Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.Von dem weltlichen Stande. zumercken. Nero hat seine Kunst zur Tyranney vnd Boßheit mißbrauchet/ deß-gleichen haben gethan/ Gallienus, Julianus vnd andere: vid. Theatr. Zwinger. vol. 5. l. 1. p. 1197. Aber hierauff ist leicht die Antwort zu finden/ daß die Geschickligkeit vnd Wissenschafft an vnd vor sich/ keinen Regenten zu vnlöblicher Regierung vnd Thaten veranlasse/ angesehen die studia einem jeden/ was gut oder böß/ was löblich oder thadelhafft/ wie andere Regenten von Anbegin der Welt regieret/ woruber sie gelobet oder gethadelt worden/ was sie Gutes zur Nachfolge/ vnd Böses zur Ab- schew verlassen/ vor Augen stellen: daß aber etliche gelehrte Herrn übel regiert/ kompt ex Accidenti, ist ein Mißbrauch vnd kan den löblichen studiis nicht beyge- messen werden/ (Doctrina omnibus mortalious honori est. Neand.) Man muß al- lenthalben den Mißbrauch von dem rechten Gebrauch vnderscheiden. Was gutes in Künsten lernen vnd recht gebrauchen hat noch keinem geschadet oder zu Schan- den gemacht/ sondern vielen genutzet vnd herrlich gemacht. Jns gemein aber kompt der Mißbrauch daher/ daß die Herrn nicht das Quod decet, sondern das/ Quod li- bet, licet, vorziehen vnd bey sich praevaliren lassen/ vnd dann daß sie auff jhre eygene Wisset schafft vnd erudition gar zu viel sich verlassen/ vnd meynen/ sie wissen es vor sich allein alles besser als jhre Räthe/ verachten dieselbe vnd werden stoltz/ darauff er- folgte dann Gottes Straff vnd Verblendung in Rathschlägen vnd Handlungen/ da heist es dann/ wie Syrach lehret vnd spricht: Gott wirfft die hoffärtige Fürsten vom Stuhl herunder vnd setzet demüthige drauff. Syr. Cap. 10. v. 17. (-- -- Frangit Deus omne superbum Vnd habe ich hiervon mit mehrerm in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Eccle- chen wisse/
Von dem weltlichen Stande. zumercken. Nero hat ſeine Kunſt zur Tyranney vnd Boßheit mißbrauchet/ deß-gleichen haben gethan/ Gallienus, Julianus vnd andere: vid. Theatr. Zwinger. vol. 5. l. 1. p. 1197. Aber hierauff iſt leicht die Antwort zu finden/ daß die Geſchickligkeit vnd Wiſſenſchafft an vnd vor ſich/ keinen Regenten zu vnloͤblicher Regierung vnd Thaten veranlaſſe/ angeſehen die ſtudia einem jeden/ was gut oder boͤß/ was loͤblich oder thadelhafft/ wie andere Regenten von Anbegin der Welt regieret/ worůber ſie gelobet oder gethadelt worden/ was ſie Gutes zur Nachfolge/ vnd Boͤſes zur Ab- ſchew verlaſſen/ vor Augen ſtellen: daß aber etliche gelehrte Herꝛn uͤbel regiert/ kompt ex Accidenti, iſt ein Mißbrauch vnd kan den loͤblichen ſtudiis nicht beyge- meſſen werden/ (Doctrina omnibus mortalious honori eſt. Neand.) Man muß al- lenthalben den Mißbrauch von dem rechten Gebrauch vnderſcheiden. Was gutes in Kuͤnſten lernen vnd recht gebrauchen hat noch keinem geſchadet oder zu Schan- den gemacht/ ſondern vielen genutzet vnd herꝛlich gemacht. Jns gemein aber kompt der Mißbrauch daher/ daß die Herꝛn nicht das Quod decet, ſondern das/ Quod li- bet, licet, vorziehen vnd bey ſich prævaliren laſſen/ vnd dann daß ſie auff jhre eygene Wiſſet ſchafft vnd erudition gar zu viel ſich verlaſſen/ vnd meynen/ ſie wiſſen es vor ſich allein alles beſſer als jhre Raͤthe/ verachten dieſelbe vnd werden ſtoltz/ darauff er- folgte dann Gottes Straff vnd Verblendung in Rathſchlaͤgen vnd Handlungen/ da heiſt es dann/ wie Syrach lehret vnd ſpricht: Gott wirfft die hoffaͤrtige Fuͤrſten vom Stuhl herunder vnd ſetzet demuͤthige drauff. Syr. Cap. 10. v. 17. (— — Frangit Deus omne ſuperbum Vnd habe ich hiervon mit mehrerm in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Eccle- chen wiſſe/
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Von dem weltlichen Stande.
zumercken. Nero hat ſeine Kunſt zur Tyranney vnd Boßheit mißbrauchet/ deß-
gleichen haben gethan/ Gallienus, Julianus vnd andere: vid. Theatr. Zwinger. vol.
