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Metadaten

Texttitel (Kurzbezeichnung)Die Erlösung (B1)
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik)Erlös
Textkürzel im Mittelhochdeutschen WörterbuchErlös
Textsorte, spezifischReligion, Poesie
Textsorteheilsgeschichtliche Erzählung
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext)V
Primäre Referenz (Edition, Handschrift)Edition
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift)Handschrift
Aufbewahrungsort"[a] Krakau, Bibl. Jagiellon\'ska; [b] Laubach, Graf zu Solms-Laubach'sche Bibl."
Signatur"[a] Berol. mgq 1412; [b] Fragm. T "
Link zum Handschriftencensushttp://www.handschriftencensus.de/5305
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift)Handschrift
Blattangabe18 Blätter
Ausschnittkomplett (enthält: V. 148-277, 1038-1301, 1764-1789, 1802-1827, 1840-1854, 1866-1891, 2273-2553, 5364-6712, 6861-7022)
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”)mhd
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch)mitteldeutsch
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch)westmitteldeutsch
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch)rheinfränkisch-hessisch
Lokalisierung/SchreibortMainzer Raum?, westliches Hessen?
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte)14,1
Bemerkungen zum Überlieferungsträger-
Zeit (genauere Datierung)14,1D
Lokalisierung (Entstehungsort) des Texteswestl. Hessen
Autor des Textes-
Sprache des Autorshessisch
Übersetzungsvorlage-
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht)Friedrich Maurer (Hg.), Die Erlösung. Eine geistliche Dichtung des 14. Jahrhunderts (Deutsche Literatur in Entwickungsreihen. Reihe Geistliche Dichtung des Mittelalters 6), Leipzig 1934
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo)MiGraKo
Bemerkungen zur Texterfassung/Transkription-
Bemerkungen zur Annotation-
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Elfriede Döring, Stefan Müller (Bonn)
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Wiebke Wolf, Tobias A. Kemper (Bonn)
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle)Wiebke Wolf, Stefan Müller, Thomas Klein (Bonn)
Annotierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Frank Ringeler, Stefan Müller (Bonn)
Abschlusskorrektur durch: Name(n) (Arbeitsstelle)Tobias A. Kemper, Marika Fußer (Bonn)

Dokumenttext

ZeileTranskription (Unicode)Transliteration
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[0a,7022]
ſie hub ir ſtīme an vn̄ ſang
Die winde hattē iren doz
hienz wazzer hˢ diz hiene vloz
Vn̄ funden doch ir vzſpring
ſus warē aller hande ding
Geſhaffen wol nach wunſe gaͬ
des nam ir ſhepphˢ guͦte war
EEr ſprach nach gotlicher e
wir ſollē dānoch ſchaffē me
Einē man gar wirdeclich
dˢ ſal ſin vns ſelben glich
Er ſal vnſer bilde han
ieme ſol auch weſen vndˢ dan
Waz nuͦ hie geſhaffen iſt
er nam dar nach ī kurzer friſt
Ein gar lutzel erden
dan vz ſo hiez er werden
Einen man gar lobeſam
mit namē hiez erien adam
Er ſazte ien in das paradis
daz er were in alle wis
aller dinge ein crone
daz ſie ieme alle ſhone
Vndˢdanig ſultin ſin
diz ſach vnſer drathin
Vnt duͦthen alliz ſamēt guͦt
nuͦ was ſin gotlicher muͦt
Dˢ man were vbele eine
er nam vze ſime gebeine
Ein rippe vze ſinen bruſtē
er ſhuf ieme wol nach geluſtē
Einen vrauwelichen lib
daz ſie were ſin elich wib
Daz ſie weren beide al ein
zwene corpere an ien zwein
Doch zweí an eime libe
daz ganze druwe blibe
Zwein gemecheden vmmˢ me
da gab ien got alſolich e
Nuͦ was dˢ wunnen garte
geplanzet alſo zarte
Fuͦn allerhande zuͦchte
fuͦn baumen. fun dˢ fruͦchte
Daz menſhe nutzen ſuͦlte
fuͦn welchme daz iz wuͦlte
ane einˢlei da hatte got
vf geſetzet ſin gebot
Wˢ ſich vndˢ wuͦnde
dˢ ſoliche hochfart fuͦnde
adˢ ſich fergezze
daz er daz obez ezze
Dˢ ſturbe endeliche dot
vn̄ muſte liden vmmˢ not
Wˢ auch daz behielde
daz er vmmˢ wilde
aller creature
dar nach hette er die ſture
Wāne irgingen ſine dage
hie vf ertrich ane clage
Daz er dan daz riche
beſitze wirdécliche
Mit aller hymeliſhen ſhar
dˢ dinge nā der dufel war
Dˢ vngedruwe ſlange
dˢ da uor unlange
Von danne was verſtozen
mit ſinen ual genozen
Deme was ſelekeit gegeben
vreude vn̄ eweclichiz leben
In deme hymel trone
ſaz er mit wirde ſhone
Got hatte groze ſhonheit
an den engil her geleit
Er was dˢ engel hirſte
an wirdekeide der irſte
Dˢ ſhoniſte was er auch erkāt
des was er lucifer genant
als ein lith dragere
fuͦnd er dˢ ſhoniſte were
Sin ſhonide gab ieme vbˢ muͦt
als iz noch den luden duͦt
Gein ſime ſhepphˢ ſatze er ſich
er ſeite er ſulte ieme weſē glich
Rete als her eſayas
hie vor in ſyner ſcrifte las
her iach mac ich den ſelbē grat
bieſitzin den mī ſhepper hat
Geſitzin want ich harte wol
ieme an ſhonheit glichin ſol
Die vppecliche hocfart
die ſhuf daz er ferſtozen wart
Dˢ wirdekeit die er beſaz
da von er eweclichen haz
Noch hute zuͦ den luten hat
des fant dˢ buͦſe diſen rat
Vnt den vngedruwen liſt
er ſprach ſint diz alſo dan iſt
Sint dˢ menſhe dieſen lon
beſétzin ſol vnt dieſen thron
Da von ich bin veriaget
vnt ieme iſt doch geſaget
Wˢ ſich des fermezze
der daz obez eze
Dˢ ſturbe endeliche dot
vn̄ muͦze haben vmmˢ not
So ſuͦlde er daz fil wol bewarn
daz kein menſhe dorſte farn
hien widˢ an daz riche
da von er ſhemeliche
Da vor fertrieben were
iz were iem vmmˢ ſwere
Sult des hymeltrones
des wirdeclichen lones
Da von er was ferſhalden
vmmˢ ieman walden
Vn̄ hette is ewecliche ſer
dˢ boſen funde fant er mer
her dathe ī ſinen ſinnen
wie maht du nu beginnē
Dˢ rede daz ſie fuͦr ſich ge
duͦ ſultes lihte kuͦmen e
Zuͦ euen durch ir lihtekeit
ſie wˢ dir vil lihte e gereit
Dan adam dˢ ein man iſt
diz waz ein vngedruwer liſt
hiene fuͦr er al zuͦ hant
da er vrauwē euen vant
Er ſprach ey eue hore
mich dunket yr ſit dore
Daz ir diz obez lazet ſtan
davon ir wisheit moget han
aller hohen dinge
... der gotheide wieder ſhin
Nach hoher wiſheit vz erwelt
die niemā mizzet ioch gezelt
Ioch gewiegen mach kein man
dˢ dufe nieman vinden kan
Wanne ſie ſich ferre breidet
vn̄ ſich mit hohe cleidet
Mit lenge vn̄ auch mit wide
ſo daz ſie gar fermide
Ende vnde aneginne
daz keines herzen ſinne
Sie mit nihte ergrifen
wen daz ſie moge entſlifen
Vn̄ auch ferre entrinnen
vz allen hohen ſinnen
Die vrtel hatte beide geben
vmmen dot vn̄ vmmez leben
Wie dˢ menſhe muſte ſterben
vn̄ leben mohte erwerben
an godes barmehˢzekeit
nach des ſones wiſheit
Do daz gerehtekeit geſach
daz ien allen rehte geſhach
Nach rehte wirdecliche
ſie wuͦrden vrouden riche
als dˢ kunig dauid ſaget
in deme ſaltere vnwˢzaget
Da er alſus innelas
miſſecordia et veritas
Frauwe barmehˢzekeit
vn̄ auch ir ſweſter warheit
Gegin ein ander gingen
mit grozer vroide enphingin
Sie ſich anden ſtunden
nit lager friſten kunden
Wene mit guͦten ſidden
kuſte ir ſweſter vrieden
Frauwe du gerehtekeit
mit zuhten warē ſie gemeit
Vn̄ auch duͦgentliche vro
er gangen was ircriegen do
auch hup ſich ein vroidē ſhal
von den hˢren vͦber al
For des furſten throne
in ſuͦzeme ſanges done
Sie lobeten vnde ſungen
ir harphen ſuͦze erclungen
Cynbeln vn̄ ſeiten ſpil
was da wunderlichen vil
Vn̄ vz erweltˢ orgeln ſang
ſie ſeiten ewecliche dang
Gode vn̄ ſiner wiſheit
in ir ſanges ſuͦzekeit
ane zal vn̄ ane maz
eweclich an vndˢlaz
Sie ſungen alle glich alſus
ſanctus deus dominus
herre kunig heilig got
deus ſanctus ſabaot
Duͦgent gnade vn̄ ere
ſolle wir vmmer mere
Diner wirdekeide ſagen
ſit duͦ daz mēſhe nit ferzagen
an diner mildekeide enlaſt
ſit duͦ iz enphangen haſt
Zuͦ gnaden nach dem ualle
des lobe wir dir alle
als ein hymelichen voget
dˢ ſine gnade nit ferzoget
keinen man dˢ ir begert
wene daz mā ſhiere wirt gewert
Wes man zuͦ dir geſinnet
wˢ dich von hˢzen minnet
Dem wirt eweclicher lon
din clarheit vn̄ din hoher thorn
Vnde din eweg gotteheit
ſint ieme ewecliche bereit
Daz er die vmmer ſhauwē ſal
ane maze vnde ane zal
Ane zal vn̄ ane maz
eweclich ane vnderlaz
Stedeclich ane ende
ane alle miſſewende
Mit vroiden ſunder leide
inſteter wirdekeide
Des furſten lob alſus erſhin
ſie hullen alle glich in ein
an des ſanges done
ſie gingen for ieme ſhone
hien vn̄ auch her wieder
ſie vielen alle nieder
an ir ſtarke uenie
die hymeliſhe menie
Sungen alle glich alſo
