Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Siebender Theil der Erquickstunden. Allein wann es ausser der grossen Hitz der Stern vnd anderer schädlichenZufäll were/ kündte ein Mathematicus sich allhie wol hertzhafft stellen/ vnd frisch halten: Dann weil die Erde vnd Sternen rund/ vnd zwo Kugel sich nur in einem Punct berühren/ würde ein Stern die Welt auch nur in einem Punct berühren/ vnd ausser diesem würde kein grosse Gefahr seyn/ vor die jenige so ein zimlichen theil von dem Punct deß anrührens sich auffhielten. Gesetzt aber der grösser Gewalt so in dem Stern were/ triebe mit seinem impetu vnd Gewalt die Erde auß dem centro, so müste sie doch wider vmb etwas zuruck/ aber nicht eben an das Ort/ da sie zuvor gestanden/ wegen der schwere deß Sterns. Man sagt offt im Sprichwort/ wider die jenigen/ so gar zu curios vnd sorgfältig seyn wollen/ wann der Himmel einfiel/ so weren die Vögel alle gefangen/ also ist der Author auch sorgfältig/ wie es möchte zu- gehen/ wann ein Stern vom Himmel siel/ ja sagt auch nicht vnrecht; wann viel Stern miteinander zugleich fielen/ würden sie in der Lufft zusammen kommen/ vnd einer den andern ein Zeitlang verhindern: Deme allem aber sey wie jhm wölle/ obs gleich nicht geschicht/ ist doch die Betrachtung vnd Wissenschafft allhie nicht vnannemblich vnd zuverachten. Die xIV. Auffgab. Ob sich die Sterne butzen? Gabriel Rollhagen in seinen Paradoxis spricht also: Es haben die Phi- daß T t
Siebender Theil der Erquickſtunden. Allein wann es auſſer der groſſen Hitz der Stern vnd anderer ſchaͤdlichenZufaͤll were/ kuͤndte ein Mathematicus ſich allhie wol hertzhafft ſtellen/ vnd friſch halten: Dann weil die Erde vnd Sternen rund/ vnd zwo Kugel ſich nur in einem Punct beruͤhren/ wuͤrde ein Stern die Welt auch nur in einem Punct beruͤhren/ vnd auſſer dieſem wuͤrde kein groſſe Gefahr ſeyn/ vor die jenige ſo ein zimlichen theil von dem Punct deß anruͤhrens ſich auffhielten. Geſetzt aber der groͤſſer Gewalt ſo in dem Stern were/ triebe mit ſeinem impetu vnd Gewalt die Erde auß dem centro, ſo muͤſte ſie doch wider vmb etwas zuruck/ aber nicht eben an das Ort/ da ſie zuvor geſtanden/ wegen der ſchwere deß Sterns. Man ſagt offt im Sprichwort/ wider die jenigẽ/ ſo gar zu curios vnd ſorgfaͤltig ſeyn wollen/ wann der Himmel einfiel/ ſo weren die Voͤgel alle gefangen/ alſo iſt der Author auch ſorgfaͤltig/ wie es moͤchte zu- gehen/ wann ein Stern vom Himmel ſiel/ ja ſagt auch nicht vnrecht; wann viel Stern miteinander zugleich fielen/ wuͤrden ſie in der Lufft zuſammen kommen/ vnd einer den andern ein Zeitlang verhindern: Deme allem aber ſey wie jhm woͤlle/ obs gleich nicht geſchicht/ iſt doch die Betrachtung vnd Wiſſenſchafft allhie nicht vnannemblich vnd zuverachten. Die xIV. Auffgab. Ob ſich die Sterne butzen? Gabriel Rollhagen in ſeinen Paradoxis ſpricht alſo: Es haben die Phi- daß T t
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Siebender Theil der Erquickſtunden.
Allein wann es auſſer der groſſen Hitz der Stern vnd anderer ſchaͤdlichen
Zufaͤll were/ kuͤndte ein Mathematicus ſich allhie wol hertzhafft ſtellen/ vnd
friſch halten: Dann weil die Erde vnd Sternen rund/ vnd zwo Kugel ſich
nur in einem Punct beruͤhren/ wuͤrde ein Stern die Welt auch nur in einem
Punct beruͤhren/ vnd auſſer dieſem wuͤrde kein groſſe Gefahr ſeyn/ vor die
jenige ſo ein zimlichen theil von dem Punct deß anruͤhrens ſich auffhielten.
Geſetzt aber der groͤſſer Gewalt ſo in dem Stern were/ triebe mit ſeinem
impetu vnd Gewalt die Erde auß dem centro, ſo muͤſte ſie doch wider vmb
etwas zuruck/ aber nicht eben an das Ort/ da ſie zuvor geſtanden/ wegen der
ſchwere deß Sterns. Man ſagt offt im Sprichwort/ wider die jenigẽ/ ſo gar
zu curios vnd ſorgfaͤltig ſeyn wollen/ wann der Himmel einfiel/ ſo weren die
Voͤgel alle gefangen/ alſo iſt der Author auch ſorgfaͤltig/ wie es moͤchte zu-
gehen/ wann ein Stern vom Himmel ſiel/ ja ſagt auch nicht vnrecht; wann
viel Stern miteinander zugleich fielen/ wuͤrden ſie in der Lufft zuſammen
kommen/ vnd einer den andern ein Zeitlang verhindern: Deme allem aber
ſey wie jhm woͤlle/ obs gleich nicht geſchicht/ iſt doch die Betrachtung vnd
Wiſſenſchafft allhie nicht vnannemblich vnd zuverachten.
Die xIV. Auffgab.
Ob ſich die Sterne butzen?
Gabriel Rollhagen in ſeinen Paradoxis ſpricht alſo: Es haben die Phi-
loſophi, Epicurer genant/ gelehret/ daß die Soñ/ Mond/ vnd alle Sternen
ſonderliche Fewer am Him̃el weren/ auß den feiſten Duͤnſten vnd Rauch/ den
der Himmel auß Erd vnd Waſſer an ſich zoͤge/ vnd wie die brennende Fa-
ckeln bißweilen knirſten/ vnd mit einem ſchall fuͤncklein vnd andere Sachen
von ſich wuͤrffen/ alſo ſpeytẽ vnd wuͤrffen ſie auch weg/ was jhnen vndienſt-
lich were/ vnd diß weren die fallende Sterne. Vnd ſolchen Glauben haben
auch gemeine Leut: dann wann ſie ſehen in der Lufft ein brennende Flamm
abfahren/ ſo ſprechen ſie/ die Sternen ſaͤubern (oder butzen) ſich. Etliche
andere gehen noch weiter/ meynen wann der Menſch geboren wird/ ſo ſetze
jhm Gott einen beſondern newen Stern im Himmel/ der jhn regiere/ vnd
wann der Stern herab falle/ ſo ſterbe er auch. Wann ſie nun viel Sternen
ſchieſſen ſehen/ ſprechen ſie/ es bedeute einen groſſen Sterben: dann die Leut
werden alle ſterben/ deren Stern abgeworffen werden. Daher kommet es/
daß
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