Texttitel (Kurzbezeichnung) | Hessische Reimpredigten |
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik) | PrRei |
Textkürzel im Mittelhochdeutschen Wörterbuch | PrHess |
Textsorte, spezifisch | Religion, Poesie |
Textsorte | Predigten |
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext) | V |
Primäre Referenz (Edition, Handschrift) | Handschrift |
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift) | - |
Aufbewahrungsort | Hamburg, Staats- und Universitätsbibl. |
Signatur | Cod. 99 in scrin. |
Link zum Handschriftencensus | http://www.handschriftencensus.de/18983 |
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift) | Handschrift |
Blattangabe | Bl. 12a-312b |
Ausschnitt | 1,1-4,620 (Bl. 12a,1-26b,12); 34,1-39,190 (159a,15-172b,8) |
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”) | mhd |
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch) | mitteldeutsch |
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch) | westmitteldeutsch |
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch) | zentralhessisch |
Lokalisierung/Schreibort | - |
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte) | 14,1 |
Bemerkungen zum Überlieferungsträger | - |
Zeit (genauere Datierung) | 14,1V |
Lokalisierung (Entstehungsort) des Textes | westl. Zentralhessen (Wetzlar?) |
Autor des Textes | - |
Sprache des Autors | zentralhessisch |
Übersetzungsvorlage | - |
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht) | Barbara Lenz-Kemper (Hg.), Die Hessischen Reimpredigten, Bd. 1: Untersuchungen zu Überlieferung, Sprache und Herkunft, Bd. 2: Text (Deutsche Texte des Mittelalters 89/1.2), Berlin 2008/2009 |
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo) | MiGraKo |
Bemerkungen zur Texterfassung/Transkription | - |
Bemerkungen zur Annotation | - |
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Barbara Lenz-Kemper, Tobias A. Kemper (Bonn) |
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Barbara Lenz-Kemper, Thomas Klein (Bonn) |
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Tobias A. Kemper (Bonn) |
Annotierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Frank Ringeler (Bonn) |
Abschlusskorrektur durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Tobias A. Kemper, Thomas Klein (Bonn) |
Zeile | Transkription (Unicode) | Transliteration |
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(Jesus) quam geriden der eren kvͦnig eíne vf eyneme eſele kleyne Sa zvͦ deme vierden male Salt dvͦ daz pruben wale wie kriſt daz oſterliche lam qvam zvͦ iheroſolímam des funften malis prvbe In díme herzen vbe wie wole kriſt enphangen wart an der vil lobelichen vart da ieme engeíne giengen die ívden kínt in enphiengen an deme ſelben gange Mit lobe vnde mit geſange vil lieben kínder waz hie bí vns allen nvͦ bedudit ſí bí den funf ſtucken vor genant des ſagen ich vch eín deil zvͦ hant Bethanía ſi vch geſeit eyn hvs der gehorſamekeit bedudit z iſt zvͦ aller zit da vone ſante paulus quít Fvr vns der ware hˢre kriſt gehorſam auch gemachit iſt willeclich bíz in den dot da von v̄me vnſer aller not qvam er ínbethaníam da er die menſcheit an ſich nam durch daz er vns bekerete den rehten weg gelerete Mit ſiner wiſen plege den ſtig die rehten wege der zvͦ iheruſalem da gat hín in die hȳmeliſchen ſtat da bi vernemit hvde waz Betphage bedude daz kvnde ich vch gemeíne Iz iſt die bichte reyne da man ſal ane ſtede auch ſin mít warer rede er ſal auch ſích bedrvͦben der ſvnde vil er prvͦben redeliche gar da bi wie groz avch ſíne ſvnde ſí wie vil ir ſi wie manigfalt vnde obe er ín den ſvnden alt Iſt worden mít vndruwen daz er al da mít ruwen moge ſprechen alle zit alſo dauíd ín deme pſalter quít hˢre got dvͦ wolliſt dich hvde erbarmen vber mich laz díne groze barmherkekeit mir armen ſvnder ſín bereit zvͦ leſſene míne míſſedat der vil mín lib begangen hat Got aber dv dan biden ſalt v̄me díne ſvnde manígfalt daz er dír die wolle vergeben vnde dir vˢlihe eín reíníz leben dvrch die barmherzekeit got herre die dín milde dreit Fvrbaz wil ich vch ſagen me die ſelbe ſtat Betphagie die an deme oley berge lit da von der gloſen meiſter quít von deme oley gebavme gar daz alſo wōneclich gevar planzende vf deme berge ſtat betphagia den namen hat da von vns die gloſe ſeit daz die barmherzekeít bedudit vns den oley berg da von der barmekeide werg Sal ſtedis bí der bíhte ſín Svnder allen valſchen ſchín hˢ noch ſa prvbit ſnelle daz ír bi deme caſtelle daz eyn burg da iſt genant ſal die werlit ſin bekant die alle zit vnde alle vriſt (Jes)v (Christ)o wieder iſt daz wiſzit vf die druwe mín kriſt ſpᵃc̄h̄ zvͦ zweín ívngeren ſín Ir ſvllit gen ín daz caſtel daz da wieder vch iſt ſnel da víndit ír gebvnden ſtan an allen zwifelichen wan eyn eſelínnen vnde ír kínt die brengit mir alſe ſie da ſínt nvͦ kvnde ích vwen ſinnen daz auch die eſelinnen bedudit vns der ívden ſchar die mít der ſvnden ſeilen gar was gebunden vmmer me da von vnde ſie die godis e·· avch hielden alle gliche vil gar vnrechtecliche Fvrbaz me ſi vch geſeit den ívngen eſil den got reit Mit demvͦdeclicher kraft bedudit vns die heídenſchaft die ín den ſvnden lagen vnde keyner e·· ín plagen zvͦ den zweín folken vor genant got vnſir hˢre hat geſant auch zwene ívngeren reyne da bi ver ſtet gemeíne die heiligen lerere vnde auch die bihtere die vil der folke hant bekart kriſtenliche werg gelart vnde hant daz folk enbvnden von allen ieren ſvnden Die Ivngeren zvͦ giengen den eſel ſie behíngen den got da wolde riden al in den ſelben ziden mit ír kleideren her vnde dar da miede iſt vns bedudit gar die werg der barmherzekeit (Jesus) geín iheruſallem reit die kínder alle von der ſtat hvben ſich hín vf den phat Síe giengen íeme engeyne vnde enphíengen en gemeyne die kínder ſvngen da zvͦ vriſt hie kv̄mít der geſēnit iſt die ſelben reynen kínder gar bedvdent vns der engel ſchar Sa die ſchar die die eſte vnde auch der blvͦmen qveſte Strauweten vf die erden auch deme hohen werden kriſto al da durch ere beduden die bihtere die wol den eſten glichen avch wiſzit ſicherlichen vnde allir hande bluͦmen gar wie ſchone daz ſie ſín gevar vnde allen grvͦnen lauben dvͦrch kriſtenlichen glauben den ſie mít gvden werken Ie wolden volle ſterken vnde den ír gvde lere hie hat gebreidit ſere Die ſchar die ſich enkleídete vnde vf den weg da bredete zvͦ lobe (Christ)o daz gewant da bí die gloſe vns hat benant die heiligen mertelere die da dvrch kriſtis ere hant írs reynís libis leben Mit willen in den dot gegeben nvͦ wil ich raden lieben kínt Mír vnde allen die da ſínt hie ín den haubit ſvnden verknvͦppit vnde verbunden wolle wir den banden lihten daz wír die ſvnde bihten wie groz ſie ſí wie kleyne Iſt daz der priſter reyne vns da ín ruwen víndit die bant er vns enbíndit da míede wír ſín gebvnden al ín den ſelben ſtunden leit er vns an eín ſelig bant Iſt penítencía genant al mit der buͦze banden wírt man der ſvnden ſchanden Entladen vnde des tvfelis liſt da von iz me dan ſorglich iſt der ſich ſa miſſewarit daz er die ſvnde ſparit biz vf des grīmen dodis zit Jeronímus da vone quit Ey ſelig man ey ſelig wib vnde ſa bevangen iſt dín lib Mít grozer ſuchede manígfalt dan kvme dvͦ gedenken ſalt an díne grozen miſſedat der vil din lip begangen hat war v̄me dínís herzen ſin kerit v̄mer ſich dar hín da dvͦ haſt ſmerzen vnde ſír des ſolden allewege wir hie ſín bereit al vf den dot wan der lip hat ſa groze not Sa des grīmen dodis kraft an ieme wírdit ſigehaft daz er gedenkít nvdis me wen an daz bitterliche we da míede bevangen iſt der lip ey ſelig man ey ſelig wip des volgít míme rade eín deil hie wírkit vwer ſele heil die wile ír hat kraft vn̄ maht Lat vch des grīmen dodis naht niht finden ſvnder gvde dat dit iſt Iheronímvſis rat Des ſvllen wír alle gemeíne hie (Christ)o gen engeyne mit drier hande ſache die ich vch kvndig mache Des erſten mít demvͦdekeit die da bí rehter warheit der leíde tvfel fliehen mvͦz da von ſa ſprichít Iacobus der zwelfbode groz gedan deme tvfele ſolt ír wieder ſtan Sa mvͦz er vliehen drade von vch vnde ſín vngnade daz ander iſt daz ír daz leben In keyne girheit ſvllit geben wolt ir nvͦ vber wínden gar die kranken wˢlit daz íſt war die der ſele vnſelde git alſo dauíd ín deme pſalter quít Iſt daz vch flvzít zvͦ daz gut Sa ſehit daz ír it den mut daz herze lip vnde auch den ſín zv ſere ſte vf den gewín groz gut der ſele iſt eín vergift gvt brengit grozer ſvnden drift Die dritten ſache ich ſagen wol daz iſt daz man avch krenken ſol daz fleis al dvrch der ſele heil vnde let man werden iz zvͦ geil des wírt die ſele ſchadehaft