Texttitel (Kurzbezeichnung) | Hugo von Konstanz: Predigten |
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik) | HugovKonstanz |
Textkürzel im Mittelhochdeutschen Wörterbuch | PrHvKonst |
Textsorte, spezifisch | Religion |
Textsorte | Predigt |
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext) | P |
Primäre Referenz (Edition, Handschrift) | Handschrift |
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift) | Edition |
Aufbewahrungsort | Karlsruhe, Landesbibl. |
Signatur | Cod. St. Georgen 31 |
Link zum Handschriftencensus | http://www.handschriftencensus.de/2643 |
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift) | Handschrift |
Blattangabe | 133r-177r |
Ausschnitt | - |
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”) | mhd |
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch) | oberdeutsch |
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch) | westoberdeutsch |
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch) | alemannisch |
Lokalisierung/Schreibort | - |
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte) | 14,1 |
Bemerkungen zum Überlieferungsträger | - |
Zeit (genauere Datierung) | - |
Lokalisierung (Entstehungsort) des Textes | - |
Autor des Textes | Hugo von Konstanz |
Sprache des Autors | - |
Übersetzungsvorlage | - |
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht) | Alfred Holder, Zwei Predigten des Lesemeisters Hugo von Constanz, in: Zeitschrift für deutsche Philologie 9 (1878), S. 29-43 |
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo) | ReM II |
Bemerkungen zur Texterfassung/Transkription | Großbuchstabe fett gedruckt *(X*). Großbuchstabe zweizeilig *{X*}. ᵽ: der waagerechte Strich hier nicht durch die Unterlänge, sondern über dem Buchstaben als Kürzung für {pre}, z.B. ᵽdige = predige. \&1 Zeichen für Kürzung von lat. {-is} an der Oberlänge von {b} in Form einerTilde ~, z.B. vob\&1 = vobis. |
Bemerkungen zur Annotation | - |
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Elfriede Döring (Bonn) |
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Lars Eschke (Bonn) |
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Lars Eschke (Bonn) |
Annotierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Lars Eschke (Bonn) |
Abschlusskorrektur durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Die Korrektur ist noch nicht erfolgt. |
Zeile | Transkription (Unicode) | Transliteration |
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lieben vn̄ dem gvten ſant Johannes ewangeliſte. Ecce ewangelizo uob① gaudiū magnū . Donv got ellv dinch geſchvͦf. do geſchvͦf er ain iechlich dinch alſo. dc ez frvht brehti nach ſinē geſlehte. vn̄ da von do wolte got menſche werden. dc er vnſer menſlikvn natvre zvge. ínſine gotlikvn natvre. dc ſin menſlichv natvre frvht brehti nah gotlikem geſlehte. Daz erſte werk dc got ie gewrchte nah gotlikem geſleht. dc wc dc vnſe vroͮwe von himelrihmvͦter wart vn̄ doh magit waz wan ſi wc ganz vn̄lvter an rehter Reínicheit vn̄ wc doh mvͦetˢ Diz mvͦeſe aín gotlich werk ſin. vn̄diz gotlich werk wart geẘrket andē gebvrtlichē tage vnſers herren. Zedē andern male do wart vns der himel vf getan. Ze dem driten male do wart ain menſche gelat zeder himelſchv̄ wirtſchaft. Ze dem vierdē male doſante dv kriſtenheit ain kleinode von dē ertriche vf inden himel. Ze .v. male do got diz kleinode geſah. do ſant er aine krone von dē himel her abe vf daz ertriche. Dar vmbe hat nv dv kriſtenheit ſant Stephans tach geleit zvͦe diſem hohgezit. daz hat ſi dar vmbe. dc vns allen der himel wart vf getan mit dˢ gebvrt vnſers hˢren. alſe ſant ſtephan der himel wart vf getan. do er ſtvͦnt inſiner martir. An dem driten tage ſo begat mā ſant Ioh̄s tach. wan in vnſer hˢre ſelbe ladte mit ſinen brvͦedern ze der himelſchvn wirtſchaft. vn̄ erſchein ime vor. in gotlichˢ vn̄ in menſliker natᵘe. do er dennoh wc in totlikem bilde. vn̄ ſprach zvͦe ime. Kvm her min lieber vn̄ min gemínnetˢ. wan ez iſt zit dc dv wirtſchaft habeſt mit mir. vn̄ mit dinen lieben brvͦedern. Da von iſt ſin tach geleit zvͦe dem gebvrtlichē tage vnſers herren. wan wir ſien alle gelat mit der gebvrt vnſers hˢren. zeder himelſchvn wirtſchaft. Andē vierdē tage. ſo begat man der kindelin tage. die ir blvͦt gvzzin vnſchvldechliche fvr vnſern hˢren. Dc was dc kleinode dc dv kriſtenheit ſante vō dem ertriche vf indc himelrich Diz kleinode betvtet vnſerv gvͦetī werch die dv kriſtenheit ſendet allv zit fvr den almehtigen got. An dem fivnften tage ſo begat man ſant Thomaſ tach dˢ die mͣrtir vnſchvldechlike lait dvr den namen vnſˢs hˢren. Dar vmbe ſant im got ein krone von dē himelrich her abe. Bi dirre krone iſt betvtit der lon. den vns got wil gen vmbe vnſerv gvͦetin werk. vn̄ dar vmbe het mā diz heiligen tach geleit zvͦe dem gebvrtlikem tage vnſers herren. wan allv vnſerv gvͦetin werk frvhtber ſint wordē vō dˢ gebvrt vnſers hˢren. Ecce ewangelizo uob① gaudiū magn̄ . Sehent alle her. ich predion iv ain groze vroͮde dc vns geborn iſt ain behalter indˢ ſtat davides. Diſe ᵽedige tet der