Nach dem der König Demetrius Bericht erlauget/ daß sein Assyri- scher Groß-Fürst Nicanor mit seinem Heer von Juda geschlagen vnnd er selber im Treffen vmbkommen/ sandte er Bacchidem vnd Alcimum sambt seinem besten Kriegsvolck vnd Leib-Regimentern gen Jerusalem zwantzig tausend Mann zu Fuß vnd zwey tausend zu Roß/ deme zohe Ju- das vnter Augen mit drey tausend Mann/ wie aber die Juden advertir- ten vnd sahen/ daß zwischen jhnen vnd dem anziehenden mächtigen Fein- de gantz keine proportion, vnd diese jhnen weit vberlagen/ erschracken sie vnd theils flogen gar davon/ hielte Judas mit den vbrigen/ die bey jhme geblieben waren Kriegs-Rath/ die Majora oder mehrere Stimme gien- gen dahin/ weil sie die Juden dem Feinde nicht gewachsen/ vnd es nicht müglich mit einem so geringen Volcke etwas gegen den mächtigen Feind zu schaffen vnd stand zu halten/ sondern man solte sich für ds mahl mit guter Ordre reteriren vnd abziehen/ immit telst jhre gewichene Brüdere wieder herbeybringen sich verstärcken/ vnd als dann wieder an die Feinde(1.) Deus agit per media, nisi velit agere per mira- cula, de quibus si non con- stet, me- diorum ad quemvis actum de- stinatoru observan- dus ordo, & propor- tio, pru- denterque non teme- re, ac si fa- to res hu- manae vol- verentur, in rebus arduis maxime bello, pro- cedendu, aut in acie versandu. ziehen/ aber Judas war gar zu resolut, wolte diesen Rath nicht folgen/ sagte: das sey ferne/ daß wir fliehen solten/ ist vnsere Zeit kommen/ so wollen wir ritterlich sterben vmb vnsere Brüder vnnd vnsere Ehr nicht lassen zuschanden werden/ (1.) ließ darauff zu Felde blasen vnd zohe dem Feind vnter Augen/ recognoscirte, in was postur seine Bataille war/ fand dieselbe in drey Hauffen abgetheilet. Jn der avantgarde oder Vor- trab stunden die Schützen/ vnnd die besten Krieger. Den rechten Flügel führete der Feldhauptman Bacchides vnd gienge sampt den lincken Flü- gel in solcher Ordnunge auff Judam zu/ der griff den Vortrab ritterlich an/ vnd that eine Schlacht von Morgen an biß auff den Abend/ daß die Erde bebete von solchem Getümmel/ avancirte darauff ferner auff deß Bachidis rechten Flügel/ chargirte denselben mit solchem Helden- muth/ daß er sie in Schrecken vnd in die Flucht brachte/ jagte jhnen nach biß an den Berg Aßdod/ darauff gienge jhme der lincke Flügel/ der noch in keiner Action gewesen war in die Flancke/ daß er sich gegen diese wie- der wenden muste/ defendirte sich lange vnd hielte sich Manlich/ daß viel vmbkamen vnd verwundet wurden auff beyden Seiten/ aber weil der Juden gar zu wenig vnd bereit durch die vorgangene travaille abgemat- tet waren/ Judas selber auch darüber bliebe/ nahmen die vbrigen die Flucht vnd machete Bachides nach erhaltener Victori/ weil kein Wie- derstand da war in Judea zu Jerusalem vnd in andern Stätten was er wolte/ wie zulesen im 1. Buch der Macchab. c. 9.
Der tapffere Held Judas hätte hie besser gethan/ daß er seiner Of- ficirer Rath gefolget/ vnd weil gar kein proportion zwischen 3000. vnd
22000.
A a a a ij
Von dem Weltlichen Stande.
