Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Siebender Theil der Erquickstunden. Die xxviii. Auffgab. So vorneme Herren in eines gantz runden Gemachs mitte/ an einem Tisch sitzen solten/ fragt sichs/ wohin man die vornembste Person setzen solte/ vnd auch in welcher Ordnung die andern zu collociern. Diese Frage hat mir eine vorneme Person/ mit welcher ich zu Mittag/ in Zum andern/ mit einer Astronomischen Vrsach: Wann man die vier sehen V v iij
Siebender Theil der Erquickſtunden. Die xxviii. Auffgab. So vorneme Herren in eines gantz runden Gemachs mitte/ an einem Tiſch ſitzen ſolten/ fragt ſichs/ wohin man die vornembſte Perſon ſetzen ſolte/ vnd auch in welcher Ordnung die andern zu collociern. Dieſe Frage hat mir eine vorneme Perſon/ mit welcher ich zu Mittag/ in Zum andern/ mit einer Aſtronomiſchen Vrſach: Wann man die vier ſehen V v iij
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Siebender Theil der Erquickſtunden.
Die xxviii. Auffgab.
So vorneme Herren in eines gantz runden Gemachs mitte/
an einem Tiſch ſitzen ſolten/ fragt ſichs/ wohin man
die vornembſte Perſon ſetzen ſolte/ vnd auch
in welcher Ordnung die andern zu
collociern.
Dieſe Frage hat mir eine vorneme Perſon/ mit welcher ich zu Mittag/ in
einem gantz runden Sommerhauß/ ſo vier Thuͤren gehabt/ geſſen: Dañ ſie
fragte/ weil man jetzt nicht wuͤſte/ welchs der vornembſte Ort/ wo der Vor-
nembſte/ vnd hernach die andern/ jeder ſeiner dignitaͤt vnd Wuͤrden nach ſi-
tzen ſolte? Solche Frag recht zu beantworten/ koͤndte man einen langen di-
ſcurs anſtellen/ Jch will aber meine meynung auffs kuͤrtzte andeuten/ ſprich
demnach/ man ſoll ſich nach den vier Orten der Welt/ als da ſeynd/ Auff-
gang/ Mittag/ Nidergang vnd Mitternacht/ vmbſehen/ den Vornembſten
gegen Auffgang ſetzen/ vnd die andern ordentlich jhme zur Lincken/ das iſt/
vom Auffgang gegen dem Mittag/ vnd ſo forthin. Daß aber gegen dem
Auffgang der ehrlichſte Ort ſey/ behaupte ich mit einer Theologiſchen Vr-
ſach: Man ſihet in den meiſten Kirchen/ ſo ſie anderſt mit Vernunfft vnnd
auß der Kunſt gebawet/ das der vornembſten Stuͤck eines an eim Kirchen-
Gebaͤw/ ein Altar gegen dem Auffgang ſtehe/ vnd wo mans anderſt findet/
wirds ſo wol von den Bawmeiſtern als Geiſtlichen fuͤr einen fehler gehaltẽ.
Zum andern/ mit einer Aſtronomiſchen Vrſach: Wann man die vier
plagas mundi nennet/ faͤhet man von dem Orient/ als dem Vornembſten
Theil an/ welchem der Mittag folget/ iſt alſo nicht vnrecht/ daß man jmmer
die wuͤrdigſten Perſonen vom Auffgang gegen Mittag/ vnd von dañen ge-
gen Nidergang vnd Mitternacht ſetze. Alſo dienet zu vnſerm Vorhaben
daß die Bewegung der Himmel ratione primi mobilis geſchiehet vom
Auffgang durch den Mittag in den Nidergang/ ꝛc. Daß aber der Auffgang
dem Nidergang vorgezogen wird/ iſt die Vrſach/ daß Jener den lieblichen
vnd froͤlichen Tag/ Dieſer aber die finſter vnd trawrige Nacht bringet. Wer
luſt hat/ mag dieſer Frage ferner nach dencken/ mir zweiffelt nicht/ der Auff-
gang werde das Feld behalten. Sonſten aber/ wo in einem runden Gemach
nur ein Thuͤr were/ ſoll man die Vornembſten gegen die Thuͤr ſetzen/ daß ſie
ſehen
V v iij
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