5. l. 1. p. 1197. Aber hierauff iſt leicht die Antwort zu finden/ daß die Geſchickligkeit
vnd Wiſſenſchafft an vnd vor ſich/ keinen Regenten zu vnloͤblicher Regierung vnd
Thaten veranlaſſe/ angeſehen die ſtudia einem jeden/ was gut oder boͤß/ was loͤblich
oder thadelhafft/ wie andere Regenten von Anbegin der Welt regieret/ worůber ſie
gelobet oder gethadelt worden/ was ſie Gutes zur Nachfolge/ vnd Boͤſes zur Ab-
ſchew verlaſſen/ vor Augen ſtellen: daß aber etliche gelehrte Herꝛn uͤbel regiert/
kompt ex Accidenti, iſt ein Mißbrauch vnd kan den loͤblichen ſtudiis nicht beyge-
meſſen werden/ (Doctrina omnibus mortalious honori eſt. Neand.) Man muß al-
lenthalben den Mißbrauch von dem rechten Gebrauch vnderſcheiden. Was gutes
in Kuͤnſten lernen vnd recht gebrauchen hat noch keinem geſchadet oder zu Schan-
den gemacht/ ſondern vielen genutzet vnd herꝛlich gemacht. Jns gemein aber kompt
der Mißbrauch daher/ daß die Herꝛn nicht das Quod decet, ſondern das/ Quod li-
bet, licet, vorziehen vnd bey ſich prævaliren laſſen/ vnd dann daß ſie auff jhre eygene
Wiſſet ſchafft vnd erudition gar zu viel ſich verlaſſen/ vnd meynen/ ſie wiſſen es vor
ſich allein alles beſſer als jhre Raͤthe/ verachten dieſelbe vnd werden ſtoltz/ darauff er-
folgte dann Gottes Straff vnd Verblendung in Rathſchlaͤgen vnd Handlungen/
da heiſt es dann/ wie Syrach lehret vnd ſpricht: Gott wirfft die hoffaͤrtige Fuͤrſten
vom Stuhl herunder vnd ſetzet demuͤthige drauff. Syr. Cap. 10. v. 17.
(— — Frangit Deus omne ſuperbum
Magna cadunt, inflata crepant, tumefacta premuntur.
Prudent.
Inquinat egregios adiuncta ſuperbia mores
Claudian.)
Vnd habe ich hiervon mit mehrerm in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Eccle-
ſiaſt. lib. 2. claſ. 1. cap. 4. n. 6. & ſeqq. uſque ad n. 14. Hierbey iſt gleichwol dieſes zu ad-
vertiren, daß es nicht eben ſo hoch vonnoͤthen/ daß ein junger Herꝛ/ ſich lang mit der
Grammatic vnd andern Schulſachen ſchleppe/ oder ſelber gar Grammaticen
ſchreibe/ vnd damit ſeinen zu hoͤhern Geſchaͤfften von Gott verliehenen Eſprit, Ver-
ſtand/ vnd die edle Zeit verbringe; (Nolointerim Principem, cui multa incum-
bunt ſe totum & omnibus ſtudiis dare. Teneat cum Agricola exſapientia modum,
& ex Præcepto citati Euripidis, non omnia ſciat, ſed quæ civitati & muneri ſuo
utilia ſunt. Sufficiuntilla quæ eum commendant & iuvent. Ariſtot. 5. Politic. c.
11. & ex eo eleganter Jacob. Levecot in obſervat. Politic. ad Sueton. Cai. Jul. Cæſ.
vid. & Tacit. lib. 12. Annal.) ſondern ſolchen ſtudiis oblige/ darauß er deren Dinge
Wiſſenſchafft zuſchoͤpffen vnd zulernen/ die einem verſtaͤndigen Regenten/ zu loͤb-
licher weiſer Regierung bey Friedens vnd Kriegszeiten/ in ſeinen Handlungen ein
Liecht geben/ nutzlich vnd noͤthig ſeyn koͤnnen/ daß er nemblich verſchledene Spra-
chen wiſſe/
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