Nach dem der Koͤnig Demetrius Bericht erlauget/ daß ſein Aſſyri- ſcher Groß-Fuͤrſt Nicanor mit ſeinem Heer von Juda geſchlagen vnnd er ſelber im Treffen vmbkommen/ ſandte er Bacchidem vnd Alcimum ſambt ſeinem beſten Kriegsvolck vnd Leib-Regimentern gen Jeruſalem zwantzig tauſend Mann zu Fuß vnd zwey tauſend zu Roß/ deme zohe Ju- das vnter Augen mit drey tauſend Mann/ wie aber die Juden advertir- ten vnd ſahen/ daß zwiſchen jhnen vnd dem anziehenden maͤchtigen Fein- de gantz keine proportion, vnd dieſe jhnen weit vberlagen/ erſchracken ſie vnd theils flogen gar davon/ hielte Judas mit den vbrigen/ die bey jhme geblieben waren Kriegs-Rath/ die Majora oder mehrere Stimme gien- gen dahin/ weil ſie die Juden dem Feinde nicht gewachſen/ vnd es nicht muͤglich mit einem ſo geringen Volcke etwas gegen den maͤchtigẽ Feind zu ſchaffen vnd ſtand zu halten/ ſondern man ſolte ſich fuͤr ds mahl mit guter Ordre reteriren vnd abziehen/ immit telſt jhre gewichene Bruͤdere wieder herbeybringen ſich verſtaͤrcken/ vnd als dann wieder an die Feinde(1.) Deus agit per media, niſi velit agere per mira- cula, de quibus ſi non con- ſtet, me- diorum ad quemvis actum de- ſtinatorũ obſervan- dus ordo, & propor- tio, pru- denterque non teme- rè, ac ſi fa- to res hu- manæ vol- verentur, in rebus arduis maximè bello, pro- cedendũ, aut in acie verſandū. ziehen/ aber Judas war gar zu reſolut, wolte dieſen Rath nicht folgen/ ſagte: das ſey ferne/ daß wir fliehen ſolten/ iſt vnſere Zeit kommen/ ſo wollen wir ritterlich ſterben vmb vnſere Bruͤder vnnd vnſere Ehr nicht laſſen zuſchanden werden/ (1.) ließ darauff zu Felde blaſen vnd zohe dem Feind vnter Augen/ recognoſcirte, in was poſtur ſeine Bataille war/ fand dieſelbe in drey Hauffen abgetheilet. Jn der avantgarde oder Vor- trab ſtunden die Schuͤtzen/ vnnd die beſten Krieger. Den rechten Fluͤgel fuͤhrete der Feldhauptman Bacchides vnd gienge ſampt den lincken Fluͤ- gel in ſolcher Ordnunge auff Judam zu/ der griff den Vortrab ritterlich an/ vnd that eine Schlacht von Morgen an biß auff den Abend/ daß die Erde bebete von ſolchem Getuͤmmel/ avancirte darauff ferner auff deß Bachidis rechten Fluͤgel/ chargirte denſelben mit ſolchem Helden- muth/ daß er ſie in Schrecken vnd in die Flucht brachte/ jagte jhnen nach biß an den Berg Aßdod/ darauff gienge jhme der lincke Fluͤgel/ der noch in keiner Action geweſen war in die Flancke/ daß er ſich gegen dieſe wie- der wenden muſte/ defendirte ſich lange vnd hielte ſich Manlich/ daß viel vmbkamen vnd verwundet wurden auff beyden Seiten/ aber weil der Juden gar zu wenig vnd bereit durch die vorgangene travaille abgemat- tet waren/ Judas ſelber auch daruͤber bliebe/ nahmen die vbrigen die Flucht vnd machete Bachides nach erhaltener Victori/ weil kein Wie- derſtand da war in Judea zu Jeruſalem vnd in andern Staͤtten was er wolte/ wie zuleſen im 1. Buch der Macchab. c. 9.
Der tapffere Held Judas haͤtte hie beſſer gethan/ daß er ſeiner Of- ficirer Rath gefolget/ vnd weil gar kein proportion zwiſchen 3000. vnd
22000.