engel den hirten die ir ſweige hvͦeton vf dem velde in der naht do got geborn wart. War vmbe ᵽdigot dirre hoͮhe ᵽdier diſv vroliken mer den hvͦtern fvr alle andˢ lvte. Daz tet er dar vmbe dc er vns da mitte lerti dc wir alle hvͦeter ſvn ſin. Wan ez iſt enhein menſche íme ſie ain ſweige bevolhen. Dc ſint die .v. ſinne der ez hvͦetin ſol. Nv hat vns got ze hvͦetern geſezet vber allv dinch dv vf dem ertrike ſint dc wir hvͦeter ſvn ſin dˢ dinge dv vndˢ vns ſint. vn̄ der dinge dv neben vns ſint v̄ dˢ dinge dv in vns sint. vn̄ der dinge dv ob vns ſint. Wie ſvn wir nv hvͦetin der dinge dv vndˢ vns ſint. Daz lerte vns vnſer hˢre ſelbe do er vf ertriche was. da mitte. dc er lebte mit armvͦt vn̄ mit virſmehde vn̄ mit grozē gebreſtin. vn̄ dc er vnder ſine fvͦeze trat alle creatvre. vn̄ alle ẘnne dirre welte. die er doh wol mohte han gehebit ane ſinen ſchadē. Wan daz erz dar vmbe tet. dc er vns ain bilder were. dc wir an ime lernetin. dc wir virſmahē kondin alle wolnvſt vn̄ ere dirre welte. Nv ſprichet ain meiſter dc zweiger hande bervͦervnge ſie. Dv aíne dv vír wandelot ín ſih dv dinch dv ſi bervͦrt. Dv ander bervͦret vn̄ vír wandelot nvt ínſih Dv erſte bervͦrde dv da ínſih virwādelot dc iſt daz fvͦr. ſo dc daz holzbervͦert ſo wirt dc holz vir wandelot in dc fvr. Daz iſt. ſwel menſche ſin hˢce vn̄ ſin gemvͦete an vpigv vn̄ an irdenſchv dinch lat. alſo dc erz me minnot denne got. ſo wirt er in ſv vir wandelot. Dv ander bervͦrde iſt alſo dc min hant bervͦrt dc holz alde ein andˢ dinch ſo wirt ain weders vir wandelot indaz ander. Alſo ſvn wir ellv zirgancliken dinch bervͦerin vn̄ niezin alſo. dc vnſer minne nit inſv virwandelot werde. Ze dem andˢn male ſo ſvn wir hvͦetin der dinge dv nebin vnſ ſint. dc iſt min brvͦder vn̄ min ebin menſche. den ſol ich minnechlich leren inder gemainde vn̄ minneklich bereſpen indˢ hainlichi. vn̄ minnechlike keſtigvnge in dem capitel. Wandv minne ſol gan von dem hˢcin in dv wort. vn̄ von dem wort indie hant. von dˢ hant indie rvͦete. von dˢ rvͦete vf den rvggen. von dē ruggen indc hˢce. Ze dem driten male ſvn wir hvͦetin dˢ dinge dv ínvnſ ſint. Daz iſt dc hˢce. wan ſant Bˢnhart ſpⁱchet. menſche hvͦete dinez hˢcin wan dar an lit allez din geiſlich lebin. wan vnſer hˢce ſol alleine bekvmbert ſin mit gote. alſo daz wir ín minnon ſvn ob allen díngen vn̄ fvr ellv dinch. vn̄ nach íme ellv dinch. beſchaidenlich. abˢ vnſer troſt ſol alleíne angote ligen. Des vinden wir aine biſchaft an ſant Marivn Magdal̄. do ſi vnſern herren ſvͦechte indem grabe vn̄ do ſi ſin nit vant do weinote ſi. Nv antẘrte ir ain hailige vn̄ ſpⁱchet vroͮwe wc weinoſtv. dv ſvͦechtoſt ainen totén vn̄ haſt lebende fvnden. Dv ſvͦechtoſt ainen menſchen vn̄ haſt engel fvnden. vn̄ſvͦechtoſt aínen vn̄ haſt zwene fvnden. Nv antwrtet dirre hailige ime ſelbˢ andirre vroͮwn ſtat. vn̄ ſprichet Ich ſvͦeche nit ainen toten noh der engel. ich ſvͦeche den der mih geſchv́f vn̄ die engel vn̄ von dem ellv dinch ir leben hant. Der ist alleine ain ſvͦezir troſt mineſ hˢcin vn̄ miner ſele. vn̄ alle die ich den nit fvnden han ſo ſint mir alle troſte aín mazleidi. Ze dem vierden male ſo ſvn wir hvͦtin dˢ dinge dv ob vns ſint. dc ſint tvgende. Nv han ich iv geſeit dc der engel ᵽdiot den hvͦtern. Dv waz der liebe ſant Joh̄s aín hvͦeter vnſerſ herren. Wan er hat ime grozen ſchaz enpholhen Nven philt man gerne grozen vn̄ getrvwen lvten groze ſchetze Der groſte ſchatz der iewart. daz iſt tvginde. die enphal er ime ſvnderlich vn̄ vzgenomenlich alſo dc er ſv inir edili vn̄ ir wirdechheit behielt alſi got in ingegozzen hat. Daz er ime grozen ſchatz enpholhen habe. dc merken wir an ſiben dingen Bidem ersten dc er ime enphal ſvndˢliche vn̄ vzgenomen genade. dc beweret vns ſin name. Wan Joh̄s dc ſpⁱch ; goteſ genade. Dc ist dc er fvllet wart mit gotliker vn̄ vollekomener genade an allē ſime lebinne. Der ander ſchatz iſt ſin lvterv vn̄ vzgenomnv Reinicheit die er hate anſele vn̄ an libe Der drite ſchatz iſt ſin ſvͦeze vn̄ ſin vollekomnv minne Der IIII.. ſchatz iſt ſin hohv wiſheit Der .v. ſchatz iſt dv frvht dc er mit ſiner lere alle die kriſtenheit frvhtber het gemachet Der vi.. ſchaz iſt dc ime der ſegin enpholet wart. dc wc vnſe vroͮwe von himelrich in dˢ alle ſegin vn̄ ellv ſelicheit beſlozzen waz. Der vii.. ſchatz iſt daz dc himelrih vn̄ ellv ẘnne inime be=ſlozin was. Daz wil ich allez abe lan. vn̄ wil iv ſagen wa von der gvͦete ſant Joh̄s ainē iegeliken menſchen ſvͦeze vn̄ minnechlich mvͦez ſin inſinē hˢcin. Dc iſt von vii.. ſachen Dv eͬſte ſache ist dcin got me minnot danne die andren. Sit in nv got me gemínnot hat mit vzgenomner minne fvr alle ander heiligen. ſo iſt dc billich dc ín ain iegelich kriſten menſche me minne denne andˢ hailigen. wan min natᵛe twinget mih dar zvͦe. den min vatˢ vn̄ min mvͦetˢ minnot den mvͦez ich me minnō denne ein andern menſchē. wan nv wnſer hˢre vnſer vatˢ ist. vn̄ wir ín minnō ſvn ob allen dingē ſo iſt dc billich ſit er den lieben ſant Joh̄s mit ſvndˢliker vn̄ grozer mīne ge minnot hat. da von mvͦez dc ſin. dc er ainē iegeliken menſchen