Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.An den Günstigen Leser. Noch hinterstellig ist/ vngleichen Vrtheln/ derer allbereit etliche von Es möchten sich erstlich etliche vernemen lassen/ ich hätte wol eine Andere möchten sich verlauten lassen/ sie manches Stuck besser zu Letzlich wird es auch an diesem Vrtheil nit mangeln/ daß nemlich Kugel- B iij
An den Guͤnſtigen Leſer. Noch hinterſtellig iſt/ vngleichen Vrtheln/ derer allbereit etliche von Es moͤchten ſich erſtlich etliche vernemen laſſen/ ich haͤtte wol eine Andere moͤchten ſich verlauten laſſen/ ſie manches Stůck beſſer zu Letzlich wird es auch an dieſem Vrtheil nit mangeln/ daß nemlich Kugel- B iij
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An den Guͤnſtigen Leſer.
Noch hinterſtellig iſt/ vngleichen Vrtheln/ derer allbereit etliche von
ſolcher meiner Arbeit gefaͤllet/ zu begegnen vnnd mich vor dem Kluͤg-
ling vnd andern mißguͤnſtigen vnd vnverſtaͤndigẽ Leutẽ zu verwarẽ.
Es moͤchten ſich erſtlich etliche vernemen laſſen/ ich haͤtte wol eine
nuͤtzlichere Arbeit vor die Hand nemen koͤñen/ als eben dieſe/ haͤtte auch
meines Beruffs Arbeit darneben hindan geſetzet/ vnd viel dabey ver-
ſeumet: Dieſen antworte ich kuͤrtzlich: Daß ſolche Arbeit meiner Pro-
feſſion vñ Beruff nicht zuwider/ wird mir auch niemand mit grund der
Waarheit nachſagẽ/ daß ich deßwegen in meinem Beruff das gering-
ſte verſeumbt: Dann ich nur die muͤſſige Zeit welche andere mit ſpatzi-
ren vnd andern Ergoͤtzlichkeiten zugebracht/ nach meinen verrichten
Profeſſionibus, an ſolche Arbeit gewandet/ ſie auch fuͤr eine Eꝛgoͤtzligkeit
vnd Erquickung deß Gemuͤths gehalten/ vnangeſehen/ es mir groſſe
Muͤhe vnd Arbeit gemacht/ daß es aber eine vnnůtze Arbeit ſeyn ſolte/
wird folgend das Widerſpiel gezeiget.
Andere moͤchten ſich verlauten laſſen/ ſie manches Stůck beſſer zu
practiciren wuͤſten/ als ichs vorgeben vnd beſchrieben. Diß glaube ich
gar wol/ vnd vielleicht weiß ichs auch beſſer/ welchs ein ieder durch
den diſcurs von mir erfahren kan. Es muß aber ein ſchlechter Fechter
ſeyn/ der jhm nicht einen vnd den andern Streich bevor behaͤlt. Dazu
will ich dieſem vnzeitigen Vrtheil entgegen ſetzen/ das jenige/ deſſen an-
dere ſich verlauten laſſen/ daß man nemlich ſolche Kůnſt geheim hal-
ten vnd nicht einem jeden an die Naſen binden ſolte. Jch hab aber/ was
zu publiciren geweſt trewlich an Tag gegeben/ das andere aber/ ſo dem
gemeinen man zu wiſſen vn vonnoͤthen/ verſchwiegen vnd mir vor-
behalten/ deßwegen mich niemand verdencken wird.
Letzlich wird es auch an dieſem Vrtheil nit mangeln/ daß nemlich
viel ſchlechtes/ bekantes vnd kindiſches dings in dieſem Tractat, neme
auch die Leut nit wenig wunder/ daß ich mit dergleichen Kinderwerck
vmbgangen. Waar iſts/ es ſeynd viel Saalbader vnd Kindiſche Spiel
in dieſem Werck/ welche einig vnd allein wegen jhrer artlichen demon-
ſtration geſetzt. Viel dings practicirn die Kinder vnd gemeine Leut/ de-
rer demonſtration ſo ſubtil vnd kuͤnſtlich/ daß auch die gelehrteſten Phi-
loſophi ſelbige zu finden/ ſich auffs euſſerſte bemuͤhen muͤſſen. Nihil
parvum nihil contemnendum, Es ſey ein ding dem anſehẽ nach ſo gering
als es jmmer woͤlle/ ſoll mans doch nicht verachten/ wie vns die alten
Weiſen gelehret. Zum Exempel/ Einem Knaben iſt nicht ſchwer/
Kugel-
B iij
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Zitationshilfe: | Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636, S. 5. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/schwenter_deliciae_1636/19>, abgerufen am 16.07.2024. |