als schanden angezogen werden könne. Wiewohl ich keines wegs in ab- red bin/ daß vil stattliche Ingenia sein mögen/ die vnserer Mutterspra- che auch dißfalls wohl mächtig/ vnd sie nach würden zu tractiren wü- sten. Warumb aber solches biß anhero zuruck gestellet/ kan ich eigent- lich bey mir nicht ermessen. Dann daß ich es der Poesie selber/ als einer vnnötigen vnd vergeblichen wissenschafft zueschreiben solte/ glaube ich nimmermehr/ daß einiger verständiger diesem vnbesonnenen Vrtheil beyfall geben könne. Diese fürtrefliche art zuschreiben ist vor alters so hoch geschetzt worden/ daß auch der Weltweiseste Mensch Socrates, an seinem ende sie für die Handt zunehmen sich vnderstanden/ vnd ver- meint er könne die Vnsterblichkeit der Seelen eher nicht empfinden/ dann wann er durch die Poeterey/ als nächste Staffel zu derselben/ dahin ge- langte. Vnd daß ich nit berühre/ was Plato dißfalls weiter erzehlet/ so mit verwunderung zu lesen/ wissen alle gelerte/ wie von anfang her auff eben diese Kunst so vil gehalten worden/ daß man die Poeten eine heim- liche zusammenkunfft vnd verbüntnuß mit den Göttern zuhaben ge- argwohnet/ vnd jhre Schrifften als Orackel vnd Propheceyungen ge- halten hat. Item/ daß Homerus der Brunnenquell vnd Vrsprung aller Weißheit zu sein geschetzet worden. Daß der grosse Alexander, deß- gleichen die Sonne nicht beschienen/ eben dieses Homeri gedichte alle- zeit vnder sein Haubtküssen gelegt/ vnd auff so einem Edlen Schatz wohl zu ruhen vermeinet. Daß vorgegeben worden/ Orpheus, weil er durch dieses mittel die noch vnbezwungene vnd verwildete Hertzen zu guten Sitten vnd der Tugent angewiesen/ habe die vnbendigen Thiere sampt Bergen/ Wusten vnd Wäldern mit seinem Gesang beweget. Vnd was sonsten hin vnd wieder bey den Griechen zufinden. Bey den Römern auch ist Virgilius in solch ansehen kommen/ daß/ wie Quintilianus, o- der wer er ist/ meldet/ als man etliche seiner Vers offentlich verlesen/ das gantze Volck auß sonderlicher würdigung auffgestanden/ vnd daß jhm/ wann er gegenwertig gewesen/ solche Ehr als Kayser Augusto selbst widerfahren sey. Daß ich deß weisen Moysis Lobgesanges/ der Psal- men/ deß hohen Lieds Salomonis, vnd anderer örter in Heiliger Schrifft geschweige/ welche nicht weniger Poetisch/ vnd mit solcher Zierligkeit geschrieben sein/ daß sie so weit vber alle Weltliche gedicht steigen/ so weit die Himlischen ding alle Irrdische Eitelkeit vbertreffen: daß der H. Geist auch zwar die lehre der Heyden verworffen hat/ aber nicht die wort/ wie S. Ambrosius klärlich erweiset/ vnd in der alten vbersetzung der Bibel noch zusehen; da den Gigantes, Valles Titanum, Sirenes, filiae Sirenum, Cocytus, pneumaputhonos, vnd dergleichen/ so von den Poeten
ent-
als ſchanden angezogen werden koͤnne. Wiewohl ich keines wegs in ab- red bin/ daß vil ſtattliche Ingenia ſein moͤgen/ die vnſerer Mutterſpra- che auch dißfalls wohl maͤchtig/ vnd ſie nach wuͤrden zu tractiren wuͤ- ſten. Warumb aber ſolches biß anhero zuruck geſtellet/ kan ich eigent- lich bey mir nicht ermeſſen. Dañ daß ich es der Poëſie ſelber/ als einer vnnoͤtigen vnd vergeblichen wiſſenſchafft zueſchreiben ſolte/ glaube ich nimmermehr/ daß einiger verſtaͤndiger dieſem vnbeſonnenen Vrtheil beyfall geben koͤnne. Dieſe fuͤrtrefliche art zuſchreiben iſt vor alters ſo hoch geſchetzt worden/ daß auch der Weltweiſeſte Menſch Socrates, an ſeinem ende ſie fuͤr die Handt zunehmen ſich vnderſtanden/ vnd ver- meint er koͤnne die Vnſterblichkeit der Seelen eher nicht empfindẽ/ dañ wañ er durch die Poeterey/ als naͤchſte Staffel zu derſelben/ dahin ge- langte. Vnd daß ich nit beruͤhre/ was Plato dißfalls weiter