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Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647.

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Newe Persianische
lässet es vier oder fünff Tage gehren. Etliche wenn sie dem Meethe
einen aromatischen Geruch vnd Geschmack geben wollen/ thun Ne-
gelken/ Cardemom vnd Caneel oder Zimmet in ein Tüchlein/ hän-
gens ins Faß/ vnd lassen es mit gehren. Wenn aber das Gefäß an ei-
nem warmen Orte stehet/ wird der Meeth in acht Tagen nicht auff-
hören zu gehren/ Wem nun solches nicht gefält/ der muß das Faß/
nachdem es seine gewisse Zeit zum gehren gehabt/ an einem kalten Ort
bringen/ so höret es auff/ vnd ist köstlich zu trincken. Also machen sie es
auch mit den Brombeeren vnd Kirschmeeth.

Etliche/ sonderlich die Leschmeeth machen wollen/ nehmen das
Honig/ wie es noch mit dem Wachse vnd Bienen vermischet/ schlagen
es in laulicht Wasser/ rührens wol ümb/ vnd nachdem es etliche
Stunden gestanden/ säubern sie das süsse Wasser durch ein Sieb/
siedens vnd scheumens wol/ vnd handeln darmit wie vor.

Brantewein
ist in Rußland
aller Leute
Geträncke zu
jeder zeit.

Brantewein aber ist bey hohes vnd niedriges Standes/ Geist-
vnd Weltlichen/ Mannes vnd Weibes Personen ein gemein täglich
Geträncke/ so sie vor/ bey vnd nach der Mahlzeit gebrauchen.

Es ist auch die erste Ehre die einer dem andern in Besuchen oder
Zusammenkunfften anthut/ daß man ihm Tzarko Wino, eine Schale
Brantewein außzutrincken darreichet. Worbey denn der gemeine
Pöbel/ Schlaven vnd Bawren sich so getrew finden lassen/ daß/
wann mancher bey einem fürnehmen Manne die Schale auff seiner
Hand zum andern/ dritten vnd mehrmahlen eingeschenckt bekompt/
Er jmmerfort außtrincket/ biß er niederfället/ vnd bißweilen mit dem
Brantewein den Geist zugleich wieder herauß schüttet. Wie mir solche
Exempla zu vnser Zeit wol seynd bekandt geworden.

Ein Russi-
scher Gesand-
ter säufft sich
todt in Stock-
holm.

Vnd ehe es daran fehlen solte/ muß vns ein fürnehmer Groß-
fürstlicher Gesandter/ welcher Anno Christi 1608. zum Könige in
Schweden Carolum IX. ist geschicket worden/ ein Exempel geben.
Dieser/ wie man von jhme schreibet/ hat in den jhm fürgesetzten man-
cherleyen starcken Geträncken/ vnd sonderlich in den Brantewein/
vngeachtet daß Er für dessen starcke Krafft gewarnet würde/ sich so
angefüllet/ daß er des morgenden Tages/ an welchen er zur Audientz
solte geleitet werden/ todt ist gefunden worden.

Es ist auch das Laster der Trunckenheit bey dieser Nation in allen
Ständen sehr gemein/ vnd wenn sie über Geträncke/ so hitzig vnd starck
es auch jmmer ist/ kommen/ wissen sie keine Masse in sich zugiessen.

Es trifft allhier am allermeisten ein/ was jener saget: Daß viel
mehr Leute in der Welt auß überfluß sich Todt fressen vnd
sauffen/ als auß mangel hunger vnd durst sterben.
Denn
da wird von keinem/ so ferne er gesundt ist/ einige occasion zum Trun-
cke oder guttem Rausche/ wenn/ vnd wie sich auch dieselbe praesentiret,
außgeschlagen. Der gemeine Pöbel/ wenn er in die Kabacke oder

Krug

Newe Perſianiſche
laͤſſet es vier oder fuͤnff Tage gehren. Etliche wenn ſie dem Meethe
einen aromatiſchen Geruch vnd Geſchmack geben wollen/ thun Ne-
gelken/ Cardemom vnd Caneel oder Zimmet in ein Tuͤchlein/ haͤn-
gens ins Faß/ vnd laſſen es mit gehren. Wenn aber das Gefaͤß an ei-
nem warmen Orte ſtehet/ wird der Meeth in acht Tagen nicht auff-
hoͤren zu gehren/ Wem nun ſolches nicht gefaͤlt/ der muß das Faß/
nachdem es ſeine gewiſſe Zeit zum gehren gehabt/ an einem kalten Ort
bringen/ ſo hoͤret es auff/ vnd iſt koͤſtlich zu trincken. Alſo machen ſie es
auch mit den Brombeeren vnd Kirſchmeeth.

