Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Fünffter Theil der Erquickstunden. lern Fläche der Tafel/ den Elephanten auff die Leistlein zur Lincken/ denBeeren aber auff die Leistlein zur rechten Hand. So nun einer dreyen Per- sonen so der Kunst vner fahren/ einen Possen machen wolte/ müste er die ge- mahlte Tafel hoch in einem Gemach auffrichten/ einen zur Lincken/ den an- dern in die mitte/ den dritten aber zur Rechten stellen lassen/ vnd sie fragen/ was für ein Thier sie auff der Tafel gemahlet sehen? Würd der zur Lincken sagen: Er sehe einen Elephanten/ der Mittler würde sagen: Nein es were ein Löw/ der dritte aber/ sie gesehen beede nicht recht: Dann es sey ein Beer/ vnd diß ist die gantze Kunst/ vnd stehet einem jeden frey/ nach seinem belieben/ die Figuren anzugeben oder zu mahlen. Die xxv. Auffgab. Es ist gewiß vnd in der andern Auffgab der optic Euclidis demon- striret. wan gleiche Linien dem Gesicht vorgestellet werden/ die jenige so am weitesten von dem Aug stehen/ kleiner er- schein/ als die jenige so näher dabey. Jst dem nun also/ so fragt sichs/ weil ein Lini in der fern gelegen/ kleiner erscheine als sie an jhr selber ist/ ob ein Geometra oder Feldmesser sie recht messen/ vnd jhre Läng just finden könne? Diß ist eine nützliche/ wichtige vnd lustige Frag/ welche mich vor der [Abbildung]
dem Gesicht nach viel kleiner falle als c d. nachder 35 prop. lib. 2. optic. Reisneri, Nun ist die Frag/ wann ein Feldmesser auß zweyen Ständen c vnd d. die Lini a b mit einem Jnstrument messe/ ob sie jhme in der Läng komme wie ers ansihet/ oder aber in jhrer rechten Läng? Antwort: Die Lini a b kommet durch der- gleichen messen in jhrer rechten natürlichen grösse. Dann man in dem abse- hen
Fuͤnffter Theil der Erquickſtunden. lern Flaͤche der Tafel/ den Elephanten auff die Leiſtlein zur Lincken/ denBeeren aber auff die Leiſtlein zur rechten Hand. So nun einer dreyen Per- ſonen ſo der Kunſt vner fahren/ einen Poſſen machen wolte/ muͤſte er die ge- mahlte Tafel hoch in einem Gemach auffrichten/ einen zur Lincken/ den an- dern in die mitte/ den dritten aber zur Rechten ſtellen laſſen/ vnd ſie fragen/ was fuͤr ein Thier ſie auff der Tafel gemahlet ſehen? Wuͤrd der zur Lincken ſagen: Er ſehe einen Elephanten/ der Mittler wuͤrde ſagen: Nein es were ein Loͤw/ der dritte aber/ ſie geſehen beede nicht recht: Dann es ſey ein Beer/ vnd diß iſt die gantze Kunſt/ vnd ſtehet einem jeden frey/ nach ſeinem belieben/ die Figuren anzugeben oder zu mahlen. Die xxv. Auffgab. Es iſt gewiß vnd in der andern Auffgab der optic Euclidis demon- ſtriret. wan gleiche Linien dem Geſicht vorgeſtellet werden/ die jenige ſo am weiteſten von dem Aug ſtehen/ kleiner er- ſchein/ als die jenige ſo naͤher dabey. Jſt dem nun alſo/ ſo fragt ſichs/ weil ein Lini in der fern gelegen/ kleiner erſcheine als ſie an jhr ſelber iſt/ ob ein Geometra oder Feldmeſſer ſie recht meſſen/ vnd jhre Laͤng juſt finden koͤnne? Diß iſt eine nuͤtzliche/ wichtige vnd luſtige Frag/ welche mich vor der [Abbildung]
dem Geſicht nach viel kleiner falle als c d. nachder 35 prop. lib. 2. optic. Reiſneri, Nun iſt die Frag/ wañ ein Feldmeſſer auß zweyen Staͤnden c vnd d. die Lini a b mit einem Jnſtrument meſſe/ ob ſie jhme in der Laͤng komme wie ers anſihet/ oder aber in jhrer rechten Laͤng? Antwort: Die Lini a b kommet durch der- gleichen meſſen in jhrer rechten natuͤrlichen groͤſſe. Dann man in dem abſe- hen
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Fuͤnffter Theil der Erquickſtunden.
lern Flaͤche der Tafel/ den Elephanten auff die Leiſtlein zur Lincken/ den
Beeren aber auff die Leiſtlein zur rechten Hand. So nun einer dreyen Per-
ſonen ſo der Kunſt vner fahren/ einen Poſſen machen wolte/ muͤſte er die ge-
mahlte Tafel hoch in einem Gemach auffrichten/ einen zur Lincken/ den an-
dern in die mitte/ den dritten aber zur Rechten ſtellen laſſen/ vnd ſie fragen/
was fuͤr ein Thier ſie auff der Tafel gemahlet ſehen? Wuͤrd der zur Lincken
ſagen: Er ſehe einen Elephanten/ der Mittler wuͤrde ſagen: Nein es were ein
Loͤw/ der dritte aber/ ſie geſehen beede nicht recht: Dann es ſey ein Beer/ vnd
diß iſt die gantze Kunſt/ vnd ſtehet einem jeden frey/ nach ſeinem belieben/ die
Figuren anzugeben oder zu mahlen.
Die xxv. Auffgab.
Es iſt gewiß vnd in der andern Auffgab der optic Euclidis demon-
ſtriret. wan gleiche Linien dem Geſicht vorgeſtellet werden/
die jenige ſo am weiteſten von dem Aug ſtehen/ kleiner er-
ſchein/ als die jenige ſo naͤher dabey. Jſt dem nun alſo/
ſo fragt ſichs/ weil ein Lini in der fern gelegen/ kleiner
erſcheine als ſie an jhr ſelber iſt/ ob ein Geometra
oder Feldmeſſer ſie recht meſſen/ vnd jhre
Laͤng juſt finden koͤnne?
Diß iſt eine nuͤtzliche/ wichtige vnd luſtige Frag/ welche mich vor der
Zeit/ ehe ich den Grund erfahren/ nicht wenig geaͤngſtiget/ vnd ſorgfaͤltig
gemacht/ vnd wann ich nicht auff die Experientz gangen/ vnd mich darauff
fundiert haͤtte/ ſolte ich das Feldmeſſen deßwegen wol gar bey ſeits gelegt ha-
ben. Wir wollen allhie der Sach weiter nachdencken/ vnd ſehen/ was auff ei-
ne ſolche Frage zu antworten. Mir ſey zum Exempel vorgegeben ein recht
viereckicht Feld a b c d. ſo iſts gewiß/ wann ich bey g ſtehe/ mir die Lini a b
[Abbildung]
dem Geſicht nach viel kleiner falle als c d. nach
der 35 prop. lib. 2. optic. Reiſneri, Nun iſt die
Frag/ wañ ein Feldmeſſer auß zweyen Staͤnden
c vnd d. die Lini a b mit einem Jnſtrument meſſe/
ob ſie jhme in der Laͤng komme wie ers anſihet/
oder aber in jhrer rechten Laͤng? Antwort: Die Lini a b kommet durch der-
gleichen meſſen in jhrer rechten natuͤrlichen groͤſſe. Dann man in dem abſe-
hen
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