ſvͦeze vn̄ minnechlich ſie in ſinē hˢcin. me danne dehain hailige. Daz andˢ ist da von er vnſ ſvͦez vn̄ minnechlich ſol ſin me dēne dehain hailige. dc iſt von der grozvn minne die er ze vns hat me danne die andern. Des vinden wir aín vrkvnde anſinen bvͦechen. Wan er hat drv grozv bvͦch geſchriben. vn̄ iſt enhein blat er mane vnſ dran. daz wir ein ander minnegen. vn̄ ſpⁱchet. kint mínv minnōt ain andrv vn̄ hāt aín andrv liep. Alſe vol wc ſin hˢce grozer minne gegin vns. dc er ſih nit enthaltē mohte er mvͦeſi diz wort alſe diche ſprechin. Nv ᵽdiot der ſelige bapſt Leo vō diſem minnechlikē hailigen vn̄ ſprach dc ſin hˢce rehte were alſ ein glvͦechdigez kemi da dc fvr allenthalben vzſleht. Alſo iſt von ſinē glvͦegenden hˢcin vz geſlagen dc fvͦr der brinnendvn mínne vn̄ het alle die welt enzvndet mit ſiner minne. Daz drite da von wir ín ſvndˢlih minnon ſvn. dc iſt von der grozvn hainliki die got zeime hatte. wan wir vinden nit. dc dehain hailige alſe nah zvͦe gote gefvͦeget werde mit rehtˢ hainlichi alſe der liebe ſant Joh̄s. Nv ſprichet aín meiſter. daz man allermeiſt loben ſol dv hoheſten dinch vn̄ darnah dv miteln dinch. vn̄ dar nah dv vndern dinch. Welez ſint nv dv hoheſten dinch. Daz iſt der ſchepher aller dinge den ſvn wir loben vn̄ eren ob allen dingen. Dar nah dvdinch dv ime aller nahoſt zvͦe gefvͦegit ſint. alſe vnſe vroͮwe von himelrih dv Reine maget. von der er ſin menſlikvn natvre nam. da von iſt ſi íme aller nahoſt zvͦe gefvͦegit. da vō iſt billich dc wir ſi aller meiſt loben vn̄ eren. vn̄ dc hailige cᵛce dc alſe nah zvͦe gote gefvͦegit wart andē tage do er dar an hiench vn̄ er ẘrchte aller menſchon hail. War vmbe ſol man nv dc hailige cᵛce me eren danne die ſteine da er vf trat. Da wrchte er ſvndˢlich vnſer hail me dar an. denne an den ſtein. vn̄ nah dem hailigen cᵛce ſo ſol man aller meiſt lobon vn̄ eren die hailigen vn̄ ſvnderlich diē haligen dˢ got aller nahoſt zvͦe gefvͦeget iſt. dc iſt der gvͦete ſant Joh̄s. ime mahton wol andˢ haililigen hainlich ſín. Wir leſen aber nit dc íme iedehain hailige alſe hainlich wrde alſ er. Sit nv dc billich iſt dc man vnſer vroͮwn die wˢdvn kvniginnvn vn̄ dc heilige cᵛce eren ſol ob allen dingen nah gote. Dar vmbe dc ſv gote allernaheſt zvͦe gefvͦegit wrden. So iſt dc billih dc man den lieben ſant Joh̄s ewangeliſt loben vn̄ eren ſol ob allen hailigen. wan er nahe zeͮ gote gefvͦegit waz mit rehter hainlichi me danne deheī hailige. Daz merchen wir da bi. Do vnſer hˢre mit ſinen ivngeron ze mandatv̄ ſaz vor ſíner martir. Do nam er ſant Joh̄s vn̄ naiget in alſo lieplich vn̄ alſo minneklich vfen ſine brvſt. vn̄ liezín da rvͦewē vf ſinē hˢcin. vn̄ vzzer diſem minnechlikē hˢcin daz da iſt ain tiefez abgrvnde aller wiſheit. Da tranch er die gotlikvn wiſheit. Nv ſpⁱch ; aín hailige dc von Adames rippe floz ein wazzer. dc irtranchte alle die welt. Dc rippe dc von Adame genomen wart. da von wart ein vroͮwe gemachet. vn̄ von der vroͮwn vngehorſami do wart einflvͦh gegibin vbir alle die welt. vn̄ von dē flvͦeche do wart ellv dv welt virſenchet . Nv iſt vns ein ander wazzer geflozen von dem rippe vnſers herren. vn̄ von diſē lebindē wazer tranch dˢ gvͦete ſant Joh̄s die gotlikvn lere. die er vz goz in alle die welt. Wan dc die andern ivngern lerneton indem lvfte von dem worte vnſers hˢrē Daz lernet der liebe ſant Joh̄s von dē gotlichē hˢcin vnſers herren. dc er tiefo het geredot von der gotheit danne ie dehain hailige. wan ſant Avgꝰtinꝰ der ſprichet. dc dv gotheit der kristenheit iemer me virborgin mvͦeſe ſin geweſin. wan daz ſi dˢ gvͦete ſant Joh̄s offen hat gemachet mit ſiner lere. aller dˢ kriſtenheit Wan dirre ewangeliſte iſt der vier wazer aínez dv da vliezint vzdem paradiſe. wan er hat die genade goteſ worteſ gegozen vmbe den vmbe kreiz aller der welte Daz vierde iſt. da von vns der liebe ſant Iohanneſ minnechlich mvͦez ſin. dv gotlich frvht. Diſv frvht dc iſt dv hailige martˢ vnſers hˢren Wan von der marter vnſers hˢrē ſint ellv dinch frvht ber worden vn̄ wider braht. wan ſi iſt dc nvtzziſte vn̄ dc frvhtberſte da mite der menſche mak vmbe gan. Do nv der liebe ſant Joh̄s vnder dem cᵛce ſtvͦnt. do trvhte got ſine martir in ſin hˢce vn̄ in ſele. vn̄ſigelt ſi in alſo dc ellv ſinv werch vn̄ ellv ſin lere frvhtber wart dˢ hailigvn kriſtenhait. Daz .v. iſt da von vns dˢ gvͦete ſant Joh̄s ſvͦeze vn̄ mīnechlich ſol ſin fvr alle hailigen. dc iſt dc vnſe vroͮwe von himelrich ſin mvͦetˢ wart Nv merchent wedir des engels wort grozer wc alde gotez wort. Wan vnſe vroͮwe wart vnſers hˢren mvͦetˢ von des engels worte. vn̄ ſant Joh̄s mvͦetˢ mit gotes worte Nv wc diz wort vil grozer da von ſant Joh̄s vnſer vroͮwn ſvn wart danne des engels da von ſi gotez mvͦetˢ wart. Wan do vnſer hˢre andem cᵛce ſtvͦnt. vn̄ vnſe vroͮwe biíme ſtvͦnt vn̄ ſant Joh̄s. Do ſpᵃch vnſer herre ſih mvͦetˢ wa nu din ſvn. vn̄ diſv wort v̄ dv martir ir lieben kindeſ dv ſniten dvr ir hˢce vn̄ dvr ir ſele alſe ein ſwert da von wc er ir lieber ſvn. Wan ſi ín mit bitˢkeit vn̄ mit arbeiten gewan. Vnſe vroͮwe dv gewan vnſern herren mit