vnde benīmít ír· er kraft Da von ſa ſprichit pavlus hie alſe ich vch wil beſcheiden wie Ir ſvllit vwer glider gar gode doden daz iſt war daz quít ír ſvllit gvde dat durch got wírken· vnde lat allen ſvndeclichen mvͦt Mínnít got fvͦr allíz gvͦt Dvn wir daz ſa wil vns geben got eín eweclichiz leben In der hohen trinítat da fravde nv̄mer me zvͦr gat domonica ſ(e)c(un)da Erunt ſíngna in ſole et luna · Her vf wil ich eyn cleíne nvͦ vz der gloſen reíne hie reden weíz got hvde waz vns die ſvnne dvde der man vnde auch die ſterren daz mogen wír hie lernen an dirre ſtat mít warer liſt Bedudit vns die ſvnne kriſt von zweíerhande ſache die ich vch kvndig mache die erſte iſt daz die ſvnne Iſt allir der werlede wvnne Daz ander daz die ſvnne clar erluhtít al die wˢlit gar Daz erſte daz die ſvnne Iſt alder werlede wvͦnne an ír des dagis zierde lit da von der zwelfbode quít kriſt der iſt mit rehter mvͦgent die hohe godeliche dvͦgent werliche daz ſi vch geſeít Er iſt die godis wiſheit von der iſt geſprochen da In der wiſheíde bvͦche ſa Sínís antliczis wvͦnne Iſt clarer dan die ſvnne vnde ober allen ſterren clar Lvhtit ſín antlicze gar Zvͦ deme andern male quít Iohan von (Christ)o der vil reyne man Ich bín eín liht zvͦ aller zit Ich luhten durch die wˢlit wit von dírre ſvnnen groz erkant (Jesus) (Christus) iſt genant da inne ſach man zeichen vil die ich vch benennen wil zvͦ dieſen ſelben ſtunden daz waren die funf wvnden die er v̄me vnſe not en phieng an deme crvce da her hieng In apokalipſi dort von kriſtis wvnden dieſe wort quít Iohan der gnaden heil der ſvnnen ſchín daz dritteil Iſt benv̄men vnde erſlagen daz meynen ich alſe ich vch wil ſagen an kriſte daz ſi vch geſeit Leit den dot die menſcheit die ſele noch die godeheit Ieweder keynen kv̄mer leit von des grīmen dodis we nvͦ wil ich vch beduden me waz auch nvͦ ſi der mane Iz iſt die wol gedane reyne muder vnde meit glichit ſich ſi vch geſeit deme manen hie vil liſe In zweier hande wiſe Daz erſte iſt daz des manen kreíz Iſt der erden godeweíz naher vf die druwe mín wan alle die planeten ſín Daz ander iſt daz er die naht er lvhtit gar mít ſíner maht Mit ſínís ſchínís clarheit werliche daz ſí vch geſeit alſo der mane zvͦ aller vriſt deme ertriche aller nehiſt iſt wan alle die planeten ſín alſo al vf die druwe mín Iſt die reyne kvſche magit Maria daz ſí vch geſagit bídende vmmer mere Ir kínt fvr die ſvndere For allen heíligen die da ſín geheilígit vf die druwe mín Die kvſche wol gedane Maria iſt der mane In deme man groze zeichen ſach alſo die gloſe mír ver iach die zeichen was die groze not die ſie leit von írs kíndis dot Da von lucas geſprochen hat dvrch dín ſelbis ſele gat Eyn ſwert daz iſt der ſmerze der ír drang durch daz herze da ſie ír kínt vnde ieren got Sach hangen an deme crvce dot Die ſterren vch bedudent hie die gloſe alſe ich vch ſagen wie bí ín ſa ſollit ir verſtan die zwelfboden groz gedan die ſterren hie genēnít ſín In den ſa wurden zeichen ſchín alſe ich vch nvͦ beſcheíden wil ſie flvhen vf daz ſelbe zil da der groze hˢre zart kriſt (Jesus) gefangen wart Sie wurden alle zwifelhaft an ſíner godelichen kraft die zwelfboden gut erkant die hie ſterren ſínt genant an den die zeichen da geſchahen da die ſelben herren iahen verhoffit waren wir gemein kriſt der ſelig hie erſcheín daz er ſolde ſín er ſtan Iſrahel er loſit han die ſvnne reyne vnde da bí clar bedudit auch daz iſt al war den gerehten gvden man der gode vil wol gedienē kan von deme hat geſprochen ſus der gvde ecleſiaſticus Der menſche heilig vnde gut blibit alſo die ſvnne dut In aller ſíner wiſheit alſam die liehte ſvnne breit In zírckeliſ wiſe blibit ſleht alſo der menſche vil gereht blibit ſv̄der allen ſchrancz an dvgentlichen werken gancz Furbaz wiſzit mere der mane den ſvndere bedudit ſicherlichen auch ader eynen dv̄men gauch der da ín allen ſtvnden ín haubithaften ſvnden zvͦ boſheit ſich geſellit von ſvnde ín ſvnde vellit von deme hat geſprochen ſus der gude eccleſíaſtícus der dor iſt wol deme manē glich er wandelit ſam der mane ſich alle zit vnde alle zil da von geſprochen hat Iohil Der mane wandelit ſich ín blvͦt da bí den ſvndere gar vnfrvͦt Sollit ír an allen wan bi deme blvͦde hie verſtan vnde der prophete oſee da vone hat geſprochen me daz bluͦt droffen hat daz blvͦt daz meínít ſo oſeis mvͦt daz von maníger ſvnden werg wirt eín ſvndeclicher berg da von ſal man die ſvnde hazzen zvͦ aller ſtunde al durch vier hande ſache die ich vch kvndig mache dvrch daz ſal man ſie míden die ſvnde zvͦ allen ziden wan ſie die ſele dodit gar daz iſt ſicherliche war da von ſal man auch hazzen ſie die ſvnde ſtedecliche hie wan wer ír dienit daz iſt ſleht der iſt auch hie der ſvnden kneht auch ſal man ſie ie míden die ſvnde zvͦ allen ziden die vf des leſten dagis zil der ſele brengent leídis vil Mit ſmerzen ſchaden ſchande vil groz vnde maníger hande avch ſvlle wir die ſvnde gar dar vmme hazzen vffenbar wan ſie daz hȳmelriche daz wiſzit ſicherliche deme menſchen gar verluſit der ſie zvͦ frunt erkvſit he ſal wiſzen vnſer mut daz wir han drier leye gvt daz wir noch godis lobe gar verzeren ſollen daz iſt war Ich wil ſie vch nēnen alle drvͦ daz ír ſie erkēnen mogit nvͦ die ſele gut vnde auch die zit iſt diz ſa die gloſe quit daz erſte daz ich ſagen wil daz iſt daz man auch alle zil die ſele halde reyne vor ſvndeclichem meyne vnde daz wir ſprechen mogen dan alſe Iob der reyne man zvͦ deme waren gode ſprach da er ſín ende nahe ſach nvͦ vil lieber ſchepfer hir Míne ſele geben ich wieder dir daz ander iſt daz man daz gvt Laze deilen vnſen mvt in die ſes werg ſi vch geſeit der waren barmherzekeit da vone (Jesus) ſprichit ſo ín deme ewangelio von hvnger was ich worden krang ír gabit mír ſpiſe vnde drang daz dritte iſt daz daz menſche ſol dieſe zit bewenden wol ín godis lobe vnde ere Sal auch he vmmer mere der menſche ſvenden ſíne zit da vone ſante bernhart quít kranker menſche hie geborn die zit haſt dvͦ vil gar verlorn in der dvͦ ſvnder allen ſpot niht haſt gedaht an dínen got dar vmme ſvlle wir irgeben die ſele lip vnde auch daz leben herze ſín vnde auch den mvt an den vil waren heilant gvt des hantgedat wir alle ſín der da iſt eíner vnde trín daz der vns allen wolle geben daz wir hie alſo geleben ín deme ſwachen libe daz dort die ſele blibe bi gode ín hȳmelriche amen v̄mer ewecliche domonica tercia aduentus Cvm audiſſet Ioh́nes ín vínculís Vil gerne avch ich nvͦ hede von dírre gloſen rede vnde were ich ſa behende daz ich zvͦ gvdem ende die rede brengen kvnde der rede ich nvͦ begvnde da ſante Iohan baptiſte gefangen lag zvͦ kriſte Zwene ívngeren ſante er hín nvͦ ſal auch pruͦben vwer ſin waz vns auch nvͦ Iohannes bedude vnde auch herodes waz die bant der kerker waz bedude auch daz er gedodit wart al da zvͦ ſtunt dit wírt vch alliz hie verkvnt Iohan frvͦ vnde ſpade bedudit godis gnade vnde auch der name gvt Iohan bedudit eynen rehten man wan keynem menſchen kvmít ín godis gnade ín ſínen ſin ín ſínes hˢzen ſín noch mvt er en ſi gereht vnde da bí gvt wan eíme vngerehten man zvͦr genglich gvt an allen wan wírt verlvhen daz ver ſtat Fvr keyn zeichen gvt ir iz hat zvͦ godis gnade íz nít enzelt Iz iſt niht wan eín wieder gelt von dírre wˢlede alle zít gregoríus da vone quít wer dirre werlede eigenſchaft beſiczít gar mit ſíner kraft daz wíeder ahtit daz iſt war die godeliche gnade gar die des reynen menſchen mvt Mínnít gar fvͦr alliz gvt nvͦ prvͦbit alle lvde waz vns herodes dvde daz wil ich vch hie lan ver ſtan er bedudit eínen man der da iſt vil gar ver kart vnde alle vndvͦgent hat gelart er bedudit auch den tvfel der alle die wˢlit ín zwifel vˢkeren wil mít ſíner liſt alſame er verkerit iſt Fvrbaz ſa dvn ich vch bekant waz vns bedvden avch die bant Sie dvden alle boſe dat die der menſche hie begat da vone der prophete hie quít alſe ich vch ſagen wie wiſzit der ſvndere ſeil iſt der ſvnden groz vnheil da míede ſie gebunden Sín gar zvͦ allen ſtvnden Sa daz ir ſín vnde auch ir mvt beget die keíner hande gvt waz vnſ der kerker dvde dan daz prvͦbit frauwen vn̄ man der kerker gar iſt dínſter gar dief vn̄ da bi fínſter wer ín den kerker wirt gelaht der verluſit ſíne maht er dorrit ſam ein griebe er dvdit auch die liebe die der arme ſvnder hat zvͦ der ſvnden miſſedat reht alſe der kerker nodit den lip zvͦ ivngiſt dodit alſo die ſele dodit gar die habit ſvnde daz iſt war wāne der tufel der ſathan eynen rehten gvden man zvͦ ſvnden brengit auch ſin ſín Sa dut er ín den kerker ín wer ín den ſvnden blíbit vnde ſie die lenge dribít ſa liebit ie die ſvnde daz wiſzit zvͦ aller ſtvnde daz git zvͦ ivngiſt