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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Vierdter Theil der Erquickstunden.


Die I. Auffgab.
Wie ein Blinder durch das Gehör eine Lini möge ohne ein
Circkel/ in gewisse Theil außtheilen.

Diese Auffgab/ sagt der Author, lässet sich allein auff einem Mono-
chordo practicirn,
Jst ein Jnstrument nur mit einer Saiten/ davon ge-
schrieben M. Henricus Grammateus vnd andere/ wird gemacht/ so man
eine Saiten auff ein länglicht Brätlein ziehet/ vnd an beeden Enden anheff-
tet/ auff drey höltzern Stägen. Solche Saiten nun wird dem Blinden an
statt einer Lini gegeben/ von einem Stäg zum andern/ die soll er in 2 Theil
theilen/ so schiebt er den mittlern Stäg so lang hin vnd her/ biß die Saite/ die
er mit einem Federkiehl berühret/ auff beeden seiten einerley Thon bekomme/
so theilet der mittler Stefft die Lini/ das ist die Saite/ in zwey gleiche theil/
so er den Steg aber so lang verrucket biß er eine Musicalische terts findet/ ist
das kleiner theil der Saite 1/3 der gantzen/ Solte er sie aber in 4 theil theilen/
oder in 5/ müste er eine quart oder quint finden.

Die II. Auffgab.
Eine Saiten auff einer Geigen oder Lauten ohne anrühren
beweglich zu machen/ auß dem
Authore.

Diß ist ein Wunder in der Musica, doch leichtlich zu erfahren. Nimb
eine Spannische Geigen/ oder Lauten/ erwehle darauff 2 Saiten über ein
gestimmet/ da zwischen ein andre vnangerühret sey auffgezogen: Darnach
streich mit dem Fidelbogen etwas starck auff die gröbste Saiten/ so wirst du
Wunder sehen: Dann eben zu der Zeit wann selbe zittert/ wird auch die an-
der so gleich gestimmet/ er zittern/ ob sie gleich nicht angerühret ist. Ja welchs
noch mehr/ die Mittler bleibt vnbeweglich/ Diß kan auch geschehen/ wann
man nur mit aufflegung oder einen griff deß Fingers/ die zwo Saiten in ei-
nerley Thon bringet. Nun frage ich auß was Vrsach die vnberührte Saite
sich bewege? Geschicht es auß einer sonderbaren Sympathia? Oder ge-
schichts vielmehr darumb/ weil die Saiten in einem tono gestimmet/ die im-

preßion
Vierdter Theil der Erquickſtunden.


Die I. Auffgab.
Wie ein Blinder durch das Gehoͤr eine Lini moͤge ohne ein
Circkel/ in gewiſſe Theil außtheilen.

Dieſe Auffgab/ ſagt der Author, laͤſſet ſich allein auff einem Mono-
chordo practicirn,
Jſt ein Jnſtrument nur mit einer Saiten/ davon ge-
ſchrieben M. Henricus Grammateus vnd andere/ wird gemacht/ ſo man
eine Saiten auff ein laͤnglicht Braͤtlein ziehet/ vnd an beeden Enden anheff-
tet/ auff drey hoͤltzern Staͤgen. Solche Saiten nun wird dem Blinden an
ſtatt einer Lini gegeben/ von einem Staͤg zum andern/ die ſoll er in 2 Theil
theilen/ ſo ſchiebt er den mittlern Staͤg ſo lang hin vnd her/ biß die Saite/ die
er mit einem Federkiehl beruͤhret/ auff beeden ſeiten einerley Thon bekomme/
ſo theilet der mittler Stefft die Lini/ das iſt die Saite/ in zwey gleiche theil/
ſo er den Steg aber ſo lang verrucket biß er eine Muſicaliſche terts findet/ iſt
das kleiner theil der Saite ⅓ der gantzen/ Solte er ſie aber in 4 theil theilen/
oder in 5/ muͤſte er eine quart oder quint finden.