ẘnne vn̄ mit vroͮde Aber ſant Joh̄s den gewan ſi mit biterkheit ir hercin vn̄ ir ſele. Da von ſprichet aín meiſter. dc dv dinch dv mit arbeiten vn̄ mit bitˢkeit gewnnen wˢdent dc dv vil lieber ſint. danne dv man nit alſe wol gearnet Alſvs was ſant Joh̄s vnſer vroͮwen svn mit gotez worte. vn̄ ir liebe ſvn wan ſie in wol irarnet hete. vn̄ wc ir erbe wan er hate alle genade vn̄ alle tvgende von ir geerbet. Nvhet vnſer hˢre den lieben ſant Joh̄s erwelt fvr ellv menſchen dv got ie geſchvͦf. dc er ime ſin liebvn mvͦeter bevelhe inſin phlege vn̄ in ſine hvͦete. Ah liebe hˢre ſant Johanneſ dv hatoſt die vroͮwn in dime hvſe andˢ ellv wiſſagvnge volle braht wart. vn̄ in dˢ der ewige ſegin beſlozzen waz vn̄ dv aín anevanch wc aller ſelichheit. Ah wie ſelich dv nv ẘrde von der hailicheit der reinvn megede. wan ſwer ir hainlich waz der mvͦeſe deſte ſeliger ſin. Sit nv ſant Joh̄s vnſer vroͮwn herzichlich liep wc. wan er ir ſvn wc ſo endarf ſich en hain menſche beſchamen ern ſi ime oͮch ſvnderlich vn̄ von hˢcin liep fvr ander hailigen Daz vi. iſt da von in ain iegelich menſche minnon mvͦez. dc iſt ſin ſele vn̄ ſin lip mit allē tvginden zeſemen geleit waz. Wan ein heiden der ſprich ; dc des manneſ lip dˢ mit tvginden zeſemen geleit iſt. dc die gote nit geliden mvgin dc er dehain arbeit habe. Wan nv ſant Joh̄s alſvs dvrgozzen wc mit allen tvgenden. Da von wc er alſo ſvͦeze vn̄ alſo minnechlich. Nv ſante der gvͦete ſante Dyoniſiꝰ. dem lieben ſant Joh̄s ainen brief vn̄ grvͦezte in dar an vn̄ ſprach. Got grvͦeze dih hailvͨ͛v vn̄ minnechlikv ſele Vber diz wort ſpⁱch ; Leo papa dc ſāt Joh̄s alle die welt inſinre minne habe beſlozen. Wan er nv erfvllet wc mit allen tvgendē vn̄ ſvͦeze vn̄ minnechlich Da von ſchonoton ſin drv dinch dv nie niemanſ wolton geſchonen. Dc erſte da mite ſin vnſer hˢre ſchonote. Dc waz do ime der keiſer die gift gab zetrinkenne dc er ſi an allen ſchaden tranch. Vn̄ do man in ſazte indie bvttenvn des wallenten oͮls dc machot ime vnſer hˢre alſ ſvͦeze dc ime was wier inhimel toͮwe ſeze Dc ander dc ſin ſchonot dc wc dˢ tot. dem waz er alſo ſvͦeze dc er in nie bervͦrte mit enheiner biterkeit Daz drite da mite ſin vnſer hˢre ſchonet. dc wc der gemeíne flvͦech der vnſ allen wart gegíben. Alſe wir von erde ſien geſchaffen alſo mvͦezin wir oͮch wider ze aſſchvn werden. Diſem flvͦeche waz ſant Joh̄s alſe ſvͦeze dc er ſin alſo ſchonete daz wir leſen do man ſin hailigen lip ſvͦechte ín dē grabe dc man da nit vant wan himelbrot. Nv iſt dc billich ſit dc hímil brot lac anſiner ſtat indem grabe da ſin lip ſolte ligen Daz wir dc ane zwifel geloͮben dc oͮch ſin lip indem himelrich an himels brotes ſtat ſige. Nv ſvnt ir ain dinch merken dc alle die hailigen die ſvͦezeſ hˢcin warn vn̄ minnechlich lebton gegin den lvten. ſo die irſtvrben daz dero ſvͦezicheit iemer etwie vil belaip ín dem liebe nah ir tode. vn̄ diſe hailigen die eret vnſe herre da mite dc ſv alle wege lvtſeligˢ sint gegin den lvten denne andˢ hailigen Alſe der gvͦete ſant Nicolaꝰ der wc alſe milte vn̄ alſe ſvͦeze gegin gote vn̄ gin den lvten. die wile er lebte vn̄ dv ſvͦezichheit belaip ime nah ſinē tode alſo dc ol von ſime libe flvzit ze aínē zaichen ſiner grozvn miltechait. vn̄ da von iſt er allewege der erſte den man allewege ane rvͦefet vnder den haíligon Alſo liſet man oͮch von ſant Katherinvn dc ſi ſvͦezes vn̄ miltez hˢcin waz. da von flvzet oͮch dc ol von ir megitlichem liebe ze ainē zaichen daz ſi vns miltechliche zehalfe wil komen. in allen vnſeren noten. vn̄ da von iſt ſi alle wege dv erſte die man ane rvͦefit vnder den vroͮwon. Sit nv diz alſe groz iſt dc von dirre hailigon libe. flvzit dc ol. ſo iſt daz vil grozer. daz von dem ſtaine dˢ nvwan rvͦrte den lip ſant Joh̄s daz von dem wahſit himel brot dc ſvͦezir iſt danne honech ze ainem zaichen daz er der milteſt vn̄ der ſvͦezeſte menſche waz der ie vf dc ertriche getrat. Daz vii. iſt da von der liebe ſant Joh̄s ainem iegelichen menſchen minnechlich vn̄ ſvͦeze mvͦz ſin. dc iſt daz himelrich vn̄ ellv wnſreͮ ẘnne íníme beſlozen waz. Wenne waz dc himelrich in ime beſlozzen. Dc was andem ſvnnentage do er virzvchet wart vn̄ ſah in dem geiſte vnſern hˢren. vn̄ vnſer vroͮwn von himelrich dv was gekronet mit zwelf ſternon vn̄ waz geklaidet mit der ſvnnvn vn̄ was geſchemelt mit dem manen vn̄ ſah die engel vn̄ die vier vn̄ zwenzich alt herren stan vor dem throne gotez Nv ſvnt ir nit wenen dc er diz ſehe andem ſvnnentage der der ahtode tach iſt. Ez waz dv ewige ſunne Got ſelbe der lvhte in ſine ſele vn̄ in ſin hˢce vn̄ indem liehte gab er im zirkennēne dc abgrvnde der gotlikv̄ wiſheit. vn̄ offonote íme die himelſchvn toͮgíní. Sit nv in diſem ſvͦezen vn̄ minnechliken hailigē. daz himelrich vn̄ ellv wnne beſlozen waz ſo mag ime got niht virzihen Da von ſvn wir inbiten dc er vns irwerbe vmbe vnſern hˢren daz wir niemer von ime geſcheiden werden Des helfe mir vn̄ iv der vater vn̄ der ſvn vn̄ der hailige geiſt. AM̄. Diſe ᵽdie tet vns Brvdˢ Hvge dˢ leſemaiſtˢ Qvis pvtas pver iſte °ć . Iv iſt allen wol kvnt dc man hvte aines