Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.Das ander Buch/ von oben gemelter Regul deß Göttlichen Verbotts/ nirgents in der Bi-bel gelesen/ die angezogene Exempla auch nicht also gethan/ daß sie eine solche exception a Regula dardurch das Gewissen so nicht viel scrupel leidet/ eines Gottseligen Regenten zu tranquilliren vnd zuversichern/ so kan ich bey mir nicht befinden/ wie ein Gewissenhaffter Theologus oder Politicus, einem Christlichen Regenten/ ohne Verletzunge deß Gewis- sens zu solcher Bündnuß sicher rathen könne. Keine Noth ist so groß daß sie Gottes Moral Gesetze auffhebe/ es seye dann daß Gott selber die ex- ception vnd Außnahm in seinem Wort offenbahret vnnd gut geheissen. Der König Saul gebrauchte einen solchen Behelff wie er deß Herrn sei- nes Gottes Gebott vbergangen/ vnnd sagte zu dem Propheten Samuel der an jhn abgefertiget war/ daß er/ auß/ für Augen stehender Gefahr vnd Noth/ es gewaget vnnd Brandopffer geopffert: bekahm aber von Samuel die Antwort: Du hast thörlich gethan/ vund nicht gehalten deß Herren deines Gottes Gebott: denn er hatte dein Reich bestättiget vber Jsrael für vnd für/ aber nun wird dein Reich nicht bestehen/etc. 1. Sam. c. 13. v. 12. & seqq. Ward also Saul sampt seinen Nachkommen/ der Königlichen Würde vnd Throns/ wiewol er mit dem Nothfall sich be- helffen wolte/ darumb priviret, daß er von den Gebotten deß Herren ab- gewichen/ derowegen es ein sehr schwerer Casus conscientiae vnd Gewis- sensfall ist/ auch in eusserster Noth von dem klaren Wort vnd Gebott Gottes ab-vnd pro Status Ratione, seinem Verstande vnd Gutdüncken nach neben auß zutretten vnd das zarte Gewissen zu graviren. Besser vnd verantwortlicher ist es/ Gott vertrawen vnnd Gewalt/ wann es je nicht zu endern stehet zu leiden/ als vnrecht zuthun/ vnnd wieder Gottes (5.) Tole- randa po- tius mala, quam con- tra expres- sam Dei prohibi- tionem fa- cienda. Tolerare malum patientiae est, facere malitiae, ideoque faepe pati debemus malum, ne faciamus peccatum. c quod sacris X quod mer. caus. c. sicut. cu trib. seqq. 32. quaest 4. Et pro Regula tenendum: propter necessit atem delinquere non opor- tere Geil. obs 102 n. 13.Gebott solche Mittel zu ergreiffen. (5.) Als Anno 1531. zu Franckfurt die Protestirende Fürsten mit den Reformirten Schweitzern/ in Hand- lunge stunden/ einen Bund auffzurichten/ hat der Churfürst zu Sach- sen/ seine Gesandten auch dahin geschicket/ vnnd durch dieselbe vorbrin- gen lassen/ daß er wol wüste/ wie hoch der Schweitzer Zusammensetzun- ge/ jhrer Macht vnd Gewalt halber/ den Protestirenden nötig vnnd er- sprießlich/ so könte der Churfürst doch bey sich nicht befinden/ wie er we- gen der grossen Discrepantz in der Religion/ sich uniren vnnd verbinden könte/ damit darauß nicht ein betrübter Außgang/ welchen die Schrifft denen ankündet/ die sich solcher Bündnussen zu jhrer Sicherunge ge- brauchet erfolgete/ Johan. Sleidan. lib. 8. Weyland Landgraff Philips zu Hessen der Großmüthige/ war zu solcher conjunction mit den Schwei-