Etliche/ ſonderlich die Leſchmeeth machen wollen/ nehmen das
Honig/ wie es noch mit dem Wachſe vnd Bienen vermiſchet/ ſchlagen
es in laulicht Waſſer/ ruͤhrens wol uͤmb/ vnd nachdem es etliche
Stunden geſtanden/ ſaͤubern ſie das ſuͤſſe Waſſer durch ein Sieb/
ſiedens vnd ſcheumens wol/ vnd handeln darmit wie vor.

Brantewein
iſt in Rußland
aller Leute
Getraͤncke zu
jeder zeit.

Brantewein aber iſt bey hohes vnd niedriges Standes/ Geiſt-
vnd Weltlichen/ Mannes vnd Weibes Perſonen ein gemein taͤglich
Getraͤncke/ ſo ſie vor/ bey vnd nach der Mahlzeit gebrauchen.

Es iſt auch die erſte Ehre die einer dem andern in Beſuchen oder
Zuſammenkunfften anthut/ daß man ihm Tzarko Wino, eine Schale
Brantewein außzutrincken darreichet. Worbey denn der gemeine
Poͤbel/ Schlaven vnd Bawren ſich ſo getrew finden laſſen/ daß/
wann mancher bey einem fuͤrnehmen Manne die Schale auff ſeiner
Hand zum andern/ dritten vnd mehrmahlen eingeſchenckt bekompt/
Er jmmerfort außtrincket/ biß er niederfaͤllet/ vnd bißweilen mit dem
Brantewein den Geiſt zugleich wieder herauß ſchuͤttet. Wie mir ſolche
Exempla zu vnſer Zeit wol ſeynd bekandt geworden.

Ein Ruſſi-
ſcher Geſand-
ter ſaͤufft ſich
todt in Stock-
holm.

Vnd ehe es daran fehlen ſolte/ muß vns ein fuͤrnehmer Groß-
fuͤrſtlicher Geſandter/ welcher Anno Chriſti 1608. zum Koͤnige in
Schweden Carolum IX. iſt geſchicket worden/ ein Exempel geben.
Dieſer/ wie man von jhme ſchreibet/ hat in den jhm fuͤrgeſetzten man-
cherleyen ſtarcken Getraͤncken/ vnd ſonderlich in den Brantewein/
vngeachtet daß Er fuͤr deſſen ſtarcke Krafft gewarnet wuͤrde/ ſich ſo
angefuͤllet/ daß er des morgenden Tages/ an welchen er zur Audientz
ſolte geleitet werden/ todt iſt gefunden worden.

Es iſt auch das Laſter der Trunckenheit bey dieſer Nation in allen
Staͤnden ſehr gemein/ vnd wenn ſie uͤber Getraͤncke/ ſo hitzig vnd ſtarck
es auch jmmer iſt/ kommen/ wiſſen ſie keine Maſſe in ſich zugieſſen.

Es trifft allhier am allermeiſten ein/ was jener ſaget: Daß viel
mehr Leute in der Welt auß uͤberfluß ſich Todt freſſen vnd
ſauffen/ als auß mangel hunger vnd durſt ſterben.
Denn
da wird von keinem/ ſo ferne er geſundt iſt/ einige occaſion zum Trun-
cke oder guttem Rauſche/ wenn/ vnd wie ſich auch dieſelbe præſentiret,
außgeſchlagen. Der gemeine Poͤbel/ wenn er in die Kabacke oder