A a a a ij
<TEI><text><body><divn="1"><divn="2"><divn="3"><pbfacs="#f0549"n="373[371]"/><fwplace="top"type="header"><hirendition="#b">Von dem Weltlichen Stande.</hi></fw><lb/><p>Nach dem der Koͤnig Demetrius Bericht erlauget/ daß ſein Aſſyri-<lb/>ſcher Groß-Fuͤrſt Nicanor mit ſeinem Heer von Juda geſchlagen vnnd<lb/>
er ſelber im Treffen vmbkommen/ ſandte er Bacchidem vnd Alcimum<lb/>ſambt ſeinem beſten Kriegsvolck vnd Leib-Regimentern gen Jeruſalem<lb/>
zwantzig tauſend Mann zu Fuß vnd zwey tauſend zu Roß/ deme zohe Ju-<lb/>
das vnter Augen mit drey tauſend Mann/ wie aber die Juden <hirendition="#aq">advertir-<lb/>
ten</hi> vnd ſahen/ daß zwiſchen jhnen vnd dem anziehenden maͤchtigen Fein-<lb/>
de gantz keine <hirendition="#aq">proportion,</hi> vnd dieſe jhnen weit vberlagen/ erſchracken ſie<lb/>
vnd theils flogen gar davon/ hielte Judas mit den vbrigen/ die bey jhme<lb/>
geblieben waren Kriegs-Rath/ die Majora oder mehrere Stimme gien-<lb/>
gen dahin/ weil ſie die Juden dem Feinde nicht gewachſen/ vnd es nicht<lb/>
muͤglich mit einem ſo geringen Volcke etwas gegen den maͤchtigẽ Feind<lb/>
zu ſchaffen vnd ſtand zu halten/ ſondern man ſolte ſich fuͤr ds mahl mit<lb/>
guter <hirendition="#aq">Ordre reteriren</hi> vnd abziehen/ immit telſt jhre gewichene Bruͤdere<lb/>
wieder herbeybringen ſich verſtaͤrcken/ vnd als dann wieder an die Feinde<noteplace="right">(1.) <hirendition="#aq">Deus<lb/>
agit per<lb/>
media, niſi<lb/>
velit agere<lb/>
per mira-<lb/>
cula, de<lb/>
quibus ſi<lb/>
non con-<lb/>ſtet, me-<lb/>
diorum ad<lb/>
quemvis<lb/>
actum de-<lb/>ſtinatorũ<lb/>
obſervan-<lb/>
dus ordo,<lb/>& propor-<lb/>
tio, pru-<lb/>
denterque<lb/>
non teme-<lb/>
rè, ac ſi fa-<lb/>
to res hu-<lb/>
manæ vol-<lb/>
verentur,<lb/>
in rebus<lb/>
arduis<lb/>
maximè<lb/>
bello, pro-<lb/>
cedendũ,<lb/>
aut in acie<lb/>
verſandū.</hi></note><lb/>
ziehen/ aber Judas war gar zu <hirendition="#aq">reſolut,</hi> wolte dieſen Rath nicht folgen/<lb/>ſagte: das ſey ferne/ daß wir fliehen ſolten/ iſt vnſere Zeit kommen/ ſo<lb/>
wollen wir ritterlich ſterben vmb vnſere Bruͤder vnnd vnſere Ehr nicht<lb/>
laſſen zuſchanden werden/ (1.) ließ darauff zu Felde blaſen vnd zohe dem<lb/>
Feind vnter Augen/ <hirendition="#aq">recognoſcirte,</hi> in was <hirendition="#aq">poſtur</hi>ſeine <hirendition="#aq">Bataille</hi> war/<lb/>
fand dieſelbe in drey Hauffen abgetheilet. Jn der <hirendition="#aq">avantgarde</hi> oder Vor-<lb/>
trab ſtunden die Schuͤtzen/ vnnd die beſten Krieger. Den rechten Fluͤgel<lb/>
fuͤhrete der Feldhauptman Bacchides vnd gienge ſampt den lincken Fluͤ-<lb/>
gel in ſolcher Ordnunge auff Judam zu/ der griff den Vortrab ritterlich<lb/>
an/ vnd that eine Schlacht von Morgen an biß auff den Abend/ daß die<lb/>
Erde bebete von ſolchem Getuͤmmel/ <hirendition="#aq">avancirte</hi> darauff ferner auff deß<lb/>
Bachidis rechten Fluͤgel/ <hirendition="#aq">chargirte</hi> denſelben mit ſolchem Helden-<lb/>
