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Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.

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Dritter Theil der Erquickstunden.
senige welchs das vollkommenste ist aller ding/ vnnd das erste in seiner Ord-
nung/ ist ein Maß alles Rests. Drittens/ weil man allerley Maß/ damit
man die Länge/ Braite vnd Tieffe misset/ nach den Gliedern vnd actioni-
bus
der Menschen nennet/ als da seynt ein Daum/ ein Fuß/ ein Spann/ ein
Eln/ ein Klaffter/ Schritt vnd dergleichen.

Zum vierdten/ weil viel dings/ so nach Menschlicher proportion, Sym-
metria
vnd convenientia zubereitet/ ein ansehen hat/ vnd seine rechtschaf-
fene Vollkommenheit erraichet/ insonderheit in der Architectur, als in
Seulen/ Tempeln/ Häusern/ Schiffen/ wie hernach folget.

Vns ist auß Gottes Wort vnverborgen/ daß auff eingeben deß heiligen
Geistes die Arch Noe gebawet 300 Eln lang. 50 Eln brait/ vnd 30 Eln
hoch. Das ist die proportion so in den kleinsten Zahlen bestehet 30. 5. 3.
Nun lasse ein Menschen sich niderlegen vnd strecken/ stecke seine Länge ab/
theil sie in 30 theil/ nimb solcher theil 5/ so hast du deß Menschen Braite/ 3
theil aber davon/ geden deß Menschen Dicke/ welchs niemand ohne grosses
verwundern betrachten kan.

P. Vilalpande meldet von dem Tempel Salomonis eine sonderliche
Bawkunst vnd Meisterstück/ gibt auch für/ solcher ein rechtschaffen Model/
der gantzen vnd vollkommenen Bawkunst gewest: Jn dem er in allen stucken
deß Gebäwes eine sonderliche proportion gesucht/ in acht genommen/ vnd
gefunden. Jn deme man auß einer einigen Seulen oder nur jhrem Capi-
tal oder einem andern stuck allein/ die Maß vnd Grösse deß gantzen Gebäw-
es erkennen mögen.

Andere Künstliche Bawmeister erinnern vns daß der Grund der
Häuser vnd die Bases der Seulen/ jhre Capitäl/ Dächer/ Gesims/ Kronen
sich vergleichen zu den Füssen/ Kopff/ Leib/ etc. deß Menschen: Also daß der
Name mit dem Werck im effect übereinkommet.

Andere sorgfältige Werckleut erinnern: Daß/ wie sich die einzehliche
Theil deß Menschlichen Leibs gegen einander verhalten: Als die Nasen/ der
Mund/ der Nabel/ etc. stehen in der mitte/ die dopelten aber seynt auff zweyen
seiten nach einer vollkommenen Gleichheit: Also verhalten sich auch zusamm
die Theil eines recht Künstlichen Gebäwes/ etc.

Etliche repraesentirn an einer Seulen deß Menschen Haupt/ Augen/

Stirn/
F f

Dritter Theil der Erquickſtunden.
ſenige welchs das vollkommenſte iſt aller ding/ vnnd das erſte in ſeiner Ord-
nung/ iſt ein Maß alles Reſts. Drittens/ weil man allerley Maß/ damit
man die Laͤnge/ Braite vnd Tieffe miſſet/ nach den Gliedern vnd actioni-
bus
der Menſchen nennet/ als da ſeynt ein Daum/ ein Fuß/ ein Spann/ ein
Eln/ ein Klaffter/ Schritt vnd dergleichen.

Zum vierdten/ weil viel dings/ ſo nach Menſchlicher proportion, Sym-
metria
vnd convenientia zubereitet/ ein anſehen hat/ vnd ſeine rechtſchaf-
fene Vollkommenheit erraichet/ inſonderheit in der Architectur, als in
Seulen/ Tempeln/ Haͤuſern/ Schiffen/ wie hernach folget.

Vns iſt auß Gottes Wort vnverborgen/ daß auff eingeben deß heiligen
Geiſtes die Arch Noe gebawet 300 Eln lang. 50 Eln brait/ vnd 30 Eln
hoch. Das iſt die proportion ſo in den kleinſten Zahlen beſtehet 30. 5. 3.
Nun laſſe ein Menſchen ſich niderlegen vnd ſtrecken/ ſtecke ſeine Laͤnge ab/
theil ſie in 30 theil/ nimb ſolcher theil 5/ ſo haſt du deß Menſchen Braite/ 3
theil aber davon/ geden deß Menſchen Dicke/ welchs niemand ohne groſſes
verwundern betrachten kan.

