Texttitel (Kurzbezeichnung) | Leysersche Predigten (M/G T 15) |
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik) | PrLeys |
Textkürzel im Mittelhochdeutschen Wörterbuch | PrLeys |
Textsorte, spezifisch | Religion |
Textsorte | Predigt |
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext) | P |
Primäre Referenz (Edition, Handschrift) | Hs.: Blatt (r/v), Kolummne (a/b), Zeile |
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift) | Leyser: Seite, Zeile |
Aufbewahrungsort | Leipzig, Universitätsbibl. |
Signatur | Ms. 720 |
Link zum Handschriftencensus | http://www.handschriftencensus.de/1382 |
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift) | Handschrift |
Blattangabe | 11ra-19vb |
Ausschnitt | - |
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”) | mhd |
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch) | oberdeutsch |
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch) | ostoberdeutsch |
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch) | südbairisch |
Lokalisierung/Schreibort | - |
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte) | 13,1 |
Bemerkungen zum Überlieferungsträger | _ |
Zeit (genauere Datierung) | - |
Lokalisierung (Entstehungsort) des Textes | - |
Autor des Textes | - |
Sprache des Autors | - |
Übersetzungsvorlage | - |
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht) | Hermann Leyser (Hg.), Deutsche Predigten des 13. und 14. Jahrhunderts (Bibliothek der gesammten deutschen National-Literatur 11,2), Quedlinburg/Leipzig 1838 (Nachdruck Darmstadt 1970), S. XXIIf., 1-23 (Abdruck). |
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo) | ReM I |
Bemerkungen zur Texterfassung/Transkription | alle z h-förmig; \&9 = Punkt mit Tilde (.~); \&8 = Vertretung für Hochpunkt oder vnt-Kürzel |
Bemerkungen zur Annotation | - |
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Bochum |
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Bochum |
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Bochum |
Annotierung von: Name(n) (Arbeitsstelle) | Bochum |
Abschlusskorrektur durch: Name(n) (Arbeitsstelle) | Bochum |
Zeile | Transkription (Unicode) | Transliteration |
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Hora ē iam noſ cˢ . Ez iſt zit ſpⁱchet er daz wir vf von dem ſlaphe ſten Da bi ſvlen wir zewei dinch merchen. den ſlaph. vnt daz wir vf ſvlen ſten. Der ſlaf bidivtet todliche ſvnde. deſ ſlaffes ſache iſt dˢ tievel. dˢ zer gelicher wiſe. dˢ trincher ſich den ſunderen zvͦfvͦget vngetrivlichen. vnt in bivtet div trin=chen dˢ werltlicher geluſt. vnt ſi trvn=chen machet mit der volgenvſh dˢ ſvnte. Nv merchet daz er dᵉn ſvnder des erſten trvnchen machet vnt darnach enplozet. Er machet ſi trvnchen ſo er in binimt die erchantnvſh goteſ vnt ir ſelber. Von dˢ zwivaltiger erchantnvſh ſprichet ſant Augꝰtinꝰ Herre got vˢlihe mir. daz ich erchenne dich vnt mich ſelben. Itwedˢ erchantnvſh mangelt dˢ ſuntˢ. Er mangelt goteſ erchantnvſh da von itwizet im ysaias. Cognouit boſ poſ. ſuū cˢ . daz iſt alſo geſprochen. Der hohſ hat ſinen hˢren wol er=chant. min vil volch wil Aver min nicht erchennen. Daz iſt vnſ ein gᵒziv itwiz daz daz vihe ſine maiſterſhaft erchennet. vnt dˢ ſvntˢ goteſ ſineſ ſe=phereſ nicht erchennet. Davon ſprichet ſant Iacobꝰ. ꝯgnouit eͥ ſe abíít ſtatim oblituſ eſt qual fuˢit . Sant iacob gelichet den ſvndˢ einím tvmbē menniſh dˢ ſich ſelben ſhoͮwet in dem ſpiegel. vnt dar nach vˢgizzet wer er ge weſen ſi. Daz iſt alſo gesprochen. Ob ſich dˢ ſuntˢ etwan erchennet ſo er daz goteſ wort hoeret ſwen er die ſvnte denne aver aevert ſo ver=gizzet er ſin ſelbes. Der tiͮvel enplozzet den ſuntˢ. ſwen er in zvͦ dˢ ſvnte hat pracht. vnt in biriͮbet dˢ zier gvter werche. Daz gewant bidivtet div gvͦten werch deſ wir berivbet werden ſo wir den ſvnden volgen. Von div ſprichet ſant Iohs inApoc̄ . Beatuſ qui cuſtodͭ ueſtimenta ſua ne nudꝰ ambulet Er iſt ſelich ſprichet er. der ſines gewanteſ hivtet daz er icht nachet ge. Ob dem menniſh ſaemlich iſt nachet zegen vor werltlicher maenige. verre harter iſt iz laeſter=lichˢ fa ſhaemlich zegen vor den oberſtem fverſte ieſu xͦ. vnt al=lem himiliſhem here. waz mach wirſer geſin dᵉn dᵉm menniſh nicht erbarm vbˢ ſich ſelben vnt ſich toeten mit den ſvnden. Von div iſt geſprochen. Homo ᵽmalicā occidͭ animā. Mit dˢ vbel erſleicht dˢ ſvndˢ ſine ſel. Der ſel ſhenchet oͮch vnſˢ hˢregot daz trinchen dˢ ſhanten. vnt dˢ ewigen ploͤzze. wan ſi ſich ſelben ê getrenchet hat mit dᵉn ſvndᵉn vnt ſich enplozzet hat von gvten wˢchen. Div ſel wirt oͮch entnachet ewichlichen vor dᵉn tiͮveln. daz vil ſhentlich iſt. want dˢ ſvndˢ dizzeſ ellende bigit. daz er nicht mit im fvert niwan die ſvnde. Vnt wan vil manige indiſem todlichem ſlaffe ligent. ſo rveffet in ſant paulꝰ ut ſprichet. Hora ē cˢ . Min vil lieben daz andᵉre iſt daz wir vf ſvlen ſten. Nv merchet daz manich ſo vaſte ſlaffent daz ſi ... ... ſint zewech... ... ... gewachet von dem ſlaffe dˢ ſunden mit drei wechern. Der erſte wecher iſt diſiv werlt. Diſiv werlt wechet vnſ ſwen wir ir ſwacheit vnt ir boſe liſte betrachtet. Von div ſprichet der wiſage E zechiel . Subuˢſoreſ ſūt tecū cum ſcorpionibꝰ habitaſ . daz iſt alſo geſprochen. Die vˢcherer vnt die triegere ſint mit dir vnt wonſt dv mit den ſcorpen. Daz ſint die triegere die div gvten dinch vˢcherent. Von den ſprichet oͮch yſaiaſ. Ve uob qui dicitiſ malū bonū bonū mal . We íu ſprichet er die da heizzent daz vbel gvͦt vnt daz gvte vbel. Von den ſol man gern vlihen. daz retet oͮch vnſ ſant Iohs inapoc̄. Egredimini debabylone ppls m̄s. cˢ . Daz iſt alſo geſprochen. Min volch vart vz babylone. daz ir ir ſvnte icht ſunte icht teilhaftich werdet. vnt ir ſlege icht enphacht. wan ir ſvnte chomen ſint vnz hinzhim=el. Babylon iſt heizet die ſhant. vnt bidivtet diſe wˢlt. wan ſwaz man nach vpicheit vnt nach ſhanten tvͦet daz pringet die ewigen ſhante. Von den ſhanten ſvlen wir vliehen. daz wir ir nicht ge=noz ſin wan ſwer an daz pech rvͦret dˢ wirt dˢ von gemailiget. Ez iſt ſere zefverhten daz er da ſprichet daz wir ir ſlege icht enphahen. die vˢdampten. enphahent manige wize indˢ helle. vnt vordˢlichen zwo. ſitim fam̄ den dvrſt vnt dᵉn hvngˢ. Von dᵉm erſtemſhribent vnſ ſant luc̄. andᵉm ewͦ. von dem richem manne der in dˢ helle beſtat wart. vnt da ſach meren abᵃham. vnt den dvrftigen lazarū inſiner ſhoez. dᵉm er ê ſine. broſem vˢzigen het die abſinem tiſhe riren. Vatˢ abᵃham ſpᵃch er erbarm dich vbˢ mich vnt ſente lazarū daz er ſinen minniſ=ten vingˢ ſtoez in ein wazzer. vnt mir mine zvnge chvele mit aeinigem trophe Nv ſehet wie harte in dvrſte. dˢ einigeſ trophē gerte. daz doch perlichen ein chleínív hil=fe waſ. Ir wizzet wol ſwer ze allen ziten inhizze iſt daz den harte dvrſtet. Vnt wan die vˢdampnten ze allen ziten indˢ helle hizze gewiziget wˢdᵉnt. ſo iſt oͮch gewiſh daz ſi zeallen ziten dvrſte. Der andere ſlach daz iſt dˢ hungˢ. dˢ ſlach iſt gᵒz. von dᵉm ſlage ſpⁱchet dˢ wiſage yſaiaſ. Sˢuimei comedent uoſ eſū . Mine chnechte vnt min diner die ezent. vnt mvͦz ivch hvngern. It̄ ȳs. Comedent iuſti inregno panē angloꝝ Daz iſt alſo ge ſprochen. Die rechten ezzent indᵉm himel. daz engel prot. daz iſt chriſt ſel=be. ſwen ſi geſatet werdent von ſiner anſicht. So hvngert die vnrechten ewichlichen. inder helle wan ſi. goteſmagen=chrapft nimmer vbˢ ſehent. Von div iſt geſprochen. Tollat᷑ inpiuſ ne uideat glo. dei . Dˢ vnrechte wˢdᵉ fvͦder getan. daz er goteſ gnade immer