virtus honor d(omin)o
Duͦgent vn̄ wirdekeit
ewecliche ane vnderſheit
Sage wir alle goide
deme hymeliſhen voide
Dˢ vnſer iſt gewalteg
einlich vnt driwalteg
Drilich vn̄ auch einvalt
ane maz vnde vngezalt
Iſt din grundeloser rat
dˢ hie ioch dort kein ende hat
her nach etwie lange was
als ich in den buchen las
Da iz den hˢren duhte zit
an deme alle duͦgent lit
Boten ſante er in die lant
vn̄ hiez deme volke duͦn bekant
huffenliche mere
daz ein loſere
Shere kuͦmen ſulte
dˢ vns erloſen wulte
Von der hellen twange
den vns dˢ leide ſlange
Shuͦf mit vngedruwe liſt
als uch hie vor geſaget iſt
ᵱpheten vnde wiſſagen
enſtunden inden ſelben dagen
Einer for dˢ ander nach
ien was allen gliche gach
Zuͦ predegene vn̄ zuͦ ſagene
vn̄ gottes wort zu dragene
Vber al in die werlit wit
her ſalamon vnd dauit
Moyſes· vnt danyel
yonas· vnt ezechiel
Ozee· jheremias
ſybilla malachyas
Yſayas· vnt abacuͦc
vnt der wiſſagere gnuͦc
Ioel· vnt balaam
iob· jacob· yſaac · abraham
Dieſen herren lobelich
vnd auch dˢ heidene etſlich
Quam hymeliſhe bodeſhaft
von des heilegengeſtes craft
Daz ſie vor wol wiſten
wie vns got ieſum criſten
Daz vz erwelte hymel kint
vns allen die bevangē ſint
Mit dˢ ſunden vͦber laſt
ſenden wulte als einen gaſt
Dˢ von gote queme
vn̄ vns zuͦ ſunne neme
Den vater vzer ahte
wie er diz folle brahte
Daz hant die herren vor geſaget
vn̄ waz ir etteslich ferdaget
Daz hat dˢ ander vz geleit
ſus hant ſie druwelich geſeit
her abraham der irſte
der patriarchen hirſte
Der waz von gode erluhtet
von hymel dauwe erfuhtet
Fuͦn geiſtes fuͦr enzundet
ſo daz ieme wart gekundet
Godes driualdekeit
vn̄ dˢ ᵽſonen vnderſheit
an dem berge manbre
kante er nach godelichˢ e
Den ſun vn̄ auch den vadir
den heiligen geist ir gadder
die dri wie sie gescheiden sint
an der personen underbint
und sint doch alle dri allein
sus drilich ime got erschein
Sie kunden godis willen duͦn
nuͦ wart geboren ien ein ſuͦn
Dˢ was geheizen yſaag
dar nach vber manigē dag
So dˢ zuͦ ſinen iaren quuam
godis willen er vernam
Wie got wlde vf erden
geboren menſhe werden
Des ſprach er zuͦ der ſtunde
ſame vz des vater munde
Gar wirdeclichen ſhone
von des ſons perſone
Same ieme gab dˢ heilegeist
wizzen vnde volleiſt
Von deme die wiſheit alle get
er ſprach als hie geſhriben ſtet
Seht a welch ein edel ſmag
von mime ſone riechen mag
Same eins follen ackers ruch
dˢ ſaelden hat dekeinen bruch
Deme got gegeben hat den ſegen
vnt den hymeliſhen regen
Fun criſte ſprach er ſolich lob
nu was ſin ſon her jacob
Dˢ dritte patriarcha
des heilgen geistes arche
godes gnaden was er vol
er sprach daz riche nummer me
wirt genumen in der juden e
von dem kunne daz iudas birt
und ein leider ouch en wirt
von siner hoffe nummer genumen
der herre si von erste kumen
Der vns wˢden ſal geſant
er iſt des beiden alle lant
Vnt daz folg auch vber al
dˢ here den man ſenden ſal
Des augen ſollent lutˢ ſin
ferre clarer dan kein win
Sine zene werdent zart
wizzer vil dan milch ie wart
her moyſes hˢ nach enſtunt
dˢ vil gedruwe godes fruͦnt
Dˢ mit gedruwekeit behilt
daz er des uolkes alles wilt
Mit gerihte vnde mit der ler
alſe ein herzoge her
daz er furte in siner hant
mit gode von Egiptenlant
von Pharaons getwange
den sie hatten lange
mit dienste vil gedragen
biz sie gerieden klagen
gode ir angest unde not
biz got Moysi gebot
daz er daz israhelsche her
furte durch daz rode mer
von Pharaons gebodde
seht der rief hin zu gode
Zu dem uater wirdeclich
er ſprach ei here ich bieden dich
Sende den duͦ ſenden ſalt
ſich vnſer angeſt manig valt
Er ſprach auch zuͦ dem volke me
da er ien vber las die e
Iſrahel hore min gebot
vz uweren brudˢen wil vch got
Wecken einen wiſſagen
welich ſele in ieren dagen
Den ᵱpheten nit fernimet
ioch verhoret als ir gezimet
Die wirt fun ſines uolkes ſhar
ferzalt vn̄ auch geuerret gar
hie moge wir alle merkē bi
wie vnſer here moyſi
Vnt dieſen heren det bekant
wie criſtus vnſer heilant
kumen wolte dˢ werde gaſt
dˢ wunnenbˢe ſterren glaſt
Dˢ gibet eweclichen ſhin
kein finſterniſſe mag geſin
Wa ſin liht ie hene bequam
von gode hatte sie die kraft
daz sie so wol gekundet hat
Den hemelichen godes rat
als iemam in dˢ iuͦden art
ſie hat lutzel it geſpart
Waz wnderes got hat vf geleit
ſie in habe iz allez for geſeit
Die ding ſie kunftecliche ſach
in ir ſhrifte die maget ſprach
Iz kuͦmit ein kunig fon hymel ho
dˢ werlde er kunfeg iſt alſo
hie bi vns ander erden
gein wrtec ſal er werden
Er ſal andˢ menſheit leben
vn̄ ſal dˢ werlde urteil geben
So er dan vf ertrich
dirre erbeite niedet ſich
Verwerfen ſollent gar die mā
ir ſhatz ir appetgode dan
So ſuchet er dan die hellen
der porten ſal er uellen
Cunftec iſt dˢ erden ſweiz
gerihtes zeichen· dˢ ſterren creiz
Rehte ſal zuͦ male vergan
die ſunne ſol irſhin ferlan
Iz wirt dˢ hymel auch vˢwant
dez manen ſihn ferget zuͦ hant
So werdent erhohet alle dal
die berge er alle nideren sal
Ouch kumet lib und sele dar
die ſal er alle urteilen gar
So ſehent alle lude got
buſe· vnreht· den hohen voit
Thuſ.ere · heilic vn̄ guͦt
ferborgene ding er vffen duͦt
hie mag ſprechen iedˢ man
waz heimelicheit er ie gewan
Er vffenet alle herzen da
der heilgen vleiſhe doch ie ſa
Vrilich liht wirt ane geleget
die ſuͦndˢ ewig flamme neget
So wirt in allen da zuͦ ſtunt
ſhrien zanebizen kunt
Auch hymel vn̄ erde wirt vˢbrāt
mer beche· brunē· ſo zú hant
drocken werdent alle
daz ertrich al betalle
her nach zuͦ brachen ſol vˢgan
allez ding ſal ende han
Ertrihte alſo erwegen ſol
daz mā die hellen ſhauwen swol
Reinen ſal ein ſweuelbach
mit fure auch ī daz vngemach
Nu ſeht wie garwe hat geſaget
dieſe heideniſe maget
Von unsers herren kunfte
von siner sigenunfte
wie daz er die hellen brach
vorsihteclich die maget sach
daz leste bibende urteil
da allen seligen luden heil
und den argen pine entstat
wer die houbitbuchstabe
von oben an biz niden abe
ordenlichen lesen kan
da ſhauwet vnde ſiehet man
In krieſen in latinen
gar ordenliche erſhinen
Dieſe namen grundelos
iheſus· criſtus· ayos
Theu· vnde dar nach ſother
diz pruue ein man diz vindet er
Behalten han wir noch hie vor
wie her nabuchotonoſor
ouch godes ſon erkante
vn̄ in mit namē nante
Vn̄ ane geſihtecliche sach
daz ie doch lange uor geſhach
E daz dˢ loibelere
cristus geboren were
ouch hiez er schachbanden
an fuzen und an handen
dru kinder um gerehtekeit
wand ien was vndugent leit
Das was ananvas
myzahel azaryas
Die warf man in den offen da
dˢ kunig ſelbe quam ie ſa
Bi daz fur durch wunder
al da ſach er beſunder
Fier iungelinge ſunder bant
in deme offene vnferbrant
In wunneclicher ſhauwe
ſam in eines meien dauwe
Sinen knehten ſprach er zu
ei hˢre waz gebudes duͦ
Riefen ie die knehte
er ſprach nu ſaget rehte
Ioch hieze wir gebunden
in dieſen ſelben ſtunden
Dru kindˢe werfen in die gluͦt
ia hˢre kunig hoch gemut
Diz iſt alliz doch geſhehen
da ſprach dˢ kunec Ia ich ſehen
Fier iungelinge sunder bant
in deme ovene unverbrant
Wandeleren her und dar
ſeht dˢ ding nam ich war
Vnd des vierden anegesiht
ist gestellet anders niht
wan godes sun von himmelrich
deme ist er uberal gelich
Sus han wir fon den beiden
fon iuden vn̄ fon heiden
Alſo rehte wol fernomen
wie vnſer here wolte komen
hˢ nider vnſer heilant
dˢ vns zuͦ droſte wart geſant
Biz dieſe hˢren alle glich
ia ir ieglich ſunderlich
Glich an eime ſínne
vn̄ vnglich an beginne
Gerete waz er wiſte
fon vnſeme hˢren criſte
Als ieme gab der heilegeiſt
konſhaf vnde volleiſt
Wie er kuͦmen ſulde
vn̄ vns erloſen wlde
Fon dˢ hellen twange
diz werte entruwen lange
Fon daz die wˢlt ane ging
biz criſtū vnſe frauwe enphing
Lange iar vn̄ zite vil
als ich uch doch beſheiden wil
Funf duſent vn̄ zwei hunderet
da fon ie doch geſunderet
Was ein einlitzet iar
ſus ſeit die ſhrift. vn̄ iſt al war
Nuͦ iſt wol fragebere
durch waz ſo lange were
Vnſer here vn̄ vnſer droſt
daz er nit lange .e. hatte erloſt
Sine frunt vn̄ ſine kint
die indˢ vinſterniſſe blint
Alſo lange waren
in allen dieſen iaren
So lange zit ſo lange dage
in ſo ruwerlicher clage
Daz ein finſterliche naht
ſo lange hatte ſie bedat
Daz ſie nie lieht geſahen
als ie die wiſen iahen
Eua. noe . abel. adam.
Job. Jacob. yſaat . abraham.
her dauid. vn̄ her ſalomon
her moyſes. vn̄ aaron
Symeon. eſayas.