Die II. Auffgab.
Eine Saiten auff einer Geigen oder Lauten ohne anruͤhren
beweglich zu machen/ auß dem
Authore.

Diß iſt ein Wunder in der Muſica, doch leichtlich zu erfahren. Nimb
eine Spanniſche Geigen/ oder Lauten/ erwehle darauff 2 Saiten uͤber ein
geſtimmet/ da zwiſchen ein andre vnangeruͤhret ſey auffgezogen: Darnach
ſtreich mit dem Fidelbogen etwas ſtarck auff die groͤbſte Saiten/ ſo wirſt du
Wunder ſehen: Dann eben zu der Zeit wann ſelbe zittert/ wird auch die an-
der ſo gleich geſtimmet/ er zittern/ ob ſie gleich nicht angeruͤhret iſt. Ja welchs
noch mehr/ die Mittler bleibt vnbeweglich/ Diß kan auch geſchehen/ wann
man nur mit aufflegung oder einen griff deß Fingers/ die zwo Saiten in ei-
nerley Thon bringet. Nun frage ich auß was Vrſach die vnberuͤhrte Saite
ſich bewege? Geſchicht es auß einer ſonderbaren Sympathia? Oder ge-
ſchichts vielmehr darumb/ weil die Saiten in einem tono geſtimmet/ die im-

preßion
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[232/0246] Vierdter Theil der Erquickſtunden. Die I. Auffgab. Wie ein Blinder durch das Gehoͤr eine Lini moͤge ohne ein Circkel/ in gewiſſe Theil außtheilen. Dieſe Auffgab/ ſagt der Author, laͤſſet ſich allein auff einem Mono- chordo practicirn, Jſt ein Jnſtrument nur mit einer Saiten/ davon ge- ſchrieben M. Henricus Grammateus vnd andere/ wird gemacht/ ſo man eine Saiten auff ein laͤnglicht Braͤtlein ziehet/ vnd an beeden Enden anheff- tet/ auff drey hoͤltzern Staͤgen. Solche Saiten nun wird dem Blinden an ſtatt einer Lini gegeben/ von einem Staͤg zum andern/ die ſoll er in 2 Theil theilen/ ſo ſchiebt er den mittlern Staͤg ſo lang hin vnd her/ biß die Saite/ die er mit einem Federkiehl beruͤhret/ auff beeden ſeiten einerley Thon bekomme/ ſo theilet der mittler Stefft die Lini/ das iſt die Saite/ in zwey gleiche theil/ ſo er den Steg aber ſo lang verrucket biß er eine Muſicaliſche terts findet/ iſt das kleiner theil der Saite ⅓ der gantzen/ Solte er ſie aber in 4 theil theilen/ oder in 5/ muͤſte er eine quart oder quint finden. Die II. Auffgab. Eine Saiten auff einer Geigen oder Lauten ohne anruͤhren beweglich zu machen/ auß dem Authore. Diß iſt ein Wunder in der Muſica, doch leichtlich zu erfahren. Nimb eine Spanniſche Geigen/ oder Lauten/ erwehle darauff 2 Saiten uͤber ein geſtimmet/ da zwiſchen ein andre vnangeruͤhret ſey auffgezogen: Darnach ſtreich mit dem Fidelbogen etwas ſtarck auff die groͤbſte Saiten/ ſo wirſt du Wunder ſehen: Dann eben zu der Zeit wann ſelbe zittert/ wird auch die an- der ſo gleich geſtimmet/ er zittern/ ob ſie gleich nicht angeruͤhret iſt. Ja welchs noch mehr/ die Mittler bleibt vnbeweglich/ Diß kan auch geſchehen/ wann man nur mit aufflegung oder einen griff deß Fingers/ die zwo Saiten in ei- nerley Thon bringet. Nun frage ich auß was Vrſach die vnberuͤhrte Saite ſich bewege? Geſchicht es auß einer ſonderbaren Sympathia? Oder ge- ſchichts vielmehr darumb/ weil die Saiten in einem tono geſtimmet/ die im- preßion

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 232. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/246>, abgerufen am 22.12.2024.