muth/ daß er ſie in Schrecken vnd in die Flucht brachte/ jagte jhnen nach<lb/>
biß an den Berg Aßdod/ darauff gienge jhme der lincke Fluͤgel/ der noch<lb/>
in keiner <hirendition="#aq">Action</hi> geweſen war in die Flancke/ daß er ſich gegen dieſe wie-<lb/>
der wenden muſte/ <hirendition="#aq">defendirte</hi>ſich lange vnd hielte ſich Manlich/ daß viel<lb/>
vmbkamen vnd verwundet wurden auff beyden Seiten/ aber weil der<lb/>
Juden gar zu wenig vnd bereit durch die vorgangene <hirendition="#aq">travaille</hi> abgemat-<lb/>
tet waren/ Judas ſelber auch daruͤber bliebe/ nahmen die vbrigen die<lb/>
Flucht vnd machete Bachides nach erhaltener Victori/ weil kein Wie-<lb/>
derſtand da war in Judea zu Jeruſalem vnd in andern Staͤtten was er<lb/>
wolte/ wie zuleſen im 1. Buch der Macchab. c. 9.</p><lb/><p>Der tapffere Held Judas haͤtte hie beſſer gethan/ daß er ſeiner Of-<lb/>
ficirer Rath gefolget/ vnd weil gar kein <hirendition="#aq">proportion</hi> zwiſchen 3000. vnd<lb/><fwplace="bottom"type="sig">A a a a ij</fw><fwplace="bottom"type="catch">22000.</fw><lb/></p></div></div></div></body></text></TEI>
[373[371]/0549]
Von dem Weltlichen Stande.
Nach dem der Koͤnig Demetrius Bericht erlauget/ daß ſein Aſſyri-
ſcher Groß-Fuͤrſt Nicanor mit ſeinem Heer von Juda geſchlagen vnnd
er ſelber im Treffen vmbkommen/ ſandte er Bacchidem vnd Alcimum
ſambt ſeinem beſten Kriegsvolck vnd Leib-Regimentern gen Jeruſalem
zwantzig tauſend Mann zu Fuß vnd zwey tauſend zu Roß/ deme zohe Ju-
das vnter Augen mit drey tauſend Mann/ wie aber die Juden advertir-
ten vnd ſahen/ daß zwiſchen jhnen vnd dem anziehenden maͤchtigen Fein-
de gantz keine proportion, vnd dieſe jhnen weit vberlagen/ erſchracken ſie
vnd theils flogen gar davon/ hielte Judas mit den vbrigen/ die bey jhme
geblieben waren Kriegs-Rath/ die Majora oder mehrere Stimme gien-
gen dahin/ weil ſie die Juden dem Feinde nicht gewachſen/ vnd es nicht
muͤglich mit einem ſo geringen Volcke etwas gegen den maͤchtigẽ Feind
zu ſchaffen vnd ſtand zu halten/ ſondern man ſolte ſich fuͤr ds mahl mit
guter Ordre reteriren vnd abziehen/ immit telſt jhre gewichene Bruͤdere
wieder herbeybringen ſich verſtaͤrcken/ vnd als dann wieder an die Feinde
ziehen/ aber Judas war gar zu reſolut, wolte dieſen Rath nicht folgen/
ſagte: das ſey ferne/ daß wir fliehen ſolten/ iſt vnſere Zeit kommen/ ſo
wollen wir ritterlich ſterben vmb vnſere Bruͤder vnnd vnſere Ehr nicht
laſſen zuſchanden werden/ (1.) ließ darauff zu Felde blaſen vnd zohe dem
Feind vnter Augen/ recognoſcirte, in was poſtur ſeine Bataille war/
fand dieſelbe in drey Hauffen abgetheilet. Jn der avantgarde oder Vor-
trab ſtunden die Schuͤtzen/ vnnd die beſten Krieger. Den rechten Fluͤgel
fuͤhrete der Feldhauptman Bacchides vnd gienge ſampt den lincken Fluͤ-
gel in ſolcher Ordnunge auff Judam zu/ der griff den Vortrab ritterlich
an/ vnd that eine Schlacht von Morgen an biß auff den Abend/ daß die