Krug
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[124/0170] Newe Perſianiſche laͤſſet es vier oder fuͤnff Tage gehren. Etliche wenn ſie dem Meethe einen aromatiſchen Geruch vnd Geſchmack geben wollen/ thun Ne- gelken/ Cardemom vnd Caneel oder Zimmet in ein Tuͤchlein/ haͤn- gens ins Faß/ vnd laſſen es mit gehren. Wenn aber das Gefaͤß an ei- nem warmen Orte ſtehet/ wird der Meeth in acht Tagen nicht auff- hoͤren zu gehren/ Wem nun ſolches nicht gefaͤlt/ der muß das Faß/ nachdem es ſeine gewiſſe Zeit zum gehren gehabt/ an einem kalten Ort bringen/ ſo hoͤret es auff/ vnd iſt koͤſtlich zu trincken. Alſo machen ſie es auch mit den Brombeeren vnd Kirſchmeeth. Etliche/ ſonderlich die Leſchmeeth machen wollen/ nehmen das Honig/ wie es noch mit dem Wachſe vnd Bienen vermiſchet/ ſchlagen es in laulicht Waſſer/ ruͤhrens wol uͤmb/ vnd nachdem es etliche Stunden geſtanden/ ſaͤubern ſie das ſuͤſſe Waſſer durch ein Sieb/ ſiedens vnd ſcheumens wol/ vnd handeln darmit wie vor. Brantewein aber iſt bey hohes vnd niedriges Standes/ Geiſt- vnd Weltlichen/ Mannes vnd Weibes Perſonen ein gemein taͤglich Getraͤncke/ ſo ſie vor/ bey vnd nach der Mahlzeit gebrauchen. Es iſt auch die erſte Ehre die einer dem andern in Beſuchen oder Zuſammenkunfften anthut/ daß man ihm Tzarko Wino, eine Schale Brantewein außzutrincken darreichet. Worbey denn der gemeine Poͤbel/ Schlaven vnd Bawren ſich ſo getrew finden laſſen/ daß/ wann mancher bey einem fuͤrnehmen Manne die Schale auff ſeiner Hand zum andern/ dritten vnd mehrmahlen eingeſchenckt bekompt/ Er jmmerfort außtrincket/ biß er niederfaͤllet/ vnd bißweilen mit dem Brantewein den Geiſt zugleich wieder herauß ſchuͤttet. Wie mir ſolche Exempla zu vnſer Zeit wol ſeynd bekandt geworden. Vnd ehe es daran fehlen ſolte/ muß vns ein fuͤrnehmer Groß- fuͤrſtlicher Geſandter/ welcher Anno Chriſti 1608. zum Koͤnige in Schweden Carolum IX. iſt geſchicket worden/ ein Exempel geben. Dieſer/ wie man von jhme ſchreibet/ hat in den jhm fuͤrgeſetzten man- cherleyen ſtarcken Getraͤncken/ vnd ſonderlich in den Brantewein/ vngeachtet daß Er fuͤr deſſen ſtarcke Krafft gewarnet wuͤrde/ ſich ſo angefuͤllet/ daß er des morgenden Tages/ an welchen er zur Audientz ſolte geleitet werden/ todt iſt gefunden worden. Es iſt auch das Laſter der Trunckenheit bey dieſer Nation in allen Staͤnden ſehr gemein/ vnd wenn ſie uͤber Getraͤncke/ ſo hitzig vnd ſtarck es auch jmmer iſt/ kommen/ wiſſen ſie keine Maſſe in ſich zugieſſen. Es trifft allhier am allermeiſten ein/ was jener ſaget: Daß viel mehr Leute in der Welt auß uͤberfluß ſich Todt freſſen vnd ſauffen/ als auß mangel hunger vnd durſt ſterben. Denn da wird von keinem/ ſo ferne er geſundt iſt/ einige occaſion zum Trun- cke oder guttem Rauſche/ wenn/ vnd wie ſich auch dieſelbe præſentiret, außgeſchlagen. Der gemeine Poͤbel/ wenn er in die Kabacke oder Krug

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Zitationshilfe: Olearius, Adam: Offt begehrte Beschreibung Der Newen Orientalischen Rejse. Schleswig, 1647. , S. 124. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/olearius_reise_1647/170>, abgerufen am 24.11.2024.