hailigen tach begat der dˢ wirdigoſt vn̄ der groſte hailige iſt der ie geborn wart vf dem ertriche. Do dirre groze hailige der gvͦete ſant Joh̄s bapt̄ geborn wart. do flvgin dv mare vf dc gebirge in ivdea vn̄ dvr allv dv lant. von den grozen wndern vn̄ zaichen dv ze ſinre gebvrte geſchahen Diſv wndˢ nam̄ die lvte in irv hˢcin vn̄ vrageton ein ander vn̄ ſprachin Qvis pvtas pver iſte °ć . Wer wenent ir dc diz kint werden welle andes gebvrte alſo grozv wnder vn̄ zaichen geschehin ſint. Dirre vrage wrden vier antwrte gebin. Die erſtvn antwrte gab der hohe engel Gabriel vn̄ ſprach. Iſte puer magnꝰ corā d̄no Diz kint wirt vor gote groz. mit diſen worten git er vns vrkvnde die vz genomenvn hailicheit ſines hohen lebennes. dc er hate vf dem ertrich vor allen menſchō vn̄ oͮch den grozen vn̄ vngemezzin lon. den er inhimelrih enphangen hat vor allen hailigon Die anderͮn antwrte gab vnſer liebˢ herre ſelbe. vn̄ ſprach von ime diz iſt der von dem der wiſſage ýſayas ſprach. Ecce ego mitto angel̄m meū. °ć . Ich ſende minen engel. dˢ den wech fvr bereite vor minē antlvze Die dritvn antwrte die gap ſin vatˢ zachariaſ. vn̄ wissagote von ime vn̄ ſpᵃch. Tv puer ᵱph̄a altiſſimi . Dv wirſt gehaizen ain kint vn̄ ain wiſſage des oberoſten. Die vierdvn antwrte ſprach er von ime selben. Ego vox clamantiſ °ć . Ich bin ein ſtimme des rvͦefinden in der ẘſti. Nv nemen wir die erſtvn antwrte des engelſ. der da ſprach. Er iſt groz vor gote. Nv ahtot man etliken menſchen groz vor den lvten der doh gar kleine iſt vor gote. Anders iſt ez vmbe den lobliken heˢren ſant Joh̄s bapt̄. wan vnſer hˢre von himelrih hat in ſelbe gelobt vn̄ geeret. Des vinden wir aíne biſchaft in ainē alten bvͦeche vō dem kvnige Aſſvevs. der waz alſe rih vn̄ gewaltich daz er vndˢ ime hatte ſibnv vn̄ zwenzich vn̄ hvndert lande der vraget ſine wiſen Ratgebin vn̄ ſprach. Wie ſol man den eren den der kvnich vzgenomenlich eren wil. Do antwrton ſv vn̄ ſprachen. wan ſol ime anlegin dv kvnichliken kleider. vn̄ ſol ime vf ſin hoͮbit ſezzin die kvnichlikvn krone. vn̄ ſol ín ſetzin vf des kvnigeſ roſ. vn̄ ſol ín fvͦerin dvr ellv dv lant. vn̄ ſol in ſetzin dem kvnige aller nahoſt. vn̄ ſol man ſprechī Alſvs eret der kvnich den ereren wil. Bi diſem kvnige iſt vns betvtet vnſer lieber hˢre von himelrih. der hat oͮch ge eret ſinen vzerwelten frvnt. den gvͦetin ſant Joh̄s. Nv liſet man von vnſerm hˢren. dc im ane ẘrden geleit. drier hande kleider. Dc erſte daz wc wiz Dc andˢ phellolin. Dc drite dc wc blvͦt var vn̄ hiez cochcinvm. Diſv drv kleit hat oͮch vnſer hˢre ane geleit dem lieben ſant Joh̄s Daz wize kleit betvtet die grozvn Rainhaikeit dier vzgenomenlichē hate vor allen menſchon. Wan vnſer hˢre der behvͦetin anſele vn̄ an libe dc er nie maſvn enphienc von dehainer ſlahte ſvnde klainˢ noh grozer. Sin herce dc behvͦet er oͮch alſo. dc er nie bervͦrt wart mit dehainē vpigē gedanche. Wan ſines hˢce rainichheit hat in an got vn̄ in dc himelrih alſo geheftit. daz er ín rvnt xxx.. iaren von gote nie gewanchte vn̄ dc vnſer herre alle zit inſínē hˢcin wonete. Sine fvnf ſinne waren oͮch alſo behvͦt alle zit von dˢ genade vnſers hˢren. daz in wedir dv welt noh enhainer ſlahte dinch dc ze der welte horte nit bervͦrte. wan liſet von Ioſeph daz er gap ſinen brvͦedern iegelikem zwo ſtolan. Abˢ Beniamin dˢ was ſin rehte brvͦedˢ vn̄ was ime oͮch aller liebeſt. dē gab er .v. ſtolan vn̄ drv hvndert phenninge. Alſvs tet oͮch vnſer lieber hˢre von himelrih dem gvͦetin ſāt Joh̄s. wan er ſin aller liebeſter frvnt wc da von gap er ime oͮch v. ſtolan vz genomen. vn̄ drv hvndert phenninge. Dv .i. ſtole iſt dc ſin name genomen wart indē himel alſe vnſers lieben hˢren. Dv ander ſtole iſt dc ſin gebvrt gekvndet wart von dem ſelbin engil ſant Gabriel dˢ och die hohvn gebvrt kvnte vnſers hˢren. Dv iii.. ſtole iſt dc er geheiligot wart ínſiner mvͦetˢ libe. Dv vierde ſtole iſt dc er dez hailigen geiſtes irfvllet wart inſiner mvͦeter libe. Diſe vier ſtolen enphiench er vf dem ertriche. Die fvnftvn hat er inphangen in dem himelrih. daz iſt dv vroͮde der ane geſicht vnſers herren vn̄ dv geſelleſchaft aller hailigon. Joſeph der gap oͮch ſinen brvͦedern drv hvndert phēninge. da bi iſt betvtet dˢ drivalte lon den ſant Joh̄s enphangē hat in himelrich. Hvndert valtigen lon von ſiner Raínekeit vn̄ hvndert valtigen lon von ſiner ᵽdie. wan er wc der erſte predier. der dem ſvnder ie dc himelrih gehiez. do er ſprach. Penitentiam agite °ć . Rvͥweͦnt vͦwer ſvnde dc himelrich iſt nahe. Den driten hvndert valtigen lon hat er enphangen von ſiner martir. wan er wc der erſte der ſin blvͦet ie goz dvr got vn̄ vmbe die warheit ín der nvͥwen ee. Daz andˢ kleit daz vnſerm hˢren wart an geleit. dc waz phellorin. Der phelor iſt maniger hande varwe vn̄ betvtet die manicvaltigv̄ minne die der gvͦete ſant Joh̄s pabt̄ vnſerm hˢren irzaigte. Daz erſte zaichen der minne iſt daz er ellv dinch dvr in lie. vn̄ nvt klainv dinch. wan dv lat man lihtecliker danne grozv. Er lie dc groze fvrſtentvͦm ze ierl̄m vn̄ manichvaltigen rihtvͦm den er vō ſinem vatˢ zachariaſ ſolte han ge erbet. Sant petˢ lie nit wan ein ſchif vn̄ ein netze. vn̄ ſprah doh. Herre wir haben ellv dinc dvr dih gelazen. waz wiltv vns dar vmbe gebin. Do antwrte ime vnſer hˢre vn̄ ſprach. Swer dvr mih lat vatˢ alde mvͦetir brvͦeder alde ſweſtˢ kint alde wirtinne hvſ alde hoͮf aker alde wiſe der ſol hvndert valt al vil enphahen. vn̄ dc ewige lebin inhimilrih beſitzen. vn̄ mit mir Rihten andem ivngeſten tage. vber dv zwelf geſlehte. Daz andˢ zaichen der minne iſt. daz er die ere alle zit vnſerm hˢren gap. vn̄ nvt ime ſelben. Wan er wc alſe hailiger wandelvnge vn̄ alſe vollekomenſ lebinneſ. daz man ín dike vragete. ober xͨ were. ſo gab er dc lop allewege vnſerm hˢren. vn̄ ſprach nain ich. ich bin nit wirdih dc ich íme ſine ſchvͦe riemen enbinde. Do ſant Joh̄s gevangen lach in dem kercher. do ᵽdiote vnſer hˢre vndˢ dannan vn̄ tet grozv zaichen. vn̄ volgete ime deſ lvtez gar vil nah dc mvͦete ſant Joh̄s ivngˢn. wan er hate vil ivnger. Wan liſet in dem ew̄glio daz ſant peter vn̄ ſant Andreas vn̄ ſant Philippe ſant Joh̄s ivnger waren e daz ſi ze vnſerm hˢren kemin. vn̄ do ſant Joh̄s ſah dc ſv ín alſere minnotō fvr vnſern hˢren. do ſant er ſine ivngˢn ze vnſerm hˢren vn̄ ſprach. Tv°es qͥ uent᷑uſ ē °ć . Biſtv der da kvnftich iſt. alde beiten wir einez andern. Diſe vrage tet ſant Joh̄s nit dar vmbe dc er an vnſerm hˢren ᷦwifloti alde ſin nit irkandi wan er hat íne. gekvndet vn̄ gezaigot mit ſinē vinger. do er ſpᵃch Ecce agnꝰ dei . Svnder er tet ez dar vmbe. wan er wol wiſſe dc vnſers hˢren wandelvnge alſe hailich wc vn̄ ſinv wort alſ ſvͦeze warn vn̄ alſe kreftich ſwenne ſv zime kemin dc ir minne gar von ime an vnſern hˢren gezogen ẘrde. Alſo gab er alle zit die ere vnſerm hˢren. Daz drite zaichen der minne iſt. dc er gienc von vatˢ vn̄ von mvͦetˢ. vn̄ dc er mage vn̄ geſelleſchaft vn̄ troſt aller der welte lie vn̄ giench indie ẘſti dc er ſih behvͦetin mohti. vor tegiliken ſvnden. wan er waz gehailigot ín ſiner mvͦetˢ libe. dc er hoͮbitſvnde nit mohte getvͦn. tegelich ſvnde heti er wol getan do vloh er ín die ẘſti dc er ſih behvͦti vor allen kleinen vn̄ lihten ſvnden vn̄ vor vpicheit dirre welte von der grozvn minne die er ze vnſerm hˢren hate. Daz drite kleit dc vnſer hˢre von himelrih dē grozen herren ſant Joh̄s bapt̄ hat ane geleit dc waz blvͦet var. vn̄ betvtit ſín ſtrengiz leben dc er inder ẘſti hate vn̄ ſine grozvn martir. Wan liſet daz ſin gewant wc von vlfenten hare . vn̄ dc er allez ſin lebin mit ſtrancheit vˢtraib. dc in niht alleine genvͦcte Rvhes vn̄ hertez gewandeſ. Wir leſin oͮch dc ſin ſpiſe was nit andˢs wan wildez honech vn̄ hoͮſtoͮfel in diz herte lebin ſpranch er inſinen kintliken tagen. vn̄ prediote vn̄ lerte mit grozem erniſte. vn̄ mit ſinē gvͦetin bilde wiſte er die lvte von ir vn rehtem lebenne. vn̄ zaigote in den wek der warheit. wan ſin hˢce waz alle zit begirih die warheit ze ᵽdienne vn̄ zelerenne die lvte. Dc er den kvnich alſe erniſlich beſtrafte vmbe dc vnreht dc er biſines brvͦedˢ wirtinne ſaz. Dar vmbe wart ime dv vroͮwe alſe vigēt dc ſi den kvnich bat vn̄ vber want dc er den hohen hˢren ſant Joh̄s hiez enthoͮpton. Alſvs wart dem gvͦetin ſant Joh̄s angeleit dc blvͦtvarwe kleit mit dem ſigenvft ſiner marter. Daz andˢ daz man dem tvͦn ſol den der kvnich eren wil dc iſt. wan ſol ime vf ſetzin die kvniclichvn krone. Wan vindet geſchriben dc der gvͦete ſant Joh̄s ewͣgliſt ein vroͮwn ſah dv hate eín krone vf ir hoͮbte mit zwelf ſternon. zegelicher wiſ hat oͮch vnſer hˢre gekronet ſinen lieben vn̄ vzgenomen frvnt den hohen hˢren ſant Joh̄s bāpte mit einˢ krone dv hate oͮch zwelf ſternen. Der .i. ſterne iſt dc er gekvndet wart von ainē engel. dˢ aín fvrſten engel waz. wan der fvrſten engel ampt iſt. daz ſv enhain dinch kvndent noh werbēt wan daz aín gemain hail iſt aller dˢ welte. Abˢ die andern engel die vnſer phlegint. der wirbet iegelicher des menſchen nvz alleine des erphliget. Der ii.. ſterne iſt. daz er den hailigen geiſt enphiēc inſiner mvͦetˢ libe. alſe vollechlikē vn̄ alſe kreftichlikē alſe in die iv̄ger enphiengen an dē Phingeſtage do in vnſe liebv vrowe ir warb den hailigen gaiſt mit ir gebete alſo daz ſv fvr dc enhain hoͮbet ſvnde mahton getvͦn. vn̄ alſe kreftich vn̄ alſe ſtarch ẘrden dvr got zelidenne allv dinch vn̄ allez dc ſv ane giench. Alſo wart oͮch der gvͦete ſant Joh̄s geſterket inſiner mvͦter libe. von dem inflvze dˢ genade des hailigen geiſteſ wan er wart ir fvllet des hailigen geiſteſ. Alſo dc er enhein hoͮbet ſvnde mohte getvͦn. vn̄ dc er waz ein lobliker vor loͮfer vnſers hˢren in allem ſinē lebinne vnz vf daz ende. Der iii. ſterne iſt. dv manich valtigen ẘnder ſiner gebvrte. wan alſe dc ein groz ẘnder wc. dc ein magit eín kint gebar. alſo waz dc oͮch ein vn mvgelih dinch. daz zachariaſ ſin vater vn̄ ſant Elizabeht an ir alter kamen dc vnmvgelich wc daz ein kint von ín geborn wrde. Do wart zachariaſ gebet irhoret. Da von haizet er ein kint des gebetiz. von ſiner gebvrte beſchahen wnderlichv zaichen an ſinē vatˢ. Wan er was einſtvmme geweſin von der ſtvnde dc ime dˢ engel kvnte. dc