zwifel Svs dodit den der tvfel der ſvnder ruwen ſtírbit des ſele gar vír dírbit von den Oſee ſprichit hie alſe ich vch wil beſcheiden wie Ir arbeit hat gezzen fvr war ſvlt ír daz wezzen eín vremede volg mít liſten da vm ſie nít en wiſten nvͦ ſvllen alle lvde Mit wiczen prvͦben hvde daz wiſzit vf die druwe mín waz avch die zwene boden ſín die Iohannes baptiſte ſante hín zvͦ kriſte Er ín hat noch nít vernv̄men waz blínden lāmen ſtv̄men Maladen dode lvde vnde waz vns daz bedvde ich wil iz vch hie lan ver ſtan vnde da der gvde man Iohan gefangen lag baptiſte vnde da bi auch daz wiſte daz er da ſterben ſolde alſe vnſer hˢre wolde vnde da er dit erkante zwene ívngeren er da ſante zvͦ kriſte al vf daz ſelbe mal alſo eín ieglich menſche ſal der ín den haubit ſvnden lit gefangen der ſal ín der zit auch ſich zvͦ kriſte wenden Er ſal da kriſte ſenden zwene boden alle zil alſe ich vch wol beſcheíden wil wolt ir nvͦ wiſzen brvͦder mín wer dieſe zwene boden ſín die wil ich dar v̄me nēnen daz ír wullit er kēnen íz iſt die bihte die git vor die bvͦze volgit írme ſpor wāne der ſvnder daz ver ſtat gebihtít ſíne ſvnde hat vnde auch die bvͦze enphangen weíz got ſa ſínt ſie gegangen die zwene boden me dan zart Fvͦr (Jesu)m (Christu)m mít der fart zvͦ dieſen boden gvt erkant begínnít kriſt der heilant Mit frvndis mv̄de iehen die blínden nvͦ geſehen bi den blínden ſa ver ſtāt die lvͦde die vngelauben hant wanne die got bekerit den rehten glauben lerit daz ſie an got ſínt iehende ſa ſínt ſie worden ſehende daz got die lamen dvt vf ſtan daz ſie da laufen vnde gan daz bedudit vns daz got die lvde die da ſín gebot verſvmít han vil lange ſtvnt daz ſie fuͦrbaz me rehte dvnt Daz got malade lvde auch reynegit an der hvde da bí ſa ſullit ír ver ſtan alle die da vnrehte gan vnde daz got die bekerit Sín heílige lare lerit Sa wiſzit vf die druwe mín die mvͦzen alle ſtv̄men ſin die got nít enlobent hie wan vnſer lieber herre die zvͦ ſíme lobe kerit hín Sa wiſzit daz er vffent ín den mvnt die kelen vnde den mvt alſus got ſtv̄men ſprechen dvt Sa dudínt auch die armen kínt gar alle die otmvdíg ſint vnde der wiſſagen dudit gar daz ín got vffent daz iſt war der ewangelia gewalt vnde ſíne gnade manígfalt (Jesus) der hat auch vf gewaht die doden lebendig gemaht wanne er die ſvndere die ſvnde ſchemebere hazzen vnde vliehen dvt vnde daz er kerit ieren mvt zvͦ fruteclicheme ruwen reht alſe er ſpreche en druwen Soliche ich kan erſchrecken Mín gnade erluhten wecken daz ſie von ſvnden keren ich kan ſie wol geleren daz ſie gar alle gliche avch wírkent dvgentliche nvͦ helfe vns kriſt der mílde ín deſeme mere wilde da inne wir diefe ſweben daz wir alſo geleben noch kriſtenlicher lere daz wir vz dieſeme mere gar mit elenthafter hant gervgen ín daz vader lant daz fraude ſvnder ende hat deſ hilf vns hohe trinitat· amē domonica quarta Miſerunt iudei ab iheroſolimis kvnde ich vz dírre gloſen nvͦczlichis it gekoſen daz dede ich gerne vnde weris fro ín deſeme ewangelio Sa ſollent alle lvde bi namen prvben hvde hie zweierhande ſache die ich vch kvntlích mache die erſte ſache weiz got iſt daz vnſer herre iheſus kriſt Sa er mit ſiner gnade hín ín den menſchen drade kv̄met ſvnder allen wan waz er ín ieme wírke dan des wil ich vnder wiſen híe vch bi namen alſo wie Sa kriſt (Jesus) der heilant ín den menſchen hat geſant die ſíne grozen gnade ſa wiſzít daz er drade wil ín deme menſchen wírken Ses díng die ſollít ír merken die erſten ſache merkit daz iſt daz daz er da wirkit ín den lvden die da ſínt von rehter hohfart worden blínt daz er die ſi vch geſeít írluhtit mít otmvdekeit Sa wiſzit furbaz mere hochfart vnde idel ere ſínt alſe eín wolken blig vil clar ſie verblendínt daz iſt war der ſelen augen me dan fín wie der blig ha kvͦrzen ſchín ſa iſt er doch vil ſchadelich den avgē alſo ſᵽchen ich ſa iſt auch die hohfertekeit deme menſchen daz ſi vch geſeit der vf der erden ſchinen wil ín hohfertekeide vil Soliche lvde daz iſt bekant die ir hohfart hat geblant Sa daz ir ſele nít en mag geſehen kriſt den waren dag die dvt got mít demvdekeit geſehen daz ſí vch geſeit Otmvdekeit vil dauge bi namen iſt ein auge Mit deme ſich der menſche gar mag beſehen her vnde dar beide nvͦ vnde alle zit wie daz ſin dun ſin leben lit wie iſt die ander ſache dan daz ſagen ich vch obe ich kan iz iſt daz vnſer herre do in den lvden wirkit ſo werliche daz ſi vch geſeit Sa waz die boſe girekeit bi namen hat verlemít hie daz kriſt bí namen alle die Mit ſíner waren liebe kan heilen daz ſie rehte gan der boſe girekeyde mvt den menſchen hie vˢlamen dvt an beiden ſinen fuͦzen gar des liſit man vffenbar ín der kvníge bvͦche hie alſe ich vch wil beſcheiden wie Savlis ſvn er Ionathas deme waſ mít namē alſo ich las eín kínt eín lieber ſvn bedet der was genant mifiboſet von fvnf iaren was ſín zil daz kínt der ammen da en vil eínís dagis vf die erden hart da von daz kíndelín vil zart wart an beiden fuͦzen lam ín der gloſen ich ver nam daz vns bedudit Ionathas eyne dvben ſa ich las zvͦ kv̄mende mit reíner liſt die ſelbe dube dudit kriſt der ín dieſe werlit quam da er die menſcheit an ſich nam gar alſe eín dube reíne in diſe werlit eíne brachte kriſt der werde gaſt des oleybavmís eínen aſt der was grvner dan eín gras vns bedudit ſa ich las der oleybaum mit warheit Friede vnde barmherzekeit der zweier grozen gnade gelt ſa brathe kriſt ín diſe werlit den da die gloſe Ionathas dvͦrch daz auch nēnít ſa ich las wan er mag alle wonder dvn diſſis Ionathaſis ſvn Iſt eȳ eklich kriſten lib iz ſi ein man iz ſi eín wib daz wiſzit bí der warheít mín ſa dírre ſvn der ammen ſín enpellit vz eren armen ſleth ſa wírt er lam vnde vngereth wolt ír nvͦ wízzen auch hie bí wer da auch vnſer amme ſí daz wirt vch hie von mír geſeit die godeliche furſithekeit alle zit vnde alle friſt vnſe foderínnen iſt Sie fodit vns des dankit ir ir ſollit wizzen daz auch wir vz ieren armen fallen dan ſa wir nít follen glauben han daz vns die godeliche maht Fode alle zit dag vnde naht dit iſt alſe ich vch ſagen wil ſa wir beſorgit ſín zvͦ vil ín dírre widen werlede ríng vm ír írdiſlichíz ding Sa vnſer herze vnde vnſer ſin alle zit vf den gewín bedrattit iſt zvͦ ſere wie er daz gvt gemere dvͦrch dírre gírekeíde gír dar vmme ſa verlamen wir an beiden vnſen fvͦzen gar wir verlieſen avch daz iſt war da mede ſvnder allen wan die liebe die wir ſolden han zvͦ kriſte deme weheſten vn̄ auch zvͦ vnſen neheſten die gírekeit vnde auch ír gebot en mag den mīneclichen got hie nv̄mer me gemínnen Mít retheclíchen ſínnen noch ſínen eben kriſten Mit keynen gvden liſten verfluͦchit iſt der name wen ein ſolicher lame iſt myfiboſet genant der name iſt boſe gnvg ír kant wan er bedudit einen mvnt deme alle boſheit iſt wol kvnt Ich ſagen vch vf mínen eit daz avch ſoliche gírekeit alſe ich mít warheit ſprechen mag al vf den ivngeſtlichen dag ſa hie der lib ver endit die ſele wirt geſchendit ſvnder endeloſe zit ſa vnſer herre zvͦ ín quít Mit eíner grozen ſtímme ſvr get ín daz eweclíche fvr wie iſt die dritte ſache dan daz ſagen ich vch obe ich kan daz iſt daz vnſer herre kriſt ín deme menſchē wirkende iſt Mit ſíner richen gnade rat ſa wer iſt worden malat von deme ſnore miſſefar daz (Jesus) den wil heilen gar Mit der vil reynen kvſekeit werliche daz ſi vch geſeit Sa wiſzit daz bínamen die die ſnorliche lebent hie die ſtínkent alſe eín fvlír míſt vor godis avgen alle friſt dˢ ſnor die ſele ſwechit gar Er machit ſie malat gefar For godis avgē alle zit Levítícus daz buͦch quit vierhandeleie iſt daz malat er iſt ſelig der ír keíníz hat daz eíne hant die lvde Mit namen an der hvde daz ander malat zware hant ſie an deme hare daz dritte mít warheíde hant ſie an deme cleide daz fierde malat miſſefar daz lit an ieren hvſen gar alſuſ vierhande malat ſínt an gar vil lvden lieben kínt die ich vch ſvnderliche wil beduden vf dit ſelbe zil daz malat an der hvde daz hant weiz got vil lude Meiſtdeilig ivnge dv̄me wib vnde die da zieren ieren lib al durch ír dauben wicze daz ſie auch ír antlicze die hende kelen vnde nag wa man ſie bloz geſehen mag Sich ſalbent allentalben Mit eíner hande ſalben die auch dar zvͦ gemachit iſt daz ſie gar eine cleíne friſt Schínít wíz vnde da bí rot Soliche zírde hazzit got alle zit ſpade vnde frvͦ Sie horit endecriſte zvͦ die ſchemeliche míſſedat Sa hant eín deil daz malat werliche an deme hare vil gnvg der paffen zware ritter knappe welich man daz wiſzít ſvnder allen wan die heímeliche vnde vffenbar zvͦ crvllen machent ſlechtíz har vil maníg wib daz malat da bí an deme hare hat al von den ſelben wiben ſus geſprochen