Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653.

Bild:
<< vorherige Seite

Von dem Geistlichen Stande.
schuldig/ daß ist/ der hat vor diesem Rath erscheinen vnd seiner Sententz
erwarten müssen.

Als der löbliche König Josaphat auß dem blutigen Kriege/ darin
er mit dem Achab sich begeben/ glücklich wider zu Landen vnnd Leuthen
kommen/ hat er nicht allein die Weltliche Gerichte wol bestellet/ vnnd die
Richter mit stattlicher Jnstruction vnd Gerichtsordnunge versehen/ son-
dern hat auch das bey der Gottlosen Könige Zeiten fast zerfallenes Con-
sistoriu
oder Synedrion vnd Kirchen Rath auß Geist-vnnd Weltlichen
Personen wider angerichtet/ vnd den Priester Amasiam zum Praesiden-
ten gesetzet/ darvon die Schrifft also redet: Auch bestellete Josaphat zu
Jerusalem auß den Leviten vnd Priestern/ vnd auß den Obristen Vät-
tern vnter Jsrael vber das Gericht deß Herren/ vnd vber die Sachen/ vnd
ließ sie zu Jerusalem wohnen/etc. 2. Chron. c. 19. v. 8.

Nach diesem Exempe haben die Evangelische Chur-Füsten vnnd
Stände/ nachdeme durch den Passawischen Vertrag vnd darauff erfol-
geten tewren Religion Frieden deß Stuhls zu Rom/ Geistliche Juris-
diction in jhren Landen vnd Gebiethen suspendirt, auch allenthalben
Consistoria, Geistliche Gerichte oder einen Kirchen-Rath angeordnet/
welches dann dem Worte Gottes vnd dem hohen Obrigkeitlichen Ampte
nicht zu wieder/ sondern allerdings gemeeß.

Dann Gott hat allen Königen/ Regenten/ vnnd hohen Obrigkei-
ten/ die Custodiam vnd Bewahrung deß gantzen Gesetzbuches vnnd also
beyde Taffeln anbefohlen. Deuter. c. 17. Jos. c. 1. (2.)

(2.)
Hinc illud:
Cujus est
Regio, il-
lius etiam
est Reli-
gio. Hoc
est. Qui Iu-
ra Regia
vel terri-
torialia in
sua Regio-
ne usur-
pat, ad illu
etiam per-
tinet cura
& inspe-
ctio Reli-
gionis.

Zu der ersten gehöret nun der Gottesdienst/ dessen Auffsicht vnnd
gute Ordnunge. Also hat Josaphat nicht zuviel/ sondern löblich vnnd wol
gethan/ daß er in sacris gute Ordnunge vnd ein Geistlich Consiftorium
bestellet vnd angeordnet/ wie gemeldet.

Es ist auch auß den Kirchen vnd andern Historien bekant/ daß die
erste Christliche Kayser vnd Könige sich deß Kirchen Regiments ange-
nommen/ darin gewisse Verordnunge vnnd Gesetze gegeben/ auch die
Päpste selben eingesetzet vnd bestettiget/ darvon ich weitleufftiger gehan
delt in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Ecclesiast. lib. 3. Clas. 1. c. 1. n. 9.
& seqq.

Es haben aber der Päpstliche Stuel zu Rom vnnd die Geistligkeit
der Christlichen Keyser/ Könige vnd Regenten jemehr vnnd mehr die
Geistlich Jurisdiction an sich gezogen/ vnd endlich der Weltlichen hohen
Obrigkeit gantz nichts daran gestatten/ sondern jhres gefallens damit al-
lein disponiren, schalten vnd walten wollen.

Als
L iij

Von dem Geiſtlichen Stande.
ſchuldig/ daß iſt/ der hat vor dieſem Rath erſcheinen vnd ſeiner Sententz
erwarten müſſen.

Als der loͤbliche Koͤnig Joſaphat auß dem blutigen Kriege/ darin
er mit dem Achab ſich begeben/ gluͤcklich wider zu Landen vnnd Leuthen
kommen/ hat er nicht allein die Weltliche Gerichte wol beſtellet/ vnnd die
Richter mit ſtattlicher Jnſtruction vnd Gerichtsordnunge verſehen/ ſon-
dern hat auch das bey der Gottloſen Koͤnige Zeiten faſt zerfallenes Con-
ſiſtoriũ
oder Synedrion vnd Kirchen Rath auß Geiſt-vnnd Weltlichen
Perſonen wider angerichtet/ vnd den Prieſter Amaſiam zum Præſiden-
ten geſetzet/ darvon die Schrifft alſo redet: Auch beſtellete Joſaphat zu
Jeruſalem auß den Leviten vnd Prieſtern/ vnd auß den Obriſten Vaͤt-
tern vnter Jſrael vber das Gericht deß Herren/ vnd vber die Sachen/ vnd
ließ ſie zu Jeruſalem wohnen/ꝛc. 2. Chron. c. 19. v. 8.