Das ander Buch/ von oben gemelter Regul deß Goͤttlichen Verbotts/ nirgents in der Bi-bel geleſen/ die angezogene Exempla auch nicht alſo gethan/ daß ſie eine ſolche exception à Regula dardurch das Gewiſſen ſo nicht viel ſcrupel leidet/ eines Gottſeligen Regenten zu tranquilliren vnd zuverſichern/ ſo kan ich bey mir nicht befinden/ wie ein Gewiſſenhaffter Theologus oder Politicus, einem Chriſtlichen Regenten/ ohne Verletzunge deß Gewiſ- ſens zu ſolcher Buͤndnuß ſicher rathen koͤnne. Keine Noth iſt ſo groß daß ſie Gottes Moral Geſetze auffhebe/ es ſeye dann daß Gott ſelber die ex- ception vnd Außnahm in ſeinem Wort offenbahret vnnd gut geheiſſen. Der Koͤnig Saul gebrauchte einen ſolchen Behelff wie er deß Herꝛn ſei- nes Gottes Gebott vbergangen/ vnnd ſagte zu dem Propheten Samuel der an jhn abgefertiget war/ daß er/ auß/ fuͤr Augen ſtehender Gefahr vnd Noth/ es gewaget vnnd Brandopffer geopffert: bekahm aber von Samuel die Antwort: Du haſt thoͤrlich gethan/ vund nicht gehalten deß Herren deines Gottes Gebott: denn er hatte dein Reich beſtaͤttiget vber Jſrael fuͤr vnd fuͤr/ aber nun wird dein Reich nicht beſtehen/ꝛc. 1. Sam. c. 13. v. 12. & ſeqq. Ward alſo Saul ſampt ſeinen Nachkommen/ der Koͤniglichen Wuͤrde vnd Throns/ wiewol er mit dem Nothfall ſich be- helffen wolte/ darumb priviret, daß er von den Gebotten deß Herren ab- gewichen/ derowegen es ein ſehr ſchwerer Caſus conſcientiæ vnd Gewiſ- ſensfall iſt/ auch in euſſerſter Noth von dem klaren Wort vnd Gebott Gottes ab-vnd pro Status Ratione, ſeinem Verſtande vñ Gutduͤncken nach neben auß zutretten vnd das zarte Gewiſſen zu graviren. Beſſer vnd verantwortlicher iſt es/ Gott vertrawen vnnd Gewalt/ wann es je nicht zu endern ſtehet zu leiden/ als vnrecht zuthun/ vnnd wieder Gottes (5.) Tole- randa po- tius mala, quam con- tra expreſ- ſam Dei prohibi- tionem fa- cienda. Tolerare malum patientiæ eſt, facere malitiæ, ideoque fæpe pati debemus malum, ne faciamus peccatum. c quod ſacris X quod mer. cauſ. c. ſicut. cũ trib. ſeqq. 32. quæſt 4. Et pro Regula tenendum: propter neceſſit atem delinquere non opor- tere Geil. obſ 102 n. 13.Gebott ſolche Mittel zu ergreiffen. (5.) Als Anno 1531. zu Franckfurt die Proteſtirende Fuͤrſten mit den Reformirten Schweitzern/ in Hand- lunge ſtunden/ einen Bund auffzurichten/ hat der Churfuͤrſt zu Sach- ſen/ ſeine Geſandten auch dahin geſchicket/ vnnd durch dieſelbe vorbrin- gen laſſen/ daß er wol wuͤſte/ wie hoch der Schweitzer Zuſammenſetzun- ge/ jhrer Macht vnd Gewalt halber/ den Proteſtirenden noͤtig vnnd er- ſprießlich/ ſo koͤnte der Churfuͤrſt doch bey ſich nicht befinden/ wie er we- gen der groſſen Diſcrepantz in der Religion/ ſich uniren vnnd verbinden koͤnte/ damit darauß nicht ein betruͤbter Außgang/ welchen die Schrifft denen ankuͤndet/ die ſich ſolcher Buͤndnuſſen zu jhrer Sicherunge ge- brauchet erfolgete/ Johan. Sleidan. lib. 8. Weyland Landgraff Philips zu Heſſen der Großmuͤthige/ war zu ſolcher conjunction mit den Schwei-
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Das ander Buch/
von oben gemelter Regul deß Goͤttlichen Verbotts/ nirgents in der Bi-
bel geleſen/ die angezogene Exempla auch nicht alſo gethan/ daß ſie eine
ſolche exception à Regula dardurch das Gewiſſen ſo nicht viel ſcrupel
leidet/ eines Gottſeligen Regenten zu tranquilliren vnd zuverſichern/ ſo
kan ich bey mir nicht befinden/ wie ein Gewiſſenhaffter Theologus oder
Politicus, einem Chriſtlichen Regenten/ ohne Verletzunge deß Gewiſ-
ſens zu ſolcher Buͤndnuß ſicher rathen koͤnne. Keine Noth iſt ſo groß daß
ſie Gottes Moral Geſetze auffhebe/ es ſeye dann daß Gott ſelber die ex-
ception vnd Außnahm in ſeinem Wort offenbahret vnnd gut geheiſſen.
