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Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647.

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Newe Persianische
gene verschicket worden/ deren jtzo noch etliche darinnen leben/ vnd auß
desperation, vielleicht vmb besser tractiret zu werden/ die Russische
Religion angenommen haben. Weil man aber sihet daß jhrer viel
nur auß blossen Haß vnd Feindschafft ohne Grund einander anzutra-
gen vnd zu verleumbden pflegen/ wird jtzo besser inquiriret. Vnd muß
in Criminal Sachen der Kläger vnd Angeber selbst erst auff die Tor-
tur
geworffen werden. Bleibt Er in der Pein auff seiner Rede vnd
Angeben beständig/ so muß der Bekiagte entweder auch daran/ oder
Eines Berei-
ters Weib
gibt jhren
Mann an.
bißweilen ohne peinliche Außfrage zur Straffe gezogen werden. Wie
zu vnser Zeit auch ein solch Exempel vorginge: Da ein Bereiters Weib
jhren Mann/ von dem sie gerne wolte loß seyn/ angab; Als solte der-
selbige willens gewesen seyn/ des Großfürsten Pferde/ ja wenn Er ge-
legenheit haben könte/ den Großfürsten selbst mit Gifft vergeben.
Das Weib wurde auff solche Anklage gepeiniget/ vnd als sie die
Pein mit vnverenderter Außsage außstund/ wurde der Mann schüldig
erkant/ vnd nach Siberien geschickt. Das Weib ist jtzt noch in Muß-
cow/ vnd bekompt jmmerfort zu jhrer Vnterhaltung die halbe Be-
soldung/ so jhr Mann gehabt.

Russen
Zanckzüch-
tige Leute.

Die gemeinen Leute seynd vnter sich sehr Zancksüchtig vnd em-
pfindlich/ keiffen vnd beissen auff den Gassen mit einander/ als alte böse
Weiber/ können mit vngestühmen Worten vnd ruffen auff einander
zufahren/ daß einer vermeinen solte/ jtzt wurden sie einander in die
Haare fallen/ es kömpt aber selten zum Schlagen/ vnd wenn sie darzu
gerahten/ schlagen sie sich mit Fäusten/ vnd stossen einander auß vollen
Leibes kräfften in die Seiten. Man hat niegesehen daß die Russen
einander mit jhren Säbeln in ein duel außgefordert hetten/ Aber
man hat wol gesehen/ wie wir glaubwürdig berichtetet wurden/ das
Knesen oder Fürsten/ die sich vervnwilliget/ einander mit Knutpeit-
schen auff den Pferden tapffer herumb gehawen. Bey außlassung jh-
Schändliche
Wundsche
vnd Fluche
der Russen.
res Zorns vnd Zanckes gebrauchen sie zwar nicht die bey vns leider
allzu übliche schlimme Fluche vnd Wundsche; mit Sacramentiren/
Teuffelholen/ Schelm schelten/ vnnd dergleichen. Aber an statt
derer haben Sie sehr schandbare abschewliche Reden vnd Anwun-
schungen/ welche/ wenns nicht die Historische Relation erforderte/
ich für züchtigen Ohren billich nicht gedencken solte noch wolte.
Sie haben nichts gemeiners auff der Zungen/ als: Bledinsin, Suckin-
sin, Sabac, butfui matir, jabona mat. &c.
Du Hurkind/ Petzensohn/
du Hund/ schende deine Mutter/ ich schende deine Mutter die Hure im
Grabe/ ich schende dirs in deine Augen/ in deinen Mund/ vnd was der-
gleichen schändliche Reden mehr seynd/ die nicht alleine alte Leute ge-
gen Frembde/ sondern auch gegen jhre Kinder/ vnd die Kinder hinwie-
derumb/ wenn sie auch kaum reden können/ gegen jhre Eltern gebrau-
chen. Damit nun gleichwol das Schelten/ Schmehen vnd Verun-
ehren nicht ohne vnterscheid gegen geringe vnd fürnehme Leute verübet