ein hailigez kīt von ín geborn ſolte werden. vnz an die ſtvnde dc dem kinde der name gebin wͣrde Joh̄s. ioh̄s tvtet ſich alſe vil alſe gotes genade. Do wart der vatˢ redente vn̄ wart wiſſagente vn̄ ſprach. B̄dictꝰ doꝰ devs iſrl. °ć . Der iiii. ſterne iſt dc er ein ane beter waz in ſiner mvͦter libe do vnſrv liebv vroͮwe ſāt marie ir niftelvn ſant Elizabetzv̄ grvͦezte. do daz kint die ſtimme ir horte in ſiner mvetˢ. do knvwet ez nider inſiner mvͦetˢ libe vn̄ betot an den. der da gegin ẘrtich waz beſlozen in vnſer liebvn vroͮwn libe got vn̄ menſche mit wiſheit vn̄ mit gewalte vn̄ mit aller ſelichait. vn̄ ander ſtvnde do wart ſant Elizabeht irfvllet mit dem hailigen geiſte. vn̄ wiſſagote vn̄ ſprach. Benedicta tu in mulieribꝰ vn̄ ſprach. Ex quo facta ē uox ſalutationiſ . Wa wart ich des ie wirdih dc mineſ hˢren mvͦeter gervͦchti komen zemir. wan alſe ſchiere do dv ſtimme irſchal in minen oren. do vroͮte ſih mín kīt vn̄ ſpranch inminē libe. vn̄ beleip vnſe vroͮwe bi ir vnz an die ſtv̄de daz ſant Joh̄s geborn wart. Der v. ſterne iſt. daz vnſrv liebv vroͮwe von himelrih der erſte menſche waz der ſant Joh̄s iebervͦrte. wan ſi hvͦeb in vf mit ir handen vn̄ trvchten an ir hˢce. Ach waz grozer ſelichait vn̄ genade ſant Joh̄s do enphienc von der hailigvn bervrde vnſer liebv̄ vroͮwn. Sit man liſet. dc die lvte ſo ſelich waren die. die arche ínir hvſe haton. Wie vil ſeliger waz do ſant Joh̄s von der bervrde der werdvn mvͦetˢ vnſers hˢren indˢ da beſlozen waz. daz lebinde himelbrot vnſer hˢre Jeſvs xᵽc were got vn̄ menſche. Wan von einˢ iegeliker wandelvnge vn̄ von ainē iegeliken worte vn̄ von ainē iegeliken bi weſinne vnſer liebv̄ vroͮwn enphienc er aine ſvnderliche hailicheit vn̄ ſelicheit an ſele vn̄ an libe. wan alle die ſi ſahen ivden vn̄ heiden die wrden gebezerot von ir hailiger wandelvnge. Der vi. ſterne iſt daz man ſinen gebvrtlichē tach begat índer hailigvn kriſtēheit Die ere vn̄ die wirdecheit. het vnſer hˢre enheinē hailigvn me gebin wan ime vn̄ vnſer vroͮwn. Diſen ſternen hat er gemaíne mit vnſer vroͮwn der werdvn kvniginnv̄ von himelrih. Der vii.. ſterne iſt. daz er waz ein vorloͮfer vnſers hˢren vn̄ ein lvhtende lvcerne dv vnſerm hˢren den wek vor entlvhte mit grozen tvgenden vn̄ mit ſtrengē lebinne Wan vnſer hˢre hat ſelbe von íme geſprochen. Er ſol mir den wech beraiten vor minē antlvze Der viii.. ſterne iſt den ſant Joh̄s inſinˢ krone trait. daz er waz der erſte vn̄ ein ſvnderliche horer vn hˢren gotez worte. vn̄ ſprechent die hailigen dc vnſer hˢre zime kam in die ẘſti vn̄ in da lert wc er den lvten ᵽdion ſolti. wan ſant Joh̄s waz alſe begirich v̄ bran ſin hˢce alſe inhiziclikē von der minne vnſers hˢren wort zehorenne dc er vnſerme hˢren nah gevolget heti vz der ẘſti vn̄ niemer von ſiner ſitvn komen were wan daz ez von gote alſo ge ordenot waz. Daz vnſer hˢre e nit predion wolte. e ſant Joh̄s vor geprediot. Der vííij. ſterne iſt dc er vnſers hˢren toͮfer waz. wan alſo ſchribet ſant mathevs ín dē ewͣgelio. daz vnſer hˢre gienc zedem Jordane ze ſant Joh̄s daz er von ime getoͮfet ẘrde. Do werte ſih ſant Joh̄s vn̄ ſpᵃch. Ego ad te baptizari °ć . daz ſprich ;. Hˢre ich ſol von dir getoͮfet werden. vn̄ kvmiſtv ze mir do ſpᵃch vnſer hˢre. daz la nv ſin. vns gezimet daz wir irfvllen alle rehtichait. Andiſem hohen vn̄ hailigen werke wider fvͦr ſant Joh̄s dv genade. dv nie enheime hailigen geſchach. Er horte des vaterſ ſtimme. vn̄ bervͦrte denſvn mit ſinen handen. vn̄ ſah den hailigen geiſt in ainer tvben gelihnvſte. Der x. ſterne iſt der in ſant Joh̄s krone lvhtet daz er der erſte predier waz. der vnſern hˢren ie geᵽdiote in der nvwen e. Alſo ſchribet von ime der groze hˢre ſant Joh̄s ewangliſt. ín ſinē ewglio Do ioh̄s ſah ih̄m komen zvͦe im. do zeigot er vfen in mit ſinen vingern. vn̄ ſprach ze den lvten. Ecce agnvs diͤ °ć . ſehent diz iſt gotez lamp dc da nē ſol vf ſih die ſvnde aller dirre welte. Der XI. ſterne iſt. dc vnſer liebˢ herre von himelrih ſelbe von ſant Joh̄s ᵽdiote. ſit daz groz was. daz ſant Joh̄s von vnſerme hˢren ᵽdiote. vn̄ daz reht vn̄ billich iſt. daz wir alle von im predien ſo waz dc vil grozer. vn̄ iſt ain zaichen vzgenomener ſelichait. dc vnſer hˢre ſelbe von ſant Joh̄s prediote. wan er ſprach zeden lvten. Wen ſahēt ir indˢ ẘſti. ſahent ir ainen wiſſagen. ia er iſt me danne ain wiſſage. vn̄ ſprach. Intˢ natos mvliervm. °ć . Ir ſahent den groſten menſchen der von mvͦetˢ libe ie geborn wart. Der xii.. ſterne iſt ſin hohez leben. daz alſe hailichlikē lvhte vor den lvten daz man in diche vragete ob er xᵽc were. do ſprach er Ego n̄ ſvm xͨ . Ich enbin nit xᵽc Ego vox clamantiſ . Ich bin aín ſtimme des Rvͦefinden in der ẘſti. Er iſt aber dc ewige wort des vaters. Ich bin der Rvͦefer. er iſt der richter Ich bin der kneht Er iſt dˢ herre. Er iſt der gemahel ich bin der frvnt des gemaheln. Ich bin der morgen ſterne. Er iſt aber dv ewige ſvnne. Qui poſt me uenit . Der nah mir komen iſt. der waz ie vor mir. vn̄ enbin ich nit wirdich daz ich ime ſine ſchvͦe Rie men enbinde. Alſvs waz ſant Joh̄s ein lvcerne dv bran