beſchoͮwe. Man liſt daz daz ſi vor hvngerſnot ir ſelbes lip ezzen. Davon ſpⁱ ȳs. Vnꝰquiſ carnē bᵃchíí ſui vorabͭ . daz ſpⁱ. alſo. ir iſſlicher izzet ſineſ armeſ vleiſh. vnt. chivgent ir zvnge vor hvngˢ. Owe. ſvzzer ieſv. da dˢ leiplich hungˢ ſo groz iſt. alſ man ſiſt daz div wip ſvͦten ir chint vnt ſi azzen vor hvngerſnot indˢ ſtat ſamaria. vnt ir ſelbeſ leibe. nicht mochten entleiben waz geſhicht indˢ helle da die ſvndere. beſezzen werdent ewichlichen von dᵉn tieveln vnt gewizigent werdᵉnt von dem ewigem hunger. ſehet welch zewene gᵒze ſlege da mit dˢ allemaechtige got den ſvndˢ ewichlichen ſleicht. daz wir mit den ſlegen icht geſlagen werden. ſo ſulen wir vliehen vz babylonia. alſo rvefet vnſ dˢ wecher dˢ gelvſt dˢ werlt. hora ē cˢ . Dˢ andere wecher daz iſt got. dˢ vnſ wechet ſo er vnſ vriſtet. vnt baermchlichen bitet zv der bvͦzze. Er bitet vnſer alſ ein hˢre. ſinen chnecht vnt alſ ein vatˢ ſin. Er bitet vnſˢ alſ ein herre ſinen chnecht. ſwen er vnſ die vorchte ſineſ gerichteſ er zeiget vnt der helle. die vorchte ſulen wir im vollechlichen leiſten. wan er ſpⁱchet an dem ewͦ. Nolite timere eos qui corpꝰ occidunt animā aut̄ non pꝰſunt oc. cˢ fvrchtet ſi nicht ſpⁱchet er. die den lip toetent. fvrchtet den dˢ den lip vnt die ſel vˢdampnt indie helle. Werli=chen er iſt zevvrchten dˢ vnſˢ leben īſiner gewalt hat. vnt dem ſvntere ſhier verteilen mach. Er bitet vns oͮch alſ ein vatˢ ſinen chinden. ob wir in nicht fvͦrchten wellen. daz vvir in doch minnen alſ vnſeren vatˢ. vnt gedenchen ſiner gvtet die wir en=phangen haben an ſiner marter v̄t an ſinem tode. werlichen wir ſin gechavphet mit einem tiͮwerem werte wir ſin aver leidˢ ſo erhertet. daz wir in nicht fvrchten alſ die chnecht ir herren. noch nicht minnen alſ div chint ir vatˢ. Von div chleit dˢ wiſage Malachiaſ. Der chnecht eret ſinen herren. daz chint ſinen vatˢ. Ob ich nv dˢ hˢre pin wa iſt min ere. ob ich dˢ vatˢ pin wa iſt min libe. Nv ſehet wie dˢ parmherziger herre. vnt der liebe vatˢ vˢſmehet wirt. Warvmbe\ꝯ Niwan daz er die vrteil vber die ſvntere ſchier icht tvͦet. ecc͛eᷤ . Darvmbe daz man die vrteil vbˢ die vnrechten ſhier nicht geit. da von belibent ſi in ir vbel. an alle vorchte. Darvmbe rvef die goteſ barmunge bitent vnt ſprech. Hora ē cˢ . Der dritte wecher iſt daz zit. werlichen wir ſvlen erwechet werden von dem zite wan ez chvrz iſt. Von dem churzem zite ſprichet Iob. Breueſ dieſ hōis s̄ . Deſ menniſhen tage ſint chvrz. Deſ menni=ſhen cit iſt gelichet. zwein chleinen dingen. einigem trophen wazzerſ. vnt einē chleinē ſteīline wan alſ dechein gelichnvſh deſ einigen tro=phen gen dem mer iſt. vnt deſ ſtein=lineſ gen dem griez dˢ an deſ mereſ ſtade. leit. alſo iſt dehein gelichnvſh deſ ziteſ vnſereſ lebens gen dem tage den got ſelbe machet ſo div werlt zerget. want dehein nacht vvrbaz nicht enwirt. Von dem tage ſprichet got ſelbe dvrch deſ wiſagen mvnde ȳs. Div ſvnne ſheinet dir fvrbaz nicht bi dem tage noch dˢ man bi dˢ nacht want got ſelber wirt dir ein ewigeſ liecht. vnt div chlage wirt vol endet. Daz iſt alſo ge ſprochen. ob dv nv gemvet wirrſt. ob dv nv chvmbˢ lideſt vnt not. daz enhahte nicht vil. wan iz chvrzlichen wirt vˢendet. vnt dvlt iz alleſ gern daz dv chomeſt zv dem tage deſ ewigen tageſ. zv dem tage ladet vnſ ſant pauluſ vnt ſprichet. Nō s̄ ꝯdigne paſſ. hꝰ t. cˢ . Div arbeit dizeſ lebēſ. iſt chlein widˢ die ewigen gnaden div vnſ er zeiget wirt Der gvt ſant paulꝰ bedachte wol daz chvrze zit vnſeres lebenſ vnt mant vnſ daz wir icht enſhlaffen inden todlichen ſunden. vnt daz wir wachen zv dem ewigem leben Daz oͮch wir daz tvͦendeſ vˢlihe vns dˢ vatˢ vnt dˢ ſvn. vnt dˢ heil geiſt AMeN . Dom̄ . ijͣ QVecumꝙ ſcⁱpta ſunt cˢ Der gvte ſant paulꝰ ſpⁱchet alſo hivte an dem ampte. Swaſ geſhriben iſt daz iſt ze vnſer lere vnt ze vnſerem heile geſchriben. daz wir zv dˢ ſhrift troſt vnt gedinge haben. Gewiſlichen ez iſt vil geſhriben ze vnſerer lere. wan ſwas div alte ê. vnt div niwe geſhriben hat. daz iſt ze vnſerer lere geſhriben. Doch ſint vordˢlicher driv pvch geſhriben ze vnsˢ lere daz iſt daz erſte pvch dˢ natvwer. odˢ dˢ geſhepft. daz andere. iſt der ſchrift. daz dritte dˢ lebenti=gen puch. Der geſepht pvch bediv=tet alle wˢlt. ȳs. Erit uiſio omniū cˢat᷑aꝝ cˢ . daz iſt alſo geſprochen. Div beſhovde aller creatiwer wirt alſ div beſhovde deſ vˢſigelten pv=cheſ. wan alſ div chint div dˢ bvſtaben nicht erchennent vnt ſi doch dˢ buſtaben ſhoͤne wndᵉrt alſo ſe=hent die vngelerten an daz pvch dˢ creatiwer. daz die werlt bidivtet vnt zimt ſi wol deſ pvͦcheſ ſhoͤne vnt wizzen doch nicht die chraft die got vˢborgen hat inſiner cre=atiwer. An dem bvͦche dˢ creatiwˢ ſint geſhriben dri bvchſtaben die wir betrachten ſvlen. Die erſten bvhſtabe ſint. div ſvnne. dˢ man vnt die ſtern. Die anderen bvchſtabe ſint die bˢge. div erdᵉ vnt die livte. Dˢ iehlicher bvͦchſtabe. hat ſin ampt. An dem erſten bvͦchſtabe ſtrachten wir goteſ ſhoͤne. wan ob div ſvnne. dˢ man vnt die ſtern. ſhoen ſint. ſo mvgen wir wol wizzen daz dˢ ſhoͤner iſt dˢ ſi geſhaphen hat zegelicher wiſe. ſwer eines wͤrſten ezzenmachˢ ſehe inlichter wat gen. dˢ moechte ſich da bi er=ſten daz ir hˢre verrebaz gezieret wer. alſo ſo wir ſehen ſinˢ geſhepht ſhoene. ſo wizzen wir wol daz ir ſhepher verre liechter iſt. Deſ ſhephereſ ſhoene iſt zwivaltich dˢ menniſheît vnt dˢ gotheit. Von dˢ ſhoene dˢ menniſheít ſprichet Salom̄. Dilcs m̄s candidꝰ rubicundꝰ cˢ . daz iſt geſprochen. Dˢ min lieb iſt liecht vnt rot. liecht von dˢ vnſvl=de wan er nie ſvnt getet. noch wart nie valſh inſinem mvnde. vunden. Er iſt roet. vor dˢ itwiz dˢ martˢ wan er vnſer ſvnte ab ge=waſhen hat mit ſinē blvͦete. Von dˢ gotheit ſhoene dicit Beda. Div gotheit iſt ein geiſtlich gehebede ſo vn=mezlichˢ ſhoene vnt ſo grozzer ſvͦze daz die engel die ſibenſtvntˢ liechter ſint den div ſvnne emzzichlichen an in gernt zeſehen. Werlichen er iſt ſo ſhoen daz dehein anderiv ſhoene noch dehein ſvͦzze dehen liecht dehein ſhoe ſhein im geleichen mvͦge. ob halt alſ manch ſunne wer. alſ manch blat vf den bovmen iſt vnt graz vf dˢ erdᵉ. der ſhein dehein menniſhlichen oͮgen verdolen moechten. dannoch wer der gotheit liecht vˢre groezzer Da von ſpⁱ=chet Salomon. Candor ē luciſ etˢne . Er iſt iſt ein ſhein deſ ewigen liechteſ. vnt ein ſpigel an meil. Ob er nv iſt ein ſhein deſ ewigen liechteſ. ſo ſehen wir in an. daz wir an meil werdᵉn. Alle heiligen ſel. ir die got zeallen ziten an ſehent. pitet vmb vnſ daz wir in etwan mit iv ſehen mvͦzzen. Daz ſint die erſten bvͦchſtabe. Die anderen bvechſtabe ſint die berge an den wir betrachten ſvlen go=teſ groezze. wan ob die berge groez ſint vˢre groezzer iſt dˢ ſi geſhaphen hat ᵱpheta . Celum et tˢrā eͦ inpleo . Ich wlle den himel vnt die erde. Werlichen er vullet himel vnt erde wan dehein ſtat iſt da ſi got. Gregoriꝰ deregulo . Sant gˢgꝰ ſpⁱchet von dem chvniglin. daz got vmb ſines chindeſ geſvnt gen pat inſin hvͦs. vnt vollechlich nicht gelovbet daz er in mit einem worte. vnt allenthalben moeht geſvnt machen. Het er genzlichen ge=lovbet. d ſo het er wol geweſt daz got an allen ſteten iſt vnt gewalt hat. Achten wir die erde ſo ſvlen wir wiz=zen daz dehein ſtat iſt da ſi got. Vf dᵉm himel iſt dehein ſtat da ſi got. Indˢ helle iſt dehein ſtat da ſi got. In dem ab=grunt iſt dehein ſtat da ſi got. Da von ſulen wir wizzen daz dehein ſtat iſt dan ſi got. Diê dritte bvchſtabe ſint die liute da bi wir goteſ wiſͪeit vˢſten wan. ob dˢ menniſh wiſ iſt. verre wiſˢ iſt der in beſhaphen hat. Dauid. Ōia ínſapīa feciſti ć . daz iſt geſprochen. Herregot . dv haſt himel vnt erde vnt ſuaz da inne befangen iſt mit diner wiſſeit geſhaphen. Vnt iſt wndˢ ob er elliv dinch wiſlichen geſhaphē hat indᵉm elliv chvnſt vnt wiſheit vˢborn iſt. Von im nemen wir die wiſheit daz wir vnſ fverchten vnt hiv=ten ſulen vor den ſunten. Darnach get daz pvͦch dˢ ſhrift. daz tvet driv dinch. Deſ vergezen heizet ez geden=chen. Engagenwrte . wartez den menniſh. Ez vorſeit chvmftigiv dīch. Der vˢgezzen heizzet ez gedᵉnchen alſo wir vˢgezzen nahen alle waz gnadᵉn wir enphangen haben. von dˢ goteſ martˢ. deſ vnſ div ſhrift alle tage her widˢ mant. Apꝰ . paulꝰ. Got iſt indiſe werlt chomen. daz er die ſuntere heilen wil. deſ ſulen wir zeallen citen. wol geden=chen. vnt ſulen daz pvͦch invnſerem her=ze tragen daz wir ſin icht vˢgezzen. Bˢnhs. Die ſunte toetet nicht alſ hart alſ deſ ge marterten ge hvͦdde . ſ. dei. Daz pvch dˢ ſhrift warnt vnſ gagenwrt David. Chere von dem vbel vnt tvͦ daz gvͦte. Bi dem vbelem nemen wir die ſunte. von dᵉn wir cheren ſulen. wan da bi daz iz ſunte heizet verſten wir wie ſhedlich div ſundᵉ iſt. Div ſunde hei=zet von dem ſundern. wan dˢ ſundˢ von got vnt von dˢ chriſtenheit geſundert iſt. Secht welhen ſhaden div ſunde pⁱnget da von cheren wir von dᵉn ſunden. Daz geſhriben bvech ſeit chvmftigiv dinch. Luc̄. ſpⁱchet an dᵉm ewͦ. Wir geſe=hen deſ menniſhn ſun chomen inden livften. Mit ſiner magenchraft vnt mit groezze m gewalte. da mit meinet er den íungiſten tach. Goteſ gewalt mit dᵉm er zv dem gerichte. chvmt. dˢ iſt drivaltich. Daz er ſampt daz er richtet. Daz er vrteilet. Er ſamt alle diet zv ſinem gerichte Dˢ wiſſage. Iohel ſpⁱchet. Ich ſamne alle diet indaz tal zeioſaphat. Ioſaphat bidivtet daz gericht. wol ſamt got hinz dem gericht alle die vbˢ die er richten wil. Er richtet. wan er mit ſinem gericht alle tat wol beſheidet. Sin gewalt iſt vrteilich. Wan der vˢdampten vrteil. iſt ſo ſtarch daz ir níeman widˢ ſten mach. da von iſt geſprochen. Sin zorn vnt ſin antvnge vˢtreit nicht deheine rach. Darnach iſt daz lebentige pvͦch. daz bidivtet got ſelben. Got dˢ daz lebentige bvͦch heizet dˢ hat an im zwei dinch. Er heizet daz lebentige bvͦch vnt deſ grozzen lebenſ bvͦch. wan die zeinigem male an ingeſchri=ben wˢdᵉnt die lebent ewichlichen. yſaiaſ ſpⁱchet. Er iſt heilich geizen dˢ an dez himelſ pvͦch geſchriben wirt. Swˢ ein ſiechen vraget. wil dv daz dín nam geſhriben wˢde an dᵉm pvͦche darvmb daz din leben hvndᵉrt iar wˢdᵉ gelenget. ob er nicht geſhriben wirt ſo wirſtv nicht geſvnt. er gernt ſin von hˢcen vaerre halt ſuln wir gern daz wir geſchriben wˢdᵉn an daz lebentige bvech. wan aleine wirt vnſ daz leben da von nicht gelenget. ez wir halt geewiget. darvmb ſint die ſuntere ver=dampnet daz ſi an daz lebentige pvͦch icht geſhriben wˢdᵉnt. Iohs Swˢ nicht geſhriben wirt andaz lebentige bvch dˢ wˢdᵉ geſenchet in daz pⁱnnente ſwêbel. Ez heizzet oͮch daz grozze pvͦch deſ lebens. wan manige. livte dar an geſhriben habent. ſ. ſˢuus dˢ chnecht. dˢ reitˢ. dˢ richtˢ. daz volch. dˢ iudᵉ. dˢ heide. Chnechte habent dar an geſhri=ben mit den halſlegen. wan da g=ot gemartˢ wart da halſleget in die chnecht. Die reitˢ habent an daz bvͦch geſchriben wan ſi im ein dvr=nen chrone andaz hoͮpt. ſazzeten. Dˢ richtˢ hat andaz pvch geſhriben dv er in harte geiſeln heiz . híez. Daz vol=ch hat dar an geſhriben mit dem geſhreine. da ſi in hiezzen chrivzen. Die íuden habent dar an geſhriben mit ir rat vnt mit ir gvnſte. Der heidᵉ hat dar an geſhriben mit dˢ volleiſt dˢ vrteil. Mit den chnechten bidivtet man die vnedele . Mit dem reitˢ die edel. Mit dem richtˢ die vbeltetˢ. bi dem volch. wib vnt man Mit den íuden die phaphen. Mit dᵉn heidᵉn die gewaltiger. alſo marterten ſi got alleſamt. wan er vmb ir ſundᵉ gemartˢ wart. Da von iſtdaz lebentige bvͦch gᵒz wan manige dar an geſhriben habent. Darvmb piten wir got daz wir dran geſhⁱben wˢdᵉn. AM̄ . Dom̄ . iiiͣ . Sic noſ exiſtimet homo ć . Dˢ gvͦt ſant paulꝰ dˢ ein vroner lerer heizet der chriſtenheit ret vnſ mit diſen worten. gvͦtiv werch vnt daz wir goteſ diener zeallē citen ſin. vnt ſprichet alſo. Ein igelich menniſh hab vnſ vvͦr goteſ diener. daz wol geſhicht ob wir im vorchtichlichen dienen. Sich rvͦemet manigˢ daz ſi riche herren vnt gewaltige haben. auer ſant paulꝰ dˢ wˢliche werltliche fverſten alſ den miſt hachtet. dˢ rwͦmet ſich got ze einem herren haben. Vnt nicht vmpilichen wan er eine richvnt ge=waltich iſt. Daniel. Sin gewalt iſt ein ewigˢ gewalt. Einem ſo hohem hˢren ſulen wir dienen durch driv dínch. wan iz pillich iſt zimlich. vnt erſam. Iz iſt pillich daz wir ſinen gnaden gebvnten ſin. wan wir ſo hohe von vnſerem hˢren begnadet ſin. daz vnſ ſin gvͦtet im zedienſt twinget. Von got ſin wir belehet mit drin grozzen lehen. daz erſte iſt citlich. daz andᵉre geiſtlich. daz dritte ewich. Daz zitlich iſt groͤz wan dˢ menniſh moecht an daz nicht geweren. Got dˢ tvͦet vnſ wol vnt hat vnſ manige gabe geben. dᵉn re=gen. bˢndiv iar. win vnt oel. vnt chorn vnt andᵉre hilfe an die dˢ menniſh nicht gewern mach. vnt ſwie doch div zergenchlich ſin ſo heit vns doch vnſˢ hˢregot ſine gabe reilichen gegebē. ob wir nach ſinem willen tvͦen. daz er vnſ die ewigen gab geb div verre groezzer iſt den div zergenchlich. Div andere gvͦttet iſt geiſtlich daz iſt div goteſ barmmvnge. div wˢlichen groz ist wan er die rivſere zeallen citen enphecht. Vndᵉ dn̄s ᵽ ezechielē . Chert ivch gen mir ſo cher ich mich gen iv vnt ſterbet nicht iniweren ſvnten. Div gvtet dˢ barmvnge iſt drivaltich. Div ein barmvnge hoert ze vnſ ſelben. div andᵉre ze vnſerem ebenchriſte. div dritte ze vnſerem hˢrengot. Div barmvnge div zevnſ ſelben hoert div iſt groz. Salomon. Menniſh erbarm dich vbˢ dine ſel. wan dv wert got wol gevelliſt. Wˢ dˢ menniſh got nicht lieb geweſen. er wer von himel zv der erdᵉ dvrch in nie chomen. vnt wer d᷑ch in nie menniſh worten. noch enhet ſo manige itwiz erliten. noch het ſich an daz chrvͦze nicht lazzen gehangen alſ einen divp. Warumb ſoldᵉ ſich der menniſh vbˢ ſich ſelben nicht erbarm. dˢ daz von ſinˢ natiwˢ hat. ob er ein vvn=ten ſehe ligen an dˢ ſtrazze. halt ſo vil mer. ob iz ein vihe waer daz deheinen ſin hat. daz er ſich dar vbˢ erbarmen mvͦezt. wan deſ menniſhen chlage dar ob groz wˢ. halt ſol ein iſlich menniſh ſich erbarmen vnt chlagen vbˢ ſich ſelben an dᵉm dᵉchein geſvnt iſt. von dˢ ſolen. vnz vf die ſhertel . Ein iſlich ſvntˢ ſol ſich erbarmen vbˢ ſich ſelben vnt ſol ſich erzen mit dˢ pvͦez. daz er icht ewichlichen tot ſi. Ezechiel . Div ſiv̄tigiv ſel. div iſt tot. Div andᵉriv barmv̄=ge gehoret. ze vnſerem ebenchriſt dᵉm wir helffen ſulen ob er in noten iſt. Salomon. Troeſt den weinendᵉn vnt gench mit den chlagendᵉn. Die weinenden vnt die chlagenden ſint die armendᵉn wir helffen ſulen. Der ſich getrivlichen vbˢ den anderen erbarm̄ wil. dˢ ſol chla=gen. alſ dˢ die not leidet. Ob er weinet ſo wein er mit im. ob er triwˢ ſo triwˢ mit im. Paulꝰ. We ínet mit dᵉn die da we ínent. daz taeten ſern íobeſ vrivte da ſi in indem miſte. ſahen ſizzen. vnt ſaetten ſtavb vf ir hoͮbet vnt waeinten vnt zarten ir gewant vnt ſazen bi im vf dem miſte ſiben tage vnt ſiben nacht Daz ſelbe tet ſant Thomaſ lazaro da er ſprach. Gen wir dar vnt ſtˢben mit ím. ſehet wil ein barmvnge. er wolt nicht ein weinen. er wold oͮch mit lazaro ſtˢben. Div dritte barmvnge gehoret zv vnſerē hˢrengote. div haeizzet ein barmvnge. deſ vatˢ zv dem