Johannes. zacharias
Vn̄ manig andˢ heilig man
die got zuͦ allen ziden an
Riefen vnde baden
vn̄ gerten dirre gnaden
Daz ſhiere erlihtet wurde
ir angeſt vn̄ ir burde
Ir iamer vn̄ ir arbeit
vnt daz finſterliche leit
Ich mein des kerkers vngemach
nuͦ hort durch was die friſt geſhach
Iz waz allez vmme daz
daz die lude des die baz
Zuͦ gode ſetzen ir beger
wande is iſt wizzēclich. daz wer
Ein ding mit lihtekeide hat
daz er daz nit gar ſhone enphat
Mit ſo ganzer wirdekeit
als ob ein man mit arbeit
Daz ding erwnnē muſte han
durch daz ſo wart die vriſt gedan
Iz lͥebet daz da wirdet ſur
waz vns durch wazzer vn̄ durch fuͦr
Mit arbeite dribet
vn̄ was vns vber blibet
Ober her vnde vber hagel
daz iſt werder ander zagel
Dan iz for allez were
ſus iſt wolueile vnmere
die ᵽpheten alle gar
vn̄ aller guͦden lude ſhar
Mit Flize hatten vil begert
das ſie wurden des gewert
Sie vleheten vn̄ baden
glich alle dirre gnaden
Jegelichˢ ſundˢ gerte
daz ſie got des gewerte
Daz criſtus vnſer heilant
ien an der menſheit wurde erkant
Vnt daz er ſenden wulde
den er doch ſenden ſulde
Vnd daz geſche in ieren dagen
ſus hore ich ſingen vn̄ ſagen
Sie gerten vnſers heren
den ſit nach eime ſterren
Die heren kunige alle dri
fon Saba. thars. vn̄ arabi
Mit ᵽſante ſuchten
vn̄ ien zuͦ ſtunt geruhten
Beden an als einen got
dˢ were vber alle heren fod
Daz was criſt meſſyas
fon deme hˢ eſayas
Alſo manig heileg wort
hat geſprochen hie vnt dort
Nuͦ mohte ein man wol fragē me
ſit vnſer here dan nit e
kumen wolde noch en quam
war vmme er dan nit Mͤen nam
Dˢ iare vn̄ auch der friſde
wer diz gerne wiſte
Den ſolle wir beſheiden
vn̄ an die rihte leiden
Diz waz aber vmme daz
daz dˢ vngedruwe haz
Den dˢ dufel zuͦ vns hat
iht aber funde buſen rat
Da mite er vns ferrete
vn̄ vns die gnade firrete
Obe vnſer here iheſus criſt
genumen hette langer vriſt
Daz wir von der vber droz
it wurden hoffenūge bloz
So were wir aber dan ferlorn
wˢ got noch eines durch vns geborn
Daz ſehe wir wol ſhinen
an iuden ſarrazinen
Funde ſie nit hoffenūge phlegen
des hant ſie ſich dˢ helle erwegen
Ia hoffenūge an iheſum criſt
an deme daz ware hoffen iſt
Noch iſt dˢ ſache harte uil
dˢ ich doch nuͦ geſwigen wil
vn̄ aber grifen hie zuͦ ſtede
wiedˢ an die irſten rede
Zu iheruſalem ein priſtˢ was
geheizen zacharias
Eín biſhof nach dˢ alten e
dˢ mohte nuͦzeg oder me
Iar fon libes alter han
gar altlich was dˢ man gedan
Der ſelbe man hatte ein wip
die hatte auch einen alten lip
ane alle iungentliche craft
ſie was auch ie vmberhaft
In allen ieren iaren
ſie zwei nie kint gebaren
Die vrauwe heiz elyzabeth
als indˢ buch geſhrieben ſtet
So dirre biſhof ſin gebet
nach dˢ e. ſin ammet det
In deme tempel als er plac
wande iz was gar eín hohˢ dac
Ein rauchfaz hatte er indˢ hant
da wart von gode al dar geſant
Ein engel ane vare
er ſtunt bi deme altare
al zuͦ der rehter hende
des ſelben alters ende
Er ſprach mit fruntlichˢ gir
frunt zacharia loſe mir
Ním híne ī dínen alten dagen
ein kínt daz ſal din wirten dragen
In ir alten libes ſhoz
daz kindelin daz ſal werden groz
Wande mit ieme iſt godis hant
war er kumit in díe lant
Fil lude ſollent ſichˢlich
an deme dage vrauwen ſich
Wande elizabeth gebirt
vnt daz kint geboren wirt
Du ſalt auch ſichˢ weſen des
ſin name wirt iohannes
Godes deufer vn̄ ſin kneth
ſine wege ſal er machen reht
Vbˢ al indˢ wuſtenheit
hie ſal er weſen zuͦ gereit
So zacharias da fernam
dē boden dˢ fon gode quam
Die bodeſhaft die ſelben rede
die dˢ engel dazu ſtede
Fon hymelriche brahte
in ſinen muͦt er dahte
Ei vader heileclicher got
iſt iz erniſt ader ſpot
Man ſaget mir von kinde
daz queme vns fon dem winde
Ich bindoch gar ein alter man
wie ſult ich kint gezelen dan
Gar alt iſt auch elyzabeth
daz alter ir ſo nahe get
Daz ſie kínden niht en mag
hie vor ſie kinden nit enphlag
In ir iungen iaren
wie ſolt ſie nuͦ gebaren
Sulte ſie kint gewínnen
ich en werdes anders innen
So han ich glauben nit da zuͦ
ſage engel her waz wirbes du
Dˢ engel da mit zorne ſprach
da er den vngelauben ſach
Den zacharias ſtalte
vn̄ ien der rede ualte
Die er ime ſo zuͦ ſtunt
det fon hymelriche kunt
Sit duͦ nuͦ an dirre vriſt
dirre dinge vngleubig biſt
So ſalt du lon da wiedˢ han
den du lieber mohtes lan
Du ſalt ſwigē furbaz me
geſprechen ſalt du nummˢ e
Biz elyzabeht gebirt
vnt daz kint geboren wirt
ſo maht du ſprechen aber ſit
nuͦ was iz iezuͦ andˢ zit
Daz dˢ wirdecliche bode
fur hien wiedˢ vf zuͦ gode
Vnlange zit dar nach erging
zacharias vmme ving
Sine wirten nach der e
was ſulde langer rede me
Einen ſun die vrauwe druͦg
hie miede ſi dˢ rede gnuͦg
Eya minnenclicher got
durch dine gnade vnt dī geboͭ
Vnt durch die claren ſuzekeit
die du hˢre an vnderſheit
an dir ewecliche weiſt
So gib mir dine uolleiſt.
Dines heilgengeiſtes rat
dˢ manig hˢze erluhtet hat
Daz er mir mine ſinne
mit ſiner zarten minne
Min hˢze vn̄ min gemuͦte
mit warer mīnen gluͦte
So heilecliche en zunde
daz ich von aller ſunde
Geweſhen werde vn̄ auch getwagen
daz ich wˢdecliche ſagen
Fon dˢ zarten roſen moge
daz iz ir zuͦ lobe doge
Dˢ lob vbˢ allen dingen ſwebet
die mit dir ewecliche lebet
Same ein here kunígin
ſus duͦ mir dine gnade ſhin
Alleine ich doch wol wizze
waz ſich ieman geulize
Daz erſie gelobete wol
ir lob wart doch nie lobes fol
Want waz nuͦ iſt vn̄ auch ie was
laub. crudere. blumē. vn̄ gras
Vn̄ vmmˢ me ſal werden
creature vf erden
kunde daz allez ſprechen
vnde lob von lobe brechen
Iz enkuͦnt deme niht doch glichē
iz muͦſte irlobe entwichen
Doch meret iz des lobes ſhar
nuͦ nemen alle lute war
wˢ dieſe vrauwe moge ſin
an dˢ diz hohe lob wil lin
Nach ſo werden priſe
daz meiſtˢ nie ſo wiſe
Wurden. die ergrunden
ir lob nach wirde kunden
Iz iſt der engele vraue
vn̄ iſt ein roſe in dauwe
Die bluwet ſhone in aller zit
an ir fil ſelekeide lit
Sie iſt allˢ gnadē ein uollez faz
Nuͦ hilf auch duͦ mir frauwe baz
Me ſprechen dan ich kunne
duͦ bis der hymelͤ wnne
Duͦ lylia fiol roſa
du zarte zideloſa
Duͦ porte des paradyſes
du ſtam des mandelriſis
Daz in den tempel wart geſtaht
vn̄ brahte fruht in einer naht
Duͦ dube wandels ane
du luthes als der mane
In diz enlende uerre
du liehter morgen ſterre
Duͦ ſhines ſame die ſuͦnne duͦt
den armen gibes duͦ hohen muͦt
Den ſunderin endelichen droſt
dˢhas duͦ fil von pine erloſt
Duͦ durteldube duͦ adilſpare
duͦ fenix vn̄ duͦ adelare
Duͦ finiz golt duͦ gimme ...
die juden aber rieden
Man sult des grabes nemē war
dar wart geſant ein ritter ſhar
Daz ſie wol gaume neme
daz ieman dar bequeme
Dˢ den corper wolte ſtelen
die iūgeren mothē ien vˢheln
Vnde ſpraͤchen ſundˢ wan
vnſer hˢre iſt uf geſtan
Von deme dode ſicherlich
So hube ein grozˢ zuifel ſich
Noch waz dem dufel vnerkant·
daz iz waz vnſer heilant
Criſt godes ſuͦn der dieſe not
dieſe pine vn̄ dieſe dot
alſo durch vns erlieden hat
der fur ſine hant gedat
hat geſezzen uf gegeben
ſin gebenediet leben
Daz er vns vroyde kaufte
vns von ſunden daufte
Der milde und ouch der gude
in ſime reinen blude
Vn̄ vnſ dˢ hellen mahte vri
daz vnſ v̄mer vffen ſi
Des hymelriches clarheit
in eweclicher ſtedekeit
Er wande daz er were
ein ander zauberere
Des quam er in die hellen
er ſprach ia ir geſellen
Ir hat vil lihte wol vˢnumen
daz vf ertrich waz bekuͦmen
Ein mā der wundˢ hat gedan
wunders hat er vil began
Er mahte lame lude gen
doden det er uf ſten
Den ſtūmē det er uf den mūt
er mahte der ſichē vil geſunt
Vn̄ andˢ zeichen det er vil
nu horet waz ich vch ſagen wil
Waz ich han gebruͦwen nuͦ
dˢ man vˢraden iſt ie zuͦ
Geſlagen vnde gefangen
vn̄ an ein holz gehangen
Da an er iſt geſtorben
seht daz han ich erworben
Sagit quam er noch id her
die dufele riefen· wer a· wer
Ia wˢ mac der man geſin
daz er hie nit wirdit ſhin
Daz er nit her bekumen iſt
wer iz og nit der hˢre criſt
Von deme die wiſſagere
rufen dieſe mere
Daz er vns ſulte ſtoren hie
diz ſhruwen vn riefen ſie
Sie iahen auch der ſelbe rat
zu gute ich wene vnſ nit ergat
Nuͦ horit die rede forbaz me
dˢ ich doch han begunnen e
Waz droſtes in die hellen
adam vn̄ ſinen geſellen
Quam ſa wirdecliche
mit diſeme Furſten riche
Ia in dˢ zit quam iz alſo
daz vnſer hˢre fur ie do
Zu dˢ hellen durch gewin
er ſpᵃch ir furſten lazit in
Balde dut uf uwer dor
die dufele riefen wer da vor
Da ſpᵃch der heilant lobelich
iz iſt ein hoher furſte rich
Ein kunig rehte lobeſam
die dufele alle wundˢ nam
Wˢ dirre wnderere
dˢ eren kunig were
Si riefen alle iar· a· ia
wˢ iſt der wer ſturmit da
Dar vn̄ dar er aber ſtiez
in er balde lazen hiez
Einen hohen kunig her
die dufele wndeˢrte aber mer
Wˢ der gewaltigere
dˢ eren kunig were
