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Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.

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Das ander Buch/
ten begabet. Esai. c. 11. v. 6. & 9. Nach deinem Sieg wird dir dein Volck
willig opffern im heiligen Schmuck/ deine Kinder werden dir gebohren
werden/ wie der Thaw auß der Morgenröthe. Psalm. 110. v. 3. Rom. 8. v.
(2.) Elega-
ter Eras-
mus in Pa-
raphras. c.
8. ad Ro-
man v. 15.
allegat.
Non duru
est, inquit
Spiritus,
Imperiu.
Evocat ad
magna, sed
volentes
& cupidos:
aspirat e-
nim vim
amoris, cui
nihil pot-
est esse dif-
ficile, nihil
non suave.
Ut suo spi-
ritu vivit
Co rpus,
ita suo spi-
ritu vivit
anima. Quicunque itaque aguntur Spiritu Dei (non armis & tormentis) filij Dei sunt. Filij spi-
rant ac reddunt indolem paternam, & alacres ultroque faciunt, quod senserint illi placere. Servi
quoniam Domino natura conjunction sunt, metu continentur. Accepistis Spiritum Dei per
quem adoptati estis in numerum, non servorum sed filiorum Dei. Et in allegata Epistola ad Co-
rinth. c. 3. v. 12. Mosaica lex inquit, quoniam metu suppliciorum continebat in officio, servilis e-
rat, & velum servitutis est indicium. At ubi Spiritus Domini Iesu, qui secretos addit stimulos, ut
injussi quoque feramur ad officia pietatis, ibi libertas est. Hactenus Erasmus. Idem in Epistol.
quadam Friburgi XVI. Calend. Maij Anno 1531. ad Eding. audomar. scripta certe, inquit, cogere
non est Evangelicum Confer Hug Groti. de jur. bell. lib. 2 c. 20 n 28.
15. & 1. ad Corinth. 3. v. 12. (2.) Die Stätte so die Apostel nicht hören
noch das Evangelium annehmen wolten/ hat der Herr Christus selber
nicht zu bekriegen/ sondern zu verlassen gebotten. Matth. 10. v. 14. Ja als
die Jünger Christi jhn bathen die Samaritaner jhrer Vndanckbahr-
vnnd Wiedersetzligkeit halber mit Fewr vom Himmel zu verbrennen/
schlug er jhnen solches rund ab. Luc. 9. v. 54. Garlöblich vnd Christlich
wird vom König Stephano in Polen referirt, daß er zusagen pflegen/ er
wolte vber der Menschen Gewissen nicht herrschen/ dann sich Gott allein
diese drey Dinge vorbehalten: Etwas auß nichts zu schaffen/ zu künfftige
Dinge zu wissen/ vnd vber die Gewissen zu herrschen.

Wer sich dieses nun vnterstehet/ der greiffet GOtt dem Allerhöch-
sten in seine Göttliche Hoheit/ Ampt vnd Reservata.

Kayser Maximil. der ander hat pflegen zusagen/ daß keine grössere
Tyranney seyn könte/ als die Herrschafft vber die Gewissen.

Es rühmet zwar Pater Leimermannus in vita Ferdinandi II. lib. 1.
c. 1.
daß bey jhrer Kayserlichen Mayest. Regierunge in der Steyermarck/
Kärndten/ Crain/ hernacher auß Böhmen/ Mähren/ Oesterreich alle
Evangelische Religions verwandten/ die er Vncatholische nennet/ auß-
geschaffet/ vnd durch dero Eyffer vnd Macht an die hundert mahl hun-
dert tausend/ zu der Catholischen Religion genötiget vnnd gebracht wor-
den/ vnd man dahero Ferdinandum II. solcher Provincien Aposteln oder
einen Apostolischen Kayser mit fuge nennen möge. (3.)

Mit
(3.) Verba ejus ita habent: Haud segnius votum restituendae Religionis Deo reddidit, quam
concepit. Primo, ut alibi vidimus, Styriam, Carinthiam, Carnioliam penitus expurgavit. Dein-
de ex Bohemiae Regno, Moravia & utraque Austria Acatholicos Praedicatores omnes dimisit,
Catholicosque suffecit, eo animarum proventu, ut nonnulli, absque temeritate affirmare posse
existiment, Ferdinandi zelo ac opera, centies centena millia hominu ad Ecclesiae Catholicae gre-
mium esse revocata, adeoq Ferdinandum omni jure posse ac debere harum Provinciarum A-
postolum dici, aut Apostolici Imperatoris cognomento decorari. In Ungaria ac Silesia ea re-
parandae Catholicae Fidei jecit fundamenta, quibus hodie stre[n]ue Ferdinandus III. naternae ae-
mulus Pietatis superaedificat.

Das ander Buch/
ten begabet. Eſai. c. 11. v. 6. & 9. Nach deinem Sieg wird dir dein Volck
willig opffern im heiligen Schmuck/ deine Kinder werden dir gebohren
werden/ wie der Thaw auß der Morgenroͤthe. Pſalm. 110. v. 3. Rom. 8. v.
(2.) Elegã-
ter Eraſ-
mus in Pa-
raphraſ. c.
8. ad Ro-
man v. 15.
allegat.
Non durũ
eſt, inquit
Spiritus,
Imperiũ.
Evocat ad
magna, ſed
volentes
& cupidos:
aſpirat e-
nim vim
amoris, cui
nihil pot-
eſt eſſe dif-
ficile, nihil
non ſuave.
Ut ſuo ſpi-
ritu vivit
Co rpus,
ita ſuo ſpi-
ritu vivit
anima. Quicunque itaque aguntur Spiritu Dei (non armis & tormentis) filij Dei ſunt. Filij ſpi-
rant ac reddunt indolem paternam, & alacres ultroq́ue faciunt, quod ſenſerint illi placere. Servi
quoniam Domino natura conjunction ſunt, metu continentur. Accepiſtis Spiritum Dei per
quem adoptati eſtis in numerum, non ſervorum ſed filiorum Dei. Et in allegata Epiſtola ad Co-
rinth. c. 3. v. 12. Moſaica lex inquit, quoniam metu ſuppliciorum continebat in officio, ſervilis e-
rat, & velum ſervitutis eſt indicium. At ubi Spiritus Domini Ieſu, qui ſecretos addit ſtimulos, ut
injuſſi quoq́ue feramur ad officia pietatis, ibi libertas eſt. Hactenus Eraſmus. Idem in Epiſtol.
quadam Friburgi XVI. Calend. Maij Anno 1531. ad Eding. audomar. ſcripta certè, inquit, cogere
non eſt Evangelicum Confer Hug Groti. de jur. bell. lib. 2 c. 20 n 28.
15. & 1. ad Corinth. 3. v. 12. (2.) Die Staͤtte ſo die Apoſtel nicht hoͤren
noch das Evangelium annehmen wolten/ hat der Herꝛ Chriſtus ſelber
nicht zu bekriegen/ ſondern zu verlaſſen gebotten. Matth. 10. v. 14. Ja als
die Jünger Chriſti jhn bathen die Samaritaner jhrer Vndanckbahr-
vnnd Wiederſetzligkeit halber mit Fewr vom Himmel zu verbrennen/
ſchlug er jhnen ſolches rund ab. Luc. 9. v. 54. Garloͤblich vnd Chriſtlich
wird vom Koͤnig Stephano in Polen referirt, daß er zuſagen pflegen/ er
wolte vber der Menſchen Gewiſſen nicht herꝛſchen/ dann ſich Gott allein
dieſe drey Dinge vorbehalten: Etwas auß nichts zu ſchaffen/ zu kuͤnfftige
Dinge zu wiſſen/ vnd vber die Gewiſſen zu herꝛſchen.

Wer ſich dieſes nun vnterſtehet/ der greiffet GOtt dem Allerhoͤch-
ſten in ſeine Goͤttliche Hoheit/ Ampt vnd Reſervata.

Kayſer Maximil. der ander hat pflegen zuſagen/ daß keine groͤſſere
Tyranney ſeyn koͤnte/ als die Herꝛſchafft vber die Gewiſſen.

Es ruͤhmet zwar Pater Leimermannus in vita Ferdinandi II. lib. 1.
c. 1.
daß bey jhrer Kayſerlichen Mayeſt. Regierunge in der Steyermarck/
Kaͤrndten/ Crain/ hernacher auß Boͤhmen/ Maͤhren/ Oeſterreich alle
Evangeliſche Religions verwandten/ die er Vncatholiſche nennet/ auß-
geſchaffet/ vnd durch dero Eyffer vnd Macht an die hundert mahl hun-
dert tauſend/ zu der Catholiſchen Religion genoͤtiget vnnd gebracht wor-
den/ vnd man dahero Ferdinandum II. ſolcher Provincien Apoſteln oder
einen Apoſtoliſchen Kayſer mit fuge nennen moͤge. (3.)