Nach dieſem Exempe haben die Evangeliſche Chur-Fuͤſten vnnd
Staͤnde/ nachdeme durch den Paſſawiſchen Vertrag vnd darauff erfol-
geten tewren Religion Frieden deß Stuhls zu Rom/ Geiſtliche Juris-
diction in jhren Landen vnd Gebiethen ſuſpendirt, auch allenthalben
Conſiſtoria, Geiſtliche Gerichte oder einen Kirchen-Rath angeordnet/
welches dann dem Worte Gottes vñ dem hohen Obrigkeitlichen Ampte
nicht zu wieder/ ſondern allerdings gemeeß.

Dann Gott hat allen Koͤnigen/ Regenten/ vnnd hohen Obrigkei-
ten/ die Cuſtodiam vnd Bewahrung deß gantzen Geſetzbuches vnnd alſo
beyde Taffeln anbefohlen. Deuter. c. 17. Joſ. c. 1. (2.)

(2.)
Hinc illud:
Cujus eſt
Regio, il-
lius etiam
eſt Reli-
gio. Hoc
eſt. Qui Iu-
ra Regia
vel terri-
torialia in
ſua Regio-
ne uſur-
pat, ad illũ
etiam per-
tinet cura
& inſpe-
ctio Reli-
gionis.

Zu der erſten gehoͤret nun der Gottesdienſt/ deſſen Auffſicht vnnd
gute Ordnunge. Alſo hat Joſaphat nicht zuviel/ ſondern loͤblich vnnd wol
gethan/ daß er in ſacris gute Ordnunge vnd ein Geiſtlich Conſiftorium
beſtellet vnd angeordnet/ wie gemeldet.

Es iſt auch auß den Kirchen vnd andern Hiſtorien bekant/ daß die
erſte Chriſtliche Kayſer vnd Koͤnige ſich deß Kirchen Regiments ange-
nommen/ darin gewiſſe Verordnunge vnnd Geſetze gegeben/ auch die
Paͤpſte ſelben eingeſetzet vnd beſtettiget/ darvon ich weitleufftiger gehan
delt in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Eccleſiaſt. lib. 3. Claſ. 1. c. 1. n. 9.
& ſeqq.

Es haben aber der Paͤpſtliche Stuel zu Rom vnnd die Geiſtligkeit
der Chriſtlichen Keyſer/ Koͤnige vnd Regenten jemehr vnnd mehr die
Geiſtlich Juriſdiction an ſich gezogen/ vnd endlich der Weltlichen hohen
Obrigkeit gantz nichts daran geſtatten/ ſondern jhres gefallens damit al-
lein diſponiren, ſchalten vnd walten wollen.