Mit ein ſi alle riefen ſa
iara ia wˢ ſturmit da
Wer ist dˢ kunig riche
Dˢ ſa gewaldecliche
Sturmet vnſˢ portē hie
diz rifen vn̄ ſhruwen ſie
Ia wˢ mag dˢ kunig weſen
hie vō her dauid hat geleſen
Vor hine harte lange
in ſime ſalter ſange
Tollite portas principes
ſus hat er vns beſheiden des
God die portē nider brach
sa daz dˢ gude adam geſach
Er ſprach iz kumit der heilāt
wande ich ſehen dieſe hant
Die mich vn̄ alle ding geſhuf
alda hub ſich ein vroden ruf
Vn̄ ein wuneclichˢ braht
wart vō den ſelen da gemaht
Da ſie den heilant ſahen an
iegelichˢ frauwen ſich began
Sin pleger yoſeph ſprach ie ſa
dˢ eren kunig kumit da
Min droſt. mī god. min heilant
deme ich dicke mine hant
Reichete in ſiner kintheit
vn̄ ime dinſtes waz gereit
Mit alſo ganzē drúwen
er wil vns heil ernuͦwen
Der ſelbe furſte riche
dort kuͦmit wunecliche
her ſymeon der gude
ſprach auch mit vrowē mude
Ich ſehen den kunig lobesam
den ich in mine hende nam
Vn̄ in uf den alter druc
wol v̄s wir han nu vrodē gnug
hie kumit vnſer aller droſt
er hat mit druwē vnſ erloſt
her dauid in den vroden ſang
ſin harpe ſuze da erclang
Er ſprach diz iſt der here
der ware ſunnen ſterre
Der ſinē heimelichen rat
da dicke mir vˢkundit hat
Iohannes auch baptiſte
ſprach in der ſelben vriſte
Ich ſehen den ich daufte
dˢ mich ſa dure kaufte
Mit ſime zarten blude
er kuͦmit dort der gude
her Moyſes mit vrodē ſprach
da er der eren kunig ſach
Wol mich ich ſehen den ſelbē god
der mir ſin e vnd sin gebod
Mit ſime finger selbe ſhreip
bi dem ich alſo lange bleib
an dem berge ſyna
biz die e geſhrieben da
Von dem lobelichen wart
dˢ kumit in wuneclichˢ fart
Auch ſprach mit druwē abˢhā
ich ſehen den kunig lobeſam
Den ſhepper vn̄ den hˢren min
der mir wirdecliche ſhin
Nach ſiner gode.lichen e
wart an dem berge manbre
Noe ſpᵃch auch ſa zuͦ ſtunt
ich ſehe den godelichen munt
Dˢ mich die arken machen hiez
vn̄ mich alſo geneſen liez
In mildeclicher gude
vor der wazzer flude
Waz godes frunt da waren
die mohten wol gebaren
alle wirdecliche
daz ſie ſa lobeliche
Dˢ eren kunig ſhauwete
vn̄ mit ime er frauwete
Fraude hatten ſie mit ein
wan in ſa wirdecliche erſhein
Dˢ eren got der herre
der liehten ſunnen ſterre
Mit ganzer clarheide
an dirre vinſterkeide
Da von er yſaias
hie vor in ſiner ſhrifte las
In ſime vroudē ſange alſus
geneium vidit populus
alſo beſhreib er diſen rat
er ſpᵃch diz folg daz lange hat
Geweſen in vinſterniſſe
seht daz hat nuͦ gewiſſe
alſo clar ein lieht erſhen
daz heil iſt in al da geſhehen
Die in des dodes geinde
waren in gemeinde
In vinſtˢkeide pinen
den hat begunnen ſhinen
In der hellen vffenbar
ein lieht gar luter vn̄ clar
Der kunig dauid diſen rat
gar herlich auch beſhriben hat
an ſime ſange in dirre wis
exortum eſt in tenebris
Ein lieht gar luter vn̄ clar
hat geſhinen vffenbar
Den gerehten in der vinstˢkeit
den milden herren godeheit
Von den ſelen vber al
hub ſich ein wuneclichˢ ſhal
Si ſungen vn̄ waren vro
ſi ſungen ie doch alle alſo
Nu biſt du kumen wol gereit
des wir in dirre vinſtˢkeit
Gebeidet han ſa lange vriſt
da du gewaldeclichˢ criſt
Noch hint in dirre ſelben naht
in diner gotlichen maht
Vz diſeme kerker loſtes
vn̄ vns lieblich droſtes
Vns hat mit inneclichˢ gir
er langit herre vil nach dir
Daz du vns in den pinen
droſtlich woldes shinen
Diſ haſt du hˢre nu gedan
rehte als wir begeret han
Des ſin wir worden hie gewar
hin fur die lobeliche ſhar
Mit deme furſten lobeſam
alsolich rittˢſhaft gezam
Deme kunige riche
er furte ſie lobeliche
Zu dem paradyſe
alda liz ſie der wiſe
Da bliben ſie die virzig dage
sunder we vnde ane clage
Da nu die ander naht erging
e daz morgē lieht enphing
Vn̄ der ſabat waz vergan
von hymel quam da ſundˢ wan
Ein ſa grozer donre ſlag
daz die rittˢſhaft erſharg
Den daz grab beuolhen was
si wrdē bleich ſam als eyn was
Si vielen nider von der not
glichˢ wis ſie weren dot
Die erde biben auch began
iheſus der godeliche man
Ia der ware heilant
vz deme grabe ſtund zu hant
an deme ſelben dage fruͦ
vˢnemit wnder aber nuͦ
Daz ich mit warheit ſagen wil
dˢ doden corper hartte vil
Er ſtunden uf mit deme da
ſi gingen in die ſtat ie ſa
Daz ſi mohten ſhauwen
ia· meide· manne· frauwen
Der lobeliche dauid
von der vfferſtende zit
Vns vzer mazen wol beſhiet
da er ſprach terra tremuit
alſo legete er vz den rat
daz ertgeruſte er biebit hat
Geruwet hat iz ſa zu hant
da god der hˢre heilant
Vf in deme gerihte er ſtund
ia der wˢde godis frund
In deme ſalter aber ſprach
iubilerende vnde iach
Surge mea cythara
nuͦ horit wie man daz vˢſta
Dif von ſinne ſharphe
iz quit ſtāt uf min harpe
Stant uf min pſalterium
diz dudit i(esu)m criſtum
Von des ᵽſonen ſprach er do
exurgam diluculo
Des morgens vru wil ich erſtan
nu ſult ir horin ſunder wan
Wie ſich doch daz ſelbe ſpil
vnſem hˢren glichen wil
Die harphe vn̄ daz pſaltˢium
ſint beide vngeſpannen dum
Si ſint vngeſlagen daub
rehte ſam ein linden laub
Daz von dem baume fellit
wer ſie geſpannen ſtellit
Vn̄ ſlehit dar vn̄ aber dar
ir ſuzekeit wirt man gewar
Des ordenlichen ſanges
des ſuzen ſeiten clangiſ
In aller wiſe det alſus
vnſer hˢre criſtus
Ia ſa dˢ here heilant
an daz cruce ſa zu hant
Gezwicket vn̄ geſlagent wart
geſpannē vn̄ ſere geſpart
Geſlagen dar vn̄ aber dar
da wirt ſa zu hant gewar
Der godelichen ſuzekeit
die godis frunden iſt bereit
Zu hant dˢ ſuzen harphen ſang
hien abe zu der hellen clang
Vn̄ in die wˢnd vber al
dˢ harphen ſuzekeit erſhal
Alſo ſtunt vf der hˢre fruͦ
bereidet hatten ſich ie zuͦ
Die marien alle dri
magdalena jacobi
Vnde die dritte ſalome
die hatten vnſen hˢren e
lieb an sime lebene
ſie hatten in vil ebene
Auch an sime dode wert
si hatten alle dri begert
Daz ſie wulden salben
sine wnden allenthalben
Si gingen alle dri hin abe
hiene wert zu deme grabe
Da der heilant waz geleit
ir ſalben hatten ſie bereit
Si ſprachen alle dri zu ein
wˢ ſal vns ruckin dieſen stein
So ſprach die minnecliche shar
nu namē ſie en druwen war
Daz der ſtein waz abe gedan
vf or gerieden ſie do gan
Vn̄ erſhraken ſere.
wande ein engel here
In deme ſelben grabe ſaz
des draden ſie uf or baz
Da ſprach der engel ſaget mir
ir frauwen dri wen ſuͦchet ir
Durch was ir ſuſ erſhorken sit
die vrouwen ſprachen in der zit
Ihesum da von Nazaret
nach deme unſer ſuchen get
Daz was der vrouwen widderrede
der engel aber ſprach zu ſtede
Ir ſullit uwer fohte lan
ich ſage vch ſunder allen wan
Ir ſuchit in vˢgebene
er iſt zume lebene
Von deme dode erſtanden
nu ſhauwet her zuͦ handen
Die stat war gelegen hat
daz iſt ſin cleit vn̄ iſt ſin wat
Ir get vn̄ ilet balde hin
zuͦ ſinen iūgeren ſagit in
Sagit in vnde petro
daz ſie wirdecliche vro
alle nuͦ mit gode ſin
er ſtanden iſt der drehtin
Maria magdalena
bleib iedoch alleine da
Iz hup ſich von der reinen
ein vruntliches weinen
Ir heil ir gotlichen droſt
der ſie von ſunden hatte erloſt
Den hatte ſi ſa rehte wert
Daz ſie mit druwen hat begert
daz ir der hˢre ſulte
Erſhinen ob er wlte
sie sach bi ſich vnvˢre
Da stund ie doch der herre
nahe bi der heilant
Ein ſpaden hatte er an der hant
sam ein gertenere
Sie enwiſte wˢ er were
er gruzde ſi· er ſprach ir zu
Waz weinis vn̄ waz ſuchiz du
ihesum herre von nazareht
An deme min droſt min leben ſtet
biſtu ſin it worden gewar
So wiſe du mich herre dar
sage haſtu in ufgehaben
Wa du in herre haſt begraben
ich hette gerne in ſtunden
Gesalbet ſine wnden
mit namen er ſi nante
Zu hant er ſi er kante
ein hohe vroude ſi begoz
Da von ſi diſe wort vz goz
gebenediet muͦſt duͦ ſin
Min heil· min droſt· min drehtin
sie wlt in han gegriffen ane
Er ſpᵃch ein lutzel drit hin dane
du ſalt nuͦ nit ruͦren mich
So ſprach der heilant lobelich
zu minen iūgeren ile hin
Vnd zu petro du ſage in
daz ſi zu galile kumen
Sage in waz du haſt vˢnumen
Waz ſal lange rede me
si quamen hin zu galile
Da ſahen ſi den heilant
da in ſichˢlich er kant
Ie doch alleine Thomas
der nu der zwelfer einer was
Wulde iedoch gelouben nit
biz in der heilant underſhit
Daz er iz sicher were
er ſprach du zwifelere
al her in mine wnden grif
al da wart ſin gelaube rif
Nu wer nit wol da hindē blibē
ich en hette ein deil beſhriben
Daz vns beneme diſen wan
wie god hette ſo gedan
Daz die clare kunegin
ein ſloz· ein tempel· vn̄ ey ſhrin
Der hoch gelobten godheit
ein muder aller ſuzekeit
Noch vngedroſtet were
doch von der ſelben ſwere
Die ir zarte ſele enphing
da ir kint vˢſniden hing
Gezwickit an des cruces bauͦm
beſheiden wil ich vch den drauͦm
alleine ich iz doch nie gelas
daz ſi daz erſte menſhe was
Die vnſes hˢren droſt vˢnam
gar fru ir hohe vrode quam
Da von er dauid ſprach alſus