Mit
(3.) Verba ejus ita habent: Haud ſegnius votum reſtituendæ Religionis Deo reddidit, quam
concepit. Primò, ut alibi vidimus, Styriam, Carinthiam, Carnioliam penitus expurgavit. Dein-
dè ex Bohemiæ Regno, Moravia & utraque Auſtria Acatholicos Prædicatores omnes dimiſit,
Catholicoſq́ue ſuffecit, eo animarum proventu, ut nonnulli, abſque temeritate affirmare poſſe
exiſtiment, Ferdinandi zelo ac operâ, centies centena millia hominũ ad Eccleſiæ Catholicæ gre-
mium eſſe revocata, adeoq́ Ferdinandum omni jure poſſe ac debere harum Provinciarum A-
poſtolum dici, aut Apoſtolici Imperatoris cognomento decorari. In Ungariâ ac Sileſia ea re-
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[296/0474] Das ander Buch/ ten begabet. Eſai. c. 11. v. 6. & 9. Nach deinem Sieg wird dir dein Volck willig opffern im heiligen Schmuck/ deine Kinder werden dir gebohren werden/ wie der Thaw auß der Morgenroͤthe. Pſalm. 110. v. 3. Rom. 8. v. 15. & 1. ad Corinth. 3. v. 12. (2.) Die Staͤtte ſo die Apoſtel nicht hoͤren noch das Evangelium annehmen wolten/ hat der Herꝛ Chriſtus ſelber nicht zu bekriegen/ ſondern zu verlaſſen gebotten. Matth. 10. v. 14. Ja als die Jünger Chriſti jhn bathen die Samaritaner jhrer Vndanckbahr- vnnd Wiederſetzligkeit halber mit Fewr vom Himmel zu verbrennen/ ſchlug er jhnen ſolches rund ab. Luc. 9. v. 54. Garloͤblich vnd Chriſtlich wird vom Koͤnig Stephano in Polen referirt, daß er zuſagen pflegen/ er wolte vber der Menſchen Gewiſſen nicht herꝛſchen/ dann ſich Gott allein dieſe drey Dinge vorbehalten: Etwas auß nichts zu ſchaffen/ zu kuͤnfftige Dinge zu wiſſen/ vnd vber die Gewiſſen zu herꝛſchen. (2.) Elegã- ter Eraſ- mus in Pa- raphraſ. c. 8. ad Ro- man v. 15. allegat. Non durũ eſt, inquit Spiritus, Imperiũ. Evocat ad magna, ſed volentes & cupidos: aſpirat e- nim vim amoris, cui nihil pot- eſt eſſe dif- ficile, nihil non ſuave. Ut ſuo ſpi- ritu vivit Co rpus, ita ſuo ſpi- ritu vivit anima. Quicunque itaque aguntur Spiritu Dei (non armis & tormentis) filij Dei ſunt. Filij ſpi- rant ac reddunt indolem paternam, & alacres ultroq́ue faciunt, quod ſenſerint illi placere. Servi quoniam Domino natura conjunction ſunt, metu continentur. Accepiſtis Spiritum Dei per quem adoptati eſtis in numerum, non ſervorum ſed filiorum Dei. Et in allegata Epiſtola ad Co- rinth. c. 3. v. 12. Moſaica lex inquit, quoniam metu ſuppliciorum continebat in officio, ſervilis e- rat, & velum ſervitutis eſt indicium. At ubi Spiritus Domini Ieſu, qui ſecretos addit ſtimulos, ut injuſſi quoq́ue feramur ad officia pietatis, ibi libertas eſt. Hactenus Eraſmus. Idem in Epiſtol. quadam Friburgi XVI. Calend. Maij Anno 1531. ad Eding. audomar. ſcripta certè, inquit, cogere non eſt Evangelicum Confer Hug Groti. de jur. bell. lib. 2 c. 20 n 28. Wer ſich dieſes nun vnterſtehet/ der greiffet GOtt dem Allerhoͤch- ſten in ſeine Goͤttliche Hoheit/ Ampt vnd Reſervata. Kayſer Maximil. der ander hat pflegen zuſagen/ daß keine groͤſſere Tyranney ſeyn koͤnte/ als die Herꝛſchafft vber die Gewiſſen. Es ruͤhmet zwar Pater Leimermannus in vita Ferdinandi II. lib. 1. c. 1. daß bey jhrer Kayſerlichen Mayeſt. Regierunge in der Steyermarck/ Kaͤrndten/ Crain/ hernacher auß Boͤhmen/ Maͤhren/ Oeſterreich alle Evangeliſche Religions verwandten/ die er Vncatholiſche nennet/ auß- geſchaffet/ vnd durch dero Eyffer vnd Macht an die hundert mahl hun- dert tauſend/ zu der Catholiſchen Religion genoͤtiget vnnd gebracht wor- den/ vnd man dahero Ferdinandum II. ſolcher Provincien Apoſteln oder einen Apoſtoliſchen Kayſer mit fuge nennen moͤge. (3.) Mit (3.) Verba ejus ita habent: Haud ſegnius votum reſtituendæ Religionis Deo reddidit, quam concepit. Primò, ut alibi vidimus, Styriam, Carinthiam, Carnioliam penitus expurgavit. Dein- dè ex Bohemiæ Regno, Moravia & utraque Auſtria Acatholicos Prædicatores omnes dimiſit, Catholicoſq́ue ſuffecit, eo animarum proventu, ut nonnulli, abſque temeritate affirmare poſſe exiſtiment, Ferdinandi zelo ac operâ, centies centena millia hominũ ad Eccleſiæ Catholicæ gre- mium eſſe revocata, adeoq́ Ferdinandum omni jure poſſe ac debere harum Provinciarum A- poſtolum dici, aut Apoſtolici Imperatoris cognomento decorari. In Ungariâ ac Sileſia ea re- parandæ Catholicæ Fidei jecit fundamenta, quibus hodiè ſtrenuè Ferdinandus III. naternæ æ- mulus Pietatis ſuperædificat.

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Zitationshilfe: Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653, S. 296. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/474>, abgerufen am 25.11.2024.