Erde bebete von ſolchem Getuͤmmel/ avancirte darauff ferner auff deß
Bachidis rechten Fluͤgel/ chargirte denſelben mit ſolchem Helden-
muth/ daß er ſie in Schrecken vnd in die Flucht brachte/ jagte jhnen nach
biß an den Berg Aßdod/ darauff gienge jhme der lincke Fluͤgel/ der noch
in keiner Action geweſen war in die Flancke/ daß er ſich gegen dieſe wie-
der wenden muſte/ defendirte ſich lange vnd hielte ſich Manlich/ daß viel
vmbkamen vnd verwundet wurden auff beyden Seiten/ aber weil der
Juden gar zu wenig vnd bereit durch die vorgangene travaille abgemat-
tet waren/ Judas ſelber auch daruͤber bliebe/ nahmen die vbrigen die
Flucht vnd machete Bachides nach erhaltener Victori/ weil kein Wie-
derſtand da war in Judea zu Jeruſalem vnd in andern Staͤtten was er
wolte/ wie zuleſen im 1. Buch der Macchab. c. 9.
(1.) Deus
agit per
media, niſi
velit agere
per mira-
cula, de
quibus ſi
non con-
ſtet, me-
diorum ad
quemvis
actum de-
ſtinatorũ
obſervan-
dus ordo,
& propor-
tio, pru-
denterque
non teme-
rè, ac ſi fa-
to res hu-
manæ vol-
verentur,
in rebus
arduis
maximè
bello, pro-
cedendũ,
aut in acie
verſandū.
Der tapffere Held Judas haͤtte hie beſſer gethan/ daß er ſeiner Of-
ficirer Rath gefolget/ vnd weil gar kein proportion zwiſchen 3000. vnd
22000.
A a a a ij
Informationen zur CAB-Ansicht
Diese Ansicht bietet Ihnen die Darstellung des Textes in normalisierter Orthographie.
Diese Textvariante wird vollautomatisch erstellt und kann aufgrund dessen auch Fehler enthalten.
Alle veränderten Wortformen sind grau hinterlegt. Als fremdsprachliches Material erkannte
Textteile sind ausgegraut dargestellt.
Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653, S. 373[371]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/549>, abgerufen am 22.11.2024.
Alle Inhalte dieser Seite unterstehen, soweit nicht anders gekennzeichnet, einer
Creative-Commons-Lizenz.
Die Rechte an den angezeigten Bilddigitalisaten, soweit nicht anders gekennzeichnet, liegen bei den besitzenden Bibliotheken.
Weitere Informationen finden Sie in den DTA-Nutzungsbedingungen.
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf
diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken
dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder
nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der
Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden.
Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des
§ 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen
Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung
der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu
vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
Zitierempfehlung: Deutsches Textarchiv. Grundlage für ein Referenzkorpus der neuhochdeutschen Sprache. Herausgegeben von der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften, Berlin 2024. URL: https://www.deutschestextarchiv.de/.