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Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.

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Das dritte Buch/
hoch er immer kan seine Wahr außbiethen vnd verkauffen wolte/ dahero
auch in den Römischen Gesetzen zubefinden. Quod in pretio emptionis
venditionis, naturaliter (hoc est ex natura illius Contractus) liceat con-
trahentibus le circum venire Vipian. in l. in causae 16. §. 4. ff. de minorib.

nemblich daß es gleichsam die Natur vnd Eygenschafft dieses Contracts
mitbringe daß einer seinen Vortheil darbey bevor habe/ es muß aber
solcher Gewin/ nach der Erbar- vnd Billigkeit proportionirt vnnd der
Nächste/ sonderlich der einfältige nicht zur Vngebühr vbersetzet vnd ver-
fortheilet werden/ welches S. Paulus seinen Thessalonichern ernstlich
gebeut/ daß es der Wille GOttes seye/ daß niemand zu weit greiffe/ noch
seinen Bruder verfortheile im Handel/ in der 1. an die Thessalon. c. v. 6.
gleichwol die wenigsten Krämer bedencken absonderlich werden in der
Vid. Strac.
de Mercat.
part. 1. n.
29. & seqq.
Schrifft die Vorkäuffer vnd Monopolisten/ die Korn/ Wein/ vnd andere
Victualien vnd Wahren heuffig an sich kauffen/ zu ruck vnd auff Thew-
rung halten vnd darvon ehe nichtes verkauffen wollen/ the es auff höchste
kommen/ darvon Salomon schreibet: Wer Korn inhält dem fluchen die
Leuthe/ aber Seegen kompt vber den so es verkaufft/ in den Sprichwört.
Cap. 11. v. 26. Noch ärger seynd die welche ex Compacto oder vnter sich
gemachter Verständnuß/ die Wahren in Greß an sich bringen/ hernacher
vnter sich vergleichen/ daß sie so hoch vnd nicht geringer als sie es gesetzet/
abgehen sollen/ dahero offters geschiehet/ daß was einen Thaler gegolten/
in kurtzer Zeit auff zwey biß in drey gesteigert wird/ auff solche vnd andere
mehr Weise vnd Griffe bringen die Kauffleuthe/ Fürsten/ Herren/ Adel/
Vnadel/ Burger vnd Bauren in jhre Contribution, setzen jhnen gleich-
samb Zollen vnd Tribut, auff alle Wahren nach jhrem belieben/ vnd ge-
niessen dieser jhrer eygenmächtigen Inposten weit höher/ als die Poten-
taten/ Fürsten/ vnd Herren jhrer Zölle/ welche jhre vornehmste Regalia
vnd Hoheiten sind/ darvon offters die Handels-Leuthe grosse Lamenta-
tiones
vnd Querelen machen/ aber nicht erwegen daß jhre Auffsätze vnnd
Financerey weit höher kompt/ vnnd gelangen dardurch die grössesten
Reichthumer der Welt an die Kauffleuthe/ daß deren Theils sich nicht
Adelich/ sondern fast Fürstl. halten vnd tractiren lassen/ darüber GOtt
der HErr selber klaget bey dem Propheten Ezechiel/ Cap. 27. & 28.
besiehe oben das Axioma, Je besser fruchtbahrer
Land/etc.



AXIO-

Das dritte Buch/
hoch er immer kan ſeine Wahr außbiethen vnd verkauffen wolte/ dahero
auch in den Roͤmiſchen Geſetzen zubefinden. Quod in pretio emptionis
venditionis, naturaliter (hoc eſt ex natura illius Contractus) liceat con-
trahentibus le circum venire Vipian. in l. in cauſæ 16. §. 4. ff. de minorib.