wer-

Newe Perſianiſche
gene verſchicket worden/ deren jtzo noch etliche darinnen leben/ vnd auß
deſperation, vielleicht vmb beſſer tractiret zu werden/ die Ruſſiſche
Religion angenommen haben. Weil man aber ſihet daß jhrer viel
nur auß bloſſen Haß vnd Feindſchafft ohne Grund einander anzutra-
gen vnd zu verleumbden pflegen/ wird jtzo beſſer inquiriret. Vnd muß
in Criminal Sachen der Klaͤger vnd Angeber ſelbſt erſt auff die Tor-
tur
geworffen werden. Bleibt Er in der Pein auff ſeiner Rede vnd
Angeben beſtaͤndig/ ſo muß der Bekiagte entweder auch daran/ oder
Eines Berei-
ters Weib
gibt jhren
Mann an.
bißweilen ohne peinliche Außfrage zur Straffe gezogen werden. Wie
zu vnſer Zeit auch ein ſolch Exempel vorginge: Da ein Bereiters Weib
jhren Mann/ von dem ſie gerne wolte loß ſeyn/ angab; Als ſolte der-
ſelbige willens geweſen ſeyn/ des Großfuͤrſten Pferde/ ja wenn Er ge-
legenheit haben koͤnte/ den Großfuͤrſten ſelbſt mit Gifft vergeben.
Das Weib wurde auff ſolche Anklage gepeiniget/ vnd als ſie die
Pein mit vnverenderter Außſage außſtund/ wurde der Mann ſchuͤldig
erkant/ vnd nach Siberien geſchickt. Das Weib iſt jtzt noch in Muß-
cow/ vnd bekompt jmmerfort zu jhrer Vnterhaltung die halbe Be-
ſoldung/ ſo jhr Mann gehabt.

Ruſſen
Zanckzuͤch-
tige Leute.

Die gemeinen Leute ſeynd vnter ſich ſehr Zanckſuͤchtig vnd em-
pfindlich/ keiffen vnd beiſſen auff den Gaſſen mit einander/ als alte boͤſe
Weiber/ koͤnnen mit vngeſtuͤhmen Worten vnd ruffen auff einander
zufahren/ daß einer vermeinen ſolte/ jtzt wurden ſie einander in die
Haare fallen/ es koͤmpt aber ſelten zum Schlagen/ vnd wenn ſie darzu
gerahten/ ſchlagen ſie ſich mit Faͤuſten/ vnd ſtoſſen einander auß vollen
Leibes kraͤfften in die Seiten. Man hat niegeſehen daß die Ruſſen
einander mit jhren Saͤbeln in ein duel außgefordert hetten/ Aber
man hat wol geſehen/ wie wir glaubwuͤrdig berichtetet wurden/ das
Kneſen oder Fuͤrſten/ die ſich vervnwilliget/ einander mit Knutpeit-
ſchen auff den Pferden tapffer herumb gehawen. Bey außlaſſung jh-
Schaͤndliche
Wundſche
vnd Fluche
der Ruſſen.
res Zorns vnd Zanckes gebrauchen ſie zwar nicht die bey vns leider
allzu uͤbliche ſchlimme Fluche vnd Wundſche; mit Sacramentiren/
Teuffelholen/ Schelm ſchelten/ vnnd dergleichen. Aber an ſtatt
derer haben Sie ſehr ſchandbare abſchewliche Reden vnd Anwun-
ſchungen/ welche/ wenns nicht die Hiſtoriſche Relation erforderte/
ich fuͤr zuͤchtigen Ohren billich nicht gedencken ſolte noch wolte.
Sie haben nichts gemeiners auff der Zungen/ als: Bledinſin, Suckin-
ſin, Sabac, butfui matir, jabona mat. &c.
Du Hurkind/ Petzenſohn/
du Hund/ ſchende deine Mutter/ ich ſchende deine Mutter die Hure im
Grabe/ ich ſchende dirs in deine Augen/ in deinen Mund/ vnd was der-
gleichen ſchaͤndliche Reden mehr ſeynd/ die nicht alleine alte Leute ge-
gen Frembde/ ſondern auch gegen jhre Kinder/ vnd die Kinder hinwie-
derumb/ wenn ſie auch kaum reden koͤnnen/ gegen jhre Eltern gebrau-
chen. Damit nun gleichwol das Schelten/ Schmehen vnd Verun-
ehren nicht ohne vnterſcheid gegen geringe vnd fuͤrnehme Leute veruͤbet

