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Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647.

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Ander Theil der Persianischen
Lebenszeit darzu gibt. Halten der Chanen Söhne sich wol/ belehnet
sie der König gleichsfals mit selbigen Gütern.

Adel vnd Für-
stenstand.

Es ist zwar der Adel vnd Fürstenstand bey jhnen in grossem werth/
auch die Kinder/ so auß demselben geboren/ in gutem Ansehen/ aber sie
lassen diese Hochheit nicht durchs Geblüte in viel Glieder Erblich seyn.
Dann man muß in gemein solchen reichen Titel/ durch Tugend vnd
Tapfferkeit/ oder etwas/ das der Tapfferkeit ehnlich geschätzet wird/
erwerben. Daher offt die allerschlechtesten vnd vnansehnlichsten Leu-
te/ so auß hoffnung solcher Ehre frisch hinan gehen/ vnd sich Männ-
Belohnung
der Tapffer-
keit.
lich erweisen/ zu Fürsten gemachet werden. Wie solche Exempel bey
Abas Zeit viel vorgangen/ deren etliche oben allbereit gedacht worden.

NVN solten wir zwar von der Perser Reiche/ dero
Landen/ vnterschiedlichen Einwohnern/ Leben/ Weltlichen vnd
Geistlichem Stande fernere vnd absonderliche Nachricht geben/ weil
aber bey denselben nicht wenige denckwürdige vnd vnsern Deutschland
bißher vnbekante Dinge vorkommen/ derer Beschreibung allhier allzu-
weitleufftig fallen wolte/ Als habe ich mir fürgenommen/ wils Gott/
einen absonderlichen Tractat vom Königreich Persien herauß zu-
geben/ worinnen solches alles/ vnd zwar am meisten von jhrer jtzigen
Religion/ außführlich sol gehandelt werden. Jtzo aber wollen wir vns
begnügen lassen/ daß wir diese Nation gleich als im Durchzuge hin vnd
wider besehen haben/ vnd folgenden Bericht darvon nur Summari-
scher weise empfangen.

Der Persian:
Personen.

Was derwegen die Perser in gemein betrifft/ seynd dieselbe von
Statur mittelmessiger grösse/ starck von Gliedern/ schwartzbraun vnd
gelbicht von Angesichte/ haben gemeinlich krumme erhabene Nasen/
vnd lange herunter hangende Knebel/ ohne vnter-Bart. Gleich wie
sie jhre Pferde/ Schaffe vnd alle Dinge bundfärben/ also auch etliche
jhre Hände vnd Füsse/ vnd zwar rothgehl/ sonderlich an hohen Fest-
Tagen. Die Negel an den Händen sehen/ wie bey vns der Lohgärber/
ist bey jhnen ein sonderlicher Zierath; Sie tragen lange von Seiden
Kleidung der
Perser.
oder Catun gemachte vnd mit Baumwolle durchgenehete Röcke/ so
biß auff die Waden hangen; Auff den Köpffen/ die meisten dicke/ von
Katun über einander gewundene Bunde/ Mendil genant/ etliche aber
von kostbaren langhärichten Bucharischen Schaff-Fellen gemachte
Mützen. Die Weibes Personen tragen gleich den Männern Hosen
am blossen Leibe/ lassen das Hembde vnd Rock drüber hangen. Es ge-
het keine Weibes Person auff der Strassen mit offenem Gesichte/ son-
dern alle mit weissen biß vnter die Waden herunterhangenden Catu-
Jhre Rend-
ligkeit.
nen Tüchern bedecket. Weil sie vermüge jhrer Religion die eusserliche
Reinigung lieben/ halten sie nicht allein jhr Gemächer/ sondern auch
jhre Kleider sauber vnd rein/ vnd so sie etwa mit einer Vnsauberkeit be-
flecket/ müssen sie alsbald gewaschen/ oder bey etlichen/ die es im Ver-
mügen haben/ gar abgeschaffet werden; Solche zuschonen/ müssen sie

alle

Ander Theil der Perſianiſchen
Lebenszeit darzu gibt. Halten der Chanen Soͤhne ſich wol/ belehnet
ſie der Koͤnig gleichsfals mit ſelbigen Guͤtern.

Adel vnd Fuͤr-
ſtenſtand.