hat Ieronímus Sie glichent ſich den bocken die da mít fremeden locken ír haubit vnde ír nollen werliche zíeren wollen vn̄ die da feruwen ſwarziz har daz iz da wírdit gel gefar vnde die mít goldis bínden ír haubit vmme wínden vnde die ſich zvͦ allen malen dar zvͦ mit den ſchappalen zymeren vnde cronen nvͦ wiſzit daz die honen Sich· vnde daz dut der ſele we ſa wil ich vch doch ſagen me daz auch vil lude daz malat werliche dragent an der wat alſe ich vch wil beſcheíden íz ſint die ſich da cleiden oppecliche zvͦ aller ſtunt die da den zabel vnde daz bunt vnde auch die duͦch von ſíden durch hohfart vnder ſníden halberen vnde fieren von manígerhande dieren verſnídent auch dar vnder die fiſche die merwonder ín eín mít eín befangen dar vf goldíne ſpangen Mít ſilberínen kneufen die ſich zvͦ ſamene ſleufen iz ſín die man íz ſín die wib die ſus da zeren ieren lib des hat der tvfel ſínen ſpot daz ſie ſa lebent wieder got da míede ſie ſich krenken vnde daz ſie nít gedenken an den aller erſten ſtam wie vnſer vader her adam vnde eva vnſer muͦder wie ſie auch got der gvͦder bekleidete mít priſe da vz deme paradiſe Sie det den engel driben bí namen den zweín liben auch keín gewant enwolde got legen an von golde von ſilber noch von ſiden noch ſamít an ſich ſníden den pellín noch den ſchamelat wen got beſchit ín eíne wat alda den ſelben lvden von wilder dyere hvden Mít ruwen langen locken gap er ín an zvͦ rocken da bí dut vns got ír kant daz hohfertecliche gewant der armen ſele dut gar we avch wil ich vch nvͦ ſagen me daz auch vil lvde daz malat Mit namen ín den hvſen hat daz wiſzit mít warheíden alſe ich vch wil beſcheíden des ſult ir mír geleuben daz ſínt die da ír leuben kāmeren ſthoben die palas dar ín malent wiſzit daz beíde frauwen vnde man al ſie mít armen vmme wan ſich· vnde da bí ſprenzen die wibín gelwen ſwenzen bereit von abenturen Mit fidelín vnde tamburen boſunen· harpen· liren da bí auch nít en fíren die mít den ſchalmeien rehte alſe ſie danzen reíen ſtant ſie an den gelazen die ros reht alſo ſie grazen ſtent ſie da bí vil bitter vf ie daz ros eín ritter ver wapent maníger leie alſo zvͦ eíme turneie ver gadern vnde ſtappen vn̄ auch die wapen knappen da bí vnde ír wartfríen ſeth alſe ín eíner kríen die knappen ſchríen nemít war wie íz nvͦ legit her vnde dar dieſe ritterliche ſchar eín eclich hus bí namen gar daz ſoliche zírde hat daz hus iſt da malat ſoliche zírde werfent hín die vch vnreynen mag den ſin Mít der vnkvſcheide gír ſa kv̄mít got deſ glaubit mír al mít der kvſcheide drift den ſnor vnde alle ir eiter gift vˢdribit vz den herzen gar die kvſcheit ſne wiz gefar die kvſcheit die dvgent hat daz ſie die keínen vnflat enlidit mít warheide von der vnkvſekeide Sie wil ie daz des herzen ſín al vnkvſcheit werfe hín vzerliche vnde dauge Ioch daz des herzen avge avch habe da mit ichte die keín ſnorlich geſitte Ioch daz der mvnt die zvnge Mit keíner handelvnge der ſmeichenden vnkvſecheít Mit keínen díngen ſí bereit daz ſehen· horen· vn̄ daz gan ſal alle vnkvſcheit lan daz wiſzit al gemeíne ſa machit got vil reíne den ſín· den mvt· des herzen brvſt von der vnkvſecheide lvſt die der ſele dvt gar we zvͦ deme vierden male wírkit me die godeliche gnade avch ín deme menſchen drade alſe vns die gloſe hie be ſeit weme dírre wˢlede wírdekeit die da verflugit ſam eín ſtaup hie gemachit habe davp daz ſín gehorde ligit nider deme git ſie got dan wíder Sa er híe prubit ebene die wˢlit an írme lebene wie daz ír dun vn̄ auch ír dat die keine ſtedekeit en hat bí namen alle lvde daz ſagen ich vch hvde den dírre werlde frolichkeit liebet vf mínen eit die horent node godis wort an allen enden híe vnde dort die ſelben dauben grífen vil lieber horent pífen da mit den ſchalmeíen die denze vnde auch die reíen vf ſhahen mit tamburen en liebit daz balvren nvͦ ſollit ir des glauben daz von den ſelben dauben hat geſprochen ſa ich las dvrch godis mvnt yſaías wer mag andírs wesen daup ſam ein dvnne dvrriz laup wen die ich zvͦ den han geſant die míne boden gvt ír kant die werden predígere von den ſie míne lere werliche lernen ſolden vnde ir nít horen wolden die fvnfte ſache daz iſt die daz ín deme menſchen wírkit hie der ſvͦze mīnecliche got ſa wen der zwifil hat gedot daz mít der hoffenvnge den got lezit wieder vf ir ſten die ſvnde vnde auch der tufil die gent ſolichen zwifil der vil ſelen hat geſchant vn̄ ín den helle grvnt geſant rethe alſe eín ſicher menſche ligit vn̄ auch ſolicher krankeit pligit vn̄ daz da zeichenliche ſit der arzit daz der menſche nít der ſvchede hie geneſen kan alſoliche ſchade lit dar an der ſele die den zwifel hat daz ír moge v̄mer werden rat vil lvde hant den zwifil daz dvt der leide tufil vnde ír vil groze míſſedat die ír lib da begangen hat daz ſie gedenkínt maníg zil der míner ſvnden iſt ſa vil daz mír (Jesus) der here vergibít nv̄mer mere dvt hín den zwifelichen ſtoz keín ſvnde en wart noch níe ſa groz die ſvnde ſi an alle zil der ſvnden wart noch níe ſa vil die ſvnde en wart noch níe ſa breit die godis barmherzekeit ſi grozer vnde breider vnde ferren weg gereider ín ruweclichem lebene die ſvnde zvͦ vergebene wie vil ír ſí wie ſwere dan mítten ín deme mere eín genſterlín von eſchen avch moge da ver leſchen des ſal eín eclich zvnge hie ganze hoffenvnge auch han zvͦ (Jesus) kriſte ín aller ſíner friſte die er vf erden leben mag er ſal got biden naht vnde dag daz er eme wolle geben eín ruwelichíz leben vmme alliz daz er íe gedet Sa zvͦ hant hat ſín gebet got ver horit an allen wan waz er dan ſvnden hat began vn̄ die verſmelzent alſe eín ſne got ír gedenkit nv̄mer me die ſeſte ſache iſt ſa gefar daz (Jesus) ín deme menſchen gar wirkit daz ſi vch geſeit Mit ſíner gnade ſelekeit alſe ich vch nvͦ beſcheíden wil Man fíndit lvde harte vil die denkínt ſa dír iſt gegeben daz dvͦ ſalt haben langíz leben durch diſen effenlichen wan ſa ſvlt ír wiſzen daz ſie lan manege dugentliche dat ír mvt an boſheit ſich ge lat ín eris libis ívgende des werdent ſie an dugende alſo íemerlichen arm daz ſie den ſelen kalt noch warm nvſníht hant zvͦ gebene von dugentlicheme lebene daz wol die ſele ſpiſit dit folg des vnder wiſít vnſer lieber herregot daz ſie híe míede ſín gebot verbrechent ſvnder alle not dar noch fvrlegit ín den dot kriſt daz ſie ſollen ſterben dar noch dut ſie got werben noch deme hȳmelriche got dut ſie werben gliche noch gvden werken gerne al zvͦ des lebens erne der ewekeide laden kan Svs (Jesus) frauwen vnde man vil lvde ſínt vf erden die da ie wollent werden auch me dan alt der iare dar v̄me ſie auch zware vˢſument gvder werke frvht Solichen lvden godis zvht vnderwilen ſendet ín godis gnade ín eren ſín daz ſie von ſrecken ruwíg ſtan daz ſie ſa vil geſvndit han die forthe dut ſie wiczig des geiſtis ſa ín hiczig daz ín gibit groze ſterke da von ſie gvder werke gar dvgentlichen ſamen ín (ihes)v kriſtis namen hie ſewent vf der erden der ín mvͦz nvͦcze werden ín deme hīmelriche da ſie ín ewecliche Mit frauden ſníden ſollen Mit aller eren follen welichen ſamen wiſze kriſt vf der erden hie des menſchen liſt ſewit ín ſínen ziden des frvht ſal er dort ſníden da von ſa weſit wacker dvrch buwit vwen acker Mít gvder handelunge halt ín ín rehter dvnge gvden ſamen werfit drvf ſa get er ſicherlichen vf ſcheídit dar vz den raden der guden frvhte ſchaden werliche er brengit dicke vnde auch die vogilwicke der hvndiſdille kaczenzagil dit vncrvt iſt gar eín hagil der gvde frvht vernihtit daz vngecrude flichtit Fvͦr ſich da vmmer mere des ſal man ieme ſere vnde feſtelichen weren wil man die frvht generen dit mag man dvn vil gerne ſa iz gat an die erne wes acker dan richliche ſtat vnde vngecrvdis nít en hat ſa frauwít ſich der menſche dan daz er den acker ie gewan waz dieſe rede dvde daz wil ich ſagen hvde den lvden algemeyne eyn eclich menſche reyne des herze dvgentliche dvt bedudit diſen acker gvt der ruweliche ſmerze den auch eín ruwig herze hie dreit zvͦ aller ſtvnde vmme ſíne groze ſvnde bedudit vns die dvnge den ſewer wol die zvnge bedudit vnſ vnde auch ír ort der ſame dudit godis wort den auch die zvnge her vn̄dar ſewit ín den acker gar Mit dvgentlichis herzen zvht ſa dudit vns die gvde frvht aller gvden werke dat die der menſche hie begat Sa dudit vns mit warheit der bv des menſchen arbeit Mit gvder bilde laſte die veníe vnde die faſte da an iz blibit ſtede Mit andaht· an gebede an dvgentlicher wache vnde da bi deme gemache Feſteliche wíeder ſte waz ſal nvͦ lange rede me wer diſe díng dvt alle mal der buwit diſen acker wal Sa dvdit vns der rade der ſvndecliche ſchade der dicke guder werke ſat