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Rollenhagen, Gabriel: Vier Bücher Wunderbarlicher biß daher vnerhörter/ vnd vngleublicher Jndianischer reysen. Magdeburg, 1603.

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langheit der zeit/ der Erden neher komme/ Also/ das erst nach
fünffhundert Jahren/ die Erde recht mitten in der Son-
nen Circkel werde zu stehen kommen/ vnd dis ist des Prolemaei
meinung.

Diesem zuwider seinetliche Alten gewesen deren meinung
Nicolaus Copernicus/ ein Preuß/ folget. Die haben des Him-
mels lauff auff die weise ihre Schüler gelehret. Das die Son-
ne vnbeweglich mitten in der Welt stünde/ als negst Gott das
Liecht/ Hertz vnd Leben aller Ereaturen. Vnd also nimmer auff
oder vnter gehe. Die Erd aber stünde mit dem Mon daselbst/
da die andern die Sonne hinsetzen/ vnd wendete sich alle 24. stun-
den einmahl herumb/ vnd macht also auff vnd vntergang/ tag
vnd nacht. Nach dieser meinung gehet die Erdkugel zur Son-
nen/ vnd nicht die Sonne zur Erden herunter.

Der Edel vnd Hochgelarter Dehn, Tycho Brahe, machet
aus diesen beiden eine dritte arth. Das die Sonn in der mit-
ten stehe in aller andern Planeten Kugeln. Die Erde aber
mitten in der Welt/ vnd Mons Kugel/ etc. Dauon hie zu weit-
leufftig/ vnd bey der Astronomia vnerfahrnen/ gnug ver-
nemlich zu schreiben/ vnmüglich ist.

Das ist aber hieraus zu sehen/ das alles was die Gelehr-
ten dauon schreiben/ keine nothwendigkeit in der Natur vnnd
warheit hat. Sondern sind nur Schulgedichte/ Die ein je-
der also machen mag/ als er es meinet am besten vnd leichtesten
zu lehren/ Vnd heist alhie auch: Abundet quisq; suo sen su.
Ein jeder behalte seine meinung. Vnnd das solte man in der
Schulen bleiben lassen/ vnd nicht auff die Cantzel bringen[:]
Denn wo Gottes ausdrückliches wort nicht ist/ oder ein sol-
cher natürlicher beweiß/ das es Menschen vernunfft/ mit au-
gen vnd Ohren begreiffen/ vnd verstehen kan/ das ist kein
grund der Göttlichen Christlichen Lehr/ oder der Natur veran-

derung

langheit der zeit/ der Erden neher komme/ Alſo/ das erſt nach
fuͤnffhundert Jahren/ die Erde recht mitten in der Son-
nen Circkel werde zu ſtehen kommen/ vnd dis iſt des Prolemæi
meinung.

Dieſem zuwider ſeinetliche Alten geweſen deren meinung
Nicolaus Copernicus/ ein Preuß/ folget. Die habẽ des Him-
mels lauff auff die weiſe ihre Schuͤler gelehret. Das die Son-
ne vnbeweglich mitten in der Welt ſtuͤnde/ als negſt Gott das
Liecht/ Hertz vnd Lebẽ aller Ereaturen. Vnd alſo nimmer auff
oder vnter gehe. Die Erd aber ſtuͤnde mit dem Mon daſelbſt/
da die andern die Sonne hinſetzen/ vñ wendete ſich alle 24. ſtun-
den einmahl herumb/ vnd macht alſo auff vnd vntergang/ tag
vnd nacht. Nach dieſer meinung gehet die Erdkugel zur Son-
nen/ vnd nicht die Sonne zur Erden herunter.

Der Edel vnd Hochgelarter Dehn, Tycho Brahe, machet
aus dieſen beiden eine dritte arth. Das die Sonn in der mit-
ten ſtehe in aller andern Planeten Kugeln. Die Erde aber
mitten in der Welt/ vnd Mons Kugel/ etc. Dauon hie zu weit-
leufftig/ vnd bey der Aſtronomia vnerfahrnen/ gnug ver-
nemlich zu ſchreiben/ vnmuͤglich iſt.