chinde. david. Alſ ſich dˢ vater erbarmet vbˢ daz chint alſo erbarmet ſich got vbˢ vnſ wan er vnſ geſhaphen hat. Deſ vatˢ barmvnge vbˢ ſin chint iſt gᵒez. wan ſwi mvlich daz chint iſt vnt vngezogen. ſo mag er im doch ſin vaetˢliche tⁱwe nicht enfremden. Alſo tvͦet vnſ dˢ himeliſh vatˢ alſ ſinen chinden. ſwen er den ſuntˢ ſicht indˢ riwe ſo halſet er in. ſwen er die ſvnte bvezzet ſo chvͦſſet er in. Secht wie gᵒziv barmange goteſ gen dᵉm ſvn=dere iſt. Div dritte gvͦttet iſt ewich. daz iſt got ſelbe dˢ vatˢ vnt dˢ ſvn v̄ dˢ heilg geiſt Got geit dem menniſh die ewigen gvͦttet. Er geit im den ſun. dᵉn heiligen geiſt vnt ſich ſelben. Er geit den ſvn. alſ dˢ wiſſage ȳs ſprichet. Vnſ iſt ein wenigeſ chint geborn. vnſ iſt ein ſun gegeben Zwi Zewiv iſt er vnſ gegeben. zewiv iſt er vnſ geborn. Ze einem ſhermer iſt er vnſ geborn. ze einem leiter iſt er vnſ gegeben. ze einem ſhermer iſt er vnſ geborn. wan ob er vnſ nicht ſhermet wer were dˢ vnſ bˢſhermen moechte vor dˢ tievel trvgenheit. ze einem leitˢ iſt er vnſ gegeben. wan er vnſ beleitet vz diſem ellendᵉ indaz ewige leben. alſ er ſpⁱchet an dᵉm ewͦ. Chomet her mine geſehende vnt enphacht daz rich daz iv bereitet iſt von angenge dˢ wˢlt. Der heil geiſt iſt vnſ gegeben. daz er vn=ſer hˢce erlivtˢ vnt erzivnte. wan ſwen dˢ heil geiſt mit ſinˢ chraft zvvnſ chvmt. ſo erliſhet an vnſ dˢ ſuntige gelvͦſt. We Gewiſlich allˢ gelvſt erliſhet an vnſ von dᵉm viwˢ deſ heil geiſtes. Sich ſelben git v oͮch vnſˢ hˢregot dᵉm ſundere. nv ſehet wil ein gabe div ewige gvͦtet iſt. Waz mag vnſ got mer gegeben. nach ſo grozzˢ gabe vnt ſogetanˢ gvͦtet. vnſereſ hˢrengoteſ ſulen wir im mit dieneſt bereit ſin. Nicht eine ſvlen wir got von ſulden dienen wan. iz oͮch zimlich iſt. Iz iſt zimlich daz wir got dienen wan er vnſ gedienet hat. Maths. Deſ men=niſhen ſun iſt nicht chomen daz man im diene. er wil dienen vnt ſin ſel geben vmb vnſere loſſvnge Wir ſprechen offte zeſamn. han ac ich dir geſtern gedienet. ſo dien dv mir hivte. Dˢ goteſ ſun hat vnſ gedienet nv iſt pillich daz wir im oͮch dienen. Er hat vnſ lange gedienet vnt getrivlichen. Lange. hat er vnſ gedienet. driv vnt drizzech iar. Getrivlichen. von allemſinem hˢcen hat er vnſ gedienet. Sumeliche dienent die wil daz cit heitˢ iſt. ſo auˢ daz vnwitˢ chvmt ſo vlihent ſi von dˢ arbeit alſo tet got ſelbˢ nicht. da ſin angeſt allˢ gᵒezziſt waſ. da dient er vnſ allerſwariſt. alſ daz ew%M ſeit. daz ſin ſweiz in pluͦteſ weiſe ab im tⁱvf travf al=ſo ſware dient er oͮch daz er pilato nicht antwrten woldᵉ. daz vnſˢ heil vnt vnſer loſunge icht vf geſhvͦben wrdᵉ. warvmbe hat er vnſ gedienet recht vmb die ſvndᵉ. nv waſ loneſ geben wir im. vmb ſo gᵒzeſ dieneſt Daz er an lon icht belibe ſo geben wir im vnſˢ ſel vnt vnſ ſelben. anderſ er chleit dem himeliſhē vater vbˢ vnſ an dem íungiſtem gericht daz wir in vˢſmehet haben. Davon geben wir im ſin lon die wil er iz nem. er nimt ſin leicht nicht dᵉnne ſo wir imz geben wellen. Wir dienen got zimlichen wan er vnſ e gedienet hat. nv iſt oͮch erſam daz wir got dienen. wan ſin dienſt geit vnſ grozze ere. Salo. Ez iſt gᵒziv ere dem chnechte ſinem hˢren zevol=gen. wan er mit im reichſſente wirt Iz dienent manige daz ſi von den irdiſhen hˢren gehoehet wˢdᵉn. Dienen wir got. daz wir chunige wer=den vnt daz ewige rich gewinnē. Got hat die chrone indˢ hāt daz er ſi ſnelle vf ſeze ſwem er wil ſo ſpⁱcheſt dv lichte. Wa iſt deſ reicheſ chrone. yſaiaſ ſpⁱchet. An dem iungiſtem tage ſo wirt vnſer hˢregot. ein chrone dˢ eren vnt ein ch=ranz dˢ vrivden. ſinem volche. Die chrone habent die vˢdampten nicht von den Iˢemiaſ. ſpⁱchet. Vnſereſ haͮpteſ chrone iſt vnſ enphallen we vnſ daz wir geſuntet haben. Iedoch wˢdent ſi gechroenet. ȳs. Ich chro=ne dich mit dˢ ewigen angeſt daz iſt div chrone dˢ ewigen vˢdampnvſh da vnſˢ hˢregot von er loeſe. vnt want pillich. iſt zimlich vnt erſam. got zedienen ſo piten wir in daz wir im alſo gedie=nen mvͦezzen daz wir dˢ ewigen ſaeli=cheit loen enphahen AMeN . GAudete indn̄o ſemᵽ cˢ . Sant paulꝰ retet vnſ hivte daz wir vnſ zeallen citen ingot vriwen. vnt ſpⁱchet. Vrivt ich ingot ellichen. iwˢ chivſh ſi allen livten chvnt. got iſt iv nahen bi. Nv ſulen wir wizzen daz div vrivdᵉ drivaltich iſt. Div zergenchlich . Div geiſtlich. Div hime=liſh. Da vil livte trorͮent da wer eineſ troeſtereſ durft. alſo hat ſant paulꝰ die rechten getroeſtet die indiſem ellendᵉ ſint vnt ſpⁱchet. Vrivn Vraeͮt iͮch zeallen citen ingot. Wan div vrivdᵉ drivaltich iſt ſo ſehen wir welhiv vraevdᵉ gvͦt odˢ vbel iſt. daz wir vnſ vor dˢ vbelen hvten. vnt die gvten vraevdᵉ gern ſuchen. Nv ſehen wir zem erſten von dˢ zergenchlichˢ vraev=dᵉ. Den iſt wol mit dˢ zergaenchlichˢ vraevdᵉ die von dˢ wˢlt vͦpicheit bitrogen ſint vnt wan ſi vmb ir liebe geworven habēt darvmb waerdent ſi gewiziget mit dᵉm tievel indˢ helle. Div vraevdᵉ iſt dⁱvaltich. dˢ ſich die vbelen vraewent. zem erſten daz ſi zergaenchlicheſ gvͦt niezzent. zem anderem male von dᵉm rvͦme ir namen. zem drittem male. von ir vbeltet. Zem erſten vraevt ſich die vbelen von dᵉm zergaenchlichem gvͦte. wan ſi deſ got nicht danchent von dem ſi iz habent. vnt waent daz ſi iz von ir gewalte haben Die getrvwent an ir chrefften vn rvͦ=ment ſich ir richtvͦmeſ. Er wˢ tvmb der wol weſſe daz ſin hvͦſ vˢbrinnen ſolde unt iz doch pezerte alſ er immˢ drinne ſein ſoldᵉ. alſo tvͦent die vbeln die zeallen cíten ſhazzent alſ ſi immˢ leben ſvlen. ſo doch ſi vnt div wˢlt zergaenchlich ſi. Da von ſpⁱchet ſant Iohs. Minnetdie wˢlt nicht noch allez daz indˢ wˢlt iſt. Paulꝰ Diſˢ wˢlt gelichnvſh iſt zergenchlich Dˢ iungiſt tach chvmt geſlichen alſ ein divp. an dem tage elliv geſhephedᵉ gechren=chet wirt. vnt div wˢlt vnt allez daz indˢ wˢlt iſt vˢbrennet wirt. Alſo ſint oͮch zergenchlich die daz zergaenchlich gvͦt minnent. Iob. Si habent. den ſumber vntdie herphen. vnt vraewent ſich von dᵉm ſeitſpil. vnt endent die tage inſenphtem leben. Ze dem anderem male vraewēt ſi ſich ir hohes namen. Si wˢvent dar nach daz man ſi ere. Salo. Dv dˢ richeret do wart ein gᵒzziv ſtille vnt ſtigen ſiniv wor vf zv den livften. Do dˢ arme ret. da ſprach man wˢ iſt dˢ. Dauid. Si gaben in namen bi ir tagen. Si wellenthie geerent wˢdᵉn vnt nicht in dᵉm hímel. Swˢ zeeinem menniſh ſpᵉch wil dv daz man dinen nam an diz pvͦch ſhⁱbe. vnt wiz daz dv immˢ vnſelich biſt vnt arm er wˢ tvmb ob er ſin geſta=tet. Daz bvͦch bidivtet die zˢgaenchlich ere ab dem dˢ menniſh geſhaben wirt ſo man in dar an geſchⁱbet. Ieremiaᷤ ſpⁱ=chet. Hˢregot . alle die dich vˢlazzen die wˢdᵉn geſhentet die von dir ertⁱnnen die wˢden vf die erdᵉ geſhⁱben vnt nicht an dᵉm lebentigē bvͦche. Secht wie div hohevart dᵉn hohvˢtigen ſheidᵉt von dᵉn divmotigen vnt geſellet in zv dᵉn tie=veln. ze dem dⁱttem male vraewent ſi ſich ir vbeltet. Von dᵉn ſpⁱchet Salo. Si vraewent ſich ſo ſi vͦbel tvͦent vnt rvͦment ſich dˢ wirſten dinge. Die ſich ir vbel vraewent. die erzeigent daz ſi deſ tievels chindᵉ ſint. Iohel. ᵱpha ſpⁱchet Dˢ tivvel iſt iwˢ vatˢ. Alſ daz chint dem vatˢ volget alſo volget dˢ ſundˢ dem tíe=vel. Von dᵉn iſt geſprochen. Mit ir vͦbel habent ſi ir chvnch gevraevt. Dˢ vbelen chunch iſt dˢ tiwel. Iob ſpⁱchet. Er iſt ein chunch vbˢ alle die hofertich ſint. Vnt alſ dˢ chunch vbel wil. alſo wellent elliv ſiniv gelidˢ. Si vraewent ſich hie ir vbel vnt wˢdent gewiziget mit dem tievel. Iacobꝰ. Iwˢ gelechtˢ wirt chlaegelich. vnt iwˢ vraevdᵉ wirt zeweínen. Div andᵉre vraevde. iſt geiſtlich. Div geiſtlich vraevdᵉ ſtet an drin dingen. An rechtemleben. An dˢ martˢ. An dˢ chivſh. Von den die da recht lebent. ſprechent die vˢdampten an dem iungiſtē tage Daz ſint die dˢ wir geſpottet habē. vnt in ir leben geitwizzet haben. Nv ſecht wie ſi genozzet ſint den goteſchinden. vnt den heiligen ge=ſellet. Div geiſtlich vraevdᵉ iſt oͮch ander martˢ. wan die martˢ goteſvu=ezſporn gevolget habent. ſi wrden geſteinet ⑧ gezert. vnt mit den ſwˢ=ten zetodᵉ erſlagen. daz ſi da wider nie nicht gereten. ſam daz lamp daz man toetet. Alſo wil vnſˢ hˢregot wan er ſpⁱchet. Ir mvͦzzet indˢ wˢlt durch mich angeſt lidᵉn. Si ſehent an ir orthaben ieſū chⁱſtū dˢ mit vraevdᵉn ſelbe ſin chrivze trvͦch. vnt nv richtˢ iſt vbˢ lebentige vnt vbˢ tote Díe martˢerer dvlten manige martˢ Nv vˢnemt ir lon. daz ſi von got dar vmb enphahent. Dehein ſtimme vnt dᵉhein zvnge volendet nicht daz lon daz in got geit. Div chivſhe bidivtet himeliſhes leben. Er lebt engeliſhen nicht menniſhlichen dˢ ſinen leip chivſhlichen behaltaet. Div chivſh volget got vordˢlichen vor allˢ ſelicheit. Nv ſecht wie gᵒz dˢ chivſh rein=cheit iſt. da von ob wir nicht gar chivſh mvgen beliben ſo bereit wir doch vnſeriv liechtvaz cū ſapientibꝰ uⁱginibꝰ . da mit wir gotes chvnft biten mit gvten wˢchen. Wan div geiſtelich vraevdᵉ vnſ hinz got leitet darvmbe. ſpⁱchet ſant paulꝰ. Vraevt ivch ellichen in got. Div dritte vraevde iſt himeliſh. da von ſich die rechten drivaltichleichen vrevvent. Deſ erſten. daz ſi dˢ engel gnoz wˢdent die ir hie ge hvtet habent. Daz andᵉre daz ſi goteſ tavgen vˢſtent. dˢ ſi hie nicht weſſen. Daz dritte daz ſi got leiplichen ſehent den ſi hie gem=innet habent. Div erſte vraevde iſt groz. daz wir dˢ engel genoz wˢ=den. Iz waer einem armen menniſh ein gᵒziv ere. daz er eineſ vuͦrſten genoz wrdᵉ daz ſin armvͦt da von geringet wrde. Der mennísh iſt arm vnt chranch. Iob. íſt ẃaz dˢ menniſh nivvan ein viͮvlle vnt ein wrm. Dauid. Ich bin ein wrm vnt nicht ein menniſh. Dˢ menniſh wirt hohe geeret dˢ ein viͮvlle iſt vnt ein wrm. arm vnt chranch. daz er dˢ engel genoz ſi dˢ himeliſhē vúrſten. Div andᵉriv vrevdᵉ iſt daz ſi goteſ taugen vˢſtent dˢ ſi hie ni=cht weſſen. Vnt iſt nicht wndˢ wan die hinzim himel choment die wizzen elliv dinch. Swa ſoitaniv ſͪvle wˢ da ein menniſh ze aeinem male alle chvnſt gelernt er wˢ tvmb ob er in die ſhvele icht gienge. Alſo iſt dˢ himeliſhen ſhule da die hei=ligen ſel elliv dinch chvnnent ſo. ſi zeinem male dar in choment. Ioh̄s dͭ. Alle die goteſ ſint die wˢdent ſich vˢſtente. Div dritte vraevdᵉ iſt daz die rechten got leiplichen ſehent den ſi hie geminnet habēt. David. Min ſel hat gedvrſtet nach dem lebentigem gote. Alſo ſol vnſ nach ím dvrſten wan er ein leben=tigˢ brunne iſt. Ob etleichˢ brunne dˢ tvgendᵉ wˢ daz nieman leben mo=chte er entrunche. da. gewiſlichen alle die gern lebten die chomen zv dᵉm brunne. Der lebentiger brunne. daz iſt chriſt. Wir enchomen hinz dem brunne. wir ſterben. wan man daz ware leben da uíndet. Wˢlichen wir ſtˢben ob wir daz leben nicht ſvchen. Nu ſecht wie gvͦt div hímeliſh vraevde iſt. Iz iſt gvͦt ob wir dˢ engel genoz ſin. Iz iſt gvͦt ob wir elliv dinch chunnen. Iz iſt gvͦt ob wir got ſehen. Da von biten wir got daz er vnſ vor den erſten vr zergaenchlichen vraeudᵉn behvͦte. vnt an den anderen vraevdᵉn geſtaetige. vnt vnſ zv dˢ dⁱtten vraevdᵉ pringe Am̄ . At ubi uenit plenitudo temᵽiᷤ. ć . Wir haben hivte. wie genaedichlichen vnſˢ hˢregot ſich ubˢ unſ erbarmt an dem ende dˢ wˢlt. daz er unſ leitet vz dˢ todlichˢ vinſtˢ. Diſiu wort bidivtet man alſo. Da div ganz zit chom. do ſant vnſ got ſinen ſun. An diſin worten merchet man zewaei dinch. Die genz ganzen zit. vnt daz vnſ got ſinen ſun ſant. Deſ ziteſ genze iſt dⁱvaltich. Div genz dˢ gnadᵉn. vnt div genz dˢ wiſſagvnge. vnt dˢ ſunten. Div genz dˢ gnaden iſt got ſelbe die indiſe wˢlt chomen iſt daz er die ſuntere heile. Iz zimt wol. daz dˢ goteſ ſun menniſheit enphieng. vnt den menniſh erloeſt daz er nicht tet an die ganze gnade. So die hohen vuͦrſten. invraendiv lant varent ſo unerent ſi gᵒzen richtvm mit im. Alſo tet dˢ goteſ ſun. da er indiſe wˢlt chom. von himelrich. do bracht er gᵒzen richtvͦm mit im. daz waſ div ganziv gnadᵉ. Dauͩ dͭ. Ere vnt richtum iſt inſinem hvͦſe. alſo bracht unſ dˢ goteſ ſun die ganze gnadᵉ. Ob ein vaz volleſ goldeſ were. der tvgende were. ſo man ie mˢ drvͦz nem. ſo deſ goldeſ ie mˢ wˢde vnt wͦſh daz wer ein ſaeltſaein vaz. wˢlichen alſo iſt dˢ gotes=ſun ein ſaeltſaein vaz. dˢ von an genge dˢ wˢlt den ſeligen ſine gnadᵉ hat gegeben vnt hivte geit vnt immˢ zegeben hat an gepreſten. So ſpⁱcheſt dv leicht. Warv̄be chom er mit ſo gᵒzzem richtvͦm. Daz er den arm rich machet. Der menniſh waz von zwein dingen arm. Deſ erſten daz er vz dem pardyſ waſ getⁱben. da er ſin rechtez erbe vˢloſ. Die armvͦt benam im der goteſ ſvn. da er menſch wart. Vnt die menſcheit zemartern gab daz er vnſ daz verlorn̄ herbe wider braeht mit grozaem erbe. mít dē himeliſchen paradiſ. Zedem anderm mal wirt dˢ menſch arm von todlichen ſvnden. von den der menſch berovbet wirt. Div ſvnde gelichet ſich dem rovbˢe. wan ſi den menſchen rovbet. Iob dͭ. Divͤ ſvnt ſīt her zemir chomen ſam di rovbere. vnt habent in einem weg dvrch mich gemachet . Die roͮbˢe ſint die ſvnte. wan ſi den mēniſh ſinˢ eren beroͮbent. Dauid dͭ. hˢregot chwm vnſ ſhier zehilffe wan wir gar arm worten ſin. Nv haben wir die ganze gnadᵉ. Nu merchen wir oͮch die genze dˢ wiſſagvnge. wan dˢ goteſ ſvn nach ir allˢ geheizze indiſe wˢlt choͮm. daz die wiſſagen warhaft beliben. Ob etlich vuͦrſt ſinen boten inein vraemdᵉs lant ſandᵉ daz ſi den livten ſine chvͦmft ſeiten. ez were dᵉm boten vnt oͮch dem chunige ein itwiz. ob er nicht chome. Deſ oberſten cheiſerſ ſun. ſant ſine bo=ten die wiſſagen. die alle wˢlt ſinˢ chivmft gewiſ machte. Vnt wie choem er nicht wie geloͮbet man ſinen boten nicht die ſine chivmft ſo wˢlichen habent geſeit. Si habent geſeit wie er indie wˢlt cho=men ſoldᵉ. vnt widˢ dar vz ſheiden ſolde vnt daz er armˢ chomen ſolde. daz er gᵒzze itwiz vnt marter leiden ſolde. Nv ſecht wie manch ſhoenez vrchwndᵉ die wiſſa=gen von im geſeit habent. Alſo enphie got die menſheit. daz die wiſſagen icht vnwarhaft wrden vundᵉn . Got ſpⁱchet ſelbe. Secht ich bin chomen daz ich mit dˢ waerheit ervolle ſwaz e von mir geſeit iſt. Nu haben wir die gaenze dˢ wiſſagen. nu mˢchen wir oͮch daz dritte. die genze dˢ ſunte. Vor go=teſ chivmfte. ſivnten aelliv livte gemeilich. Di vurſten waren unrecht vnt richten unrecht vnt erzvͦrnt got. Von den ſpⁱchet yſaiaſ. Iwer vurſten ſint vngetriw vnt ſint dˢ diebe geſellen. ſi mínnent die gabe vnt richten den weiſen nicht noch den witwen. Davon drot in got vnt ſpⁱchet. Ich wird getroeſt vf minen vinten vnt wird an in gerochen. Nu ſecht wie unrecht die vurſten waren. Die ewart waren oͮch ſo gar unrecht daz in got ſelbe drot ᵽ Malachiā ᵱpham ut ſpⁱchet Ich han nicht dᵉcheinen willen hinz iv vnt wil daz opher von iv nicht enphahen. Iˢemiaſ ſpⁱchet. Div ſundᵉ iſt erſprungen von den ewarten vf dˢ erdᵉ. wan ſi div livte wirſten mit poſem pilde Die untertan heten oͮch geſun=tet. Oſee dͭ. horet goteſ wort. elliv livte got wil mit. iv ſin gericht ha=ben. harheit. vnt barmvnge. vnt goteſ minne iſt nindˢ untˢ iv. vlvͦchen vnt lvg. vnt dieve. vnt manſlacht. vnt hvͦer iſt vndˢ iv erſtanden. Secht wie elliv livte vor go=teſ chumft geſundet heten. vnt wolt got daz bi vnſeren ziten nieman geſundet het. Do chom der goteſ ſun. daz er vnſˢ ſundᵉn wndᵉ heilet. Paulꝰ dͭ. Wir haben alle geſundet vnt bidurffen dˢ goteſ gnaden. daz iſt div genz vnt div gᵒzze dˢ ſundᵉn. Nv ſehen wir daz andere daz vnſ got ſinen ſun ſandᵉ. Wie ſand er in\ꝯ Ze einem vorvechtere. ȳs dͭ. Got ſendet iv einen vorvechter vnt einen heilant dˢ ivch erloſet. Dˢ heilant vnt dˢ voruechter. iſt ieſꝰ chⁱſtvſ dˢ vmb vnſ vacht mit dem tivvel. daz er vnſ vnſˢ erbe widˢ brecht. Dˢ goteſ chamf. waſ dⁱvaltich. Arbeitſam . liſtichlich. vnt erſam. Daz dˢ chamf arbeit=ſam waſ daz bewaeret Iohs dicit Got truͦch ſin ſelbeſ chrivce an die ſtat da er gemartert wart. Waſ dˢ chamf nicht arbeitſam da er dar chrivce het vur den ſhilt vnt die negel vur daz geſhoez. Vnt ſuvi dˢ champh arbeitſam wer do dˢ tievel den ſhinlt ſach do wart er vluchchtich . Et n̄ mirū wan ſo man gᵒzer uurſten vane indᵉm ſtrite ſicht da vurchtent in die vinte. vnt warumbe vorcht im dˢ tievel nicht da er deſ obˢſten vurſten zeichen ſach daz er mit ſinem blvͦte geroetet hete. Wir wizzen wol daz alle tievel aeinez chⁱvce vlihent Goteſ champh waſ oͮch liſtichleih. wan er deſ tievelſ liſten an geſigete. Er leit im dˢ menſheit chorͤder da dˢ gotheit angel inne vˢporgen waſ. Do betracht dˢ tievel aleine die menſheit. den hungˢ. dᵉn durſt. dᵉn vroſt die hizze vnt andˢ arbeit vnt wart gevangen. von dem an=gel dˢ gotheit. Goteſ champh waſ oͮch erſam. wan in an vf ſinˢ vͦfvert dˢ rechten menige hinz himel volgete. Er were nicht luzel vro der manich iar ineinem vinſterem charchere gelegen waer vnt die botſhapft horte daz er ledich ſoldᵉ wˢden. Alſo heten die rechten gᵒzze vrivdᵉ daz ſi goteſ chvmft vˢnamen. daz er ſi erloſt. wan ſi mer dᵉn vivftvͦſent iar waren gevangen. Da von rvͦften ſi. Dv biſt chom̄ deſ wir ie gegert haben. vnt indˢ vinſtˢ haben gebiten. Nv ſulen oͮch wir got biten. daz er vnſ ſin ſantvnge alſo invnſˢ hˢce ſench daz wir ir nicht vˢgezzen AM̄ Renovamini innouitate ſenſꝰ ur̄i. ć . Mit diſen worten iſt vnſ geraten. daz wir recht vnt ſtaete ſinne haben. daz wir wizzen welhˢ dˢ ganze vnt dˢ gvte goteſ wille ſi. Diſiv wort ſint geſprochen nach ſumelichˢ gewonheit die ir gar alteſ gewant hin wˢffent vnt niwez an legent. Daz alte gewant iſt todlich ſundᵉ. div ſo vngenem iſt daz ſi dᵉn menſh alte vnt chranch machet alſo verre. daz die ſundere die an riͮwe tot ſint. deſ todeſ gernt indˢ hel=le vnt in nicht vindᵉnt. Nu ſecht wie alt die ſundᵉn dᵉn menſh machent alſo daz er indˢ helle nicht ſterben mach. Quare\ꝯ Da hat er hie gelebt daz er ſundᵉt. ſo mvͦz er in dˢ helle inmˢ leben. daz er immˢ ſtˢbe. Got hat den menſh gezieret. er hat auˢ ſich ſelben geſwaechet Da von waſ dᵉm menſh andᵉrſtvnde hilffe durft. Nu merchet daz ein iſlich vaz dⁱ=valtichlichen bereit wirt. mit dˢ hant. mit dᵉm hammˢ. mit dᵉm atem. Alſo itniwaet vnſˢ hˢre got ſwelhe er wir alſ ein gvt maiſtˢ. enſv eteſwaenne mit dˢ hant alſ ein havenˢ. mit dˢ bredige. Goteſ havenere ſint die bredigere die die ſuntere ſterchent mit dem goteſ wort. Sant paulꝰ ſpⁱchet von dᵉn bredigern. Man ſhiltet vnſ. man echtet vnſˢ Dˢ havenˢ iſt arm alſo iſt der bredigˢ. Der havenˢ leit die erde vf die ſheibe. alſo tvet dˢ bredigˢ dˢ leit ſunter vf die ſhiͤben dᵉr vz dˢ erden wordᵉn iſt. Div erde iſt chranch. alſo iſt dˢ ſundˢ. Dˢ havenˢ chert die ſheiben vmbe mit den viͮezzen. alſo tvͦet dˢ bredigˢ die ſhiben deſ goteſ worteſ. Div ſhibe bidivtet die bredige. von dˢ drei ſtimbe gen ſulen. Div ſhiezzente. Div pitten=te. Div droente . Div refſente. Nach dreirſlacht líute ſiten. Sumeliche liute ſint ſteinen. die man ſhiezzen ſol mit herten worten. Sumeliche liute ſint hert alſ dˢ adamaſ. Von den ſpⁱche zachariaſ. Ir hˢce iſt hert alſ der ſtein Adamaſ da uon mugen ſi goteſ ê. unt ſiniv wort nicht vˢnemen. Die ſelben ſol man bieten. vnt von ir ſunden richten mit gvͦten worten. Sumeliche ſint ſam ſi hvlzin ſin. die bezert man lichte mit dˢ bredige. Nu mer=chet daz man ſumelichiv vaz ſhephet mit dem atem. alſ elliv glezeiniv vaz. An dem liechtem vnt an dem lvͦterē glaz. bidivtet man rechtez leben. Rechtez leben ſtet an dⁱn dingen. An deſ geluſteſ ſmacheit. An dˢ barmunge liebe. An dˢ ſunden riͮwe. Von den drin dingen ſpᵃch dˢ engel ze ſant Tobia. Da dv din imbiz lieze vnt die toetent heimelichen beſtateſt da bracht dich got din gebet. Bi dem imbiz mˢchet man den geluſt den man vlihen ſol wan er den menſh toetet. Swˢ zeeinē. menſh ſpraeche. ſizze zv dem tiſhe vnt hab alle wirtſhapft vnt ſo dv gezzen habeſt ſo ualle inden wallenten chezzel. dˢ imbiz wˢ gar ſchedlich. Alſo erſleicht dˢ geluſt alle die im volgent. Pauluſ dͭ. lebt ir nach iwaerem geluſte ſo ſeit ir toet. Rechtez leben merchet man da bi oͮch. daz dˢ engel ſpᵃch adto=biam. von dˢ barmunge liebe. Da dv die toten baeſtateſt. Die toten die man biſtatet. bidivtent totiv wˢch. div man biſtaten. ſol. wan ſi ſere ſmechēt Iohel ᵱpha dicit . Daz vihe iſt in ſin ſelbeſ miſte ervoͮlet. Daz vihe bidivtet den ſundˢ dˢ ind ſinen ſundᵉn erſtun=chent iſt. Secht wie man totiv wˢch bigraben ſol. Sed vbi\ꝯ Indem grabe dˢ beichte. Rechtez leben iſt ovch an dˢ ſunden riͮwe. daz man da bi mˢchet da dˢ engel ſpᵃch adtobiā. Da dv got mit zen Zehern bet. da bracht ich im din gebet. Die zeher reini=gent den ſundˢ. Si reinigten ſant petˢ. do er waeit dar nach vnt er got vˢloͮget hete. Die Zeher gelichent ſich dˢ gvſſe. div vaſte ze tal loͮffet vnt die ſteine mit ir vuert alſo tvent die Zeher die die ſunde mit ín vurent. Sumelichiv vaz machet man mit dem hammˢ. Daz vaz iſt deſ menſhen hˢce. daz zeallen ziten rein ſol ſin. Zv dˢ raeinicheit bi=darf man wol haemmˢ vnt ſmidᵉ wan daz vaz zeſinem vollē nicht chom̄ mach niwan mit manigem hammˢſlage. alſo iſt dem menniſh durft dˢ goteſ vaz iſt daz er mit manigen noeten zv goteſ riche choͮm. Paulꝰ dͭ. Wir mvͦzzen mit manigen noeten ingoteſ rich choͮmen. Wir ſulen die wˢltliche not gedultichlichen tragen ob wir iz vˢdienet haben. Paulꝰ. Wir haben alle geſuntet vnt bidurffen dˢ goteſ gnaden wol. Iohs dͭ. Spᵉchen wir daz wir nicht geſuntet haben ſi bitri=gen wir vnſ ſelben vnt ſin vnwarft. Wir ſuln dˢ wˢlt geiſel gˢn tragen wan wir ſundere ſin. Wir ſulen dultichlichen vˢtragen wan wir deſ loneſ geuíſſ ſin. Iz nement ſumelich hohe gabe von wˢltlichen vurſten. vnt mvgen ſi doch immˢ nicht behalten. wan ſi vˢlieſent ſi. etwaen von vngelvke. vnt ovch daz ſi ſtˢben. So geit ieſuſ chriſtꝰ ſin gab nicht. wan er daz ewige leben geit daz ním=mˢ zerget. Dn̄ſ dͭ inewͦ . Minen ſhaphen gib ich daz ewige leben. vnt mag mírſ nieman binemen. Nv wan wir vnſ ſelben beſwaechet haben mit den ſunden. ſo bitten wir vnſˢn hˢn ieſū chⁱſtū daz er vnſ widˢ bⁱnge mít rechtem leben vnt mit ſtaeten ſin A m e N . INtribulatione pacienteſ. ſuple ſitiſ . Vnſ leret ſan paulꝰ mit diſen worten daz vvir gedultich ſin. an den noten. vnt ſprichet Seit gedultich an dᵉn noten. Chechiv livte vnt rechtiv ſint gedultich an dᵉn noeten. vnt leident gˢn die arbeit durch got. Sant paulꝰ het durch got vil arbaeit erliten da uon ſpⁱchet er voním ſelbem. Ich bin driſtvnt. an geſla=gen vnt ze einem male geſteinet vnt driſtunt ſhepfprvͦſtich wordᵉn durch goteſ willen. Vnt wan er ſolhe not erliten hat. ſo lert er vnſ wol alſ ein warhafter maeiſtˢ ſwaen er ſpⁱchet. ſeit gedultich in den noeten. Die not die wir leiden div iſt dⁱvaltich. Wir liden not von vnſerem libe. von dem tievel. von dˢ wˢlt. Von unſerem libe leiden wir gᵒzze not. Deſ lei=beſ geluͦſt chvmt etſwaen gewaltichlichen alſ ein rovbˢ. Dˢ rovbˢ rovbet