werliche gnvg verderbit hat daz crut die fogilwicke die weſſit vf ſa dicke daz ſie zvͦ ſamene hangit waz ſie da von belangit der frvht alle ír glieder die zvhit ſie der níeder wolt ír nvͦ wiſzen hvde waz vnſ dit crut bedude die boſe vogilwicke íz ſínt die augenblicke die man auch her vnde dar werfent an die frauwen gar die frauwen wieder an die man wiſzít ſvnder allen wan daz ſo die vogilwicke Ich meynen die avgen blicke bí namen dicke hant ver drvht der werden kvſekeíde frvht Sa ſagen ich vch vber lvt des ſvren hvndiſdillis crvt bi namen da daz waſſen wil da wírt ſín alſo vͦber vil daz er die keíne gvden ſat nv̄mer me vf kv̄men lat nvͦ prvbit alle hvde waz vns dit crvt bedvde der ſvre hvndiſdille iz iſt der eigen wille den got deme menſchen hat vˢlan wˢ deme willen noch wil gan Mit der folge zv allir zil da wírt der ſvnden alſo vil daz keíne dvgentliche dat der menſche nv̄mer me begat der hvndiſdille iſt vch bedvt der kacenzagil daz vncrvt wil ich beduden alle fart der kacenzagil hat den art daz er ín ganzer ſlithe weſit vf die rithe ſchone gnvg iſt ſín blvt vnde iſt da bi zvͦ nvde gvt der kacenzagil wa er ſtat der derrit alle gvde ſat von ſíner angebornen art des dvdit er die hohfart bí namen daz ſí vch geſeit ſa wiſzit daz die hohfartekeit en nvczit da zvͦ nihte doch dvnkit ſie die rihte daz ír da íeman weſe glich fvͦr alle lvde wil ſie ſich ír heben vmmer mere ín idelicher ere hoh vf ſa weſſit ír der mvt alſe auch der kacenzagil dvt der da mít ſíner vngenvht verderbit alle gvde fruht In glicherwis hohfertekeit ver derbit vf mínen eit gar alle dvgentliche dat die man mít hohfart hie begat daz ſie vor gode heí ia heí en golden nít ein halbíz eí nvͦ lat vnſ alle biden kriſt durch ſínen godelichen liſt durch ſíne grozen gvde daz er vns gar behude vnde alle gvde lvde vor diſeme vngecrvde daz alſo grozen ſchaden dut an der vil reynen frvhte gut die man noch dodis ziden ſal wōneclichen ſníden Mit frauden ewecliche amen· ín deme hīmelriche In die paraſceue ſigna que fiebant in paſſione domíní Die zeichen ich vch alle ſage die vffe deme ſelben dage geſchahen da der hˢre zart durch vnſer heil gedodit wart daz erſte zeichen daz geſchach ſa die gloſe mír ver iach daz waſ daz al ertriche alſo gar engiſliche er bibete vor der grozen not da vnſer herre leit den dot daz ertbiben groz gedan bedudit vnſ an allen wan der reínen herzen forhte noch deſ ᵽpheten worte vn̄ der da hat geſprochen hie alſe ich vch wil beſcheíden wie godis forhte mit warheit Iſt anevang der wiſheit die ſvnne al vf den ſelben dag alſe ich mit warheit ſprechen mag vˢlos auch ieren claren ſchin daz dvdit vf die druwe mín daz man die cranken wˢlit ſal vˢſmehen weíz got al zvͦ mal da vor vone ſante Iohan geſprochen hat der reíne man wˢ die wˢlit mínnít gar vn̄ ír mít vlíze nímít war der ín mag an allen wan zvͦ gode keíne liebe han des ſelben dagiſ die ſteíne zvͦ rizzen al gemeíne von ein ander wiſze kriſt da míede vnſ auch bedudit iſt daz wiſzit die bedrvbekeit die da eín drvrig herze dreit von der ſvndeclichen dat die ſín lib hie begangen hat da von auch dauíd In deme ſelter alſuſ qvid ſa eíns bedrvͦbeten mēſchē mvͦt got hˢre dir ſín opfer dvͦt daz herze daz den ruwen hat vnde demvdecliche ſtat daz en wolle lieber got niht verſmahen dín gebot al vf den namelichen dag ſa ich die warheit ſprechē mag der greber ſich da gnvg enſloz der doden von der martel groz die (iesus) leit der mīnen drvt da míede ſa iſt vnſ bedvt des reínen hˢzen bihte gvt die hie der mvnt mít ruwē dvt der apoſtel Iacobus da von geſprochen hat alſvs der eín deme andern bihten ſal die ſvnde ſin daz kv̄mít wal nvͦ bihtit al gemeine daz dut vch ſvnden reíne auch vf daz nameliche zil ſtvnden vf der doden vil von der vil engeſlichen not da vnſer herre leit dē dot der doden vf erſtende die da an criſtis ende geſchach mit wonderlichˢ liſt da míede auch vnſ bedudit iſt daz got auch alle miſſedat dem mēſchen gar vˢgeben hat der ſvndeclichiz leben Fvrbaz me wil begeben Sa daz die corper gar vf die ſelben zit daz iſt war erſchienen da den lvden da miede wil vns beduden der gloſen meiſter daz vnſ got vn̄ ſín vil bitterlicher dot der grīmen helle hat erloſt Sín míldekeit hat vnſ gedroſt daz wir gar ſicherliche zvͦ deme hȳmelriche Mit warheit kv̄men ſollen obe wír iz behalden wollen Noch me verhorit hvde waz auch vnſ nvͦ bedvde daz ammít daz die Criſtenheit vf den ſelben dag begeit In der kírchen der altar bedudit (christu)m daz iſt war Sa bi des altaris gewant (Christ)is ívngeren ſín benant da kriſt (Jesu)s der herre zart gefangen von den ívden wart Sine ivngeren von der dro von ieme flvhen alle do daz dudit daz man den altar von aller ſíner zíerde gar daz iſt der kírchín haubit en blozit vn̄ beraubit Sa man dan dauelit an die bret deſ man da vore níht en det da míede vnſ auch bedudit iſt daz der vil ware hˢre kriſt von der gar leiden ivden braht wart vˢſpottit durch die naht da ſin ír arger wille plag Sie ſlvͦgen in vf ſínen nag vn̄ ſprachen dan die veigen zagen wiſſage wer hat dich geſlagen al vf die namelichen zit da die hohzit vffe lit die glocken man nít lvdit da miede iſt vnſ bedudit daz der ware herre kriſt gevangen· dot· begraben iſt vf den dritten dag daz iſt kvnt des iach auch der zwelfboden mvnt gehoffit haden wir daz er geweſen ſvlde ſín auch der der Iſrahel an allen wan hie erloſit ſvlde han Fvrbaz ſa wiſzit zware Zwelf liht vf deme altare die man al da gemeíne vˢleſchit biz vf eíne da míede auch vnſ bedudit iſt da der ware herre criſt an deme frone Crvce erſtarb daz der glaube da verdarb vnde auch die ware mínne die der zwelfboden ſínne Zvͦ (Christ)o ir ieglicher drvg da er ín auch die fvͦze twug vf den grvͦnen dvnerſtag da ír ieglicher ſich ír wag al zvͦ der ſelben vriſte zvͦ ſterbene mít (Christ)e deſ ſie ieme abe giengen da ín die ívden viengen deſ waren ſie vˢloſchen gar an deme glauben daz iſt war Ir keíner da ſa ſtede was alſe ich íz ín der gloſen las der fvllen glavben wolde daz (Jesus) (Christus) ſolde vf von deme dode erſtan der glaube waſ vil gar vergan an ín al da gemeíne wan an der magit reíne die (Jesu)m (Christu)m meit gebar die waſ ie vollen kv̄men gar an deme glauben wiſze kriſt da von auch vnſ bedudit iſt Maria die vil reíne meit bí der kerzen die man leit vˢborgenliche bvrnen da alſo die magit maria waſ deſ glavben frideſchilt den glauben ſie vil gancz behilt In irme reinen herzen reht alſe man an der kerzen die da vil ſchone burnit die andern liht beginnit enbvrnen die verloſchen ſin alſo al vf die druwe min wuͦrden da an ir zvͦ hant die zwelfboden da in brant an deme glauben reíne vnde alle die gemeine die da waren zwifelhaft worden an deſ glauben kraft da von die reine kriſtenheit daz heilig ammít nvͦ begeit vf den ſamízdag von ir Mit druwelichis herzen gir Salue ſancta parens ie Man erit mít der faſte auch ſie Man ſal ſie eren daz iſt reht Iz ſi der herre íz ſi der kneht Iz ſi die frauwe íz ſí die meit war vmme· ſie hat vnſ bereit daz wir bi deme glauben ſin auch bleben vf die druwe min In die ſancto paſce Maria magdalena maria Iacobi Bi den drien wiben reíne ſolle wír nvͦ algemeíne dri hohe dvͦgende verſtan die wír auch an vns ſollen han da miede wír zvͦ aller friſt vnſern hˢren Iheſvm kriſt geiſtliche ſvllen ſvͦchen der gnaden ſín geruchen alle zit vnde alle fart rehte alſe er geſvͦchit wart Libliche daz ſi vch erkant von den drin frauwen for genant Nvͦ wolde ich allen lvden vil gerne hie beduden waz ſie ſollen híe verſtan bí den drín frauwen wol gedan Maria magdalene bi der ſa iſt bedudit hie die redeliche wiſheit wˢliche daz ſi vch geſeit herze lieben brvdere mín waz mag grozer wiſheit ſin wan daz eín menſche nímít war aller ſiner ſvnden gar vnde erkennit ſich al ſa daz iz got auch ir zvͦrnít ha waz auch vnſ bedudit ſí bí marien Iacobí daz wírt vch hie von mir geſeit Sie bedudit reinekeit alſe ich die gloſen han geleſen waz mohte reíner dan weſen wan daz die ſvndeclichen dat der menſche willecliche lat Sa maria ſalome von der vch iſt geſaget e·· die bedudit rehtekeit wˢliche daz ſí vch geſeit herze lieben kinder fín waz ſolde vmmer rehter ſin wan daz der menſche gode al noch der e·· gebode bvͦze ſíne míſſedat die auch der lib begangen hat die dri reínen wib ie ſa kauften auch aromatha vf die namelichen vriſt daz ſie den waren herren kriſt wolden mít der ſalben beſtrichen allenthalben Magdalena die gvͦde Mit ruwelichem mvͦde vmme eris hˢren werren ſa kavfte ſie den merren der bitter iſt en druwen der merre vns auch den ruwen bedudit· vnde nennit wanne der menſche er kennit Síne grozen miſſedat die híe der lib begangen hat Sa wírd der menſche leídig gar In ſíme herzen daz iſt war Maria Iacobí ie ſa den aloes auch kaufte da der hat vil grozer bitterkeit wˢlichen daz ſí vch geſeit wan der mírre vor genant der aloes vil gvt erkant bedudit vns die bihte gvͦt die man da ruweliche dvͦt der mvnt mit warer bihte liſt der vil vnreínen ſvnden miſt die bihte gar verherit daz herze wirt gekerit auch von der bihte reíne von aller ſvnden meíne Sa maria Salome die ich vch han genennít e·· ín warer mínnen laufte den balſamvm da kavfte ín der namelichen vriſt der balſame aller ſtrengiſt iſt wˢliche daz ſi vch geſeit vor der vil grozen bitterkeit die ſín kraft an ieme hat den corper níet fer fvlen lat der balſeme wōnecliche gefar bedudit vns die buͦze gar daz wiſzit al gemeíne von den drín ſtucken reíne wírt eín ſalbe gvͦt írkant Iſt penitencia genant welich ſvnder allenthalben Sich ſmerit mít der ſalben des ſele mvͦz geneſen des ſvlt ir ſicher weſen von aller ſvnden meíne al von der ſalben reíne Mit der ſelben ſalben wart auch an allenthalben beſtrichen dauíd deſ wart er aller ſvnden qvid Mit der ſelben ſalben zart petruſ auch geſalbit wart des wart er ſvnden ene Maria magdalene Mit der ſalben nit zvͦ weich allenthalben ſich beſtreich deſ iſt ſie worden reíne von aller ſvnden meíne die frauwen drí en druwen gíengen auch mit ruwen da mit ein ander abe Sie qvamen zvͦ deme grabe vnde ſvͦchten da den waren kriſt waz nvͦ hie bi bedudit iſt daz wil ich ſagen vch zvͦ hant vierleie lvde ſínt bekant die ſvͦchen got mit eren vil alſe ich vch nvͦ beſcheíden wil die eínen ſvͦchen ín gar frvͦ alſe ich vch wil beſcheiden nvͦ alſe auch dede ſante Iohan Baptiſta der vil reíne man der ſvͦchte en ín der kíntheit wˢliche daz ſi vch geſeit die andern alſe die ſvnne vf gat ín aller wuͦnne ſa ſvchent ſie den waren kriſt da bi vns auch bedudit iſt daz ſie mít aller dugende got ſvͦchent ín der ívgende daz Iohanneſ wolde dvͦn vnſers herren mv̄men ſvͦn Sa ſuchen ín die dritten Mit dugentlichen ſitten al zvͦ der ſelben ſtvͦnde Mit herzen vnde mít mvͦnde daz iſt mít warer ſage al vor deme mítten dage Ich meínen die da waren noch vnder drizig iaren Sam bartholomeuſ hat gedan der drizig iar auch mohte han da er an godis dieníſt qvam vnde heilig leben an ſich nam die vierden zvͦ der none zit qvamen alſe die gloſe quit daz iſt mit warer ſage al noch deme míttem dage vnde ſvchen auch den waren kriſt bi der zit vnſ bedudít iſt redelichis aldirs iar alſe Petrus daz iſt war auch redeliche hade da eme die godiſ gnade alſo gar droſtliche qvam da er in zvͦ eime ivngeren nam die fvnften kv̄men ſpade zvͦ vnſers herren gnade daz iſt al vf deſ endis zil alſe ich vch nvͦ beſcheiden wil alſe auch der ſchachman dede da (Christus) ſíne bede vˢhorte al an des crucis ſtam vnde in zvͦ ſinen gnaden nam Seht alle die geruͦchen daz ſie ſo (Christu)m ſvͦchen die vindent auch den waren kriſt der heiler aller ſvnden iſt Sa dieſe wib hín abe auch qvamen zvͦ deme grabe den corper ſie nit fvnden den engel zvͦ den ſtvnden die frauwen fvnden da mit ein von deme grabe waſ der ſtein gewelgit zvͦ den ſtvnden daz duͦch da ín gewonden der lichame criſtiſ was daz fvnden ſie da alſe ich las vil herzen lieben lvde waz hie der engil dvde daz ſagen ich vch drade er dudit gotiſ gnade die auch der menſche findit der ſich deſ vnder windit daz er auch gode dienen wil deme gibit er grozen gnaden vil Sa deſ ſteinis hertekeit vn̄ daz grab ſi vch geſeit die bedudent vns vil gar des menſchen hˢze daz iſt war auch ſvlt ír wiſzen daz mít eín der engil welzit dan den ſteín von deme grabe drade wanne die godiſ gnade die hertekeit der ſvnde al vz deſ herzen grvnde Mit warer bihte zvhit Sa daz daz menſche ſchvhit Fvͦrbaz me die miſſedat da von alſvs geſchriben ſtat von vch wil ich enphirren die ſteínen herzen fírren daz ír auch werdit reíne vnde aller ſvnden eine daz vch mín mínne wˢde irkant alſo der engil vor genant bewiſit vns daz ende die ſtat mit ſiner hende die vns ein reiniz herze gar auch bedudit daz iſt war Sa ſvdarium daz cleit da der corper ín geleit vnſers lieben hˢren was daz kleit bedudit alſe ich las daz bedrvbecliche leben daz gvͦden lvͦden iſt gegeben In dirre wˢlede wilde in glicherwis der milde der reíne zarte Iheſus zvͦ en allen ſprichit ſvs nvͦ wiſzit der mir dienen wil beide nvͦ vnde alle zil vn̄ der ſich wil an mich gelan der ſal eín reiniz herze han er ſal zvͦ allen ziden durch minen willen liden bedrubekeit der werlede gar beide ſtille vnde vffenbar In octaua paſche Cvm eſſet ſero die illa wolt ír der rede loſen ſa wil ich vz der gloſen vch weiz got ſagen hvde waz der cenakel dude Cenaculvm daz iſt eín bvͦ deſ glaubit mir bí míner drvͦ der mit vil menſchlicher liſt gar hohe da geſeczit iſt Iz bedudit vnſ da bi Ein herze daz da ſvnden fri Iſt· vnde auch wil werden vnde daz da von der erden erhaben in deſ hȳmeliſ thron Iſt· alſe die apoſtolon weiz got waren vn̄ ſint da von ſa ſpᵃch vil lieben kint hͥe der zwelfboden zvnge al vnſer wandelvnge ſal in deme hȳmelriche weſen alſo han ich von ín geleſen wolt ir vˢhoren nvͦ da bi waz auch vns bedudit ſi bi (Christ)is ivngern reyne daz ſage ich vch gemeyne Sie bedudent gliche daz wiſzit ſicherliche die hohen dvgende ane wan die ſie vf erden han gedan wˢliche daz ſí vch geſeit gehorſam vnde kvͦſchekeit demvͦdekeit mit milde vn̄ aller dvͦgende bilde die ſie vf erden hant gedragen wˢliche nvͦ wil ich vch ſagen daz wir mit dvͦgenden ſollen vˢ dienen obe wir wollen daz wír al hie vf erden auch criſtiſ ívngern wˢden die dvͦre an deme cenacule die auch mít deme obſtacule beſlozzen weren gliche daz wiſzit ſicherliche beide vzene vnde ínne bedudent ſie fvnf ſínne die (iesus) da verlvhen hat deme menſchen ſíner hantgedat die ſínne ich vch wil nennen obe ír ſie wolt erkennen die fvnf ſínne ſínt genant alſe ich vch ſagen wil zvͦ hant Iz iſt auch ſmacken drehen daz horen vn̄ daz ſehen vnde auch da bí daz grifen den hord vil ſicherlichen der menſche ſal behalden Mit grozer wiſheít walden behalden vn̄ ſliezen daz ſie eme it vz fliezen zvͦ der ſvnden vͦppekeit die da auch zvͦ der hellen dreit· Sa dvdent vnſ die ivden der leiden helle ruͦden Ich meínen die dvͦfelichen ſchar die vnſer werke nemen war vil gar an allen enden vf daz ſie vns entwenden von dvgentlichen werken dit lat vns alle merken Sa daz wir vnſer dvͦre auch wieder vnde fvͦre beſliezen vnſer ſínne Mit godelicher mínne daz der boſen duͦfele kraft an vns it werde ſígehaft Fvͦr war ich vch nvͦ kvnden die ír hvs for den ſvnden alſus beſliezen alle zil Mit beſloſzen dvͦren wil auch vnſer herre iheſus zvͦ en da kv̄men ín ír hvs Ich meínen ín írs herzen dvm daz da iſt daz cenaculvm von deme ich vch e·· han geſeít daz (Christ)e alſo wol beheit daz er da ínne vns wonít miede er ſprichit mínen ſteden friede Mit willen ich vch kvnden des ſolle wir den ſvnden feſtecliche wieder ſtan wollen wir got bí vnſ han ín libe hie· noch dode dort ſa behaldit dieſe wort wolt ir nvͦ wiſzen auch da bí waz vnſ da miede bedudit ſí daz vnſer hˢre (Jesus) kriſt Mit ſlozhaften dvͦren iſt zvͦ den ivngeren ſin gegan daz dudit wan wir enſtan von dode al vf den leſten dag des niemā vͦber weſen mag der menſche der da bliben ſol Mit gode deme iſt harte wol des lib wirt ſa behende daz er durch alle wende dvrch ſtahel· yſen· ſteíne avch ferit al gemeíne weren alle berge ein berg vn̄ wer er dan ein ſtahil werg vn̄ wer dan noch ſa dicke in einem avgen blicke der lip dar duͦrch doch kerte in irrit keíne herte dit wonder menſche merke Sie in irrit keine ſterke die kvͦrze noch die lenge die wide noch die enge die hohe· dvfe· bloze die cleine noch die groze die breide noch die dicke noch keiner hande ſtricke die crvmme noch die ſlihte die ferre noch die rihte fravde· drvren· lieb· noch leit da von auch vns die gloſe ſeit der lip noch der vf erſtende avch wírt ſa gar behende gepurit vnde gereínit in gode ſa vereínit daz ſie an rehter wuͦnne wirdit clarer dan die ſvͦnne dit iſt des fader wille Svbtil ſam eín cíntille der iſt lip vnde ſwínde er gat fvͦr alle wínde keíner hande leít noch we Mag en gervͦren nv̄mer me nieman mag erzvrnen keyn fvr en kan verburnen noch wazzer ín erdrenken nieman en kan gedenken daz man den lip erſterben Moge noch verderben er ſal dan leben ſvnder leit Mit gode in ſíner ewekeit amen Doͣ ſcda poſt paſcha Ego ſvm paſtor bonvs nvͦ wolde ich durch der lvde heil vz der gloſen gerne ein deil Reden obe ich kvnde dvͦrch daz daz folg die ſvnde zvͦ allen ziden flvͦhe vnde ſich zvͦ gode zvͦhe daz ih(esus) qvit von hȳmelrich ein vil gvt hirte ſa bín ich bi deme worte gvt gedan zwa ſache ſal man