ad veſperū manet fletus
Der abent alliz weinen hat
vrode an dem morgen fru erſtat
Alſus was vnſer herre
zu allir zit vn ferre
Von ſinen frunden hi vn̄ da
itzut hi nuͦ anderſwa
Wa er ſi wiſte da bi ein
der hˢre fruntliche in erſhein
Wa ſie waren hi vn̄ dort
zarte lare ſuze wort
Vz ſinen mūde fluzzin
die ſam ein dau beguzzin
Ir hˢze vnde auch ir ſinne
mit godelicher minne
Ir ſele kunde er ſalben
er waz allentalben
Er drang vn̄ az alſ e mit in
er fur vnder wilen hin
Zu dem paradyſe
vn̄ gab auch in die ſpiſe
Der himelſhen ſuzekeit
die ſin hatten da gebeit
Ia die er vzer helle nam
sus hˢ vn̄ dar dˢ heilant quam
Des dreib er an die vˢzig dage
nu loſit rehte waz ich vch ſage
Sa die vˢzig dage do
ergingen vnſer hˢre ie ſo
Mit ſinen iūgeren dranck vn̄ az
bi in er fruntliche ſaz
Er larte vn̄ ſagete in
wie er nu ſulde varen hin
zu deme vader lobelich
Er ſprach der vader wirdeclich
Sal vch ſenden ſinen geist
der ſal uwer folleiſt
Zuͦ wiſheit vn̄ zu gnaden ſin
er dut uch alle gnade ſhin
Von iheruſalem ſult ir nit gan
da ſullit ir die gnade enphan
Sa er die hatte uz geleſen
da ſult ir bi ein ander weſen
Der lobeliche ſa zu ſtat
gein synai dem berge drat
Mit ime die iūgeren quamen dar
mit einer lobelichen schar
als eime hˢren wol gezam
daz her er alliz mit im nam
Daz der godeliche droſt
vz der helle hatte erloſt
Si ſungen vn̄ waren vro
ſi furen hin in iubilo
Daz hat er dauid unverdaget
er hat iz alliz vor geſaget
In ſime ſalter ſange alſus
ſprach er aſcendit dominus
God der kunig riche
fur uf gar wirdecliche
In vrouden jubilierende
herliche boſunirende
Alſ in eins hornis clange
den dot er in betwange
Furte und band in bereben
den luden gabe hat gegebē
Daz wolken ſie nuͦ ſhire enphīg
der herre in ſin riche ging
Mit ime daz wvnnecliche her
der her ſaz nu in der gewer
Zu ſineſ vader rehten hant
alſo fur uf der heilant
Do nu der phingeſdag erſtunt
die lobeliche godis frund
Waren bi einandˢ gar
zu Ierusalem an einer ſhar
Die herliche menie
lagen an ir venie
Vasten weinen sin gebet
ieder man beſunder det
Sie ſazen alle da bi ein
da in der droſt vō gode erſhin
Iz quam ein ſnelliclicher boz
alse eins gehen windiſ doz
Da von ein hus erbiben ſol
daz hus wart alliz gnaden wol
Dˢ geiſt al da ſhuf wnder
er beſaz beſunder
Iegeclichen wirdecliche
er beſaz ſi lobeliche
alle dugent alle kunſt
ſi hatten godeliche gunſt
Si waren ſundˢ meiſter ſtul
kumen hie zu hoher ſhul
Ir meiſtˢ waz der heilege geiſt
dˢ gab in werde folleiſt
Zuͦ dugent vn̄ zu wiſheit
in waz zu ſtede da bereit
Daz ſie kunden alle ſhrift
daz wnder wart al da geſtift
Daz in daz alliz kundig was
daz ir kein doch nie gelas
In waz alle ſprache kunt
die kunden ſie alda zu ſtunt
Durnethecliche alſ eren namen
hie von die lude hatten gamen
Da ſie die hˢren ſahen
glich alle ſie da iahen
Si weren winiſ drunken
da waz iz von den funken
Deſ heilegeiſtis glude
da von wus ir gemude
Da waren vz alleme lande
lude maniger handen
Die horten alle ir ſprache da
ſi nam wunder alle ie ſa
Si iahen wie mag diz geſin
daz wnder daz hie wirdit ſhin
Wer hat iz geſhen me
die lude ſint von galyle
Die alle ſprache koſent hie
wer geſach daz wnder ie
Diz iſt nit vnderwegen bliben
er dauid hat iz auch beſhriben
In deme ſalter aber e
er ſprach non ſunt loquele
kein ſprache ist nergē noch keȳ rede
man habe ir ſtīme ſa zuͦ ſtede
Gehort dˢ hˢren ſa zu ſtunt
her johel hat iz auch vˢkunt
Von godelicher folleiſt
er ſprach ich wil minen geiſt
Giezen uf aller hande man
uwer kint wiſſagent dan
Mathias ie doch wider drat
an des vngedruwen ſtat
Der ſinen hˢren ſo verriet
vn̄ bitterliche von ien ſhiet
Sin biſhedume ein andˢ hat
alſo auch in deme ſalter ſtat
Zvwilf ir aber waren
ſam in den vorderen iaren
Er fullit wart dˢ hˢren zal
die noch hˢ paulus meren ſal
kurzeliche wrden ſie vˢſant
al v̄me vn̄ v̄me in alle lant
Zuͦ predigene vn̄ zu ſagene
vn̄ godis wort zv dragene
al v̄me in die wˢnd wit
da von der kunig dauid
Geſaget ordenliche hat
in ſiner buch geſhriben ſtat
Ie doch des hˢren lobeſam
alſus In omnem terram
In alle lant ir ſtimme erſhal
ir wort in allen enden hal
Si ᵽdegeten vn̄ larten
dˢ lude ſie vil bekarten
Zuͦ criſtenlichem lebene
zuͦ lazene vf zu gebene
aller werlde ere
diz waz der hˢren lere
Wnder ſie da ſtalten
appetgode ſi falten
Ir tēpel wrfen ſi dernider
ſi mahten hohe munſter wider
Closter vnde cellen
pharre vn̄ auch capellin
Sus wſ der criſtenheide kraft
zu meiſt doch von der heidenſhaft
Die horten gerne godiſ wort
in allin landen hie vn̄ dort
Die iuden warē in zu hart
ie doch ir fil gedaufet wart
Die heilegen guzzen auch ir blut
ſi duhte ſelig vn̄ gut
Daz ſi dreden an daz ſpor
daz in ſa lobeliche vor
Ir heiler vn̄ ir hˢre drat
ſi hielden ſich an dieſen phat
Sa ſie mohten aller meiſt
da half in zu der heilgegeiſt
auch daden ſi biſunder
gar lobeliche wnder
als in von godelicher maht
gegeben waz vn̄ vf gelaht
Si daden lame lude gen
ſi daden doden uf erſten
Si daden halzen ſpringen
die ſtūmen lude ſingen
Malaten ſie reinegeten
zu gode ſie vˢeingeten
Si mahten blinden ſehende
an iheſum criſtū iehende
Si gaben auch den dauben
gehorde vn̄ rehten glauben
Beſezzen man ſi ledegeten
si larten vn̄ ᵽdegeten
Glouben han an einē got
der aller dinge hat gebot
Wie die drivaldekeit
hat ewecliche vnderſheit
Vnde eine einekeit doch hat
einvalt vn̄ drifalt ſi ſtat
Ia der ſun vn̄ auch der vader
und der heilege geiſt ir gader
Dri an drin ᵽſonen ſint
an der ᵽſonen vndˢbint
Vnd ſint doch alle dri al ein
mer joch mīre iſt ir kein
Wan die godelich gewalt
iſt allez einlich vn̄ drifalt
An perſonen ſint ir dri
wie einig doch ir weſen ſi
Die perſonen ſundˢlich
gar eigentliche ſheident ſich
An ſunderlichˢ krefte
an ſunder eygenſhefte
Mer ioch minre iſt ir kein
ir drier weſen iſt al ein
hie mag man pruben wndˢ
perſonen dri biſunder
Machint alle ein einekeit
weſende an der gotheit
Dri ᵽſonen ſint ein got
wie doch der vader ha gebot
Vnd der ſun die wiſheit
dˢ geiſt deſ willen ſuzekeit
Wiſheit· wille· vn̄ auch gebot
iſt alliz doch ein einig got
Glich ewig· glich gewaldig
gar einlich gar drifaldig
Dˢ vader anegende iſt got
wie er habe doch gebot
Got iſt auch ware ſun
wie er wiſheit muge dun
Got iſt auch der heilege geiſt
wie he deſ willen ha der meiſt
Wiſheit wille vn̄ auch gebot
iſt aber doch ein einig got
Ir weſen niht en driet ſich
wie die ᵽſonen ſunderlich
haben alle ir ſundˢ kraft
vn̄ alle ir ſundˢ eigenſhaft
Einlich iſt ir weſen ie
diz eigenit vn̄ driet ſie
Dˢ ſun enphing die menſheit
nach deſ geiſtes ſuzekit
Da gab der vader zu gebot
ſuſ ſint die dri ein einig got
Suſ iſt daz ewecliche leben
einlich vn̄ drilich vndˢweben
Eben ewig eben her
ſeht daz waz dirre hˢren ler
Diz predigeten vn̄ larten ſie
den glauben liezen ſie unſ hie
Den ſolle wir doch v̄mer han
hie mide ſolle wir beſtan
kvnde ich nu wirdecliche koſen
vō der hoch gelobten roſen
Die vrawe ob allen vrowen iſt
die vnſe hˢre iheſus criſt
Zu muder vz erwelit hat
ſa ſulte ich finden einen rat
Daz ich endorfte nit vˢdagen
ich en ſulte ein lutzel ſagen
Von der lobelichen vart
wie die kuneginne wart
Gefurt ſa wunecliche
hiene zu himelriche
Mag ich nuͦ reden wol
ſa horet waz ich vch ſagen ſol
Waz eigentliche ich ſprechin mag
maria hute vf diſen dag
alſus dieſen mīnen brief
den her ſalomon doch rief
Von deſ heilegen geiſtis wegen
dˢ ſin mit wiſheit kūde plegen
Min ſele ſich zuͦ lazen hat
ſint min frunt gekoſit hat
Sa han ich in zu ſtunden
geſucht vn̄ doch niht funden
Ich rief mit inneclicher gir
antwrte en gab er dannoch mir
Der ſtede wachter mich ie ſa
funden in den ziten da
Sie wndeten vn̄ ſlugen
mich ſere in den vnfugen
Der muren wechter vnder in
drugen minen mantel hin
Von iheruſalem ir meide
minen frunde ſaget gereide
Daz ich ſi von minnen cranck
daz waz marien minnen ſanck
Iren frund den wolt ſie haben
ſi hatte ſiner liebe entſaben
Vn̄ der himel ſuzekeit
des hatte ſie daz ſuze leit
Zarten iamer vm ir frunt
marien wol die clage ſtunt
Ey edele kuneginne
wie kanſt duͦ dragen mīne
Zuͦ eime furſten riche
duͦ mīneſ wirdecliche
Er mīnet dich hin wiedˢ wert
iegelich des andeˢn mīne gert
Er diner alſ du ſiner duſt
da vō duͦ bilche dragen muſt
Vrowe die himel crone
die er dir git zuͦ lone
Vmme alſoliche minne
du biſt die kuneginne
Der kunig iſt din zartiz kint
die zwei gar ware minne ſint
Ie doch in dirre ſelben vriſt
dˢ wunecliche hˢre criſt
Mit einer wrdeclichen ſhar
quam zu ſiner muder dar
Die in hatte hie rezogen
he hatte ir bruſte hie geſogen
Da he die lobelichen ſach
in luterkeide er zu ir ſprach
Du zartiz durteldubelin
