Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Vorrede. bensaitigen Leyrn/ Thebas mit > Thorn verwahren lassen/ wie Horatiusmeldet. Solche Kunst haben auch getrieben vnd hochgebracht Eu- clides, Musaeus, Pythagoras, Empedocles, Cleonides, der weise Socrates schämte sich nit in seinem hohen Alter auß Liebe der Music ein Saiten- spiel zu lernen/ der Schotten König Jacobus kondt auff fast allen Jn- strumenten so viel/ daß es jhme eine Frewde war/ sich neben den besten Meistern hören zu lassen: Lycurgus der weise Gesetz Geber hat drey Musicalischer Chör angestellet: Vom Epaminonda schreibt Cicero/ daß er sich auff Saiten spielen vielfältig geübet/ diß nun wird jhnen von Gelehrten Leuten zu sonderbarem Lob vnd ewigem Ruhm auß- gedeutet/ da Syrach seine Vätter hoch loben will/ rühmbt er vnter an- dern daß sie Musicam gelernet/ vnd Geistliche Lieder gedichtet: Die Verächter der Music seynt hingegen gestrafft/ vnd geschändet wor- den: Der König Midas muste wegen verachtung der Musica Esels Ohren tragen. Wie übel wards Philippo außgedeutet/ da er seinen Sohn straffte/ daß er einen lieblichen Gesang von sich hören ließ/ The- mistocles ist wegen verachtung der Leyrn/ vmb seine Authorität kom- men. Wie vnbesunnen vnd gantz vnverständig hat Antisthenes Isme- niam, weil er so wol pfeiffen kundte/ einen leichtfertigen Mann geschol- ten/ vnd wie Grundloß war die Vrsach/ die er dazu setzte: Dann/ sagt er/ were er etwas nutz/ so gebe er nicht so einen guten Pfeiffer/ was sage ich aber von den Alten/ wie viel seynt noch heutigs Tags/ welche Mu- sicam schänden/ vnd also GOtt vnd der Natur zuwider seyn: Dann wie vielfältig haben die Propheten vnd heilige Männer im alten Te- stament/ von dem heiligen Geist getrieben/ Gott mit Psalmen/ Lobge- sangen/ Psalter/ Harpffen/ vnd allerley Jnstrumenten gelobet/ gepreiset vnd gedancket/ Darumb nennet sie Ammonius in interp. Porphyrii eine Göttliche Kunst: Daß sie auch noch zur Zeit in der Kirchen grossen Nutz schaffe/ bezeuget S. Augustinus, wann er spricht: Sie sey nicht allein eine liebliche Artzney deß krancken Gemüths/ sondern sie vermö- ge so viel/ daß der Thaw Göttlicher Gnade allgemach über vns daher trieffe/ ja die liebligkeit der Music habe jhm offt die Zeehren zu den Au- gen herauß getrieben. Boetius nennet die Music eine Kunst/ damit die Gemüther zu bewegen vnd zu verendern: Von Timotheo Milesio lesen wir/ daß er durch seine Kunst im singen/ welchs hoch zu verwundern/ den Alexandrum bald zu Kriegen/ bald die Waffen abzulegen gezwun- gen: Cajus Gracchus hat durch die Music die Römer offt auff seine meynung
Vorrede. benſaitigen Leyrn/ Thebas mit > Thorn verwahren laſſen/ wie Horatiusmeldet. Solche Kunſt haben auch getrieben vnd hochgebracht Eu- clides, Muſæus, Pythagoras, Empedocles, Cleonides, der weiſe Socrates ſchaͤmte ſich nit in ſeinem hohen Alter auß Liebe der Muſic ein Saiten- ſpiel zu lernen/ der Schotten Koͤnig Jacobus kondt auff faſt allen Jn- ſtrumenten ſo viel/ daß es jhme eine Frewde war/ ſich neben den beſten Meiſtern hoͤren zu laſſen: Lycurgus der weiſe Geſetz Geber hat drey Muſicaliſcher Choͤr angeſtellet: Vom Epaminonda ſchreibt Cicero/ daß er ſich auff Saiten ſpielen vielfaͤltig geuͤbet/ diß nun wird jhnen von Gelehrten Leuten zu ſonderbarem Lob vnd ewigem Ruhm auß- gedeutet/ da Syrach ſeine Vaͤtter hoch loben will/ ruͤhmbt er vnter an- dern daß ſie Muſicam gelernet/ vnd Geiſtliche Lieder gedichtet: Die Veraͤchter der Muſic ſeynt hingegen geſtrafft/ vnd geſchaͤndet wor- den: Der Koͤnig Midas muſte wegen verachtung der Muſica Eſels Ohren tragen. Wie uͤbel wards Philippo außgedeutet/ da er ſeinen Sohn ſtraffte/ daß er einen lieblichen Geſang von ſich hoͤren ließ/ The- miſtocles iſt wegen verachtung der Leyrn/ vmb ſeine Authoritaͤt kom- men. Wie vnbeſunnen vnd gantz vnverſtaͤndig hat Antiſthenes Iſme- niam, weil er ſo wol pfeiffen kundte/ einen leichtfertigen Mañ geſchol- ten/ vnd wie Grundloß war die