Als
L iij
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <p><pb facs="#f0151" n="85"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Von dem Gei&#x017F;tlichen Stande.</hi></fw><lb/>
&#x017F;chuldig/ daß i&#x017F;t/ der hat vor die&#x017F;em Rath er&#x017F;cheinen vnd &#x017F;einer Sententz<lb/>
erwarten mü&#x017F;&#x017F;en.</p><lb/>
            <p>Als der lo&#x0364;bliche Ko&#x0364;nig Jo&#x017F;aphat auß dem blutigen Kriege/ darin<lb/>
er mit dem Achab &#x017F;ich begeben/ glu&#x0364;cklich wider zu Landen vnnd Leuthen<lb/>
kommen/ hat er nicht allein die Weltliche Gerichte wol be&#x017F;tellet/ vnnd die<lb/>
Richter mit &#x017F;tattlicher Jn&#x017F;truction vnd Gerichtsordnunge ver&#x017F;ehen/ &#x017F;on-<lb/>
dern hat auch das bey der Gottlo&#x017F;en Ko&#x0364;nige Zeiten fa&#x017F;t zerfallenes <hi rendition="#aq">Con-<lb/>
&#x017F;i&#x017F;tori&#x0169;</hi> oder <hi rendition="#aq">Synedrion</hi> vnd Kirchen Rath auß Gei&#x017F;t-vnnd Weltlichen<lb/>
Per&#x017F;onen wider angerichtet/ vnd den Prie&#x017F;ter Ama&#x017F;iam zum Pr<hi rendition="#aq">æ</hi>&#x017F;iden-<lb/>
ten ge&#x017F;etzet/ darvon die Schrifft al&#x017F;o redet: Auch be&#x017F;tellete Jo&#x017F;aphat zu<lb/>
Jeru&#x017F;alem auß den Leviten vnd Prie&#x017F;tern/ vnd auß den Obri&#x017F;ten Va&#x0364;t-<lb/>
tern vnter J&#x017F;rael vber das Gericht deß Herren/ vnd vber die Sachen/ vnd<lb/>
ließ &#x017F;ie zu Jeru&#x017F;alem wohnen/&#xA75B;c. 2. Chron. c. 19. v. 8.</p><lb/>
            <p>Nach die&#x017F;em Exempe haben die Evangeli&#x017F;che Chur-Fu&#x0364;&#x017F;ten vnnd<lb/>
Sta&#x0364;nde/ nachdeme durch den Pa&#x017F;&#x017F;awi&#x017F;chen Vertrag vnd darauff erfol-<lb/>
geten tewren Religion Frieden deß Stuhls zu Rom/ Gei&#x017F;tliche Juris-<lb/>
diction in jhren Landen vnd Gebiethen <hi rendition="#aq">&#x017F;u&#x017F;pendirt,</hi> auch allenthalben<lb/><hi rendition="#aq">Con&#x017F;i&#x017F;toria,</hi> Gei&#x017F;tliche Gerichte oder einen Kirchen-Rath angeordnet/<lb/>
welches dann dem Worte Gottes vñ dem hohen Obrigkeitlichen Ampte<lb/>
nicht zu wieder/ &#x017F;ondern allerdings gemeeß.</p><lb/>
            <p>Dann Gott hat allen Ko&#x0364;nigen/ Regenten/ vnnd hohen Obrigkei-<lb/>
ten/ die <hi rendition="#aq">Cu&#x017F;todiam</hi> vnd Bewahrung deß gantzen Ge&#x017F;etzbuches vnnd al&#x017F;o<lb/>
beyde Taffeln anbefohlen. Deuter. c. 17. Jo&#x017F;. c. 1. (2.)</p>
            <note place="right"> <hi rendition="#aq">(2.)<lb/>
Hinc illud:<lb/>
Cujus e&#x017F;t<lb/>
Regio, il-<lb/>
lius etiam<lb/>
e&#x017F;t Reli-<lb/>
gio. Hoc<lb/>
e&#x017F;t. Qui Iu-<lb/>
ra Regia<lb/>
vel terri-<lb/>
torialia in<lb/>
&#x017F;ua Regio-<lb/>
ne u&#x017F;ur-<lb/>
pat, ad ill&#x0169;<lb/>
etiam per-<lb/>
tinet cura<lb/>
&amp; in&#x017F;pe-<lb/>
ctio Reli-<lb/>
gionis.</hi> </note><lb/>
            <p>Zu der er&#x017F;ten geho&#x0364;ret nun der Gottesdien&#x017F;t/ de&#x017F;&#x017F;en Auff&#x017F;icht vnnd<lb/>
gute Ordnunge. Al&#x017F;o hat Jo&#x017F;aphat nicht zuviel/ &#x017F;ondern lo&#x0364;blich vnnd wol<lb/>
gethan/ daß er <hi rendition="#aq">in &#x017F;acris</hi> gute Ordnunge vnd ein Gei&#x017F;tlich <hi rendition="#aq">Con&#x017F;iftorium</hi><lb/>
be&#x017F;tellet vnd angeordnet/ wie gemeldet.</p><lb/>
            <p>Es i&#x017F;t auch auß den Kirchen vnd andern Hi&#x017F;torien bekant/ daß die<lb/>
er&#x017F;te Chri&#x017F;tliche Kay&#x017F;er vnd Ko&#x0364;nige &#x017F;ich deß Kirchen Regiments ange-<lb/>
nommen/ darin gewi&#x017F;&#x017F;e Verordnunge vnnd Ge&#x017F;etze gegeben/ auch die<lb/>