du vz erwelte frundin min
Dv luter ſhone ſunder wal
kein flecke hat an dir nit mal
Din zunge honig guzit
din munt mit ſeime fluzit
Vn̄ din adelicher ſmag
vber alle crudere richē mag
Siech der wintˢ iſt zurgan
iz hat ſin reinen auch gelan
Die blumē lobelich vf gent
die wingart alle ī blute ſtent
Die durteldube ſinget nu
In vnſer gemde frunden duͦ
Stant uf ile wiſ gereit
kum in groze wirdekeit
kum her von dem lybano
gecronet ſalt duͦ ſin ie ſo
Seht. daz waſ criſtus wider rede
nuͦ waren kumē da zu ſtede
Sine iūgeren auch ie ſa
des wart die edele Maria
Vˢrichtet mit der heilekeit
die zu dem ende iſt uf geleit
Sa daz alliz da erging
mariam wirdecliche enphing
Dˢ hohe furſte in ſine gewalt
die himelkore manigwalt
Sungen vn̄ waren vro
hiene fur die kunegenne do
Lylien vnde roſelin
violen zideloſelin
Vnde aller hande blume
waren ir zu rume
Zu dinſte harte wol bereit
ſi mahtē ir ein ummecleit
Sie hatte dienſteſ keinē bruch
ir diente auch adelich geruch
Mirre balſame vn̄ aloe
kardemame. Gamandre
Muſcaden vn̄ nagelin
kubeben galgan· Cinemin
Vn̄ allir adelich geſmag
der von wrzen riechen mag
Dˢ waz allir ſamit da
mit der kunegin ie ſa
Da die hymelſhe ſhar
dˢ kuneginne wart gewart
Von in ein ſuze ſtīme erclang
ſie ſungē dieſen wndˢ ſang
Wˢ iſt die vrawe ī dirre wat
die ſa lobeliche uf gat
Die uf gende wirdet ſhin
ſame ein rauchis gertelin
Von wirauch vn̄ merren
mit dieſme hymel herren
War rihtiſ du dich wise magit
ein morgenſ ſhin an dir bedagit
Du geſt uf alſ ein morgen rot
dem dy ſunne ir ſhin enbot
Dir edele dohter von ſyon
gar ſuze iſt diner ſtīme don
Du biſt ſhone fur al war
dem manen biſt du gliche clar
Vzerwelte kunegin
glich der claren ſunnen ſhin
Suſ furen ſi wirdecliche
hien in daz hymelriche
mit ganzer wirde ſhone
ir wart auch uf ein crone
Die ſie ewecliche zieret
man ſinget vn̄ iubilerit
Vor ir ūmer ane zil
ir dienet auch iūcfrauwē vil
der kunig dauid diſen rat
gar ordenliche beſhriben hat
In ſime ſalter ſange ie ſa
ſus aſtitit regina
Zu diner siden kunig rich
ein kuneginne lobelich
Stunt in gar hoher aht
ir cleider waren auch gemaht
Verguldet unde manigfalt
waſ ir vmmekleit geſtalt
Dohter hore neige dich
sich den kunec lobelich
Nach diner ſhone hat behagit
din bilde wunecliche magit
alle die richen vzer ſhar
bedent dich ane Iz kumet dar
In din ere megede vil
kunegiſ dohtere ane zil
Si wˢdent in den tempel braht
da man vroden hat gedaht
Dˢ kunig iſt der here criſt
von deme hie geſagit iſt
Die kuneginne iſt die magit
maria von der iſt geſaget
Die hat ſa groze wirdekeit
mit ir kinde an vnderſheit
Ey vrouwe droſterinne
durch dineſ kindes mīne
Daz du mit reinē geluſten
ſougete an dinen bruſten
Duͦ vnſ dine helfe ſhin
du weiſt wol daz wir nit en ſin
Leider alſo vollekuͦmen
daz wir vnſ ſelbe mogē fruͦme
Des hilf v̄ſ edele roſe rot
wen diner helfe dunt vnſ not
Vn̄ dineſ zarten kindes
iz en ſi daz du enbindes
Vnſer not mit diner craft
ſi blibe wir vnſigehaft
Des gib daz wir die wirdekeit
vn̄ auch die hohen clarheit
Nach dieſeme enlende
in ſineſ vader hende
In dineſ vader riche
beſizzen wirdecliche
Mit aller hymelſen ſhar
du hilf vnſ edele roſe dar
hilf vnſ auch dugentriche me
daz wir an deſ libeſ e
Deſ vngedruwē falſen liſt
den man nennet ante criſt
Vnde ſiner vor genanten boden
von vnſer ſele ſo geroden
Daz wir mit keinen funde
nuͦ noch alle ſtunde
Von en id wˢde uͦber rant
des ſiſt duͦ kunegin mant
Ia dirre duveliche man
geboren wˢden ſol von dan
Dan der zwilf ſvne einer hiez
die iacob in egypten liez
Same ir lange hat vˢnuͦmen
von des geſlehte ſol er kumen
Von eime iuden wibelin
daz ſal ie doch daz boſte ſin
Von deme ſelben kunne
vndugent wirt ſin wonne
Liegen vn̄ vnkuſhekeit
vn̄ aller ſlahte boſheit
Sal daz wib mit flize duͦn
des fehet nach ir auch dˢ ſuͦn
Den daz wibelin gebirt
boſer vil er dannoch wirt
In zit der duvel in in fert
vn̄ im alle dugent wert
Seht da zuhit er in von
Er get vz von babylon
Sin meiſtˢ git im auch gewalt
vber ſhatz gar manigfalt
Den ſewet er ī alle lant
des gent die hˢren im in hant
Daz ſie nach ſinen willē lebent
wan ſie nach deme ſhatze ſtrebēt
alſus werdent ſie bedrogen
alſus wirt er uf gezogen
Daz er gewinnit einen thron
vn̄ nēnit ſich vō babylon
Ein furſte ſa gewaltig
dˢ kunege manigfaltig
Zuͦ iheruſalen er kumit dan
vnkuſtſze vol der boſe man
Er machit den tempel wider
dˢ von den romeren nider
Lange vor gebrochen waſ
vn̄ gieht er ſi Meſſyas
Der wˢnde loſere
von dem die wiſagere
Die ᵱpheten hant geſeit
deſ volgit im die iudeſheit
Wan ſie glauben alle an in
ſus zuhit er die iuden hin
Daz ſie wenent alle alſo
vn̄ wˢdent ſiner kunfte vro
Sin meiſtˢ lerit in auch daz
daz er guder lude haz
Gewinnit alſo krefteclich
daz er mit allen dingen ſich
alſo dar zuͦ ſtellet
daz er die guden fellit
Von godelichem lebene
daz dut er nu mit gebene
Vn̄ nuͦ myit falſher lere
die ſwachen fallent ſere
Ie doch die ſtarkē faſte ſtent
vngerne ſie vō gode gent
Sa legit er in zeichen fure
hie ſehe iegelichˢ fur die dure
Daz er it . wˢde da bedrogen
wan die zeichen ſint gelogen
God vˢhengit der gewalt
daz die duvele manigvalt
Vz den bilden mogent koſen
wer in danne wil geloſen
Dˢ wirt aber da bedrogen
wan daz koſen iſt gelogen
hie vor die lude ſich bewarn
die dufele in die greber farn
In dˢ doden wiſ ſi ſagent
ſi weinē rienen vn̄ clagent
Daz ſi criſtes lebene
gefolgeten ie ſa ebene
Wˢ deſ geſtet der iſt bedrogen
wan daz rienen daz iſt gelogen
Sin meſtˢ lerit in aber dan
daz er quale finden kan
Da mide er die feſten quvele
vn̄ ſi zu falle alſo erwele
Waz lude danne vaſte ſtant
vn̄ die quale gerne enphant
Die ſint dˢ mertelere genoz
vn̄ enphahent vrode groz
Vmmer ewecliche
mit gode in ſime riche
Waz lude im abˢ volgit nach
den iſt in rehten druwē gach
Daz ſie zu der hellen farn
vn̄ ſich vor ſelekeit bewaren
Doch e daz ding alſo erge
ſo ſal her enoch kumen e
Vn̄ auch der gude helyas
von dem hˢ malachyas
In ſiner ſhrif geſagit hat
same hie vor geſhriben ſtat
Seht die hat vnſer hˢre
behalten alſo verre
Biz dar in liblicher wer
ia daz reine godiſ her
Den luden ſullent lere geben
daz ſie behalten rehtiz leben
Vn̄ criſtenlichen glauben han
vn̄ daz ſie ſich mit nihte enlan
an deſ vngedruwen liſt
dˢ da heizet anti criſt
Wan daz ſie haben reinen muͦt
vn̄ ahten nit deſ boſen guͦt
Vn̄ ſiner falſhen lere
daz ſie durch godiſ ere
ahten ſiner zeichen niht
vn̄ daz iemerlich geſhit
Daz er die guden ſlehet dot
da mit er ſtellet iamer not
Wen daz ſie gar nach rehte
gedruweliche knehte
an godiſ dienſte bliben
vn̄ ſich nit lazen driben
Von dˢ hymel wirdekeit
die den guden iſt bereit
Vmmer ewecliche
mit gode in ſime riche
So der boſe wirt gewar
daz ſa michel wirt ſin ſhar
Die den hˢren volgen nach
ſa wirt im en druwē gach
Wie er den rat geſtelle
daz er daz reht gefelle
Seht in der geſhiehte
beſizzit er ein gerihte
Vn̄ dut die heilegen bede ie doch
helyam vn̄ auch enoch
Iemerliche ermorden
ey criſtenlicher orden
Wie wirt dan der genideret
vn̄ vnreht uf gefideret
Daz flugit dan mit gāzer kraft
die lude fallen ſharhaft
an anticriſtis falſheit
die heilegen ie doch ſint gereit
Daz ſie faſte ſtriden
vn̄ e die martil liden
Dan ſie von gode ſheiden ſich
die zit ſal wˢden iemˢlich
Ia ſa iemerliche zit
daz lange vor vn̄ aber ſit
Sa groze noht wart nie geſehen
alſolich iamˢ ſal geſhen
Die ſelben zwene godeſ man
vnbegraben ligent dan
an der ſtrazen vmme daz
daz die lude deſte baz
Shrecken an ir dode haben
des bliben ſi ſus v̄begraben
Dri vn̄ einē halben dag
groz jamˢ mā da ſhauwē mag
So dan der virde halber kuͦmit
got die gnade in abˢ vruͦmet
Daz in git der heilege geiſt
zu lebene aber folleiſt
Zuͦ lone wirt in dan gegeben
vrode vn̄ eweclichez leben
Der boſe ſendit ſa zu hant
boden vz in alle lant
Die wˢbent ſine bodeſhaft
den git der duvel dieſe kraft
Daz ſie die zeichen wirkent auch
die der dufeliche gauch
Vor den luden dribet an
ſeht wˢ mack vbˢ blibē dan
Der zu falle niht enkuͦme
wen daz iſt doch dˢ beſte fruͦme
Daz deſ vngetruwen ſtrit
nit weren ſal gar lange zit
Sin hˢſhaf werit al fur war
ein halbiz follen vn̄ dru iar
Die not er alſus lange dribit
same her danyel beſchribit
Als er geſchriben hat alda
tempuſ atq̲ tempora
Et temporis dimidium
diz mohte vch alle dūcken krvm
Waz iz geſprochen were
in duſlicher mere
Tempus dudit hie ein iar
tempora zwei vffenbar
Dimidiumq̲ temporis
da ſit einſ halben an gewis
Virdehalb daz aber iſt
ſus lange herſhet anticriſt
Der boſe dut behalden ſich
eime doden menſhen glich
Biz der dritte dag erſtet
hˢ fur der wiht dan aber get
Vn̄ ſeit er ſi er ſtanden