Vrſach/ die er dazu ſetzte: Dann/ ſagt er/ were er etwas nutz/ ſo gebe er nicht ſo einen guten Pfeiffer/ was ſage ich aber von den Alten/ wie viel ſeynt noch heutigs Tags/ welche Mu- ſicam ſchaͤnden/ vnd alſo GOtt vnd der Natur zuwider ſeyn: Dann wie vielfaͤltig haben die Propheten vnd heilige Maͤnner im alten Te- ſtament/ von dem heiligen Geiſt getrieben/ Gott mit Pſalmen/ Lobge- ſangen/ Pſalteꝛ/ Harpffen/ vñ allerley Jnſtrumentẽ gelobet/ gepreiſet vnd gedancket/ Darumb nennet ſie Ammonius in interp. Porphyrii eine Goͤttliche Kunſt: Daß ſie auch noch zur Zeit in der Kirchen groſſen Nutz ſchaffe/ bezeuget S. Auguſtinus, wann er ſpricht: Sie ſey nicht allein eine liebliche Artzney deß krancken Gemuͤths/ ſondern ſie vermoͤ- ge ſo viel/ daß der Thaw Goͤttlicher Gnade allgemach uͤber vns daher trieffe/ ja die liebligkeit der Muſic habe jhm offt die Zeehren zu den Au- gen herauß getrieben. Boetius nennet die Muſic eine Kunſt/ damit die Gemuͤther zu bewegen vnd zu verendern: Von Timotheo Mileſio leſen wir/ daß er durch ſeine Kunſt im ſingen/ welchs hoch zu verwundern/ den Alexandrum bald zu Kriegen/ bald die Waffen abzulegen gezwun- gen: Cajus Gracchus hat durch die Muſic die Roͤmer offt auff ſeine meynung
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meldet. Solche Kunſt haben auch getrieben vnd hochgebracht Eu-
clides, Muſæus, Pythagoras, Empedocles, Cleonides, der weiſe Socrates
ſchaͤmte ſich nit in ſeinem hohen Alter auß Liebe der Muſic ein Saiten-
ſpiel zu lernen/ der Schotten Koͤnig Jacobus kondt auff faſt allen Jn-
ſtrumenten ſo viel/ daß es jhme eine Frewde war/ ſich neben den beſten
Meiſtern hoͤren zu laſſen: Lycurgus der weiſe Geſetz Geber hat drey
Muſicaliſcher Choͤr angeſtellet: Vom Epaminonda ſchreibt Cicero/
daß er ſich auff Saiten ſpielen vielfaͤltig geuͤbet/ diß nun wird jhnen
von Gelehrten Leuten zu ſonderbarem Lob vnd ewigem Ruhm auß-
gedeutet/ da Syrach ſeine Vaͤtter hoch loben will/ ruͤhmbt er vnter an-
dern daß ſie Muſicam gelernet/ vnd Geiſtliche Lieder gedichtet: Die
Veraͤchter der Muſic ſeynt hingegen geſtrafft/ vnd geſchaͤndet wor-
den: Der Koͤnig Midas muſte wegen verachtung der Muſica Eſels
Ohren tragen. Wie uͤbel wards Philippo außgedeutet/ da er ſeinen
Sohn ſtraffte/ daß er einen lieblichen Geſang von ſich hoͤren ließ/ The-
miſtocles iſt wegen verachtung der Leyrn/ vmb ſeine Authoritaͤt kom-
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niam, weil er ſo wol pfeiffen kundte/ einen leichtfertigen Mañ geſchol-
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er/ were er etwas nutz/ ſo gebe er nicht ſo einen guten Pfeiffer/ was ſage
ich aber von den Alten/ wie viel ſeynt noch heutigs Tags/ welche Mu-
ſicam ſchaͤnden/ vnd alſo GOtt vnd der Natur zuwider ſeyn: Dann
wie vielfaͤltig haben die Propheten vnd heilige Maͤnner im alten Te-
ſtament/ von dem heiligen Geiſt getrieben/ Gott mit Pſalmen/ Lobge-
ſangen/ Pſalteꝛ/ Harpffen/ vñ allerley Jnſtrumentẽ gelobet/ gepreiſet
vnd gedancket/ Darumb nennet ſie Ammonius in interp. Porphyrii eine
Goͤttliche Kunſt: Daß ſie auch noch zur Zeit in der Kirchen groſſen
Nutz ſchaffe/ bezeuget S. Auguſtinus, wann er ſpricht: Sie ſey nicht
allein eine liebliche Artzney deß krancken Gemuͤths/ ſondern ſie vermoͤ-
ge ſo viel/ daß der Thaw Goͤttlicher Gnade allgemach uͤber vns daher
trieffe/ ja die liebligkeit der Muſic habe jhm offt die Zeehren zu den Au-
gen herauß getrieben. Boetius nennet die Muſic eine Kunſt/ damit die
Gemuͤther zu bewegen vnd zu verendern: Von Timotheo Mileſio leſen
wir/ daß er durch ſeine Kunſt im ſingen/ welchs hoch zu verwundern/
den Alexandrum bald zu Kriegen/ bald die Waffen abzulegen gezwun-
gen: Cajus Gracchus hat durch die Muſic die Roͤmer offt auff ſeine
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Zitationshilfe: | Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 230. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/244>, abgerufen am 16.07.2024. |