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Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.

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Von dem weltlichen Stande.


AXIOMA XXXVIII.
Die Potentaten welche Rationem Status für jhren
Abgott halten/ können niemand lieben/ als
den sie fürchten/ daß er schaden
könne.

ALs der Asiatische König Demetrius, mit dem Alexandro Antio-
chi
deß Edlen Sohn in Krieg geriethe/ nahme er sich sonderlicher
Liebe vnd Freundschafft bey Jonathan der Macchabeer Fürsten
vnd seinem Volck an/ ohnerachtet er seinen Bruder Judam vmb-
gebracht/ vnd dem Jüdischen Volck viel Leyds gethan/ (1) die Vrsache(1) Pro-
prium est
humani
ingenii
odisse,
quos laese-
ris. Tacit.

aber war diese/ weil er sich besorgte/ bey dem Jonatha möchte das manet
alta mente repostum,
auffwachen/ er möchte sein Schart wider außwe-
tzen/ vnd die jhme zugefügte Injurien, Gewalt vnd Vnrecht bey solcher
Occasion ahnden vnd seinem deß Antiochi Feinde/ dem Alexandro zu
Hülffe kommen/ gedachte es wäre besser daß er diesem zuvor käme/ vnd
Jonathan mit List vnderm Schein guter Freundschafft an sich zöge/
schrieb derowegen einen gar freundlichen Brieff an Jonathan/ nahm
jhn für einen Bunds genossen vnd Freund auff/ erlaubte jhme Kriegs-
volck anzunehmen zu armiren/ vnd zu halten/ gab seinem Commendan-
ten auff der Burg zu Jerusalem Ordre, daß er dem Jonathan die Geis-
sel herauß geben/ vnd auff freyen Fuß stellen solte/ im 1. Buch der Mac-
chab. Cap. 10. v. 11. & seqq. Hätte sich dieser Demetrius für Jonathan nicht
gefürchtet/ daß er jhme schaden könte/ weil er ein guter Soldat vnd mit
seinem Volck noch considerabel war/ jhme damit nutzen/ oder wann er
dem Alexandro zuzöge/ Abbruch thunkönte/ würde er so viel vnd grosse
Complementen von seiner Propension vnd geneigten Willen/ oder wie
die Holländer sprechen goden Getierenheit gegen Jonathan nicht ge-
macht/ viel weniger solches mit würcklicher Bezeigung contestiret vnd
jhme so viel gestattet vnd vergonnet haben. Wil ein Regent oder Volck
bey einem grossen Potentaten geliebet vnd für Freund gehalten werden/
muß er dahin sehen vnd seinen Staat also einrichten/ daß er bey demsel-
ben considerabel bleibe/ vnd auff eine oder andere Occasion vnd Bege-
benheit jhme nutzen oder schaden könne/ vnd er jhn deßwegen auß
Furcht lieben vnd zum Freunde halten müsse.

Auß
Ll ij
Von dem weltlichen Stande.


AXIOMA XXXVIII.
Die Potentaten welche Rationem Status fuͤr jhren
Abgott halten/ koͤnnen niemand lieben/ als
den ſie fuͤrchten/ daß er ſchaden
koͤnne.

ALs der Aſiatiſche Koͤnig Demetrius, mit dem Alexandro Antio-
chi
deß Edlen Sohn in Krieg geriethe/ nahme er ſich ſonderlicher
Liebe vnd Freundſchafft bey Jonathan der Macchabeer Fuͤrſten
vnd ſeinem Volck an/ ohnerachtet er ſeinen Bruder Judam vmb-
gebracht/ vnd dem Juͤdiſchen Volck viel Leyds gethan/ (1) die Vrſache(1) Pro-
prium eſt
humani
ingenii
odiſſe,
quos læſe-
ris. Tacit.

aber war dieſe/ weil er ſich beſorgte/ bey dem Jonatha moͤchte das manet
alta mente repoſtum,
auffwachen/ er moͤchte ſein Schart wider außwe-
tzen/ vnd die jhme zugefuͤgte Injurien, Gewalt vnd Vnrecht bey ſolcher
Occaſion ahnden vnd ſeinem deß Antiochi Feinde/ dem Alexandro zu
Hülffe kommen/ gedachte es waͤre beſſer daß er dieſem zuvor kaͤme/ vnd
Jonathan mit Liſt vnderm Schein guter Freundſchafft an ſich zoͤge/
ſchrieb derowegen einen gar freundlichen Brieff an Jonathan/ nahm
jhn fuͤr einen Bunds genoſſen vnd Freund auff/ erlaubte jhme Kriegs-
volck anzunehmen zu armiren/ vnd zu halten/ gab ſeinem Commendan-
ten auff der Burg zu Jeruſalem Ordre, daß er dem Jonathan die Geiſ-
ſel herauß geben/ vnd auff freyen Fuß ſtellen ſolte/ im 1. Buch der Mac-
chab. Cap. 10. v. 11. & ſeqq. Haͤtte ſich dieſer Demetrius fuͤr Jonathan nicht
gefuͤrchtet/ daß er jhme ſchaden koͤnte/ weil er ein guter Soldat vnd mit
ſeinem Volck noch conſiderabel war/ jhme damit nutzen/ oder wann er
dem Alexandro zuzoͤge/ Abbruch thunkoͤnte/ wuͤrde er ſo viel vnd groſſe
Complementen von ſeiner Propenſion vnd geneigten Willen/ oder wie
die Hollaͤnder ſprechen goden Getierenheit gegen Jonathan nicht ge-
macht/ viel weniger ſolches mit wuͤrcklicher Bezeigung conteſtiret vnd
jhme ſo viel geſtattet vnd vergonnet haben. Wil ein Regent oder Volck
bey einem groſſen Potentaten geliebet vnd fuͤr Freund gehalten werden/
muß er dahin ſehen vnd ſeinen Staat alſo einrichten/ daß er bey demſel-
ben conſiderabel bleibe/ vnd auff eine oder andere Occaſion vnd Bege-
benheit jhme nutzen oder ſchaden koͤnne/ vnd er jhn deßwegen auß
Furcht lieben vnd zum Freunde halten müſſe.

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Zitationshilfe: Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653, S. 83. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/269>, abgerufen am 19.11.2024.