gewaltichlichen. alſo tvͦet deſ menniſhn zorn dˢ dem menniſhke gewaltichlichen bínint ſin ſelbeſ tvgent vnt die gnade die er von got hat. Nu ſecht wie gewaltichlichen der zorn den menſh an vichtet an ein rovbˢ. Deſ leibeſ gelvſt erſleicht oͮch den menſh eteſwen alſ dˢ leit. Rebe dˢ den gaſt trunken machet Da von iſt geſpᵒchen. Vz dem gvͦldinien pecher dˢ ſandᵉn habent div livte getrunchen vnt ſint trunchen worten. Div ſhant bidivt. die wˢlt wan ſwˢ in volget dˢ wirt aewichlichen geſhendᵉn. Div ſhande hat einem guldín bechˢ daz iſt div vraz heit. Daz golt ziret den bechˢ vzen alſo machet div vrazheit den ſunder irntalbe vaeizt. Daz chalp daz man ſhier ſlahen wil daz meſtet man vf einˢ grunˢ haeidᵉ. alſo meſtet ſich dˢ ſundˢ ſvvaen er dˢ vrazheit vnt hureſgelvſt dienet vnz in dˢ tievel betoeret. Der bechˢ da got die ſundere vz trenchet da iſt ſwaebel inne vnt bech. Dˢ win machet die undiv wan er brinnet vnt ſtinchet. Deſ leibeſ geluſt chvͦmt ofte vngetⁱvlichen alſ dˢ ſhachˢ dˢ ſiniv nez geſpānen hat. Inden nezze wˢdᵉnt die ſundᵉre gevangen. Div nezze ſint dˢ vͦbⁱge gedinge. vnt langeſ lebens wan. Iedoch wˢdent ſi ofte ſnaelle enzvͦchet. Nu ſecht wie gᵒzze not wir leiden von dem libe idoch ſuln wir gedultich ſin. vnt wizzich daz wir icht vndˢ geligen Paulꝰ dicit. Nemt den goteſ ſhilt vnt ſhermt ivch dˢ mit daz iv deſ tievelſ viͮwreínív geſhoz icht ſhaden. Wir liden oͮch not von dᵉm ti=evel. mit trugenlichˢ vˢſuchvnge. Der tievel vichtet mit dem ſundere alſ aein lewe. Petᵛſ dicit. ſit chivſh. vnt wa=chet vnt petet. wan iuch iwer vint dˢ tievel alſ ein ginnaendˢ lewe ſuchet daz er ivch ſlich. Man ſeit daz dˢ lewe einen rinch mache vmb div tier ſwaen in hunger mit ſinem zagel. vz dem ringe getar dechein tier chom̄. ſo nimt er dar nach ſwaelheſ er wil. Dˢ levve iſt dˢ tievel. div tier die ſundᵉre die dˢ tievel mit manigˢ ſuchunge beſtrichet. Iob dicit dedyablo . Ich han die wˢlt erſuchet vnt durch gangen. Secht wie ein witˢ. rinch. Zem erſtem chumt dˢ gedanch darnach dˢ geluſt. dar nach div vˢhanch=nvͦſh . dar nach div taete. dar nach dˢ ſvn=den emzicheit. dar nach div vˢzwive=lunge. dar nach dˢ ewige tot. Ia wie ein vnſeligˢ rinch. Inden rinch get der tievel hungrigˢ nach dˢ ſel. unt vrizzet ſi mit ſinen zenden. Iz ſint dri zende die die ſuntige ſel vraezzent. Der erſte zant iſt div vorchte. So gᵒziv vorchte iſt an den tieveln da ſiz wol vurchten mvͦgen die ſi an ſehent. Ob alle die nater vnt die wrme. die indˢ wˢlt ſint in einē vinſterē charchˢ waeren vnt daz man einen vˢdampten menniſh dar in wͦrf. ſolt im dˢ nicht vurchten\ꝯ Triwen div ein vorchte moech ín toeten. Owe waz er vorchten hat den man indˢ helle charcher wirffet. Dˢ andˢ zant iſt dˢ tíevel ſpot. Iz wer einem gevangem gar ſwaer ob ſin ſin vint ſpotet. Wˢlich dˢ tievel ſpot iſt gᵒz ob dˢ ſel. Iˢemiaſ. Alle die dᵉn wech giegen die ſalloten mit ir henden vnt wiſploten. vnt wegten ir hovbet. Alle mine vint ſhͬieren ob mir vnt gⁱſgramten mit ir zendᵉn. vnt íahen ſi wolten mich vrezzen. Von dem ſpotte bittet ſich dˢ heilige ᵱpha dauid erloeſet wˢden. vnt ſpⁱchet. herre got ich enphilhe dir mine ſel hilffe mir daz min mine viente icht ſpotten. Der dⁱtte zant iſt dˢ tíevel vͦbel. dˢ eſt gᵒz. wan er die ſuntere ewichli=chen toetet. Ob ein menſh in einem landᵉ waer ſo gewaltigˢ daz er elliv livte erſluge ſwar er chome alle die gern lebten die fluͦhen. Dˢ tievel hat den gewalt daz er die ſundere zeallen ziten erſlahe. vnt wan ſi im nicht entⁱnnen mugen ſo toet er ſi zeallen ziten. Iohel ᵱpha. Er hat ſherphe zendᵉ alſ dˢ lewe wan alſ dˢ hungerigˢ lewe dehaeinem tiere entleibet. alſo entleibet dˢ tͥevel decheinˢ ſel. Mit dem zande wˢdent ertoetet alle die in hoͮftaphtigen ſunden vˢvarent. Iohs apōc. Ich ſach den engel ſten indˢ ſunne vnt rvͦft allen vogeln vnt ſpᵃch. Seit geladen zv deſ hohen goteſ tiſhe. vnt ezzet dˢ chunige vlaeiſh vn dˢ vurſten. vnt dˢ gewaltigen. die gewaltichlichē ſundent. vnt ezzet daz vleizh der huergeluſtigen. vnt dˢ vrigen vnt dˢ chnechte vnt chleinˢ. vnt gᵒzzer Daz ezzen bidivtet die ſundere. die vogel ſint die tievel. die der ſvndᵉre vleiſh ewichlichen zernt. Nu merchet die not die dˢ tievel den ſunderen tuͦet. Wir leiden oͮch not vor wˢlt. Div wˢlt mvͦet vnſ driualtichlichen. Deſ erſten mit dˢ armvͦt. Wan ſi unſ mit ir gewalt ermt vnt binimt vnſ ſwaeiz vnt bluͦt. Daz ſulen wir gedultichlichen tragen. wan got ſelbe arm waſ. man want in indie wintel vnt leit in indie chrippe dv er geborn wart. Wir ſulen die armvͦt gedultichlichen tragen. wan ob wir waenich haben ſo antwrten wir got deſt minner. haben wir vil wir antwrten im deſt mer. Gregoriꝰ. Dem man vil enphilhet an dem vordˢt man vil. Div wˢlt angeſt vnſ oͮch mit dˢ arbeit. darzv ſin oͮch wir geborn. Iob. Dˢ menniſh iſt geborn zv dˢ arbeit dˢ volgel zvdem vlv=ge. Ob auˢ wir dˢ arbeit nicht entrinnen mugen. ſo arbeiten alſo daz wir da icht arbeiten mvͦzen da div arbeit dechein ent hat. David. Dˢ ſuntˢ arbeit ewichlichen vnt lebt doch an daz ende Div wˢlt mvͦet vnſ oͮch alſo daz ſi vnſ martert. Die marter ſol man nicht vuͦrchten. Euv%M . Vurchtet in nicht die den lip toeten. Wˢlich man ſol die martˢ nicht vurchten. wan got ſelbe vmb vnſ gemartert iſt. Vnt wan div gedulticheit vnſ allen dvrft iſt ſo biten wir got daz wir mit dˢ waren gedulticheit daz ewige leben beſizen AM̄ . PRouidenteſ bona non ſolū coram deo ſꝫ corā ōibꝰ hōibꝰ . Diſiv wort ratent vnſ daz wir vnſ rechter werch vleizzen vor got unt vor allen liuten. Vor got ſulen wir gvtiv wˢch wˢchen von dⁱn ſachen Deſ erſten daz wir erzeigen ob wir got vurchten. darnach daz wirdˢ helle enphliehen Zedem dⁱttem daz wir daz ewige lone enphahen. Wir ſuln gvtiv wˢch wˢchn daz wir got erzeigen ob wir in vurchten. Div goteſvorchte iſt gᵒz Si machet den menſh wiſ. David. Goteſ vorcht iſt ein angenge dˢ vorcht wiſ=heit. Vurchtet got ob ir welt wiſ ſin. Div wariv wiſheit div von goteſ vorchten chumt div geit daz hímelrich. Wan wˢltliche livte dˢ wiſheit nicht habēt wan ſi zergaenchlichiv dinch minnent da von ſpⁱchet man von in. daz ir wiſheit vor got gar tvmb ſi. Goteſ vorcht heizt den menſh gvtiv dinch tvͦen. Salomon. Swˢ got vurchtet dˢ tvͦet gvtiv dinch. alſo dˢ chnecht dˢ ſinen hˢren vurchtet. vlizchli=chen arbeitet. alſo treibet. vnſ div goteſ vorchte darzv daz wir gvͦtiv dinch tvͦen. Vnt wan indie vbeln nícht vurchtent da von mugen ſi ín nicht geuurchtē wol getvͦen. Goteſ vorcht iſt alſ ein grvntveſte div daz hvͦſ vf habt. Alſo habt div goteſ vorcht aelliv gvtiv dinch vf. Da von ſol man dˢ gruntveſt hivten. i . ti=morē dᵉi . daz div gvten wˢch icht zˢvallen. Alle die die vorchte habēt die mangelnt dˢ andᵉrn vorchte an dem goteſ gerichte. Vnt wan die vbeln die goteſ vorcht nicht habent da von habent ſi die andere vorchte. wan daz goteſ gericht vͦf ſi vellet ſam dˢ ſhaͦwˢ. An dem iungiſtem gerichte ſo ſendet got ſin ſwaert vbˢ die vbeln. die in hie nicht vuͦrchten wolten. Daz gerigene. ſwaert hat zewaei dinch an im. den ſhin vnt einen chleinen ſhaten. Daz ſwert iſt chⁱſt dˢ den rechten an ſinem gerichte ſine gotheit erzeiget vnt den vnrechten menſhliches pilde. daz ſi ſehen waen ſi vˢ ſmaehet habent. Da von ſuln wir gvtiv dinch tvͦen. daz wir goteſ vorcht an unſ erzeigen. Wir ſvln ovch gvͦtiv dinch tuͦen daz wir dˢ helle viwaer enphlihen. Maths. Ein ieglich boͮm ſol prinnen dˢ nicht gvͦten wchˢ pringet Deſ vbeln boͮmeſ wrze iſt deſ vbeln menſh wille dˢ niͮwan in wˢltlichen dingen hat