Schwenter, Daniel: Deliciae physico-mathematicae oder mathematische und philosophische Erquickstunden. Nürnberg, 1636.Ander Theil der Erquickstunden. Hie läst der Author auß daß e c eben so lang müsse seyn als e b. Darnachwann man den Punct a nahend zum rechten Aug hält/ vnd das Lincke zu- drucket/ so muß man so lang vnd viel hindersich vnd vorsich gehen/ ich setze dazu auff- vnd nidersteigen/ auch biß daß das Höltzlein a e allzeit dem Ho- rizontparallel gehalten werde/ biß man an dem b hin das ober theil der höhe g ersehe/ vnd durchs c das vnter theil f. Letzlich misset man die distants von dem stand zu dem f, so wird solche gleich gefunden der vorgegebnen hö- he: Dann wie sich verhält e a, zu e b also verhält sich h a zu h g. Nun ist e a zweymahl grösser als e b. deßwegen ist a h auch zweymahl grösser als h g, vnd dieweil f h dem h g gleich/ wird a h gleich den beeden f h, h g, das ist der gantzen Lini f g. Nun ist auch i f gleich dem f g. weil a h f i einpa- rallelogrammum. Allein hie wird der Author gefragt/ weil das Aug in dergleichen ope- Die XLIV. Auffgab. Mit einem einigen Stab eine Höhe zu mässen/ zu welcher Grund man gehen kan. M. Schwenter lehrt solchs verrichten in der 8 Auffgab deß 2 Buchs nider/
Ander Theil der Erquickſtunden. Hie laͤſt der Author auß daß e c eben ſo lang muͤſſe ſeyn als e b. Darnachwann man den Punct a nahend zum rechten Aug haͤlt/ vnd das Lincke zu- drucket/ ſo muß man ſo lang vnd viel hinderſich vnd vorſich gehen/ ich ſetze dazu auff- vnd niderſteigen/ auch biß daß das Hoͤltzlein a e allzeit dem Ho- rizontparallel gehalten werde/ biß man an dem b hin das ober theil der hoͤhe g erſehe/ vnd durchs c das vnter theil f. Letzlich miſſet man die diſtants von dem ſtand zu dem f, ſo wird ſolche gleich gefunden der vorgegebnen hoͤ- he: Dann wie ſich verhaͤlt e a, zu e b alſo verhaͤlt ſich h a zu h g. Nun iſt e a zweymahl groͤſſer als e b. deßwegen iſt a h auch zweymahl groͤſſer als h g, vnd dieweil f h dem h g gleich/ wird a h gleich den beeden f h, h g, das iſt der gantzen Lini f g. Nun iſt auch i f gleich dem f g. weil a h f i einpa- rallelogrammum. Allein hie wird der Author gefragt/ weil das Aug in dergleichen ope- Die XLIV. Auffgab. Mit einem einigen Stab eine Hoͤhe zu maͤſſen/ zu welcher Grund man gehen kan. M. Schwenter lehrt ſolchs verrichten in der 8 Auffgab deß 2 Buchs nider/
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Ander Theil der Erquickſtunden.
Hie laͤſt der Author auß daß e c eben ſo lang muͤſſe ſeyn als e b. Darnach
wann man den Punct a nahend zum rechten Aug haͤlt/ vnd das Lincke zu-
drucket/ ſo muß man ſo lang vnd viel hinderſich vnd vorſich gehen/ ich ſetze
dazu auff- vnd niderſteigen/ auch biß daß das Hoͤltzlein a e allzeit dem Ho-
rizontparallel gehalten werde/ biß man an dem b hin das ober theil der
hoͤhe g erſehe/ vnd durchs c das vnter theil f. Letzlich miſſet man die diſtants
von dem ſtand zu dem f, ſo wird ſolche gleich gefunden der vorgegebnen hoͤ-
he: Dann wie ſich verhaͤlt e a, zu e b alſo verhaͤlt ſich h a zu h g. Nun iſt
e a zweymahl groͤſſer als e b. deßwegen iſt a h auch zweymahl groͤſſer als
h g, vnd dieweil f h dem h g gleich/ wird a h gleich den beeden f h, h g, das
iſt der gantzen Lini f g. Nun iſt auch i f gleich dem f g. weil a h f i einpa-
rallelogrammum.
Allein hie wird der Author gefragt/ weil das Aug in dergleichen ope-
ration, muͤſſe ſo hoch ſtehen/ wie hoch die haͤlffte deß Thurns oder eines an-
dern Gebaͤwes oder Baums iſt/ ſo man maͤſſen ſoll/ wo vnnd wie der Land-
maͤſſer den ſtand nemen muͤſſe daß ſein Aug ſo hoch komme. Jſt alſo beſſer
wann man das ſtaͤblein bc auff vnd nider ſchiben kan/ vnd practicirt/ wie es
mit dem Jacobeſtab gebraͤuchlich.
Die XLIV. Auffgab.
Mit einem einigen Stab eine Hoͤhe zu maͤſſen/ zu welcher
Grund man gehen kan.
M. Schwenter lehrt ſolchs verrichten in der 8 Auffgab deß 2 Buchs
ſeines 2 Tractats/ alſo ſagend: Es iſt ein feiner alter wege eine Hoͤhe zu maͤſ-
ſen/ zu derer Grund man gehen kan/ vnd geſchihet mit einem Stab/ den ich
erſtlich wie jhn die Alten zu gebrauchen gelehret/ Zum andern wie ich ſolchen
gebrauchen moͤchte/ hieher kuͤrtzlich ſetzen will. Erſtlich nach der Alten
Lehr/ ſoll ich die Hoͤhe de maͤſſen/ zu welcher ich auß a gehen kan/ ſo nim̃ ich
einen ſtab/ ſo vmb ein zimlichs laͤnger als ich/ damit ich jhn in die Erden ſte-
cken koͤnne/ daß er in meiner laͤng uͤber die Erde herauß ſtehe: Wann ich jhn
aber nach meiner laͤng probirn will/ leg ich mich nach der laͤng geſtreckt auff
die Erde nider/ daß ich mit der Solen an einer Wand anſtoſſe/ weil ein
Menſch ſo er ligt/ laͤnger/ als wañ er ſtehet/ laß alſo einen Stab neben mich
legen/ vnd meine laͤnge daran abſtechen. Nun lege ich mich auff den Ruck
nider/
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