vf von des dodes banden
Er ſprichit ich bin godiſ ſuͦn
deſ vader willen wil ich duͦn
Min vader iſt der ware got
ich muͦz er fullin ſin gebot
Zu im ſal ich wieder farn
min hˢſhaf ſal vch hie bewarn
Mit mir ſult ir geneſen
des bin ich hie bi vch geweſen
Des folkes hobeliche ſhar
ſol mit ime kumen dar
Mit vlize wollent ſie beſehen
waz wnderſ wolle da geſhehen
Daz in die rede werde erkant
die dufele hebent in zu hant
Sie furen in gein der hohe wert
dirre affenheit der dor begert
Nu kumit her elyas
ſame her malachias
In ſiner ſhrifte hat gelesen
enoch ſol ſin geverte weſen
Die flehen vn̄ bieden got
daz er do zeige ſin gebot
an deme dufeliſchen man
daz iz die lude ſehen an
Die lude ſhauwent alle zu
daz ende nahet iedoch nuͦ
Wan vnſer hˢre Ihesus criſt
dˢ hˢre vber alle kunege iſt
Ein rihter vn̄ ein heilant
ſin hˢſhaft machit da bekant
Sin gewalt vn̄ ſin gebot
ia der droſt der ware got
Nidir ſlehit den boſen wiht
vor des folkes angeſiht
Daz in die warheit wˢde kunt
die engele kument ſa zu ſtunt
Vnde ſlahen die dufele abe
ſa lazen ſie in vzer habe
Vnde lazen in gewˢden
er fellit zu der erden
Vil gar er zu briſtit
daz folg nit langer vriſtit
Si ſhauwent vn̄ ſehent dar
ſi nimit alle wnder gar
Daz er ſo zu broſten lit
ſi clagen ir vˢlorn zit
.Daz ſie die alſo han vˢdan
vf einen effenlichen wan
Die warheit wieder planzit dan
die doch die zwene godiſ man
Den luden hant geſagit vor
des kument ſie widˢ an daz ſpor
Dˢ heileclichen lere
daz ſie wieder kere
Balde vn̄ endeliche duͦn
an criſt den waren godiſ ſuͦn
Daz ſie ruwen vn̄ leit
vn̄ irs herzen bitterkeit
Vn̄ ware bihte han
vn̄ balde buze enphan
Nach gnadē vm ir miſſedad
ſolichen heilſamen rad
Vor hien die hˢren hant gegeben
die lude gahen vn̄ ſtreben
an geiſtliche vare
zuͦ der hˢren lare
heidene vn̄ ruͦzzen
kriechen vn̄ pruzen
Vngere· dattelere
Shotten· franzoyſere
Walhe· vn̄ auch latyne
Iuden· ſarazine
Vn̄ alliz folg waz ſprache iz kan
ein herte wirdit alliz dan
Iz wˢdent alle lude ein ſhar
dˢ ſal ein hirte nemē war
Vnſer hˢre ſprach alſo
in deme ewangelio
hat er ſus geſagit vor
erit vnus paſtor
Dˢ eine hirte daz iſt got
ſi nement alle ſin gebot
Sich hebit dan ein ſuzziz lebē
ein gelden vn̄ eȳ wider geben
Waz ieman vnrehtiſ hat
iz wirt ein godelichˢ rat
Sa wirt in menſlichˢ e
nieman er hohit furbaz me
an keinē kuneclichen ruͦm
ioch an der werᷝderich duͦm
Same die heydeniſhe magit
ſybilla hat vnſ vor geſagit
Vn̄ der heydeniſhe man
virgilius. ſich hebit dan
Daz nieman v̄me kauf enfert
joch mit murē ſich erwert
Wan ein andˢ iſt geſant
achylles nuͦ zu troyen lant
Vn̄ hat vˢrihtit gar den ſtrit
al vnfriede nuͦ gelit
Sa diz alliz nuͦ er gat
ſa wene ich daz die wˢnd hat
Iedoch ir laufis leſte zil
ich wene daz die wˢnd wil
Vnlange in deme laufe gan
wan alliz ding muͦz ende han
Ich wene daz ende danne gahit
vn̄ die zit auch faſte nahit
Daz ſich der iūgeſtliche dag
dan nit uil lange vriſten mag
Dˢ alſo engeſliche kuͦmit
dˢ iamer vn̄ fochte fruͦmit
allen hˢren ſa zu ſtunt
daz in angiſt wirdit kuͦnt
Same die heideniſhe magit
hat vil rehte vor geſagit
Vn̄ auch die lobeliche ſhar
die ᵱpheten alle gar
Ia her ſophoniaſ
von deme ſelben dage las
Wie er engeſliche en ſte
er ſprach dies miſerie
Diz iſt ein dag des zornis
ein doz des her horniſ
Iamers bitterkeide vol
groz angiſt da geſhehen ſol
Oſee hat geſprochin ſus
vrentem ventem dominus
Got wil ſenden einen wint
des aderen alle drocken ſint
Der vz der wſtenv̄ge vz get
da mide ein furig flāme erſtet
Doch in den ſelben ſorgen
wirt droſt vil gar vˢborgen
Ioel ſprach in der ſtunde
ie doch von godis mūde
Minen geiſt ich ſendin wil
minen knehten vor der zil
E der dag ſo vohteclich
kume groz vn̄ engeſlich
Zeichene wil ich geben auch
vō himele· blut· fur· vn̄ rauch
Die ſunne in vinſtˢkeit zuͦ hant
in blut der mane wirt vˢwant
In der zit geſhihet dan
wer minē namen rufit an
Dˢ wirt geheileget ſo zu ſtat
daz folg wil ich zu ioſaphat
haufen alliz ſvnder wan
wil ich mit in gerihte han
Ezechiel ſprach auch zu ſtunt
multe de hiiſ qui dormiunt
Vil lude erwecket werden
die reſtent in der erden
Dˢ wirt ie doch ein deil gegeben
in daz ewecliche leben
Daz andˢ deil in ewig leit
da bliben ſi an vnderſheit
Noch iſt dˢ ᵱpheten vil
dˢ ich nuͦ geſwigen wil
Die iz alliz hant geſhriben
waz hie iamers wirt gedriben
Vf den engeſlichen dag
da nieman ſich vˢbergen mag
Je doch ſal von erſt geſhehen
daz man ſal iamˢ zeichen ſehen
E der ſelbe dag er ſte
alſolich not geſhihet e
Gein dem wnder vreiſen
den luden mag wol eyſen
Die dan ſin an lebene
vn̄ daz geſhauwent ebene
Ir ſint fvnfzehene an der zal
ie doch nieman wizzen ſal
Wan iz nieman hat vˢnuͦmen
ob ſie nach ein andˢ kuͦmen
Von langer zit vō langer vriſt
diz ding niemāne kundig iſt
Daz erſte zeichen iſt alſo
daz mer vber alle berge ho
Sal virzig elen hohe gen
an ſiner ſtede ſal iz ſten
Einer muren glich geſtalt
daz wndˢ ſhauwet iūg vn̄ alt
Daz ander zeichen alſo ſtat
daz mer ſich wider nieder lat
Vn̄ ſenkit ſich zu tal
daz man iz kume prufen ſal
daz dritte daz iſt ſo gedan
man ſihit vf dem mere gan
Die merwnder vber al
die hebent einiſ rufis ſhal
Dˢ in den himel langen mag
daz wirt ein iemˢlicher dag
Daz virde zeichen ſo geſhihit
daz man alle wazzer ſiehit
In flāmen vn̄ in fure ſten
diz wndˢ ſal alſo ergen
Daz funfte horit vber lut
alle bavme vn̄ allez crut
Von bluͦde lazent einen ſweiz
daz iſt auch wndˢ godeweiz
Daz ſeſte daz iſt ſo erkant
alle muren ſazuhant
Vnd allez zimmer vallen sol
da mag mā iamer ſhauwē wol
An deme ſibendē ſhauwit man
daz alle ſteine heben dan
Zu ein ander einen boz
da wirt vil manig hertter ſtoz
Daz ahte daz iſt ſus gevar
alliz ertgeruſte gar
Mit ein ander ſal erbiben
da wirt auch angiſt an gedriben
daz nunde alſo geſhehen ſal
alle berge· vn̄ alle dal
Sich glichen dan der erden
ſa cleine ſal iz werden
Daz zehende daz iſt iemˢlich
daz alſus erhebit ſich
her fur die lude kriechen
amehtig glich den ſichen
Da ſie waren in den holen
biz ſie die angiſt muſten dolen
Si ſint vor amehtekeit
auch zuͦ ſpreche vngereit
Daz eilfte daz iſt ſo gedan
daz mā vf den greberen ſtan
Der doden bein vf reht geſiht
daz ſelbe wnder da geſhiht
Daz zwilfte zechin ſo ergat
waz ſterren nuͦ dˢ hymel hat
Zuͦ dem mal alle fallent nider
noch grozer ding geſhiehet ſider
Nv ſal daz drizehende kuͦmen
alſ ich vil rehte han vˢnuͦmen
alle lude ſterben dan
iz ſin vrouwen ader man
Die da an libe ſint geweſen
der ſal leider nit geneſen
Daz vierzehende wnder frumit
ein ſa grozer flamme kumit
Daz hymel vn̄ erde berg vn̄ dal
alliz gar verbernen ſal
Daz leſte ſolich wunder birt
hymel vn̄ erde nuwe wirt
Vnd der ſuͦnnen gliche clar
daz ſagit man vnſ vffenbar
UNſer hˢre erzeiget ſich
Eime hohen furſten glich
Oben an von orient
biz nieden an den occident
Same eȳ hoch gewaldig got
dˢ hymel vn̄ erden hat gebot
Er siztzet eben alſ ein ſnur
da er vf zuͦ hymel fur
Sinen ſtuͦl ſin tribunal
in daz wolken ſo zuͦ mal
Brenget man gefurt dort her
ſin cruce nagele vn̄ daz sper
Vn̄ auch ſin dornin crone
die ſhauwent da gar ſhone
Mildekeit wirt da verborn
die engele blaſent da ir horn
Ir buſvnen diezzent
daz ir ſtīme er diezzent
In die wˢnd uber al
ſie heben drureclichen ſhal
Sie rufen vn̄ ſhrient not
wol vf wol vf god iz gebot
angiſt vn̄ iamer dage
Sich hebent vn̄ ruwen clage
Die doden ſtent vf vnde lebent
die grebere alle wider gebent
Ir corpere ir gebeine
ſa werdent aber eyne
Lip vn̄ ſele zu der ſtat
ſie kuͦment hin zu ioſaphat
Alle die erſtanden ſint
iz weren alte lude kint
Si kumēt alle ſamet dar
alle iedoch alſo gevar
Wie hie die lude waren
bi iren drizig iaren
So ſitzit vnſer here dort
ieweder ſines mūdeſ ort
Erſhinē ſal ein furig ſwert
daz ist entruwē fohte wert
daz dritte man ouch lihte drage
daz man iedoch die firedage
Gar vlizeclihe halden ſol
daz hilde eȳ ieglich menſhe wol
Daz virde iſt auch ſo gedan
du ſalt vader vn̄ muder han
alle zit in eren
da von ſich mag gemeren
Din leben vnd din ſelekeit
Daz fuͦnfte alſo iſt uf geleit
Daz duͦ nieman ſlahiſ dot
got mit flize daz gebot
Daz ſeſte daz mā ſich bewar
vor vnkuſheide gar
Duͦ ſalt haben reinez leben
daz iſt zu reinekeit gegeben
Daz ſiebende iſt niemā en drug
daz duͦ id wˢdiſ falſ gezug
Vber lib ioch vber gut
er hat vnrht wer daz dut
Daz ahte daz du nit enqueles
wie duͦ dime eben criſten ſteles
Weder gut ioch kein ſin habe
da ſalt duͦ rehte lazen abe
Daz nunde iſt auch alſo geſhiht
daz duͦ begeren ſalt durch niht
keineſ māneſ elich wib
wande ſie beide ſint ein lib
Daz zehende ie doch alſo ſtet
daz die lude alle an get
Niht beger mit keiner dat