Der Koͤnig Saul gebrauchte einen ſolchen Behelff wie er deß Herꝛn ſei-
nes Gottes Gebott vbergangen/ vnnd ſagte zu dem Propheten Samuel
der an jhn abgefertiget war/ daß er/ auß/ fuͤr Augen ſtehender Gefahr
vnd Noth/ es gewaget vnnd Brandopffer geopffert: bekahm aber von
Samuel die Antwort: Du haſt thoͤrlich gethan/ vund nicht gehalten deß
Herren deines Gottes Gebott: denn er hatte dein Reich beſtaͤttiget vber
Jſrael fuͤr vnd fuͤr/ aber nun wird dein Reich nicht beſtehen/ꝛc. 1. Sam.
c. 13. v. 12. & ſeqq. Ward alſo Saul ſampt ſeinen Nachkommen/ der
Koͤniglichen Wuͤrde vnd Throns/ wiewol er mit dem Nothfall ſich be-
helffen wolte/ darumb priviret, daß er von den Gebotten deß Herren ab-
gewichen/ derowegen es ein ſehr ſchwerer Caſus conſcientiæ vnd Gewiſ-
ſensfall iſt/ auch in euſſerſter Noth von dem klaren Wort vnd Gebott
Gottes ab-vnd pro Status Ratione, ſeinem Verſtande vñ Gutduͤncken
nach neben auß zutretten vnd das zarte Gewiſſen zu graviren. Beſſer
vnd verantwortlicher iſt es/ Gott vertrawen vnnd Gewalt/ wann es je
nicht zu endern ſtehet zu leiden/ als vnrecht zuthun/ vnnd wieder Gottes
Gebott ſolche Mittel zu ergreiffen. (5.) Als Anno 1531. zu Franckfurt
die Proteſtirende Fuͤrſten mit den Reformirten Schweitzern/ in Hand-
lunge ſtunden/ einen Bund auffzurichten/ hat der Churfuͤrſt zu Sach-
ſen/ ſeine Geſandten auch dahin geſchicket/ vnnd durch dieſelbe vorbrin-
gen laſſen/ daß er wol wuͤſte/ wie hoch der Schweitzer Zuſammenſetzun-
ge/ jhrer Macht vnd Gewalt halber/ den Proteſtirenden noͤtig vnnd er-
ſprießlich/ ſo koͤnte der Churfuͤrſt doch bey ſich nicht befinden/ wie er we-
gen der groſſen Diſcrepantz in der Religion/ ſich uniren vnnd verbinden
koͤnte/ damit darauß nicht ein betruͤbter Außgang/ welchen die Schrifft
denen ankuͤndet/ die ſich ſolcher Buͤndnuſſen zu jhrer Sicherunge ge-
brauchet erfolgete/ Johan. Sleidan. lib. 8. Weyland Landgraff Philips
zu Heſſen der Großmuͤthige/ war zu ſolcher conjunction mit den
Schwei-
(5.) Tole-
randa po-
tius mala,
quam con-
tra expreſ-
ſam Dei
prohibi-
tionem fa-
cienda.
Tolerare
malum
patientiæ
eſt, facere
malitiæ,
ideoque
fæpe pati debemus malum, ne faciamus peccatum. c quod ſacris X quod mer. cauſ. c. ſicut. cũ
trib. ſeqq. 32. quæſt 4. Et pro Regula tenendum: propter neceſſit atem delinquere non opor-
tere Geil. obſ 102 n. 13.
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