Pa&#x0364;p&#x017F;te &#x017F;elben einge&#x017F;etzet vnd be&#x017F;tettiget/ darvon ich weitleufftiger gehan<lb/>
delt in meinem Tractat. <hi rendition="#aq">de Regim. Sec. &amp; Eccle&#x017F;ia&#x017F;t. lib. 3. Cla&#x017F;. 1. c. 1. n. 9.<lb/>
&amp; &#x017F;eqq.</hi></p><lb/>
            <p>Es haben aber der Pa&#x0364;p&#x017F;tliche Stuel zu Rom vnnd die Gei&#x017F;tligkeit<lb/>
der Chri&#x017F;tlichen Key&#x017F;er/ Ko&#x0364;nige vnd Regenten jemehr vnnd mehr die<lb/>
Gei&#x017F;tlich <hi rendition="#aq">Juri&#x017F;diction</hi> an &#x017F;ich gezogen/ vnd endlich der Weltlichen hohen<lb/>
Obrigkeit gantz nichts daran ge&#x017F;tatten/ &#x017F;ondern jhres gefallens damit al-<lb/>
lein <hi rendition="#aq">di&#x017F;poniren,</hi> &#x017F;chalten vnd walten wollen.</p><lb/>
            <fw place="bottom" type="sig">L iij</fw>
            <fw place="bottom" type="catch">Als</fw><lb/>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[85/0151] Von dem Geiſtlichen Stande. ſchuldig/ daß iſt/ der hat vor dieſem Rath erſcheinen vnd ſeiner Sententz erwarten müſſen. Als der loͤbliche Koͤnig Joſaphat auß dem blutigen Kriege/ darin er mit dem Achab ſich begeben/ gluͤcklich wider zu Landen vnnd Leuthen kommen/ hat er nicht allein die Weltliche Gerichte wol beſtellet/ vnnd die Richter mit ſtattlicher Jnſtruction vnd Gerichtsordnunge verſehen/ ſon- dern hat auch das bey der Gottloſen Koͤnige Zeiten faſt zerfallenes Con- ſiſtoriũ oder Synedrion vnd Kirchen Rath auß Geiſt-vnnd Weltlichen Perſonen wider angerichtet/ vnd den Prieſter Amaſiam zum Præſiden- ten geſetzet/ darvon die Schrifft alſo redet: Auch beſtellete Joſaphat zu Jeruſalem auß den Leviten vnd Prieſtern/ vnd auß den Obriſten Vaͤt- tern vnter Jſrael vber das Gericht deß Herren/ vnd vber die Sachen/ vnd ließ ſie zu Jeruſalem wohnen/ꝛc. 2. Chron. c. 19. v. 8. Nach dieſem Exempe haben die Evangeliſche Chur-Fuͤſten vnnd Staͤnde/ nachdeme durch den Paſſawiſchen Vertrag vnd darauff erfol- geten tewren Religion Frieden deß Stuhls zu Rom/ Geiſtliche Juris- diction in jhren Landen vnd Gebiethen ſuſpendirt, auch allenthalben Conſiſtoria, Geiſtliche Gerichte oder einen Kirchen-Rath angeordnet/ welches dann dem Worte Gottes vñ dem hohen Obrigkeitlichen Ampte nicht zu wieder/ ſondern allerdings gemeeß. Dann Gott hat allen Koͤnigen/ Regenten/ vnnd hohen Obrigkei- ten/ die Cuſtodiam vnd Bewahrung deß gantzen Geſetzbuches vnnd alſo beyde Taffeln anbefohlen. Deuter. c. 17. Joſ. c. 1. (2.) Zu der erſten gehoͤret nun der Gottesdienſt/ deſſen Auffſicht vnnd gute Ordnunge. Alſo hat Joſaphat nicht zuviel/ ſondern loͤblich vnnd wol gethan/ daß er in ſacris gute Ordnunge vnd ein Geiſtlich Conſiftorium beſtellet vnd angeordnet/ wie gemeldet. Es iſt auch auß den Kirchen vnd andern Hiſtorien bekant/ daß die erſte Chriſtliche Kayſer vnd Koͤnige ſich deß Kirchen Regiments ange- nommen/ darin gewiſſe Verordnunge vnnd Geſetze gegeben/ auch die Paͤpſte ſelben eingeſetzet vnd beſtettiget/ darvon ich weitleufftiger gehan delt in meinem Tractat. de Regim. Sec. & Eccleſiaſt. lib. 3. Claſ. 1. c. 1. n. 9. & ſeqq. Es haben aber der Paͤpſtliche Stuel zu Rom vnnd die Geiſtligkeit der Chriſtlichen Keyſer/ Koͤnige vnd Regenten jemehr vnnd mehr die Geiſtlich Juriſdiction an ſich gezogen/ vnd endlich der Weltlichen hohen Obrigkeit gantz nichts daran geſtatten/ ſondern jhres gefallens damit al- lein diſponiren, ſchalten vnd walten wollen. Als L iij

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/151
Zitationshilfe: Reinkingk, Dietrich: Biblische Policey. Frankfurt (Main), 1653, S. 85. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/reinkingk_policey_1653/151>, abgerufen am 24.11.2024.