Das iſt aber hieraus zu ſehen/ das alles was die Gelehr-
ten dauon ſchreiben/ keine nothwendigkeit in der Natur vnnd
warheit hat. Sondern ſind nur Schulgedichte/ Die ein je-
der alſo machen mag/ als er es meinet am beſten vnd leichteſten
zu lehren/ Vnd heiſt alhie auch: Abundet quisq́; ſuo ſen ſu.
Ein jeder behalte ſeine meinung. Vnnd das ſolte man in der
Schulen bleiben laſſen/ vnd nicht auff die Cantzel bringen[:]
Denn wo Gottes ausdruͤckliches wort nicht iſt/ oder ein ſol-
cher natuͤrlicher beweiß/ das es Menſchen vernunfft/ mit au-
gen vnd Ohren begreiffen/ vnd verſtehen kan/ das iſt kein
grund der Goͤttlichen Chriſtlichen Lehr/ oder der Natur veran-

derung
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[242/0252] langheit der zeit/ der Erden neher komme/ Alſo/ das erſt nach fuͤnffhundert Jahren/ die Erde recht mitten in der Son- nen Circkel werde zu ſtehen kommen/ vnd dis iſt des Prolemæi meinung. Dieſem zuwider ſeinetliche Alten geweſen deren meinung Nicolaus Copernicus/ ein Preuß/ folget. Die habẽ des Him- mels lauff auff die weiſe ihre Schuͤler gelehret. Das die Son- ne vnbeweglich mitten in der Welt ſtuͤnde/ als negſt Gott das Liecht/ Hertz vnd Lebẽ aller Ereaturen. Vnd alſo nimmer auff oder vnter gehe. Die Erd aber ſtuͤnde mit dem Mon daſelbſt/ da die andern die Sonne hinſetzen/ vñ wendete ſich alle 24. ſtun- den einmahl herumb/ vnd macht alſo auff vnd vntergang/ tag vnd nacht. Nach dieſer meinung gehet die Erdkugel zur Son- nen/ vnd nicht die Sonne zur Erden herunter. Der Edel vnd Hochgelarter Dehn, Tycho Brahe, machet aus dieſen beiden eine dritte arth. Das die Sonn in der mit- ten ſtehe in aller andern Planeten Kugeln. Die Erde aber mitten in der Welt/ vnd Mons Kugel/ etc. Dauon hie zu weit- leufftig/ vnd bey der Aſtronomia vnerfahrnen/ gnug ver- nemlich zu ſchreiben/ vnmuͤglich iſt. Das iſt aber hieraus zu ſehen/ das alles was die Gelehr- ten dauon ſchreiben/ keine nothwendigkeit in der Natur vnnd warheit hat. Sondern ſind nur Schulgedichte/ Die ein je- der alſo machen mag/ als er es meinet am beſten vnd leichteſten zu lehren/ Vnd heiſt alhie auch: Abundet quisq́; ſuo ſen ſu. Ein jeder behalte ſeine meinung. Vnnd das ſolte man in der Schulen bleiben laſſen/ vnd nicht auff die Cantzel bringen: Denn wo Gottes ausdruͤckliches wort nicht iſt/ oder ein ſol- cher natuͤrlicher beweiß/ das es Menſchen vernunfft/ mit au- gen vnd Ohren begreiffen/ vnd verſtehen kan/ das iſt kein grund der Goͤttlichen Chriſtlichen Lehr/ oder der Natur veran- derung

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Zitationshilfe: Rollenhagen, Gabriel: Vier Bücher Wunderbarlicher biß daher vnerhörter/ vnd vngleublicher Jndianischer reysen. Magdeburg, 1603, S. 242. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/rollenhagen_reysen_1603/252>, abgerufen am 23.11.2024.