P. Vilalpande meldet von dem Tempel Salomonis eine ſonderliche
Bawkunſt vnd Meiſterſtuͤck/ gibt auch fuͤr/ ſolcher ein rechtſchaffen Model/
der gantzen vnd vollkommenen Bawkunſt geweſt: Jn dem er in allen ſtuckẽ
deß Gebaͤwes eine ſonderliche proportion geſucht/ in acht genommen/ vnd
gefunden. Jn deme man auß einer einigen Seulen oder nur jhrem Capi-
tal oder einem andern ſtuck allein/ die Maß vnd Groͤſſe deß gantzen Gebaͤw-
es erkennen moͤgen.

Andere Kuͤnſtliche Bawmeiſter erinnern vns daß der Grund der
Haͤuſer vnd die Baſes der Seulen/ jhre Capitaͤl/ Daͤcher/ Geſims/ Kronen
ſich vergleichen zu den Fuͤſſen/ Kopff/ Leib/ ꝛc. deß Menſchen: Alſo daß der
Name mit dem Werck im effect uͤbereinkommet.

Andere ſorgfaͤltige Werckleut erinnern: Daß/ wie ſich die einzehliche
Theil deß Menſchlichen Leibs gegen einander verhalten: Als die Naſen/ der
Mund/ der Nabel/ ꝛc. ſtehen in der mitte/ die dopelten aber ſeynt auff zweyen
ſeiten nach einer vollkommenen Gleichheit: Alſo verhalten ſich auch zuſam̃
die Theil eines recht Kuͤnſtlichen Gebaͤwes/ ꝛc.

Etliche repræſentirn an einer Seulen deß Menſchen Haupt/ Augen/

Stirn/
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[217/0231] Dritter Theil der Erquickſtunden. ſenige welchs das vollkommenſte iſt aller ding/ vnnd das erſte in ſeiner Ord- nung/ iſt ein Maß alles Reſts. Drittens/ weil man allerley Maß/ damit man die Laͤnge/ Braite vnd Tieffe miſſet/ nach den Gliedern vnd actioni- bus der Menſchen nennet/ als da ſeynt ein Daum/ ein Fuß/ ein Spann/ ein Eln/ ein Klaffter/ Schritt vnd dergleichen. Zum vierdten/ weil viel dings/ ſo nach Menſchlicher proportion, Sym- metria vnd convenientia zubereitet/ ein anſehen hat/ vnd ſeine rechtſchaf- fene Vollkommenheit erraichet/ inſonderheit in der Architectur, als in Seulen/ Tempeln/ Haͤuſern/ Schiffen/ wie hernach folget. Vns iſt auß Gottes Wort vnverborgen/ daß auff eingeben deß heiligen Geiſtes die Arch Noe gebawet 300 Eln lang. 50 Eln brait/ vnd 30 Eln hoch. Das iſt die proportion ſo in den kleinſten Zahlen beſtehet 30. 5. 3. Nun laſſe ein Menſchen ſich niderlegen vnd ſtrecken/ ſtecke ſeine Laͤnge ab/ theil ſie in 30 theil/ nimb ſolcher theil 5/ ſo haſt du deß Menſchen Braite/ 3 theil aber davon/ geden deß Menſchen Dicke/ welchs niemand ohne groſſes verwundern betrachten kan. P. Vilalpande meldet von dem Tempel Salomonis eine ſonderliche Bawkunſt vnd Meiſterſtuͤck/ gibt auch fuͤr/ ſolcher ein rechtſchaffen Model/ der gantzen vnd vollkommenen Bawkunſt geweſt: Jn dem er in allen ſtuckẽ deß Gebaͤwes eine ſonderliche proportion geſucht/ in acht genommen/ vnd gefunden. Jn deme man auß einer einigen Seulen oder nur jhrem Capi- tal oder einem andern ſtuck allein/ die Maß vnd Groͤſſe deß gantzen Gebaͤw- es erkennen moͤgen. Andere Kuͤnſtliche Bawmeiſter erinnern vns daß der Grund der Haͤuſer vnd die Baſes der Seulen/ jhre Capitaͤl/ Daͤcher/ Geſims/ Kronen ſich vergleichen zu den Fuͤſſen/ Kopff/ Leib/ ꝛc. deß Menſchen: Alſo daß der Name mit dem Werck im effect uͤbereinkommet. Andere ſorgfaͤltige Werckleut erinnern: Daß/ wie ſich die einzehliche Theil deß Menſchlichen Leibs gegen einander verhalten: Als die Naſen/ der Mund/ der Nabel/ ꝛc. ſtehen in der mitte/ die dopelten aber ſeynt auff zweyen ſeiten nach einer vollkommenen Gleichheit: Alſo verhalten ſich auch zuſam̃ die Theil eines recht Kuͤnſtlichen Gebaͤwes/ ꝛc. Etliche repræſentirn an einer Seulen deß Menſchen Haupt/ Augen/ Stirn/ F f

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Zitationshilfe: Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 217. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/231>, abgerufen am 27.11.2024.