waz din eben criſten hat
Vn̄ waz er haben ſal durch reht
eſel magit ode kneht
Ioch alle ding waz leie iz ſi
ie mirket lieben alle bi
Wˢ die gebot vˢbrichit
vn̄ da uō niht enſprichit
Sine bihte in andaht
die wˢdent auch da hiene braht
Si muͦzent alle kuͦmēt dar
dˢ wirt auch ein michel ſhar
An dˢ ſtat auch nider ligit
wˢ der ſinne nit auch enpligit
Die vnſ zu gude ſint gegeben
daz ſie vˢrihten vnſer leben
Daz man ſie vˢrihte
von erſt an der geſihte
Wˢ hengen wil den augen
daz ſie ſehent vndaugen
Waz der ſele ſhaden mag
vn̄ wˢ wil horen allen dag
Daz auch der ſele iſt ſhedelich
vn̄. wˢ auch dan wil vlizen ſich
Daz er zuͦ allen ziden
wil daſten vnde liden
Waz der daſte ſanfte dut
wˢ auch wil haben ſinē muͦt
Vn̄ zuͦ rume deme geſmacke
mit ſiedene vn̄ mit gebacke
Mit aze vn̄ auch mit dranke
wer auch wil zu danke
Dienſthaft deme ruche ſin
der lezit rehte wˢden ſhin
Daz er im gerne iſt vndˢtan
ſi wollin in zu knehte han
an waz luden daz geſhihit
wˢ ſo horit daſtit ſihit
Ruchit ader ſmackeit
die muͦzent dugende nackit
Weizgot alle kumen dar
dˢ wirt auch ein michel ſhar
Wa ſit ir nu hˢ judas
hˢ kayn vn̄ hˢ kayphas
her phebus· vn̄ hˢ jupiter
her ſtarcker· alexander·
Frauwe venus· vn̄ frau pallas
achiles· vn̄ Eneaſ
Paris· hector· hˢculeſ
vn̄ auch der wiſe vlixeſ
her ſymon· vn̄ her nero
hˢodes· vn̄ pharao
Ir juden ir ſarrazine
ir gedauften kauwˢzine
Ir pruzen· dattalere
ir raubˢ· naht brandˢe
Ir morder vn̄ ir diebe
ſeht ir uch nuͦ it liebe
Ir ſullit wezgot alle dar
alſo erfullit ir die ſhar
wan ir ſit gar der hellen kint
hie mide gar begriffen ſint
waz lude hat vnrehtiz leben
den wirt ein ewig fluch gegeben
Ich wene der fluch doch alſo ſi
vos ite maledicti
So ſprichit der ewecliche got
gar zornliche diz gebot
Mit zorne ſprichit er zu in
gat ir boſen balde hin
In daz fur in daz leit
daz vch iſt ewecliche bereit
Sa hebit ſich ein ſhrien
ein zannen maledien
Vn̄ ein ewig vngemach
ſi kuͦment in die ſwebelbach
Da von die heydeniſhe magit
ſybilla hat gar war geſagit
Sa ſprichit vnſer hˢre dan
ir frunt ir kint ir lieben man
Die minen willen hant gedan
get her ir ſullit vrode enphan
In mines vader riche
daz vch iſt ewecliche
vf gelegit vnde bereit
in alſo ganzer ſtedekeit
Sit deme aneginne
in godelichˢ minne
hiene wert der hˢre vor
ſa dereten nach im an daz ſpor
Deſ himelſhen thronis
die wirdig ſint deſ lones
Die hˢren alle vn̄ alle
in rilichem ſhalle
Suſ hebit ſich ein ewig ſhal
vor den hˢren vber al
Ein ewig vrode ein ſingen
ein ſuziſ harpen clingen
Ein pſlalterizeren
ein zartiz iubileren
Ein ſeiten ſpil ein vrgel ſang
ſi ſagent alle gode dang
Si ſingen aber alle alſo
virtus honor domino
Si dankent wirdecliche
deme kunege riche
Daz er ſi dar zu hat erwelt
daz man ſie zu den vrouden zelt
Nv helfit alle bieden got
durch ſin wirdecliche gebot
Vn̄ durch die claren minne
die zuͦ der kuneginne
Der hochgelobte furſte dregit
an die er ſhonheit hat gelegit
Vn̄ alſo groze wirdekeit
in ſime riche an vndersheit
Daz er ſin wirdecliches blut
daz vz ſinen ẘnden wt
Daz er fur vnſer miſſetat
der kuͦnig hˢ gegozzin hat
wulle auch an vns behalden
daz wir id ſin vˢſhalden
Des eweclichen lebenes
daz er id ha vergebeneſ
Die quale alſo durch vnſ erlieden
da er ſa iemerlich vˢſniden
an deme vronē cruze ſtund
er wlle vns vnder ſine frund
an deme leiſten dage zelen
daz er vnſ da zu wlle erweln
Deſ bieden wir den heillant
deme alle hˢzen ſint er kant
Die von libe quamen
nu ſprechit lieben AMEN.
unde vunten doch ire ûzsprinc
mit namen hiez er in Adâm
der stürbe endelîche tôt
besitze wirdiclîche
des was er Luzifer genant
rehte als hêrr Esayas
der stürbe endelîche tôt
vone er schamelîche
unde hette es êwiclîche sêr
nâch rehte wirdiclîche
als der küninc Dâvît saget
missecordia et veritas
unde ouch tugentlîche vrô
was wunderlîchen vile
sie seiten êwiclîche danc
êwiclîche âne underlâz
sanctus deus dominus
deus sanctus sabaot
sint ime êwiclîche bereit
êwiclîche âne underlâz
stæticlîche âne ende
virtus honor d(omin)o
êwiclîche âne underscheit
hêrr Salomon und Dâvît
Moises. und Daniel
Jonas. und Ezechiel
Hosee. Jeremias
Sybilla Malachias
Isaias. und Habakuc
Jôêl. und Balaam
Jop. Jakop. Isaac. Abraham
sus hânt sie triuwelîche geseit
hêrr Abraham der êrste
an dem berge Mamre
gar wirdiclîchen schône
von Pharaones getwange
biz got Moisi gebôt
von Pharaones gebote
Israhel hoere mîn gebot
wie cristus unser heilant
die dinc sie künfticlîche sach
diutischære. heilic unde guot
waz heimelîchheit er ie gewan
ordenlîchen lesen kan
gar ordenlîche erschînen
ihesus. cristus. ayos
Theu. unde dâr nâch sother
wie hêrr Nabuchodonosor
cristus geboren wære
daz was Ananias
Mizahel Azarîas
ir iegelich sunderlîche
Eva. Nôê. Abel. Adâm.
Jop. Jakop. Isaac. Abraham.
hêrr Dâvît. unde hêrr Salomon
hêrr Moises. unde Aaron
Simeon. Isaias.
Johannes. Zacharias
daz cristus unser heilant
von Saba. Tarsus. unde Arabî
daz was Krist Messias
von deme hêrr Isaias
geheizen Zacharias
die vrouwe hiez Elisabêt
vriunt Zacharias lose mir
vile liute solent sicherlîche
wande Elisabêt gebiret
sîn name wirdet Johannes
Zacharias vernam
gar alt ist ouch Elisabêt
den Zacharias stalte
biz Elisabêt gebiret
Zacharias umbe vienc
an dir êwiclîche weist
heiliclîche entzünde
daz ich wirdiclîche sagen
die mit dir êwiclîche lebet
von deme tôde sicherlîche
quam wirdiclîche
der gewalticlîche
Tollite portas principes
dort komet wünniclîche
hêrr Simeon der guote
Johannes ouch baptiste
der mir wirdiclîche schîn
wart an dem berge Mamre
alle wirdiclîche
daz sie lobelîche
wan in wirdiclîche erschein
vone hêrr Isaias
geneium vidit populus
exortum est in tenebris
unde uns lieplîche trôstes
er vuorte sie lobelîche
der lobelîche Dâvît
er sprach terra tremuit
Surge mea cythara
stant ûf mîn psalterium
diz diutet i(esu)m cristum
exurgam diluculo
die harpfe unde daz psaltrium
unser hêrre cristus
die Marîen alle drî
Magdalena Jacobi
unde die dritte Salomê
Ihesum von Nazarêt
saget in unde Petrô
daz sie wirdiclîche vrô
Maria Magdalena
und zuo petro sage in
daz si zuo Galilê kumen
si quâmen hin zuo Galilê
in sicherlîche erkant
iedoch aleine Thomas
ad vesperun manet fletus
der hêrre vriuntlîche in erschein
in er vriuntlîche saz
si vuoren hin in iubilo
sprach er ascendit dominus
vuor ûf gar wirdiclîche
iegelîchen wirdiclîche
er besaz si lobelîche
die liute sint von Galilê
er sprach non sunt loquele
Mathias iedoch wider trat
unde bitterlîche von in schiet
kurzelîche wurden sie versant
vone der küninc Dâvît
gesaget ordenlîche hât
alsus In omnem terram
daz in lobelîche vore
an ihesum cristun jehente
hât êwiclîche underscheit
kunde ich wirdiclîche kôsen
gevuort wünniclîche
den hêrr Salomon doch rief
daz was Marîen minnensanc
Marîen wole die klage stuont
minnes wirdiclîche
vone billîche tragen muost
kum her von dem Libanô
sehet. daz was Christus widerrede
des wart die edele Maria
Mariam wirdiclîche entvienc
die lobelîche ûf gât
sus vuoren si wirdiclîche
die sie êwiclîche zieret
gar ordenlîche beschriben hât
sus astitit regina
besitzen wirdiclîche
den man nennet Antichrist
die Jakop in Egipten liez
unde jihet er Messîas
gewinnet alsô krefticlîche
iemer êwiclîche
unde ouch der guote helyas
von dem hêrr Malachias
der heizet Antichrist
wan daz sie haben reinen muot
wen daz sie gar nâch rehte
iemer êwiclîche
helyam unde ouch Enoch
jâmerlîche ermorden
an Antichristes valschheit
unde êr die martel lîden
tempus atq tempora
Et temporis dimidium
in diutschlîcher mære
tempora zwei offenbâr
Dimidium q temporis
sus lange hêrschet Antichrist
kumet hêrr elyas
same hêrr Malachias
balde unde endelîche tuon
heidene unde Riuzen
Kriechen unde Prûzen
Ungere. Tatelære
Schotten. Franzoisære
Walhe. unde ouch Latîne
in deme ewangelio
erit vnus pastor
Sybilla hât uns vore gesaget
Virgilius. sich hebet danne
Achilles zuo Trôjenlante
hêrr Sophonias
er sprach dies miserie
vrentem ventem dominus
daz volc wile ich zuo Josaphat
Ezechiel sprach ouch zuo stunt
multe de hiis qui dormiunt
sie koment hin zuo Josaphat
gar vlîziclîche halten sol
wie dîneme ebenkristene steles
swaz dîn ebenkristen hât
swaz der taste sanfte tuot
hêrr Kain unde hêrr Kaiphas
hêrr starker. Alexander.
vrouwe Venus. unde vrouwe Pallas
Achilles. unde Eneas
Paris. Hektor. Herkules
unde ouch der wîse Ulixes
hêrr Simon. unde hêrr Nero
Herôdes. unde Pharao
ir Prûzen. Tatelære
vos ite maledicti
gar zornlîche diz gebot
daz iuch ist êwiclîche bereit
Sybilla hât gar wâr gesaget
daz iuch ist êwiclîche
virtus honor domino
si dankent wirdiclîche
er jâmerlîche versniten