von minne. vn̄ lvhte von tvginden dvr alle welt. vn̄ waz ein ende der vinſtri in der altvn .e. vn̄ ain anegenge des liehteſ inder nvͥẘn. e Diz iſt dv kvnichlikv krone mit den zwelf ſternon. da míte vnſer hˢre gekronet hat den gvͦetin ſant Joh̄s Dv drite wirdechait die man dem bieten ſol. den dˢ kvnich eren ſol vn̄ wil. daz iſt. wan ſol in ſetzin vf des kvnigez Ros. Bi diſem roſſe iſt betvtet daz hailige ew̄glivm dc die vier ewͣgeliſten geſchriben hant. der iegelichˢ ſvnderlichen me von ime geſchriben hat. danne von dehaime hailigē Alſe ir hvͦte wol gehoret hant. wie ſant Lvcas von ſiner kvndvnge vn̄ von ſiner gebvrte geſchriben hat. vn̄ ſant Math̄s ſant Marcvs vn̄ ſant Joh̄s ſelbe von sinem lebinne vn̄ von ſinē tode geſchriben hant. vf diz kvnichlike Ros hat in dv gotliche wiſhait geſetzet. vn̄ hat in gefvͦeret dvr dv vier ende der welte. vn̄ hat ſinen nam̄ gebreitet in aller der welte. wan ſin lebin vn̄ ſin hiſtorie iſt nit getihtet von de kaínem menſchen vf dem ertrike niht wan von dem engel vn̄ von vnſerm hˢren ſelbē. vn̄ von den vier ewͣgliſten die von ime geſchriben hant die hailicheit ſines lebenneſ vn̄ daz lobelich ende ſiner martir. Dv vierde ere die man dem bieten ſol den der kvnich eren wil. daz iſt. er ſol vf dem geſtvͦle ſitzen dem kvnige aller nahiſt. Nv geſchihet daz diche hie vf ertriche. dc ein ſwacher kneht dem kvnige naher iſt. danne ain grave. alde ein ander groz hˢre. Alſus iſt ez nit vmbe den lieben hˢren ſant Joh̄s. wan er iſt vnſerm hˢren gote der nehiſte indem himelrih. von der gelichi ſineſ lebenneſ vn̄ von der ſelichheit ſiner hohen tvginde. die an ime lvhton mit ſtrengem vn̄ mit hertem lebinne. hie vf dem ertriche. Wan liſet von den patriarchen. dc ſv kindoton hie vor indˢ altvn e. dar vmbe dc dv kint vnſerm hˢren dienotin. Aber der liebe hˢre ſant Joh̄s der hate alle zit dar vmbe ſtetin vliz dc er vnſer̄ hˢren vil gaiſlichˢ kinde geẘnne Wan vnſer hˢre der hat hvte manich kint in himelrich vn̄ in ertriche von der hohvn lere dez grozen hˢren ſant Joh̄s. Da von iſt er irhohet vber alle die patriarchē. Die ᵱphen wiſſagoton vnſers hˢrē zvͦe kvnft. aber ſant Joh̄s der zaigot in gegin wrtichlich. vn̄ kvnte in dc er ain loſer ſolti wˢden aller dirre welte. Da von iſt er hoher denne dehain ᵱphe. Er iſt oͮch hoher danne die zwelf boten. wan er waz der erſte der ain bilder wc iro ſtrengen lebinnez vn̄ ir hohvn lere. vn̄ waz ein lieht daz in den wek zaigote der rehtvn warheit. vn̄ ſwc wir gvͦetiſ bildeſ vn̄ gewerer lere von den boten haben enphangen. daz hate er in .e. allez vor getragen. wan er was ain ortfrvmer vn̄ ain phvnvmeͮnde alles iro lebenneſ. Er iſt oͮch ob allen martirern an wirdicheit vn̄ an hohem lebinne. wan er waz der erſte martirer der ſin blvͦt ie gegoz dvr die warheit índer hailigvn kriſtenheit. wan er waz oͮch der erſte an dem dv ſcharphen ſwert wider lait wrden. Da von iſt er der groſte vn̄ der hohiſte martrer in himelrih. wan er lait in allen die martir vor. Ir wizent wol daz ain iegelich dinch deſte lihter iſt zetvͦnne. dc vor hin dike geſchehin iſt. wan ain wech der diche getriben iſt. der iſt gvͦt zegenne. Alſo iſt ez oͮch vmbe die hailigen die ſit die martir hant geliten. den hat dˢ liebe ſant Joh̄s dv ſcharphen ſwert vn̄ dv weſſin mezſir an im ſelbir wider lait Da von mahton alle die hailigē marterer vn̄ die hailigen megide alſe ſante katherina vn̄ ſant Agneſa vn̄ manich ander hailige. die die ſcherphi der martir deſte lihtechlichˢ litten. da von iſt er ob allen marterern. Er hat oͮch den lon ob allen lerern. wan er der erſte lerer waz der von dem himelrih ie geprediote. vn̄ zohc die lvte zegote mit ſiner hailiger predie vn̄ mit dem gvͦten bilde ſines hailigen lebenneſ. Da von wahſet ſin lon alle zit von ín allen. Er iſt oͮch ain blvͦme ob allen megden von ſiner vzgenomenvn ſelicheit vn̄ Raínichheit wan er der erſte was der vnſer froͮwn ie nah gevolgete an lvter Reínechait ſele vn̄ libes. Nv hant ir wol vir nomen wie man den eren ſol den der kvnich eren wil. daz man ime anlegen ſol des kvnigeſ kleider. vn̄ ſol ime vf ſetzin die kvnichlikvn krone. vn̄ ſol ín vf des kvniges Ros ſetzin. vn̄ ſol in fvͦerin dvr alle die welt. vn̄ ſoldem kvnige aller naheſt ſitzen. Alſvs hat oͮch vnſer hˢre von himelrih ſin aller liebiſten frvnt ſant Joh̄s baᵽte geeret mit aller wirdicheit vn̄ hat in geſetzit íme ſelber aller naheſt ane vnſer liebvn vroͮwn von himelrih. die lat mā vz vor allen hailigon. Nv ſolte man ſagen was er wirdekait hat enphangen von dem vater vn̄ ſelichait von dem ſvne vn̄ entlvhtvnge von dem hailigē geiſte. vn̄ wie er die drivaltichheit nvzet iemer me an ende daz kvnnen wir zeworten nit bringen. Wir biten aber den minnechliken got vn̄ den gvͦeten ſant Joh̄s des tach hvͦte iſt. daz er vns helfe. daz wir dar komen da wir ez von oͮgen ze oͮgē ſehin vn̄ wir vns ſiner ſelicheit mit ime niezen ewichliche an ende. Des helfe mir vn̄ ivͦ der vater vn̄ der ſvn vn̄ der hailige gaiſt. AMen AMEN. | Ecce ewangelizo uob{1} gaudiun ewangelizo uob{1} gaudiun magen. Qvis pvtas pver iste et °c. |