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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Dritter Theil der Erquickstunden.
Glieder Menschliches Leibes alle referirn: Jetzt will ich nur auß oberzehl-
ten/ meine principia vnd Gründ nemen/ auß welchem einem Mahler vnd
Bildhawer nicht schwer/ ein wol proportionirtes Bild zu mahlen vnd for-
miren/ durch solche Gründe wird auch gläublich gemacht/ was von etlichen
Griechischen Bildhawern erzehlet wird: Daß sie sich auff eine Zeit vnter-
fangen/ jeder an einem absonderlichem Ort ein Stuck eines Angesich[t]s/ nur
durch ein einiges erkanntes stuck desselbigen/ zu machen/ welchs auch gesche-
hen/ vnd sie jhre stück zusamm gebracht/ ein überauß schön vnd wol propor-
tio
nirtes Angesicht davon zusamm gesetzt. Ebner massen fället mir ein/ wel-
ches ich nicht verhalten soll/ daß Albertus Dürerus, vnnd ein vornehmer
Mahler auch mit einander auffgenommen/ jeder ein Crucifix zu machen/
Albertus Dürerus von Holtz/ der Mahler aber solte eines mahlen/ haben
auch nur ein Glied bekannt genommen/ vnd so künstlich gearbeitet/ daß/ wie
sie jhre Stück auff etlich meil wegs zusatnn gebracht/ vnd Dürer sein Bild
auff das Gemahlte gelegt/ alles mit verwunderung so net auff einander ge-
troffen daß niemand das geringste daran tadlen können/ vnd sollen beede
Crucifix zu Nürnberg noch zu sehen seyn.

So ist nun lauter vnnd klar/ daß man durch hülff vnd mittel der pro-
portion,
deß Herculis grösse auß seinen schritten/ den Löwen von einer
Klawen/ ein Riesen auß einem Daumen/ oder jeden Menschen/ auß einem
gegebnen stuck seines Leibs mässen vnd schätzen kan. Also hat Pythagoras
auß Herculis schritt vnd tritt/ so er auff der Erde gespüret/ seine gantze Län-
ge colligiret vnd außgerechnet. Also Phydias, da er allein ein Klawen
vom Löwen sahe/ formirt vnd macht er einen Löwen so groß/ als der jenige
war/ dessen Klawen man jhme gegeben/ daher das Sprichwort rühret: Ex
ungue Leonem.
Wie davon in den Adagiis Erasmi zu lesen. Deßglei-
chen Timantes der Mahler/ nach dem er die Zwerglein mahlte/ kundte er
darauß finden die Grösse der Riesen.

Kurtz zu melden/ wir können durch eben dergleichen methodum vnd
manier/ zur wissenschafft vieler/ schöner/ seltzamer vnd lieblichen antiqui-
täten gelangen/ Als da seynt die übergrossen Bilder/ vngehewre Riesen/
vnd dergleichen/ da man in den Historien/ etwan nur eines einigen Glieds
Grösse beschriben findet/ wie dergleichen etliche Exempel folgen werden.

Die

Dritter Theil der Erquickſtunden.
Glieder Menſchliches Leibes alle referirn: Jetzt will ich nur auß oberzehl-
ten/ meine principia vnd Gruͤnd nemen/ auß welchem einem Mahler vnd
Bildhawer nicht ſchwer/ ein wol proportionirtes Bild zu mahlen vnd for-
miren/ durch ſolche Gruͤnde wird auch glaͤublich gemacht/ was von etlichen
Griechiſchen Bildhawern erzehlet wird: Daß ſie ſich auff eine Zeit vnter-
fangen/ jeder an einem abſonderlichem Ort ein Stuck eines Angeſich[t]s/ nur
durch ein einiges erkanntes ſtuck deſſelbigen/ zu machen/ welchs auch geſche-
hen/ vnd ſie jhre ſtuͤck zuſam̃ gebracht/ ein uͤberauß ſchoͤn vnd wol propor-
tio
nirtes Angeſicht davon zuſam̃ geſetzt. Ebner maſſen faͤllet mir ein/ wel-
ches ich nicht verhalten ſoll/ daß Albertus Dürerus, vnnd ein vornehmer
Mahler auch mit einander auffgenommen/ jeder ein Crucifix zu machen/
Albertus Dürerus von Holtz/ der Mahler aber ſolte eines mahlen/ haben
auch nur ein Glied bekannt genommen/ vnd ſo kuͤnſtlich gearbeitet/ daß/ wie
ſie jhre Stuͤck auff etlich meil wegs zuſatñ gebracht/ vnd Duͤrer ſein Bild
auff das Gemahlte gelegt/ alles mit verwunderung ſo net auff einander ge-
troffen daß niemand das geringſte daran tadlen koͤnnen/ vnd ſollen beede
Crucifix zu Nuͤrnberg noch zu ſehen ſeyn.