prvͦben an zvͦ deme erſten daz der herre gvͦt Sich ſelben eínen hirten dvͦt zvͦ deme andern male daz er da qvit daz er die lvde zvͦ aller zit nennit ſine ſchefelin die da auch in gehorſam ſin alſe er ſelber ſprichit do ín deme ewangelio Mine ſchaf vil gvt er kant Míne ſtimme wol verſtant vnde daz ſich kriſt der heilant eínen hirte hat genant Síner reinen ſchafe gvͦt duͦrch dri ſache er daz dvͦt der ich vch wil beſcheíden daz iſt daz er kan weíden wol ſine ſchaf der milde ín dirre werlede wilde Mit drierhande ſpiſe die ich vch wol bewiſe die erſte weíde vn̄ auch die nar die er da ſínen ſchafen gar gibit fvͦr die hvnger not daz iſt dít libliche brot da vone ſante Iohan Sprichit der vil reíne man Daz vnſer lieber hˢre nam daz brot alſe ſínen gnaden zam von ein ander er íz brach den geſen er dar vber ſprach vnde gab íz ſo der wiſe den ívngerin ſín zvͦ ſpiſe daz ander brot ich reíde die ſpíſe vn̄ auch die weíde die er da ſínen ſchafen git hie fvͦr den hvnger alle zit daz iſt die heilige lare gvͦt da míede er ſie ſpiſen dvͦt die heiligen prediere Mit godelicher lere da von hat geſprochen ſvs Sanctus matheus Al an deme brode reíne daz menſche niet aleíne en lebit nít mit warer dat wan von deme worte daz da gat vz vnſers herren mvnde gar daz gibit der ſele riche nar die dritte weide vn̄ auch daz brot da miede die ſchaf auch ſpiſit got daz iſt der lobeſame geſenete lichame da míede er die ſpiſe kan Criſtis mvͦmen ſvͦn Iohan Sprichit von deme brode do ín deme ewangelio die rechten warheit wiſzit Iz ſí dan daz ír ezzit Fleiſz des menſchen ſvͦnís gvͦt vnde drinkit auch ſín blvͦt ſa ín mogit ír keín leben han wiſzit ſvnder allen wan wen vnſer herre Iheſvs Mit ſínem fleiſche ſpiſit ſvs vn̄ drenkít mít deme blvͦde ſin die vz erwelten ſchefelín noch dírre ſvͦzen weide gvͦt der reyne hírte wol gemvͦt dribit ín ſín ſchafhvs ſie daz ſchafhvs vns bedudit hie daz frone hymmelriche daz ín da ewecliche der fader da bereídit hat von dírre gvden lvde dat Sanctus matheus ſprichit do in deme ewangelio Ey gvͦder kneht gedruwe an gvden díngen nvwe ín dinís herren fraude gang wan dír an druwe ie gelang Iohan ewangeliſte Sprichit ſa von kriſte nie beſzer hirte was noch iſt wan der ware hˢre kriſt durch vnſ wart he geleczit die ſele ſín geſeczit hat er fvͦr ſíne ſchefelin Ich meíne daz er daz leben ſín vf gab da an des crvcis ſtam kriſt daz oſterliche lam niht eíne ín wolde fehten al hie fvͦr die gerehten daz er die gode brehte gar er ſtreit fvͦr aller mvͦder bar Sie weren ſvndig oder gvͦt vns alle hat ir loſt ſín blvͦt vf die namelichen ſtvnd Mit eín erloſte er die frvnd er loſte auch ſíne fiende an deme crvce ſchríende da er den fader fvͦr ſie bat geín ſínem fader er vns hat vˢſvͦnit gar der gvͦde (Christus) mít ſínem blvͦde nvͦ prvͦbit alle drade die vͦber grozen gnade die grozen gabe an dírre fríſt daz vnſer herre Iheſvs kriſt alſus geruchete fehten al fvͦr die vngerehten Fvͦr die víende eín frvnt der hˢre fvͦr den kneht daz iſt kvnt got al fvͦr die lvde hat der ſchepfer fvr die hantgedat die ſele ſin vmme vnſer leben wolde willecliche geben al von ſin ſelbis willekvr nvͦ ſolle wír vns ſehen fvr daz wir der grozen gnaden ſchin von ſvnden it vnwírdig ſín vnde auch der grozen gabe wir mvͦzen legen abe die ſvnden gar vf erden ſolle wír ir wírdig werden al dort ín godis throne Sit daz ſin ſelbis ſone nit en wolde ſchonen got er en mvͦſte ie liden den dot Ie ſa dvn ich vch bekant daz kriſt die lvde hat genant Sine lieben ſchefelin gar alle die da gehorſam ſín der gvͦde menſche ſprechen ich deme ſchafe glichit ſich dvͦrch fvnf leie ſache wol der ich vch beſcheiden ſol die erſte ſache die íz dreit daz iſt ſín einfaldekeit da von daz gvde ſchefelín bekennit wol den hírten ſín die andern ſache ír wiſzen ſvͦlt daz iſt werliche die gedult die man die ſchaf auch ſihit dren wie ſere daz íz wírt geſlen wie vil ſmerzen ím geſchit ſa ín ſlehit íz doch wieder níht die dritte ſache iſt daz ſie ſín gehorſam íe die ſchefelin irme rehten hírte gar vnde gebent irme herren nar an miſte· an milche· an wollen alſe ſie zvͦ rehte ſollen die fíerde iſt daz íz ſchvhit daz ſchaf den wolf híe flvhit Ich meínen die haubit ſvnde gar die auch die ſele miſſefar Machit wont vnde da bí ſir daz ſchaf daz iſt eín edel diͤr daz ſchefelin gar nvzlich iſt Iz brengit wollen vnde miſt vnde milch· gut iſt ſin lon alſo ſolle wir auch dvͦn wir ſvͦllen haben ruwen den ich zvͦ mínen druwen deme miſte vil wol glichen nvͦ wiſzit ſicherlichen alſo der miſt hie dvngit die reben vnde ir ivngit daz ſie auch werden berhaft vnde der erden gibit kraft daz ſie brengit riche blvͦt glicher wís der ruwe dvͦt er dríngit ín mít ſmerzen vnde dvngít dvrre herzen ſa daz ſie werden berhaft er gibit ín ſoliche kraft daz ſie ír ſvnde weínent vnde ſich von ſvnden reínent Fvrbaz me ſi vch geſeít die milch bedudit reínekeit Ich meíne reíne kvͦſchis leben dar ín der menſche ſich ſal geben die milch iſt auch von nature gar daz wiſzit wol ſnewíz gefar die iſt aller flecken eíne ſie iſt ſa lange reine Sa man ſie wíz beheldit vnde ír rechtliche weldit Ey kvͦſher menſche ſa me dvͦ der ſich vˢbvnden hat dar zvͦ daz er kvſliche leben ſol vn̄ deme zímít weiz got wol wil er der wˢke weſen frí ſa ſal er weſen auch da bí vnkvſcher worte entladen die dicke brengínt ſchaden Mit druwen ich daz raden vnde wer da nit des braden ezzen wil noch ſolle daz der auch nít en wolle Lecken hie des braden ſpiſz Sa blibit er an edewiſz die rede ich alſo meíne vnde wer da wolle reíne ín rehter kvͦſche blíben an mānen vnde an wiben ſa mvͦzen ſie ie weder ſít vnkvͦſcher rede weſen qvit wib claffen affít mānís lib díe man ſa wieder íe die wib Mit claffe ín gewínnent daz da wˢliche enbrínnet der mīne fvͦr ír beider ſín Svs get ír kvſchis leben hín nvͦ lat vch ſagen follen reht alſe man vz der wollen vil gvde dvͦch bereídit da míede man becleídit Ivncfrauwen· man· vn̄ auch die wib vf der erden gar den lib alſo becleídit gvde dat die der menſche hie be gat zvͦ hȳmele dort die ſele Mit ſancte michahele Mit aller eren vollen deſ glichit man die wollen den dugentſamen werken Nvͦ wolle vnſ alle ſterken kriſt von hȳmelriche daz wír ſa dvgentliche vˢ enden hie daz leben daz er vns wolle geben daz wír auch ſíne ſchefelín ewecliche mvͦzen ſín ín frauden ewekeit die da der fader hat bereit Abrahamís ſamen ín godis namen· Amen Domonica tercia poſt paſcha Modicum iam non videbitis ach kvnde ich nvͦ en drínnen den ſarg dan vz gewínnen den richen ſchacz der gloſen da von ſa wolde ich koſen ín dieſem ewangelio der gloſen meiſter ſprichít ſo daz wír drí ſache ſollen behalden vnbewollen die ſínt vns gvt zvͦ aller friſt die erſte ſache weíz got iſt daz der hohe werde got nit aleíne ſínen dot vˢkvnte vnde auch ſín ende wen auch ſín vferſtende vnde dar zvͦ auch ſín hȳmel fart (Christus) der hȳmel fvrſte zart hatte lange vore hín verkvndit ſínen ivngerín daz ander vf die druwe mín Iſt daz auch die ívngeren ſín (Christ)is martelliche not Schríeten· vnde ſínen dot daz ín der dvgende riche vorſagete werliche Ir weínít vn̄ ſchriet mích die wˢlit aber frauwit ſich daz dritte iſt daz ſich frauwete die wˢlit da ſie ſchauwete da (Jesus) die martel leit wˢliche daz ſí vch geſeit vnde da der herre iheſvs Sprach zvͦ ſinen ívngeren ſvs wiſzit daz gemeíne vber eíne wile cleíne vwer keíner mich geſehen mag vf den grvͦnen dunrſtag diͤſe wort er zvͦ ín ſprach da man en mít ín ezzen ſach Hie míde meínde er ſa ich las daz er noch ſíme dode was begraben an den dritten dag Mit warheit ich daz ſprechen mag die wile en ſehit ír niht mich anderwerbe ſprechen ich vber eíne cleíne wile gar ſa ſehit ír mích aber dar dit meínde er als ich vch ſen daz er auch ín den vierzig den noch ſíner vferſtende hie Ien dicke ſolden ſehen ſie vnde dar noch ſvlt ir ſicher ſín Sa far ich zvͦ deme fader mín daz (Christus) der mīnecliche zvͦ der zit auch libliche zvͦ dvnne ſínen ívngeren plag des pligit er noch allen dag vns zvͦ dvnne daz iſt war Mit geiſtlichen ſachen gar Iheſus ſich da vnder dut vor ſínen lieben frvnden gvͦt daz ín ír keínís auge ſiht vn̄ aber von ír frvnſchaft níht von vil ſachen ſa iſt daz alſe ich da ín der gloſen las daz er ſich hie niht lezít ſehen der ich ein deil vch wil vˢiehen Iz iſt daz ín keín avge wol Mag ſehen noch en ſol Fleiſzliche daz ſí vch geſeit daz ander daz hohfertekeit deme menſchen da vone qveme der ſínen got vˢneme al hie mít der geſihte daz íz auch wende díe rihte Iz were von ſíner wírde gar vn̄ vͦber hvbe is ſich daz iſt war Got iſt hie ſínen frvnden bí ſtedecliche die ſich frí von haubit ſvnden halden der wil got