Es iſt zwar der Adel vnd Fuͤrſtenſtand bey jhnen in groſſem werth/
auch die Kinder/ ſo auß demſelben geboren/ in gutem Anſehen/ aber ſie
laſſen dieſe Hochheit nicht durchs Gebluͤte in viel Glieder Erblich ſeyn.
Dann man muß in gemein ſolchen reichen Titel/ durch Tugend vnd
Tapfferkeit/ oder etwas/ das der Tapfferkeit ehnlich geſchaͤtzet wird/
erwerben. Daher offt die allerſchlechteſten vnd vnanſehnlichſten Leu-
te/ ſo auß hoffnung ſolcher Ehre friſch hinan gehen/ vnd ſich Maͤnn-
Belohnung
der Tapffer-
keit.
lich erweiſen/ zu Fuͤrſten gemachet werden. Wie ſolche Exempel bey
Abas Zeit viel vorgangen/ deren etliche oben allbereit gedacht worden.

NVN ſolten wir zwar von der Perſer Reiche/ dero
Landen/ vnterſchiedlichen Einwohnern/ Leben/ Weltlichen vnd
Geiſtlichem Stande fernere vnd abſonderliche Nachricht geben/ weil
aber bey denſelben nicht wenige denckwuͤrdige vnd vnſern Deutſchland
bißher vnbekante Dinge vorkommen/ derer Beſchreibung allhier allzu-
weitleufftig fallen wolte/ Als habe ich mir fuͤrgenommen/ wils Gott/
einen abſonderlichen Tractat vom Koͤnigreich Perſien herauß zu-
geben/ worinnen ſolches alles/ vnd zwar am meiſten von jhrer jtzigen
Religion/ außfuͤhrlich ſol gehandelt werden. Jtzo aber wollen wir vns
begnuͤgen laſſen/ daß wir dieſe Nation gleich als im Durchzuge hin vnd
wider beſehen haben/ vnd folgenden Bericht darvon nur Summari-
ſcher weiſe empfangen.

Der Perſian:
Perſonen.

Was derwegen die Perſer in gemein betrifft/ ſeynd dieſelbe von
Statur mittelmeſſiger groͤſſe/ ſtarck von Gliedern/ ſchwartzbraun vnd
gelbicht von Angeſichte/ haben gemeinlich krumme erhabene Naſen/
vnd lange herunter hangende Knebel/ ohne vnter-Bart. Gleich wie
ſie jhre Pferde/ Schaffe vnd alle Dinge bundfaͤrben/ alſo auch etliche
jhre Haͤnde vnd Fuͤſſe/ vnd zwar rothgehl/ ſonderlich an hohen Feſt-
Tagen. Die Negel an den Haͤnden ſehen/ wie bey vns der Lohgaͤrber/
iſt bey jhnen ein ſonderlicher Zierath; Sie tragen lange von Seiden
Kleidung der
Perſer.
oder Catun gemachte vnd mit Baumwolle durchgenehete Roͤcke/ ſo
biß auff die Waden hangen; Auff den Koͤpffen/ die meiſten dicke/ von
Katun uͤber einander gewundene Bunde/ Mendil genant/ etliche aber
von koſtbaren langhaͤrichten Buchariſchen Schaff-Fellen gemachte
Muͤtzen. Die Weibes Perſonen tragen gleich den Maͤnnern Hoſen
am bloſſen Leibe/ laſſen das Hembde vnd Rock druͤber hangen. Es ge-
het keine Weibes Perſon auff der Straſſen mit offenem Geſichte/ ſon-
dern alle mit weiſſen biß vnter die Waden herunterhangenden Catu-
Jhre Rend-
ligkeit.
nen Tuͤchern bedecket. Weil ſie vermuͤge jhrer Religion die euſſerliche
Reinigung lieben/ halten ſie nicht allein jhr Gemaͤcher/ ſondern auch
jhre Kleider ſauber vnd rein/ vnd ſo ſie etwa mit einer Vnſauberkeit be-
flecket/ muͤſſen ſie alsbald gewaſchen/ oder bey etlichen/ die es im Ver-
muͤgen haben/ gar abgeſchaffet werden; Solche zuſchonen/ muͤſſen ſie