gewͦrzet. Deſ vbeln boͮms wchˢ iſt dˢ tot ewigˢ Dˢ wchˢ iſt herwae zeezzen. Swˢ zv einē menſh ſprech ſizze zv dem tiſhe vnt izze da niͮwan wrm wˢn vnt ſhorpen vnt ſlangen deſmenſhen ezzen waer hert. Der menſh moech wol ſpᵉchen ſic̄ dͭ Iob . Wˢ mach daz ezzen daz den toet bringet ſo man iz izzet. Alſo geſhicht den vbelen die gewͦrzet habent in wˢltlichen dingen. dˢ ezzen iſt indˢ helle nicht niwan ſlangen vnt wrme Iob. Si ſugentdeſ ſlangen havbet vnt pizzet ſi der vippern zunge. Dˢ boͮm ſol brinnen mit. den tievel vnt mit ſinen gnozen. Darvmb ſuln wir gvtiv dinch tvͦen daz wir dem viͮwaer enphlihen. Wir ſuln ovch gvͦtiv dinch tvͦen daz wir daz ewige lon enphahen. Paulus. Vˢzaget nicht vnt tvͦt recht wan ir daz lon doch enphahet. Sant paulꝰ ret einem bovman gelich. dˢ aellichen arbaeitet an ſinem acher vnt gedultich lichen bítet vnz im dˢ wcher wˢde. Alſo ſuln wir gvtiv werch ſaen . ínagᵒ huiꝰ exilíí . daz wir an dem iungiſtem gerichte gvͦ=tˢ wˢch wͦchˢ enphahen mugen. Paulus Dˢ chleine ſaet dˢ nimt oͮch chleinen wͦchˢ Die rechten ſint ſaelich die uil geſaet habent wan ir ſnit gᵒz wirt. Die auˢ waenich geſaet die habent oͮch nichteſ nicht. Ieˢmiaſ. Daz ſnit vnt daz winleſen ſint beidiv vuͦr vnt iſt vnſ ir beidˢ nicht worten. Wir ſuln oͮch gvtiv dinch tvͦen vor dᵉn livten. daz got an vnſ gelobt wˢ=de. Man gelichet daz gvͦt wˢch dem lich=te . daz iſt dⁱvaltich. Iz iſt dˢ ſtˢn liecht. Salomon. Sheinet alſ dˢ morgenſtˢn mitten vz dᵉm nebel. Dˢ nebel iſt dˢ ſundᵉn ſtanch dˢ alle wˢlt vmbvangen hat. indeſ mitte dˢ ſtˢn liuchtet. i . bonū opuſ . Guͦtiv wˢch gelichet man oͮch dem gemachtm lichte daz indˢ vinſtˢ livͦchtet. Die vinſtˢ bidivtet dˢ ſundere wˢh die ſi irrent daz ſi got icht ſehen. Die vinſtˢ erlivͦchtet guͦtiv wˢch. Gvͦtiv wˢch gelichet man oͮch dem viͮwer. Daz viwaer ſwaentet daz holz vnt macht iz ze aſhen. Alſo ſwaent daz guͦt wˢch die ſundᵉn. Darumb wˢchn wir gvͦtiv wˢch vor den livten. dazgot an vnſ wˢdᵉ gelobt vnt arbaeiten alſo indiſem leben daz wir zv dem ewigē leben chomen mvͦzen AMeN Plenitudo legiſ eſt dilectio . Div wort bidivtet man ſo. Div lieb iſt dˢ ê volleiſt. Andiſen wor=ten hachtet man von dˢ waren liebe div zv allen dingen gvͦt iſt. Waelleſt dv der niwaen unt dˢ alten ê eruollen ſo hab die lieb. Auguſtinꝰ . Waz mag vnſ da geſhaden da div wariv lieb iſt. vnt waz mag vnſ da gevrumen da ſi nicht iſt Waelleſt dv chomen zvdˢ ganzzen liebe ſo ſihe an ih̄m x%M. an dᵉm dv wˢlichen die ganze liebe vindeſt. wan er ſelbe div wariv minne iſt. Iohs. Got iſt div minne. Div libe iſt ſtarch. vnt hert. vnt viͮwaerin. Gewiſlichen ſi iſt ſtarch Salomon. Div lieb iſt ſtarch ſam dˢ toet Wan alſ dˢ tot dem menſh daz leben binimt. alſo dwanch div lieb ih̄m x%M daz er dᵉn tot. durch vnſ leid. Iohs. Grozzer liebe hat nieman den daz ein menſh ſin lip vmb ſinen vriͮvt geb. Iz waz vngewonlich daz ieman vuͦr den andˢn ſtuͦrb. Die ſtarche liebe pracht unſ ihc xͨ wan er willichlichen vmb vnſ ſtarb. Div lieb iſt oͮch hˢt. Salomon. Div lieb iſt hˢt alſ div helle Goteſ lieb die er gen unſ het waſ hˢt alſ div helle. wan in dehaein deſ todeſ not von unſˢr liebe geſheiden mochte alſ am div helle dᵉn ſunderen nicht entlibet Got leid manch arbaeit Luc̄. Sin ſwaeiz wart vor arbeit alſ daz bluͦt. Er leid oͮch manigeſ ſheltwort. Ze iungiſt leid er den tot. Idoch waſ ſin liebe gen vnſ ſo ſtaete. daz in daz allez von vnſˢr liebe nicht geſheiden mochte. Div liebe iſt ovch viͮwaerin. Wˢlich goteſ lieb iſt wol v́waerin wan er darumb ſtarb daz er unſ mit dˢ liebe erzvͦnt. Secht daz iſt div wariv goteſ liebe die wir an ſaehen ſuln ob wir ir volgen waellen. Div goteſ liebe iſt ſtarch Alſo ſei oͮch div vnſiriv ſtarch. Div lieb ſol ſtarch ſin daz wir dem tievel mugen widˢ ſtaen. dˢ vnſ mit manigˢ vˢſuchunge an uichtet. Der wildᵉ baer wert deſ hoͤnigeſ vbˢmaz vnt wirt gevangen an dem hoͤnigigem waege. Daz hoͤnich iſt dˢ vͦbel geluͦſt daz man got nicht ophert. An dem hoͤnige daz den vͦbeln ge=luſt bidivtet vriwaet ſich dˢ tievel. ſwaen er den ſuntˢ mit ſinˢ ſuͦzze biſtrichet. Deſ leͦwaen mvͦnt ſtinchet unt iſt bluͦtich uon dˢ tier bluͦt. alſo geit dˢ tievel deſ ſwaebelſ geſtanh vnt deſ ewigen todeſ bluͦt. ſwaen er ſiv bitrivbet. Waer aein irdiſhˢ hˢre dˢ gewonheit daz er ſine dienere alle toetot ſwaen ſi im lange dienten. alle die gern lebten die vlvͦhen dᵉn hˢren. Alſo iſt dem tievel. dˢ die ſuntere nach wˢltlichem geluſte ewichlichen toetet. Darvmbe ſuln wir ſtarch ſin an dˢ ewarn liebe daz wir deſ tievelſ ſterche ſhenden. Goteſ liebe iſt oͮch hert. Alſo ſol oͮch vnſˢ liebe hert ſin. Div wˢlt notiget unſ mit zergenchlicher wirtſhepft. vnt iſt ein hˢter ſtraeit Die zergaenchlich wirtſhepft ſint an deſ libeſ gemache an dem richtvͦm unt an dem gewalte. Von deſ libeſ gemache iſt geſpᵒchen. Der ſinen chnecht inder chintheit zarltlichen zivcht dˢ wirt im hinnach vil ſwaer. Ir iſt vil die den chnecht zartlichenzihent. Der chnecht iſt dˢ lip dˢ dˢ ſel dienen ſoldᵉ vnt nicht gebieten. Alſ daz ein gᵒzˢ ſpot waer daz ein eſel ſin hˢren hi=nz marchet ritte. alſo iſt iz ein gᵒzzer ſpot unt ſhant daz div ſel dᵉm leibe diene. Die zergenchliche wirtſhepft ſint oͮch an dem rich=tvͦm. Si mvͦent den dˢ ir phleget. ſi vˢlazent in an dem tode. ſi ſhei=dent in von dem goteſ riche nach dem todᵉ. Wˢlichen dˢ richtuͦm mvet den menſh. Got gelichet dᵉn richtvͦm dem dorn. wan alſ dˢ ſam vntˢ dᵉm dorn icht waehcſet. alſo wͦchert daz goteſ wort inder richen hˢcen nicht . Die richtvͦm vˢlazzent den menſh an dem todᵉ. Paulꝰ. Wir haben indiſe wˢlt nicht pᵃcht wir mvgen oͮch dar vz nicht gevuͦren Phyloſophꝰ. Deheín richtvͦm volget dem tode. Die richtvm ſheident oͮ=ch den menſh von dem goteſrich Dn̄ſ dicit. Streitet ze gen durch daz enge tor. Dˢ divmotige vn dˢ arm. der die burdᵉ deſ richtumeſ von im geworffen hat dˢ mach d᷑ch daz tor gen. hinz dem himelrich. Die richen mugen durch daz tor nicht gen ſi entladen ſich oͮch. Die zergen=chlichen wirtſhepft ſint oͮch an dem gewalte. Die gewaltigen druchent ovch die arm aellichen. Iacobꝰ. Die gewaltigen druchent ivch mit ir vnrecht vnt vurent ivch hinz dem gerichte. Secht wie div wˢlt vichtet . Gegen dᵉm ſtrite ſol div liebe hˢt ſin. Goteſ liebe iſt oͮch viwaerin. alſo ſol oͮch div vnſiriv ſin. Div víwaerínív lieb hat dⁱv dinch. Die livter . Die andacht. Die hizze. Die livtˢ merchet man an dˢ lampen. div ein livtˢ glaz iſt alſo iſt div liebe licht vnt líuͦter. Gregꝰ. Daz hˢce ſol lovtˢ ſint daz got enphagen ſol. Daz ol indˢ lampen bidivtet die andacht. Daz oel iſt den wnden gvͦt. Got wart wnt vmb vnſere ſunte. Die wndᵉn ſuln wir im ſalben mit vnſer andacht. Daz oel behaltet daz viͮwˢ inder lampen. daz viͮwˢ geit die hizze vnt dᵉn ſhin. alſo tvet daz oel daer andacht. daz geit die hizze dˢ liebe div den menſhen erzvndet an guͦten wˢchn. Daz vaewˢ geit oͮch den ſhein. die warn erchantnvͦſh. da von wir got vnt vnſeren ebenchⁱſt. erchennen. Secht wie gvͦt div wariv lieb iſt. Nu bitten wir got daz er vnſ die waren liebe geb. div gen dem tievel ſtarch iſt. gen dˢ wˢlt hert. vnt haeiz gen got deſ vˢleihe vnſ got. AMeN | Hora en iam nos de sompno surger paulus. sua ne nudus ambulet qui dicitis malun bonun et bonun mal-. occidunt animan auten non pussunt oc. et cer Dil-cs mens candidus et rubicundus et cer. At ubi uenit plenitudo temᵽis. et c. Renovamini in nouitate sensus ureni. et c. IN tribulatione PRouidentes bona non solun coram deo set et coran onibus honibus. Plenitudo legis |