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[130/0176] Newe Perſianiſche gene verſchicket worden/ deren jtzo noch etliche darinnen leben/ vnd auß deſperation, vielleicht vmb beſſer tractiret zu werden/ die Ruſſiſche Religion angenommen haben. Weil man aber ſihet daß jhrer viel nur auß bloſſen Haß vnd Feindſchafft ohne Grund einander anzutra- gen vnd zu verleumbden pflegen/ wird jtzo beſſer inquiriret. Vnd muß in Criminal Sachen der Klaͤger vnd Angeber ſelbſt erſt auff die Tor- tur geworffen werden. Bleibt Er in der Pein auff ſeiner Rede vnd Angeben beſtaͤndig/ ſo muß der Bekiagte entweder auch daran/ oder bißweilen ohne peinliche Außfrage zur Straffe gezogen werden. Wie zu vnſer Zeit auch ein ſolch Exempel vorginge: Da ein Bereiters Weib jhren Mann/ von dem ſie gerne wolte loß ſeyn/ angab; Als ſolte der- ſelbige willens geweſen ſeyn/ des Großfuͤrſten Pferde/ ja wenn Er ge- legenheit haben koͤnte/ den Großfuͤrſten ſelbſt mit Gifft vergeben. Das Weib wurde auff ſolche Anklage gepeiniget/ vnd als ſie die Pein mit vnverenderter Außſage außſtund/ wurde der Mann ſchuͤldig erkant/ vnd nach Siberien geſchickt. Das Weib iſt jtzt noch in Muß- cow/ vnd bekompt jmmerfort zu jhrer Vnterhaltung die halbe Be- ſoldung/ ſo jhr Mann gehabt. Eines Berei- ters Weib gibt jhren Mann an. Die gemeinen Leute ſeynd vnter ſich ſehr Zanckſuͤchtig vnd em- pfindlich/ keiffen vnd beiſſen auff den Gaſſen mit einander/ als alte boͤſe Weiber/ koͤnnen mit vngeſtuͤhmen Worten vnd ruffen auff einander zufahren/ daß einer vermeinen ſolte/ jtzt wurden ſie einander in die Haare fallen/ es koͤmpt aber ſelten zum Schlagen/ vnd wenn ſie darzu gerahten/ ſchlagen ſie ſich mit Faͤuſten/ vnd ſtoſſen einander auß vollen Leibes kraͤfften in die Seiten. Man hat niegeſehen daß die Ruſſen einander mit jhren Saͤbeln in ein duel außgefordert hetten/ Aber man hat wol geſehen/ wie wir glaubwuͤrdig berichtetet wurden/ das Kneſen oder Fuͤrſten/ die ſich vervnwilliget/ einander mit Knutpeit- ſchen auff den Pferden tapffer herumb gehawen. Bey außlaſſung jh- res Zorns vnd Zanckes gebrauchen ſie zwar nicht die bey vns leider allzu uͤbliche ſchlimme Fluche vnd Wundſche; mit Sacramentiren/ Teuffelholen/ Schelm ſchelten/ vnnd dergleichen. Aber an ſtatt derer haben Sie ſehr ſchandbare abſchewliche Reden vnd Anwun- ſchungen/ welche/ wenns nicht die Hiſtoriſche Relation erforderte/ ich fuͤr zuͤchtigen Ohren billich nicht gedencken ſolte noch wolte. Sie haben nichts gemeiners auff der Zungen/ als: Bledinſin, Suckin- ſin, Sabac, butfui matir, jabona mat. &c. Du Hurkind/ Petzenſohn/ du Hund/ ſchende deine Mutter/ ich ſchende deine Mutter die Hure im Grabe/ ich ſchende dirs in deine Augen/ in deinen Mund/ vnd was der- gleichen ſchaͤndliche Reden mehr ſeynd/ die nicht alleine alte Leute ge- gen Frembde/ ſondern auch gegen jhre Kinder/ vnd die Kinder hinwie- derumb/ wenn ſie auch kaum reden koͤnnen/ gegen jhre Eltern gebrau- chen. Damit nun gleichwol das Schelten/ Schmehen vnd Verun- ehren nicht ohne vnterſcheid gegen geringe vnd fuͤrnehme Leute veruͤbet wer- Schaͤndliche Wundſche vnd Fluche der Ruſſen.

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Zitationshilfe: Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647. , S. 130. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/olearius_reise_1647/176>, abgerufen am 28.11.2024.