alle
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[462[452]/0500] Ander Theil der Perſianiſchen Lebenszeit darzu gibt. Halten der Chanen Soͤhne ſich wol/ belehnet ſie der Koͤnig gleichsfals mit ſelbigen Guͤtern. Es iſt zwar der Adel vnd Fuͤrſtenſtand bey jhnen in groſſem werth/ auch die Kinder/ ſo auß demſelben geboren/ in gutem Anſehen/ aber ſie laſſen dieſe Hochheit nicht durchs Gebluͤte in viel Glieder Erblich ſeyn. Dann man muß in gemein ſolchen reichen Titel/ durch Tugend vnd Tapfferkeit/ oder etwas/ das der Tapfferkeit ehnlich geſchaͤtzet wird/ erwerben. Daher offt die allerſchlechteſten vnd vnanſehnlichſten Leu- te/ ſo auß hoffnung ſolcher Ehre friſch hinan gehen/ vnd ſich Maͤnn- lich erweiſen/ zu Fuͤrſten gemachet werden. Wie ſolche Exempel bey Abas Zeit viel vorgangen/ deren etliche oben allbereit gedacht worden. Belohnung der Tapffer- keit. NVN ſolten wir zwar von der Perſer Reiche/ dero Landen/ vnterſchiedlichen Einwohnern/ Leben/ Weltlichen vnd Geiſtlichem Stande fernere vnd abſonderliche Nachricht geben/ weil aber bey denſelben nicht wenige denckwuͤrdige vnd vnſern Deutſchland bißher vnbekante Dinge vorkommen/ derer Beſchreibung allhier allzu- weitleufftig fallen wolte/ Als habe ich mir fuͤrgenommen/ wils Gott/ einen abſonderlichen Tractat vom Koͤnigreich Perſien herauß zu- geben/ worinnen ſolches alles/ vnd zwar am meiſten von jhrer jtzigen Religion/ außfuͤhrlich ſol gehandelt werden. Jtzo aber wollen wir vns begnuͤgen laſſen/ daß wir dieſe Nation gleich als im Durchzuge hin vnd wider beſehen haben/ vnd folgenden Bericht darvon nur Summari- ſcher weiſe empfangen. Was derwegen die Perſer in gemein betrifft/ ſeynd dieſelbe von Statur mittelmeſſiger groͤſſe/ ſtarck von Gliedern/ ſchwartzbraun vnd gelbicht von Angeſichte/ haben gemeinlich krumme erhabene Naſen/ vnd lange herunter hangende Knebel/ ohne vnter-Bart. Gleich wie ſie jhre Pferde/ Schaffe vnd alle Dinge bundfaͤrben/ alſo auch etliche jhre Haͤnde vnd Fuͤſſe/ vnd zwar rothgehl/ ſonderlich an hohen Feſt- Tagen. Die Negel an den Haͤnden ſehen/ wie bey vns der Lohgaͤrber/ iſt bey jhnen ein ſonderlicher Zierath; Sie tragen lange von Seiden oder Catun gemachte vnd mit Baumwolle durchgenehete Roͤcke/ ſo biß auff die Waden hangen; Auff den Koͤpffen/ die meiſten dicke/ von Katun uͤber einander gewundene Bunde/ Mendil genant/ etliche aber von koſtbaren langhaͤrichten Buchariſchen Schaff-Fellen gemachte Muͤtzen. Die Weibes Perſonen tragen gleich den Maͤnnern Hoſen am bloſſen Leibe/ laſſen das Hembde vnd Rock druͤber hangen. Es ge- het keine Weibes Perſon auff der Straſſen mit offenem Geſichte/ ſon- dern alle mit weiſſen biß vnter die Waden herunterhangenden Catu- nen Tuͤchern bedecket. Weil ſie vermuͤge jhrer Religion die euſſerliche Reinigung lieben/ halten ſie nicht allein jhr Gemaͤcher/ ſondern auch jhre Kleider ſauber vnd rein/ vnd ſo ſie etwa mit einer Vnſauberkeit be- flecket/ muͤſſen ſie alsbald gewaſchen/ oder bey etlichen/ die es im Ver- muͤgen haben/ gar abgeſchaffet werden; Solche zuſchonen/ muͤſſen ſie alle Kleidung der Perſer. Jhre Rend- ligkeit.

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Zitationshilfe: Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647. , S. 462[452]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/olearius_reise_1647/500>, abgerufen am 22.11.2024.