ſelber walden Got gít ín notdorft vnde nar Got nīmít ſíner frvnde war Got ſíne frvnt geleídit Got ſich von ín níet ſcheídit Got ſihit dich dvͦ ſíech auch ín Sa dich beſcheíden wil min ſín Mit deſ glauben augen din Salt dvͦ den godelichen ſchín Sehen an zvͦ aller vriſt dvͦ ſalt gelauben auch daz kriſt Menſche wart dvrch díne not glaube auch daz er den dot dvͦrch dich leít vnde iſt erſtan von deme dode vn̄ iſt gegan vf zvͦ ſíme fader wieder vn̄ der die werlit vmmer ſieder Mit ſínem vrone lichamen wert geſpíſit hat die ſín begert dar zvͦ gedrenkit auch ſín bluͦt vnde noch dagelichis dvͦt dvͦ ſalt des feſten glauben han daz kriſt her níeder kv̄mít dan al vf des leſten dagis mal Sa hie die wˢlit enden ſal Sa ſal er vrteil ſprechen geben gar vber alle díe da leben vnde die auch da erſtvrben ie dít ſiͤch mít deme glauben hie ſa ſihiſt dvͦ den waren kriſt der ſvͦn des waren fader iſt ín des hȳmelrichis thron vnde der da iſt der gvͦden lon von angeſiht zvͦ angeſiht da an ín iſt keín zwifel níht Fvrbaz wiſzit lieben kínt waz heilíger lvde vf erden ſínt die ſchríent nvͦ vn̄ alle vriſt Sie wiſzent daz geſchríben iſt Selig ſa ſínt alle die die vf der erden weínent hie dvͦrch die not der kriſtenheit iedoch ſa ſí vch daz geſeit daz die eínen drahene ſín gar bitter bí den druwen mín die hie der menſche gvzit vnde ſa daz wazzer flvzit al vz des herzen grvnde da fvͦr ſín ſelbis ſvnde die andern drehene gode weiz die ſint auch bitter vnde heiz alſe ich vch wil ſagen wie die der menſche gvzit hie Mit druweclichen liſten fvͦr ſínen eben criſten die dritten drehene liben kínt heíz vnde da bí ſvͦze ſínt die daz menſche mít beger gvzít durch der augen wer Mit druwen ínnecliche dar vmme daz hȳmelriche daz iſt daz faderliche lant daz got deme menſchen hat benant daz ih(esus) ſpᵃch vˢnemít mich von míme dode frauwit ſich die wˢlit ſvnder allen wan da bí ſa ſvͦllit ír verſtan alle die die werlit gar von herzen mínnent daz iſt war ir fraude doch zvͦ aller friſt vnſtede wankelmvͦdig iſt Mit gallen vnder miſchit ir fravde gar verliſchit von drvrekeit von zorne fro hvde· drvrig morne ir fraude iſt gar leſchlich dar ín ſa hat gemiſchit ſich hvnger· kvmmer vnde not zvͦ ívngiſt nīmet ſie der dot der fraude vf erden nie geliz daz ſtat da ín provˢbíjs der lvde ſchímpf ír zierde dar ín ſich miſchit ſírde am ende ſie verſíndert ir fraude weínen híndert nvͦ wolle vns allen helfen kriſt der alles lebens leben iſt daz wir vˢdienen mvͦzen hie die fraude die da níe zvͦr gie ín deme krancken libe ſwach daz wír kv̄men ſvnder ach ín daz faderliche lant daz got da ſelber hat benant e· abrahamís ſamen ín godis namen amen Domonica quarta pꝰ paſcha Uado ad eum qví miſit me her vf der gloſen meiſtˢ qvit da íz was kv̄men an die zit daz (Jesus) ſterben wolde vmme vnſer aller ſcholde da míede er vns erloſte die ívngeren ſín er droſte Iz was ír aller beſte droſt· vnde auch der leſte da ín da ſeit der herre von der vil grozen ere Síner hȳmeliſchen fart da kriſt zvͦ ſínen ívngeren zart ſprach· vnde ich ſal gen zvͦ hant zvͦ deme der mich hat geſant Gar drvrig eín geſínde wert daz ſínes herren da en birt vn̄ ſín mvͦz beíden vnde ſol der· em ie da von herze wol vnde druweliche hat gedan von deme ſie nvͦcz vnde ere han dar vmme iſt daz keín wonder daz die zwelfboden ſvnder bedrvͦbit wart ír aller ſín da got ír herre fvr von ín durch des liebe ſie daz iſt war alle ding begaben gar alſe auch matheus· ſprichit do ín deme ewangelio alle díng wir herre han dvͦrch den willen dín ver lan duͦrch daz auch ſie gedroſte criſt des iach er zvͦ der ſelben vriſt zvͦ den zwelfboden vngemeit Ich ſagen vch die warheit Iz fvͦgit vch waz wolt ír me daz ich zvͦ mínem fader ge alzvͦ der namelichen zit wan vwer nvͦcz dar ane lit Alſe er ſpreche wiſzit gar Iſt íz daz ich níht en far wieder zvͦ deme fader mín daz mvͦz auch vwer ſchade ſín Sa en kv̄mít der paraclitus niht ín vwer herzen hvs der gar von ſíner grozen liſt eín droſter heízit da· vn̄ iſt Nvͦ mohte ſímelicher ſín Fragen auch durch waz er ín den zwelfboden gvͦt ír kant den heiligen geiſt al da zvͦ hant Niht gebe den er in gehiez Ich ſagen vch duͦrch waz er iz liez die zwelfboden vnbereit waren daz ſí vch geſeit alle gar vnde ír genoz al zvͦ der ſelben gnaden groz daz ín die wuͦrde da ſa frvͦ Sie dorften daz ſie ſich dar zvͦ bereíten doch vil gvͦder vriſt wan ſie den waren kriſt da alleſamít gliche in mínneten libliche vil me dan geiſtliche gar waz die lvde daz iſt war geſihtliche ſehent híe daz hant auch ferre lieber ſie wan daz man niht geſehen kan da in zwifele níeman an dar vmme david von vnſers hˢren ſchone qvid fvͦr aller lvde ſone ſa iſt eín forme ſchone daz ſal wiſzen vwer ſin ſa lange ſa die ívngerín an kriſten ſich beſínneten vnde an deme fleiſche mínneten ſa gar ſere· vnde aller meiſt ſa ín wart ín nít der heilige geiſt Gibit got dar vmme dir den heiligen geiſt daz ſage mír duͦrch daz dvͦ ín mínniſt alle ſtvnt zvͦr genglich gvt vnde díne frvnt reht alſe er ſpreche neín er nít got ín deme ewangelio qvít glaubit· íz iſt ſicherlich wer da líeber hat dan mích vader· mvͦder· oder kínt daz mín die gar vnwirdig ſínt dit prvͦbe ním ín dínen ſín dvͦ en wolliſt dich dan vzerín vil gar fleiſzlicher liebe leiſt ſa en mag auch dir dˢ heilige geiſt Mit ſiner gnade vf erden avch nv̄mer mˢe werden daz vns wol die zwelfboden gar hant bewiſit vffenbar wer wil ſagen nvͦ híe bí wer dirre groze fvrſte ſí der zvͦ deme fader groz gedan vf zvͦ hīmel iſt gegan wer ſeit íz vns daz wil ich dvͦn Iz iſt der ware godis ſvͦn den maria meit ínphieng zvͦ ſínem fader er da gieng Ey lieben kínder gvt gedan von wānen ſa iſt er gegan von der werlde ſa gieng er des wil ich weſen vwer wer Criſt der hȳmel fvͦrſte zart der get da vf noch ſíner art wa gíeng er híen der fvͦrſte groz wieder in des fader ſchoz von dānen er her níeder qvam da er die menſcheit an ſich nam die er gab durch vns in den dot da vone hat geſprochen got von mínem fader ich vz gie in die krancken werlit hie vnde nam an mích die menſcheit werliche daz ſi vch geſeit anderweit han ich ver lan die werlít vnde bín gegan vͦf zvͦ mínem fader wieder der mích da ín die wˢlit nieder ſante durch deſ mēſchen not nvͦ hat gedan der ware got der hȳmeliſche fader gvͦt alſe eín vil wiſer kvͦnig dut des hˢſchaft kreftecliche ſtat vn̄ doch vil ſtarker viende hat die ím vil argeſ wollen dvͦn geín den er ſínen frv̄men ſvͦn Sendit hien zvͦ ſtride dar ſa er die vientlichen ſchar erfihtit daz ſie ligit nieder ſa kerit er zvͦ lande wieder waz mag dˢ fadˢ dāne dvͦn Mit grozē erē ſinē ſvͦn vnde mít grozen frauden dan enphehít ín der wiſe man Svs dede got der fader ſínt da er ſín eín geborníz kínt daz er vil ſtarg er kante von hȳmelriche ſante Mitten ín die werlit gar geín der vil dvͦfelichen ſchar Mit der ſtriden wolde auch er kriſt ſazte ſich mít ſtarker wer Fvͦr alliz menſlich kvnne daz er en an gewonne die menſcheit gar gedroſte von ſíner hant írloſte dit wolde er willecliche dvͦn kriſt alſe eín gedruwer ſvͦn den leíden dvͦfel vͦber ſtreit an liplichiz wapen cleít kriſt geiſtlich wapen drvͦg Mit deme crvce kriſt erſlvͦg daz geiſtlichͤ wapen ſínt den helle fvrſten vn̄ ír kínt Criſt eín eíníg iar nít leit hie fvͦr den menſchen arbeit er leit íz drvͦ vn̄ drízig iar ſtilleliche vnde vffenbar dvͦrch den menſchen ſinē kneht nvͦ was íz billich vn̄ reht daz er noch alſo grozer ſwer die erlíeden hatte auch er zvͦ hȳmel fvͦre wiſzít daz von dānen er bekv̄men was vn̄ da mít ruͦwe ſtede noch arbeit fraude hede ſam eínís grozen fvͦrſten ſvͦn dit wondˢ wolde er alliz dvͦn noch ſíner fríen willekvr dar v̄me auch er zvͦ hīmel fvͦr al zvͦ der ewekeide daz er vnſ da bereíte Mit fravdē ſtvl vn̄ da bí ſtat alſe er geſprochen hat ín deme ewangelio ſprichͭ er wˢliche alſo Ich wil gan mít warheíden vch wil ich auch bereiden eíne ſicherliche ſtat nvͦ hilf vns hohe trínítat daz wír vns ſo bereíden ſa wir von hínnen ſcheíden daz wír ín díme riche auch bliben ewecliche amen | doman prima aduentus Cvm appropinquassent iherosoler domonica s(e)c(un)da Erunt singna in sole et luna. domonica tercia aduentus Cvm audisset Iohnes in vinculis domonica quarta Miserunt iudei ab iherosolimis vestelîche widerstê In die parasceue signa que fiebant in passione domini In die sancto pasce Maria magdalena et maria Iacobi // Maria Magdalêne bestrichen Dâvît // Maria Magdalêne In octaua pasche Cvm esset sero die illa vesticlîche widerstân Doa scda post pascha Ego svm pastor bonvs Sanctus matheus Abrahames sâmen Domonica tercia post pascha Modicum et iam non videbitis Domonica quarta pus pascha Uado ad eum qvi misit me |