So iſt nun lauter vnnd klar/ daß man durch huͤlff vnd mittel der pro-
portion,
deß Herculis groͤſſe auß ſeinen ſchritten/ den Loͤwen von einer
Klawen/ ein Rieſen auß einem Daumen/ oder jeden Menſchen/ auß einem
gegebnen ſtuck ſeines Leibs maͤſſen vnd ſchaͤtzen kan. Alſo hat Pythagoras
auß Herculis ſchritt vnd tritt/ ſo er auff der Erde geſpuͤret/ ſeine gantze Laͤn-
ge colligiret vnd außgerechnet. Alſo Phydias, da er allein ein Klawen
vom Loͤwen ſahe/ formirt vnd macht er einen Loͤwen ſo groß/ als der jenige
war/ deſſen Klawen man jhme gegeben/ daher das Sprichwort ruͤhret: Ex
ungue Leonem.
Wie davon in den Adagiis Eraſmi zu leſen. Deßglei-
chen Timantes der Mahler/ nach dem er die Zwerglein mahlte/ kundte er
darauß finden die Groͤſſe der Rieſen.

Kurtz zu melden/ wir koͤnnen durch eben dergleichen methodum vnd
manier/ zur wiſſenſchafft vieler/ ſchoͤner/ ſeltzamer vnd lieblichen antiqui-
taͤten gelangen/ Als da ſeynt die uͤbergroſſen Bilder/ vngehewre Rieſen/
vnd dergleichen/ da man in den Hiſtorien/ etwan nur eines einigen Glieds
Groͤſſe beſchriben findet/ wie dergleichen etliche Exempel folgen werden.

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[220/0234] Dritter Theil der Erquickſtunden. Glieder Menſchliches Leibes alle referirn: Jetzt will ich nur auß oberzehl- ten/ meine principia vnd Gruͤnd nemen/ auß welchem einem Mahler vnd Bildhawer nicht ſchwer/ ein wol proportionirtes Bild zu mahlen vnd for- miren/ durch ſolche Gruͤnde wird auch glaͤublich gemacht/ was von etlichen Griechiſchen Bildhawern erzehlet wird: Daß ſie ſich auff eine Zeit vnter- fangen/ jeder an einem abſonderlichem Ort ein Stuck eines Angeſichts/ nur durch ein einiges erkanntes ſtuck deſſelbigen/ zu machen/ welchs auch geſche- hen/ vnd ſie jhre ſtuͤck zuſam̃ gebracht/ ein uͤberauß ſchoͤn vnd wol propor- tionirtes Angeſicht davon zuſam̃ geſetzt. Ebner maſſen faͤllet mir ein/ wel- ches ich nicht verhalten ſoll/ daß Albertus Dürerus, vnnd ein vornehmer Mahler auch mit einander auffgenommen/ jeder ein Crucifix zu machen/ Albertus Dürerus von Holtz/ der Mahler aber ſolte eines mahlen/ haben auch nur ein Glied bekannt genommen/ vnd ſo kuͤnſtlich gearbeitet/ daß/ wie ſie jhre Stuͤck auff etlich meil wegs zuſatñ gebracht/ vnd Duͤrer ſein Bild auff das Gemahlte gelegt/ alles mit verwunderung ſo net auff einander ge- troffen daß niemand das geringſte daran tadlen koͤnnen/ vnd ſollen beede Crucifix zu Nuͤrnberg noch zu ſehen ſeyn. So iſt nun lauter vnnd klar/ daß man durch huͤlff vnd mittel der pro- portion, deß Herculis groͤſſe auß ſeinen ſchritten/ den Loͤwen von einer Klawen/ ein Rieſen auß einem Daumen/ oder jeden Menſchen/ auß einem gegebnen ſtuck ſeines Leibs maͤſſen vnd ſchaͤtzen kan. Alſo hat Pythagoras auß Herculis ſchritt vnd tritt/ ſo er auff der Erde geſpuͤret/ ſeine gantze Laͤn- ge colligiret vnd außgerechnet. Alſo Phydias, da er allein ein Klawen vom Loͤwen ſahe/ formirt vnd macht er einen Loͤwen ſo groß/ als der jenige war/ deſſen Klawen man jhme gegeben/ daher das Sprichwort ruͤhret: Ex ungue Leonem. Wie davon in den Adagiis Eraſmi zu leſen. Deßglei- chen Timantes der Mahler/ nach dem er die Zwerglein mahlte/ kundte er darauß finden die Groͤſſe der Rieſen. Kurtz zu melden/ wir koͤnnen durch eben dergleichen methodum vnd manier/ zur wiſſenſchafft vieler/ ſchoͤner/ ſeltzamer vnd lieblichen antiqui- taͤten gelangen/ Als da ſeynt die uͤbergroſſen Bilder/ vngehewre Rieſen/ vnd dergleichen/ da man in den Hiſtorien/ etwan nur eines einigen Glieds Groͤſſe beſchriben findet/ wie dergleichen etliche Exempel folgen werden. Die

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 220. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/234>, abgerufen am 27.11.2024.