erzehlet/ ſo mit verwunderung zu leſen/ wiſſen alle gelerte/ wie von anfang her auff eben dieſe Kunſt ſo vil gehalten worden/ daß man die Poeten eine heim- liche zuſammenkunfft vnd verbuͤntnuß mit den Goͤttern zuhaben ge- argwohnet/ vnd jhre Schrifften als Orackel vnd Propheceyungen ge- halten hat. Item/ daß Homerus der Brunnenquell vnd Vrſprung aller Weißheit zu ſein geſchetzet worden. Daß der groſſe Alexander, deß- gleichen die Sonne nicht beſchienen/ eben dieſes Homeri gedichte alle- zeit vnder ſein Haubtkuͤſſen gelegt/ vnd auff ſo einem Edlẽ Schatz wohl zu ruhen vermeinet. Daß vorgegeben worden/ Orpheus, weil er durch dieſes mittel die noch vnbezwungene vnd verwildete Hertzen zu guten Sitten vnd der Tugent angewieſen/ habe die vnbendigẽ Thiere ſampt Bergen/ Wuſten vnd Waͤldern mit ſeinem Geſang beweget. Vnd was ſonſten hin vnd wieder bey den Griechen zufinden. Bey den Roͤmern auch iſt Virgilius in ſolch anſehen kommen/ daß/ wie Quintilianus, o- der wer er iſt/ meldet/ als man etliche ſeiner Vers offentlich verleſen/ das gantze Volck auß ſonderlicher wuͤrdigung auffgeſtanden/ vnd daß jhm/ wañ er gegenwertig geweſen/ ſolche Ehr als Kayſer Auguſto ſelbſt widerfahren ſey. Daß ich deß weiſen Moyſis Lobgeſanges/ der Pſal- men/ deß hohẽ Lieds Salomonis, vnd anderer oͤrter in Heiliger Schrifft geſchweige/ welche nicht weniger Poetiſch/ vnd mit ſolcher Zierligkeit geſchrieben ſein/ daß ſie ſo weit vber alle Weltliche gedicht ſteigẽ/ ſo weit die Himliſchẽ ding alle Irꝛdiſche Eitelkeit vbertreffen: daß der H. Geiſt auch zwar die lehre der Heyden verworffen hat/ aber nicht die wort/ wie S. Ambroſius klaͤrlich erweiſet/ vnd in der alten vberſetzung der Bibel noch zuſehen; da den Gigantes, Valles Titanum, Sirenes, filiæ Sirenum, Cocytus, ϖνεῦμαπύθωνος, vnd dergleichẽ/ ſo von den Poeten
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che auch dißfalls wohl maͤchtig/ vnd ſie nach wuͤrden zu tractiren wuͤ-
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vnnoͤtigen vnd vergeblichen wiſſenſchafft zueſchreiben ſolte/ glaube ich
nimmermehr/ daß einiger verſtaͤndiger dieſem vnbeſonnenen Vrtheil
beyfall geben koͤnne. Dieſe fuͤrtrefliche art zuſchreiben iſt vor alters ſo
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an ſeinem ende ſie fuͤr die Handt zunehmen ſich vnderſtanden/ vnd ver-
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ſonſten hin vnd wieder bey den Griechen zufinden. Bey den Roͤmern
auch iſt Virgilius in ſolch anſehen kommen/ daß/ wie Quintilianus, o-
der wer er iſt/ meldet/ als man etliche ſeiner Vers offentlich verleſen/
das gantze Volck auß ſonderlicher wuͤrdigung auffgeſtanden/ vnd daß
jhm/ wañ er gegenwertig geweſen/ ſolche Ehr als Kayſer Auguſto ſelbſt
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men/ deß hohẽ Lieds Salomonis, vnd anderer oͤrter in Heiliger Schrifft
geſchweige/ welche nicht weniger Poetiſch/ vnd mit ſolcher Zierligkeit
geſchrieben ſein/ daß ſie ſo weit vber alle Weltliche gedicht ſteigẽ/ ſo weit
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auch zwar die lehre der Heyden verworffen hat/ aber nicht die wort/ wie
S. Ambroſius klaͤrlich erweiſet/ vnd in der alten vberſetzung der
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Sirenum, Cocytus, ϖνεῦμαπύθωνος, vnd dergleichẽ/ ſo von den Poeten
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Opitz, Martin: Teutsche Pöemata und: Aristarchvs Wieder die verachtung Teutscher Sprach. Straßburg, 1624, S. . In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/opitz_poemata_1624/14>, abgerufen am 27.07.2024.
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