nemblich daß es gleichſam die Natur vnd Eygenſchafft dieſes Contracts
mitbringe daß einer ſeinen Vortheil darbey bevor habe/ es muß aber
ſolcher Gewin/ nach der Erbar- vnd Billigkeit proportionirt vnnd der
Naͤchſte/ ſonderlich der einfaͤltige nicht zur Vngebuͤhr vberſetzet vnd ver-
fortheilet werden/ welches S. Paulus ſeinen Theſſalonichern ernſtlich
gebeut/ daß es der Wille GOttes ſeye/ daß niemand zu weit greiffe/ noch
ſeinen Bruder verfortheile im Handel/ in der 1. an die Theſſalon. c. v. 6.
gleichwol die wenigſten Kraͤmer bedencken abſonderlich werden in der
Vid. Strac.
de Mercat.
part. 1. n.
29. & ſeqq.
Schrifft die Vorkaͤuffer vnd Monopoliſten/ die Korn/ Wein/ vnd andere
Victualien vnd Wahren heuffig an ſich kauffen/ zu ruck vnd auff Thew-
rung halten vnd darvon ehe nichtes verkauffen wollen/ the es auff hoͤchſte
kommen/ darvon Salomon ſchreibet: Wer Korn inhaͤlt dem fluchen die
Leuthe/ aber Seegen kompt vber den ſo es verkaufft/ in den Sprichwoͤrt.
Cap. 11. v. 26. Noch aͤrger ſeynd die welche ex Compacto oder vnter ſich
gemachter Verſtaͤndnuß/ die Wahren in Greß an ſich bringen/ hernacher
vnter ſich vergleichen/ daß ſie ſo hoch vnd nicht geringer als ſie es geſetzet/
abgehen ſollen/ dahero offters geſchiehet/ daß was einen Thaler gegolten/
in kurtzer Zeit auff zwey biß in drey geſteigert wird/ auff ſolche vnd andere
mehr Weiſe vnd Griffe bringen die Kauffleuthe/ Fuͤrſten/ Herꝛen/ Adel/
Vnadel/ Burger vnd Bauren in jhre Contribution, ſetzen jhnen gleich-
ſamb Zollen vnd Tribut, auff alle Wahren nach jhrem belieben/ vnd ge-
nieſſen dieſer jhrer eygenmaͤchtigen Inpoſten weit hoͤher/ als die Poten-
taten/ Fuͤrſten/ vnd Herꝛen jhrer Zoͤlle/ welche jhre vornehmſte Regalia
vnd Hoheiten ſind/ darvon offters die Handels-Leuthe groſſe Lamenta-
tiones
vnd Querelen machen/ aber nicht erwegen daß jhre Auffſaͤtze vnnd
Financerey weit hoͤher kompt/ vnnd gelangen dardurch die groͤſſeſten
Reichthumer der Welt an die Kauffleuthe/ daß deren Theils ſich nicht
Adelich/ ſondern faſt Fuͤrſtl. halten vnd tractiren laſſen/ daruͤber GOtt
der HErꝛ ſelber klaget bey dem Propheten Ezechiel/ Cap. 27. & 28.
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Land/ꝛc.



AXIO-
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[100/0734] Das dritte Buch/ hoch er immer kan ſeine Wahr außbiethen vnd verkauffen wolte/ dahero auch in den Roͤmiſchen Geſetzen zubefinden. Quod in pretio emptionis venditionis, naturaliter (hoc eſt ex natura illius Contractus) liceat con- trahentibus le circum venire Vipian. in l. in cauſæ 16. §. 4. ff. de minorib. nemblich daß es gleichſam die Natur vnd Eygenſchafft dieſes Contracts mitbringe daß einer ſeinen Vortheil darbey bevor habe/ es muß aber ſolcher Gewin/ nach der Erbar- vnd Billigkeit proportionirt vnnd der Naͤchſte/ ſonderlich der einfaͤltige nicht zur Vngebuͤhr vberſetzet vnd ver- fortheilet werden/ welches S. Paulus ſeinen Theſſalonichern ernſtlich gebeut/ daß es der Wille GOttes ſeye/ daß niemand zu weit greiffe/ noch ſeinen Bruder verfortheile im Handel/ in der 1. an die Theſſalon. c. v. 6. gleichwol die wenigſten Kraͤmer bedencken abſonderlich werden in der Schrifft die Vorkaͤuffer vnd Monopoliſten/ die Korn/ Wein/ vnd andere Victualien vnd Wahren heuffig an ſich kauffen/ zu ruck vnd auff Thew- rung halten vnd darvon ehe nichtes verkauffen wollen/ the es auff hoͤchſte kommen/ darvon Salomon ſchreibet: Wer Korn inhaͤlt dem fluchen die Leuthe/ aber Seegen kompt vber den ſo es verkaufft/ in den Sprichwoͤrt. Cap. 11. v. 26. Noch aͤrger ſeynd die welche ex Compacto oder vnter ſich gemachter Verſtaͤndnuß/ die Wahren in Greß an ſich bringen/ hernacher vnter ſich vergleichen/ daß ſie ſo hoch vnd nicht geringer als ſie es geſetzet/ abgehen ſollen/ dahero offters geſchiehet/ daß was einen Thaler gegolten/ in kurtzer Zeit auff zwey biß in drey geſteigert wird/ auff ſolche vnd andere mehr Weiſe vnd Griffe bringen die Kauffleuthe/ Fuͤrſten/ Herꝛen/ Adel/ Vnadel/ Burger vnd Bauren in jhre Contribution, ſetzen jhnen gleich- ſamb Zollen vnd Tribut, auff alle Wahren nach jhrem belieben/ vnd ge- nieſſen dieſer jhrer eygenmaͤchtigen Inpoſten weit hoͤher/ als die Poten- taten/ Fuͤrſten/ vnd Herꝛen jhrer Zoͤlle/ welche jhre vornehmſte Regalia vnd Hoheiten ſind/ darvon offters die Handels-Leuthe groſſe Lamenta- tiones vnd Querelen machen/ aber nicht erwegen daß jhre Auffſaͤtze vnnd Financerey weit hoͤher kompt/ vnnd gelangen dardurch die groͤſſeſten Reichthumer der Welt an die Kauffleuthe/ daß deren Theils ſich nicht Adelich/ ſondern faſt Fuͤrſtl. halten vnd tractiren laſſen/ daruͤber GOtt der HErꝛ ſelber klaget bey dem Propheten Ezechiel/ Cap. 27. & 28. beſiehe oben das Axioma, Je beſſer fruchtbahrer Land/ꝛc. Vid. Strac. de Mercat. part. 1. n. 29. & ſeqq. AXIO-

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Zitationshilfe: Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653, S. 100. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/734>, abgerufen am 24.11.2024.