den Boſſen mer- cke/ ſo wird das Raͤdlein von dem Winde getrieben/ fort vnd fort lauffen/ wie droben das von der Hitz/ vnd wird mancher den Kopff darob zerſtoſſen/ biß er erfaͤhret/ wo die Bewegung hergebracht werde. Die XI. Auffgab. Zu machen daß ein Viſch/ Bild/ oder ander corpus auff einem Tiſch hin vnd her ſich ohne einiges Vhrwerck bewege/ nicht uͤber den Tiſch hinab falle/ ſondern ſich ſelbſt zu rechter Zeit wende. Die F f f

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 401. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/415>, abgerufen am 20.11.2024.